Man reageert snel bot en onbeschoft

01-11-2021 08:24 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaar samen en een jong zeer ondernemend kind.

Als mijn man moe is, dan reageert hij bot. Hij kan mij dan niet zien of luchten. Gewone huis, tuin en keukengesprekken ontaarden in een ruzie. Tegen kind is hij dan heel lief maar die begrijpt ook niet waarom papa zo tegen mama doet.

Vanochtend gaf ik aan heel moe te zijn. Hij stelde voor om de nachten op ons kind te letten. Ik gaf aan dat ik dat spannend vind want de twee nachten ervoor hoorde hij ook niet wat ons kind deed. Kind doet ook gekke dingen midden in de nacht, zoals in de boekenkast klimmen, in bad gaan (slaapcoach, slaaptijden verschuiven etc werkt niet - kind heeft teveel energie, huisarts zegt het is een fase).
Zijn antwoord: 'wat een gelul'
Draait zich om en doet lief tegen ons kind.

Ik haak daar op in door te zeggen waarom ik deze conversatie bijzonder vind en niet prettig. Eerder dacht ik laten gaan maar dan gaat hij elke gebeurtenis daarna ook negatief labelen en uiteindelijk explodeert hij.
Ik leg danuit hoe je de situatie kan zien zonder direct emoties de overhand te laten nemen.
Vervolgens een huilbui van zijn kant en excuses.

Hij heeft cognitieve gedragstherapie, maar dat werkt niet want als man moe is dan laat hij zich compleet leiden door zijn negatieve gedachten die hij direct als waar aanneemt en die zorgen voor negatieve gevoelens ('die mogen er ook zijn he' hoor ik dan). Hij kan ook moeilijk informatie uit zijn hoofd ophalen en reageert zonder dat ik uitgesproken ben al met een botte reactie die vaak niet aansluit.

Ook hoor ik vast achteraf dat hij iets niet fijn vindt en dan heb ik geen idee waarom hij de hele dag geirriteerd doet tegen me. Als ik vraag gedurende dag waarom hij zo doet tegen me (ogen draaien, niet uit laten praten, met zijn mond grimassen, botte toon) dan zegt hij dat er niets is. Als ik uiteindelijk er achter kom en dan mijn reden uitleg van een stap / beslissing / uitspraak dan vindt hij dat vaak wel logisch (maar zegt ook ja het kan niet altijd ik zijn he die het fout doet?).

Hebben jullie tips om het gezellig te houden thuis?
Kijk of je een keer mee kan naar zijn therapeut voor een paar sessies samen. Eens goed jullie patronen onder de loep nemen kan geen kwaad.

Mijn eerste gedachte na lezen van de OP was ook dat het lijkt te gaan over een cliënt of kind ipv je echtgenoot. Jullie zijn waarschijnlijk ooit in dit patroon terechtgekomen, daar kom je niet zomaar meer uit. Er is weinig respect tussen jullie op dit moment en dat is funest voor je relatie. Het zal even hard werken en investeren worden om dat terug te vinden. Tegelijkertijd kunnen een paar kleine veranderingen en afspraken soms al veel verbetering brengen.

Veel sterkte hiermee!
nessemeisje schreef:
01-11-2021 11:06
Ja, dat zou je denken he?
Maar hangt er wel een beetje van af hoe oud dat het kind is. Ik vind het wel raar gedrag. Midden in de nacht in een kast klimmen of in bad gaan.
Mijn broer deed soortgelijke dingen in zijn slaap. Echt gevaarlijke situaties. Maar hij was niet wakker en ook niet wakker te krijgen. Wellicht is dat hier ook aan de hand.
Mermedina schreef:
01-11-2021 08:46
Gezellig thuis!

Jullie zijn allebei moe en jij vertrouwt de zorg van jullie kind niet aan zijn/haar eigen vader toe en die vader kan niet communiceren zonder emoties en dat mag ook al niet van jou en hij zegt zelfs dat hij niet altijd degene kan zijn die het “fout” doet. Dat roept bij mij de vraag op of je ook naar je eigen aandeel kijkt.

Luister je wel naar hem, ook al brengt hij het ‘bot en onbeschoft’ en met ‘emoties’?
Eens. To stelt zich nogal superieur op. Daar zou ik ook kribbig van worden.
Ik heb geen reacties gelezen, maar dit kwam gelijk in me op: heeft jouw man ADHD? ADHD'ers kunnen zeer slecht emoties reguleren en bij vermoeidheid kan dat zich op deze manier uiten (heel kribbig, niks kunnen hebben en dan ineens een huilbui)

Ik heb ADHD en ik herken dit gedrag 100% bij mezelf als ik oververmoeid/overprikkeld ben (ik praat het niet goed, ik heb er hard aan gewerkt en doe dat nog steeds want het is inderdaad verschrikkelijk voor de omgeving). Een rationeel gesprek kun je op zo'n moment absoluut niet voeren, dat werkt averechts en irriteert nog meer (nogmaals, eigen ervaring helaas). Hij moet hier echt aan werken, CGT werkt goed maar ook inzicht in hoe hij met zijn emoties omgaat, ADHD of niet
Oh ja, en als hij in zo'n bui is: keihard negeren en lekker iets voor jezelf doen tot hij eruit is. Als hij rustig is dan kan je erover praten. Maar nogmaals, ga niet redelijk doen als hij in zo'n bui is want dat werkt niet helaas.

Ik verdedig hem niet, het blijft kutgedrag, ik probeer even korte termijn oplossing te geven om er nu niet aan onderdoor te gaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven