Man reageert snel bot en onbeschoft
maandag 1 november 2021 om 08:24
Een aantal jaar samen en een jong zeer ondernemend kind.
Als mijn man moe is, dan reageert hij bot. Hij kan mij dan niet zien of luchten. Gewone huis, tuin en keukengesprekken ontaarden in een ruzie. Tegen kind is hij dan heel lief maar die begrijpt ook niet waarom papa zo tegen mama doet.
Vanochtend gaf ik aan heel moe te zijn. Hij stelde voor om de nachten op ons kind te letten. Ik gaf aan dat ik dat spannend vind want de twee nachten ervoor hoorde hij ook niet wat ons kind deed. Kind doet ook gekke dingen midden in de nacht, zoals in de boekenkast klimmen, in bad gaan (slaapcoach, slaaptijden verschuiven etc werkt niet - kind heeft teveel energie, huisarts zegt het is een fase).
Zijn antwoord: 'wat een gelul'
Draait zich om en doet lief tegen ons kind.
Ik haak daar op in door te zeggen waarom ik deze conversatie bijzonder vind en niet prettig. Eerder dacht ik laten gaan maar dan gaat hij elke gebeurtenis daarna ook negatief labelen en uiteindelijk explodeert hij.
Ik leg danuit hoe je de situatie kan zien zonder direct emoties de overhand te laten nemen.
Vervolgens een huilbui van zijn kant en excuses.
Hij heeft cognitieve gedragstherapie, maar dat werkt niet want als man moe is dan laat hij zich compleet leiden door zijn negatieve gedachten die hij direct als waar aanneemt en die zorgen voor negatieve gevoelens ('die mogen er ook zijn he' hoor ik dan). Hij kan ook moeilijk informatie uit zijn hoofd ophalen en reageert zonder dat ik uitgesproken ben al met een botte reactie die vaak niet aansluit.
Ook hoor ik vast achteraf dat hij iets niet fijn vindt en dan heb ik geen idee waarom hij de hele dag geirriteerd doet tegen me. Als ik vraag gedurende dag waarom hij zo doet tegen me (ogen draaien, niet uit laten praten, met zijn mond grimassen, botte toon) dan zegt hij dat er niets is. Als ik uiteindelijk er achter kom en dan mijn reden uitleg van een stap / beslissing / uitspraak dan vindt hij dat vaak wel logisch (maar zegt ook ja het kan niet altijd ik zijn he die het fout doet?).
Hebben jullie tips om het gezellig te houden thuis?
Als mijn man moe is, dan reageert hij bot. Hij kan mij dan niet zien of luchten. Gewone huis, tuin en keukengesprekken ontaarden in een ruzie. Tegen kind is hij dan heel lief maar die begrijpt ook niet waarom papa zo tegen mama doet.
Vanochtend gaf ik aan heel moe te zijn. Hij stelde voor om de nachten op ons kind te letten. Ik gaf aan dat ik dat spannend vind want de twee nachten ervoor hoorde hij ook niet wat ons kind deed. Kind doet ook gekke dingen midden in de nacht, zoals in de boekenkast klimmen, in bad gaan (slaapcoach, slaaptijden verschuiven etc werkt niet - kind heeft teveel energie, huisarts zegt het is een fase).
Draait zich om en doet lief tegen ons kind.
Ik haak daar op in door te zeggen waarom ik deze conversatie bijzonder vind en niet prettig. Eerder dacht ik laten gaan maar dan gaat hij elke gebeurtenis daarna ook negatief labelen en uiteindelijk explodeert hij.
Ik leg danuit hoe je de situatie kan zien zonder direct emoties de overhand te laten nemen.
Vervolgens een huilbui van zijn kant en excuses.
Hij heeft cognitieve gedragstherapie, maar dat werkt niet want als man moe is dan laat hij zich compleet leiden door zijn negatieve gedachten die hij direct als waar aanneemt en die zorgen voor negatieve gevoelens ('die mogen er ook zijn he' hoor ik dan). Hij kan ook moeilijk informatie uit zijn hoofd ophalen en reageert zonder dat ik uitgesproken ben al met een botte reactie die vaak niet aansluit.
Ook hoor ik vast achteraf dat hij iets niet fijn vindt en dan heb ik geen idee waarom hij de hele dag geirriteerd doet tegen me. Als ik vraag gedurende dag waarom hij zo doet tegen me (ogen draaien, niet uit laten praten, met zijn mond grimassen, botte toon) dan zegt hij dat er niets is. Als ik uiteindelijk er achter kom en dan mijn reden uitleg van een stap / beslissing / uitspraak dan vindt hij dat vaak wel logisch (maar zegt ook ja het kan niet altijd ik zijn he die het fout doet?).
Hebben jullie tips om het gezellig te houden thuis?
maandag 1 november 2021 om 10:15
Er zijn ook heel veel mensen die er niet tegen kunnen als de ander continu tegen ze snauwt of met de ogen rolt als ze iets zeggen. TO is ook gewoon mens hè? Het is niet dat hij er een korte lont van mag krijgen en zij haar gevoelens uit moet zetten.jo12345 schreef: ↑01-11-2021 10:07Ik vind het altijd zo raar. Dat ouders van een jong kind dat heel veel stress geeft en echt voor de ouders enorm wennen is. Dat zulke ouders dan zo enorm in hun relatie gaan lopen stoken.
Dit terwijl het meestal gewoon aan de situatie ligt. Het valt gewoon niet mee de eerste jaren van een kind. Er zijn heel veel mensen die er gewoon niet tegen kunnen om zo weinig te slapen. Daarnaast kan het gevoel dat je 24/7 verantwoordelijk bent voor zo'n kleine dwerg je enorm naar de keel grijpen. En het is ook gewoon nooit klaar. Ook verandert je relatie als dag naar nacht als je voor het eerst ouders wordt, vooral de eerste jaren.
Dat iemand daar een enorm korte lont van krijgt is echt niet zo raar.
Als je zo slecht tegen slaapgebrek kan zul je toch een andere manier moeten vinden dan je partner afbekken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 1 november 2021 om 10:17
Ik weet niet waarom, maar ik krijg een beetje de kriebels van je OP. Alsof je je man niet voor vol aanziet en hem dingen gaat "uitleggen" alsof hij een klein kind is. Ja dan krijg je een dynamiek waarbij het kind zich ook gaat afzetten tegen de ouder.
Als ik vol in emotie zit, is het ook niet het moment om te gaan "uitleggen" tegen mij hoe ik me wel zou moeten gedragen.
Klinkt alsof jullie allebei op het tandvlees zitten. Beter erken je dat en geef mekaar ook wat krediet. Neen, hij reageert verre van perfect op zo'n moment. Maar beter kan je daar dan op een rustiger moment eens over babbelen - en dan echt praten en niet mekaar de les lezen.
Als ik vol in emotie zit, is het ook niet het moment om te gaan "uitleggen" tegen mij hoe ik me wel zou moeten gedragen.
Klinkt alsof jullie allebei op het tandvlees zitten. Beter erken je dat en geef mekaar ook wat krediet. Neen, hij reageert verre van perfect op zo'n moment. Maar beter kan je daar dan op een rustiger moment eens over babbelen - en dan echt praten en niet mekaar de les lezen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
maandag 1 november 2021 om 10:48
Rilena schreef: ↑01-11-2021 08:24Vanochtend gaf ik aan heel moe te zijn. Hij stelde voor om de nachten op ons kind te letten. Ik gaf aan dat ik dat spannend vind want de twee nachten ervoor hoorde hij ook niet wat ons kind deed. Kind doet ook gekke dingen midden in de nacht, zoals in de boekenkast klimmen, in bad gaan (slaapcoach, slaaptijden verschuiven etc werkt niet - kind heeft teveel energie, huisarts zegt het is een fase).
Dan zeg je: Wat fijn, dat kan ik goed gebruiken! En dan geef je hem een knuffel.
En op een daarvoor geschikt moment ga je samen aan tafel zitten om SAMEN te bepalen hoe dat veilig kan. Dat man bijvoorbeeld bij kind op de slaapkamer slaapt, of kind bij man en jij op een rustiger plek of weet ik veel welke goede optie.
maandag 1 november 2021 om 10:50
Dit soort opmerkingen plaatst mensen in een enorme spagaat. Als ze niets zegt en het kind 's nachts in de badkuip verzuipt omdat ze wéét dat haar man niet alert is 's nachts, is ze haar kind kwijt. Als ze haar zorgen wèl uit, ziet ze hem niet voor vol aan en houdt ze zelf het probleem in stand. Met een niet-willende, incapabele tweede ouder kun je simpelweg niet winnen: problemen voorkomen is verkeerd, probleem níet voorkomen is ook verkeerd. De oplossing ligt bij de vader in dit geval: hij dient een modus te vinden waarin hij daadwerkelijk voor het kind zorgt 's nachts en het gevaarlijke gedrag van het kind niet afdoet als 'gelul'.
maandag 1 november 2021 om 10:58
Waarom niet?
Ik weet dat het soms wringt, maar je hoeft niet overal wat van te zeggen he?
Voegt ook niks toe voor het topic.
maandag 1 november 2021 om 11:01
Precies.Thalas schreef: ↑01-11-2021 10:50Dit soort opmerkingen plaatst mensen in een enorme spagaat. Als ze niets zegt en het kind 's nachts in de badkuip verzuipt omdat ze wéét dat haar man niet alert is 's nachts, is ze haar kind kwijt. Als ze haar zorgen wèl uit, ziet ze hem niet voor vol aan en houdt ze zelf het probleem in stand. Met een niet-willende, incapabele tweede ouder kun je simpelweg niet winnen: problemen voorkomen is verkeerd, probleem níet voorkomen is ook verkeerd. De oplossing ligt bij de vader in dit geval: hij dient een modus te vinden waarin hij daadwerkelijk voor het kind zorgt 's nachts en het gevaarlijke gedrag van het kind niet afdoet als 'gelul'.
maandag 1 november 2021 om 11:06
Ja, dat zou je denken he?Plentyplenty schreef: ↑01-11-2021 11:03Ik zou m'n kind gaan leren dat in de kast klimmen of in bad gaan snachts niet mag.
Maar hangt er wel een beetje van af hoe oud dat het kind is. Ik vind het wel raar gedrag. Midden in de nacht in een kast klimmen of in bad gaan.
maandag 1 november 2021 om 11:06
Vervelende situatie TO. Moeilijk als zowel jij als je man vermoeid zijn. Wellicht helpt het om praktische oplossingen te verzinnen voor de nachtelijke avonturen van jullie kind. Slaapt kind op eigen kamer of bij jullie op de kamer? Is in dezelfde kamer slapen tijdelijk een optie? Is een duo stapelbed zoals op kinderopvang een idee? Daar kan kind niet zelf uit.Ik kan me voorstellen dat je dit eng vindt ivm brand. Misschien is het toch een optie als kind met dat bed bij jullie op de kamer slaapt? Of jullie om de beurt op de kamer bij kind?

maandag 1 november 2021 om 11:10
Tering zeg. Hij wil dus wel mag mag niet van het #moederhartThalas schreef: ↑01-11-2021 10:50Dit soort opmerkingen plaatst mensen in een enorme spagaat. Als ze niets zegt en het kind 's nachts in de badkuip verzuipt omdat ze wéét dat haar man niet alert is 's nachts, is ze haar kind kwijt. Als ze haar zorgen wèl uit, ziet ze hem niet voor vol aan en houdt ze zelf het probleem in stand. Met een niet-willende, incapabele tweede ouder kun je simpelweg niet winnen: problemen voorkomen is verkeerd, probleem níet voorkomen is ook verkeerd. De oplossing ligt bij de vader in dit geval: hij dient een modus te vinden waarin hij daadwerkelijk voor het kind zorgt 's nachts en het gevaarlijke gedrag van het kind niet afdoet als 'gelul'.
maandag 1 november 2021 om 11:23
Zucht. Deze man is emotioneel een kind en reageert navenant. Hij krijgt er cognitieve gedragstherapie voor. Hij hoort zijn kind niet 's nachts. Niet wanneer het huilt of ander doorsnee kindergedrag vertoont, maar wanneer het potentieel dodelijke activiteiten ontplooit. Hij doet zorgen daarover af als 'gelul'. En dan reageert zíj onredelijk? Leg de schuld voor dit onvolwassen gedrag waar het hoort: bij de man, die niet op een normale manier kan communiceren, gevaarlijk gedrag niet correct kan inschatten en die niet op een productieve manier voor zijn kind kan zorgen.
TO, jij kan niets doen om de sfeer in huis goed te houden. Je man kan dat en doet het niet; ik zou accepteren dat dit de situatie is en zijn buien negeren.

maandag 1 november 2021 om 11:28
ach joh. Had hem dan bij kind op kamer laten slapen.Thalas schreef: ↑01-11-2021 11:23Zucht. Deze man is emotioneel een kind en reageert navenant. Hij krijgt er cognitieve gedragstherapie voor. Hij hoort zijn kind niet 's nachts. Niet wanneer het huilt of ander doorsnee kindergedrag vertoont, maar wanneer het potentieel dodelijke activiteiten ontplooit. Hij doet zorgen daarover af als 'gelul'. En dan reageert zíj onredelijk? Leg de schuld voor dit onvolwassen gedrag waar het hoort: bij de man, die niet op een normale manier kan communiceren, gevaarlijk gedrag niet correct kan inschatten en die niet op een productieve manier voor zijn kind kan zorgen.
TO, jij kan niets doen om de sfeer in huis goed te houden. Je man kan dat en doet het niet; ik zou accepteren dat dit de situatie is en zijn buien negeren.
Je doet alsof hij een gevaarlijke TBSer is. Of een geestelijk gehandicapte.
maandag 1 november 2021 om 11:31
Ja, en hoe had ze dat dan moeten brengen volgens jou, dat hij bij kind op de kamer moest slapen - zonder te laten doorschemeren dat ze vindt dat hij anders niet alert genoeg is? Want zij slaapt ook nooit naast haar kind, dus daarmee merkt hij toch ook al dat zij vindt dat hij niet genoeg oplet 's nachts?
maandag 1 november 2021 om 11:35
Dus je raadt haar aan om haar zorgen niet te uiten, maar zijn onvermogen tactvol en onuitgesproken te compenseren door de situatie op te lossen zónder dat hij doorheeft dat zij zijn onvermogen compenseert. Omdat we niet mogen doen alsof deze man een 'geestelijk gehandicapte' is.
thalas wijzigde dit bericht op 01-11-2021 11:35
0.10% gewijzigd
maandag 1 november 2021 om 11:35
Zo dan..Thalas schreef: ↑01-11-2021 11:23Zucht. Deze man is emotioneel een kind en reageert navenant. Hij krijgt er cognitieve gedragstherapie voor. Hij hoort zijn kind niet 's nachts. Niet wanneer het huilt of ander doorsnee kindergedrag vertoont, maar wanneer het potentieel dodelijke activiteiten ontplooit. Hij doet zorgen daarover af als 'gelul'. En dan reageert zíj onredelijk? Leg de schuld voor dit onvolwassen gedrag waar het hoort: bij de man, die niet op een normale manier kan communiceren, gevaarlijk gedrag niet correct kan inschatten en die niet op een productieve manier voor zijn kind kan zorgen.
maandag 1 november 2021 om 11:36
Ach heden..Thalas schreef: ↑01-11-2021 11:35Dus je raadt haar aan om haar zorgen niet te uiten, maar zijn onvermogen tactvol en onuitgesproken te compenseren door de situatie op te lossen zónder dat hij doorheeft dat zij zijn onvermogen compenseert. Omdat we niet mogen doen alsof deze man een 'geestelijk gehandicapte' is.
maandag 1 november 2021 om 11:37
Ja precies, dat valt mij ook op, zij moet er dus voor zorgen dat er in de nachten die hij voor zijn rekening neemt niks misgaat en dan het liefst zo dat hij het niet door heeft.Thalas schreef: ↑01-11-2021 11:35Dus je raadt haar aan om haar zorgen niet te uiten, maar zijn onvermogen tactvol en onuitgesproken te compenseren door de situatie op te lossen zónder dat hij doorheeft dat zij zijn onvermogen compenseert. Omdat we niet mogen doen alsof deze man een 'geestelijk gehandicapte' is.

maandag 1 november 2021 om 11:37
in ieder geval beginnen met een positieve reatie dat hij haar wil helpen ipv zeuren wat ze nu voornamelijk lijkt te doen.Susan schreef: ↑01-11-2021 11:31Ja, en hoe had ze dat dan moeten brengen volgens jou, dat hij bij kind op de kamer moest slapen - zonder te laten doorschemeren dat ze vindt dat hij anders niet alert genoeg is? Want zij slaapt ook nooit naast haar kind, dus daarmee merkt hij toch ook al dat zij vindt dat hij niet genoeg oplet 's nachts?
Die twee zitten nogal in een negatieve spiraal door vermoeidheid en onhoudbaar kind

maandag 1 november 2021 om 11:38
wat een ontzettend naar toontje heb jij zeg.Thalas schreef: ↑01-11-2021 11:35Dus je raadt haar aan om haar zorgen niet te uiten, maar zijn onvermogen tactvol en onuitgesproken te compenseren door de situatie op te lossen zónder dat hij doorheeft dat zij zijn onvermogen compenseert. Omdat we niet mogen doen alsof deze man een 'geestelijk gehandicapte' is.
maandag 1 november 2021 om 11:39
Ik had het over het feit dat TO de gevoelens van haar man bagatelliseert ("Ik leg dan uit hoe je de situatie kan zien zonder direct emoties de overhand te laten nemen.")Thalas schreef: ↑01-11-2021 10:50Dit soort opmerkingen plaatst mensen in een enorme spagaat. Als ze niets zegt en het kind 's nachts in de badkuip verzuipt omdat ze wéét dat haar man niet alert is 's nachts, is ze haar kind kwijt. Als ze haar zorgen wèl uit, ziet ze hem niet voor vol aan en houdt ze zelf het probleem in stand. Met een niet-willende, incapabele tweede ouder kun je simpelweg niet winnen: problemen voorkomen is verkeerd, probleem níet voorkomen is ook verkeerd. De oplossing ligt bij de vader in dit geval: hij dient een modus te vinden waarin hij daadwerkelijk voor het kind zorgt 's nachts en het gevaarlijke gedrag van het kind niet afdoet als 'gelul'.
Ik heb het niet over de zorgen betreffende het gevaarlijke gedrag van het kind in de nacht. Ik snap dat je daar verder moet over praten.
Dus enerzijds: de emotie (zij het positief of negatief) mag er mijn inziens zijn. Daarnaast moet er wel een praktische oplossing komen. Nu doen jullie allebei hetzelfde: TO negeert de emotie van haar man - haar man negeert haar gevoelens.
Is het een idee om kind een/enkele nachten uit te besteden bij familie/vrienden ? Zodat jullie eens slaap kunnen inhalen en rustig kunnen praten ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€

maandag 1 november 2021 om 11:47
Pergamon schreef: ↑01-11-2021 10:04Hier een partner met ASS. Als hij overprikkelt is kan hij ook erg bot/fel reageren/uithalen (niet fysiek!!!!). Hier is de afspraak: Bij overprikkeling gaat hij 'weg'. Naar boven of garage. Hoofd leegmaken, prikkels verwerken, dan pas weer terug in het gezin. We hebben hier ook een "code" voor afgesproken. Voor ons werkt dit erg goed. Hij kent zichzelf ook goed. Vaak is dit bijvoorbeeld na een drukke dag op werk. Hij trekt zich dan eerst een half uurtje terug, komt tot rust, en pakt daarna de draad met het gezin weer op.
Daar hoef je geen ASS voor te hebben, lijkt mij een heel herkenbaar en een hele goede afspraak voor heel veel mensen met jonge kinderen, zonder ASS.
maandag 1 november 2021 om 11:52
Ja. Zo draagt ze inderdaad de volledige verantwoordelijkheid voor de sfeer in huis èn voor het voorkomen van ongelukken. Maar extra op je tenen lopen lijkt me in een dergelijke relatie niet okee, daarmee drukt zijn probleem alleen maar zwaarder op TO.
TO, het is niet jouw taak om de gezelligheid te bewaren en er met kunstgrepen voor te zorgen dat hij niet geconfronteerd wordt met de gevolgen van zijn gedrag, om te voorkomen dat hij onredelijk wordt. Zijn onredelijkheid ligt bij hem. Hopelijk is zijn onvermogen een tijdelijk verschijnsel en tot dat verschijnsel is verdwenen zou ik accepteren dat hij het niet gezellig maakt in huis.
maandag 1 november 2021 om 11:53
Je maakt er een eigen openingspost van?Thalas schreef: ↑01-11-2021 11:52Ja. Zo draagt ze inderdaad de volledige verantwoordelijkheid voor de sfeer in huis èn voor het voorkomen van ongelukken. Maar extra op je tenen lopen lijkt me in een dergelijke relatie niet okee, daarmee drukt zijn probleem alleen maar zwaarder op TO.
TO, het is niet jouw taak om de gezelligheid te bewaren en er met kunstgrepen voor te zorgen dat hij niet geconfronteerd wordt met de gevolgen van zijn gedrag, om te voorkomen dat hij onredelijk wordt. Zijn onredelijkheid ligt bij hem. Hopelijk is zijn onvermogen een tijdelijk verschijnsel en tot dat verschijnsel is verdwenen zou ik accepteren dat hij het niet gezellig maakt in huis.