Veel aankomen tijdens zwangerschap

27-11-2021 21:46 35 berichten
Hallo iedereen,

Momenteel ben ik 32 weken zwanger en inmiddels ben ik al +19 kilo aangekomen. Ik heb geen zwangerschapsdiabetes en ik eet ook niet overdreven veel. Ja ik snoep wel, maar verder eet ik gezond. Bewegen is matig maar dit is altijd al zo geweest.

Zelf schrok ik in het begin enorm van de gewichtstoename. Vanaf de 20e week ging het vrij hard, ongeveer een kilo per week. Ik heb het een aantal weken echt heel confronterend gevonden. Vooral omdat ik inmiddels ruim 11 kilo boven het zwaarste gewicht zit dat ik voor mijn zwangerschap ooit gewogen heb. Inmiddels ga ik er vanuit dat ik nog wel een kilo of 6-7 door zal groeien.. De verloskundige maakt zich overigens nergens zorgen over. Die vindt dat ik een goede groei heb en dat ik me niet druk moet maken om de kilo's. Daar word ik overigens niet eens gewogen :mrgreen: .

Maar mentaal vind ik het soms wel lastig. Als ik mezelf nu in de spiegel zie, zie ik dikke armen, benen, flinke billen en gezien ik de baby nogal hoog draag is alles vanaf mijn tieten tot navel rondom uitgezet. Vriendlief is erg lief en vindt me nog steeds mooi. Maar ik vraag me af hoe dit straks afloopt als de baby er is. Ik ben nu van 69 kilo (normaal gewicht bij mijn lengte) naar ruim 88 kilo gegaan en dat vind ik toch wel eng aan de ene kant.

Zijn er meer vrouwen hier die hier mee te maken hebben gehad? Hoe liep het bij jullie af? Ik realiseer me dat het voor iedereen anders is! Maar het is vast fijn om wat lotgenoten te horen en vooral hoe jullie met het mentale stukje zijn omgegaan.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn vrouw(tje) ook en die is na zes maanden de helft van de toename kwijt

Maak je niet druk joh
Na 25 kilo ben ik gestopt met wegen en toen moest ik nog een paar weken. Is er allemaal zonder veel moeite weer af gegaan, bleven wat laatste kilo’s over 😂 maar dat vond ik niet zo erg. Ik had ook geen lichamelijke reden, kwam gewoon veel aan
Zelf geen ervaring met veel aankomen, maar ik ken een (nota bene Aziatische) vrouw die 2x 25 kg aankwam en dat vloog er vanzelf weer af.
Ook ik ben gestopt met wegen toen ik de 25 kilo passeerde. Had veel vruchtwater en na de geboorte bleek ik ook een groot kind gedragen te hebben. Na de bevalling en het geven van borstvoeding werd ik slanker dan ik ooit was geweest😀
Bij mijn vorige zwangerschappen ben ik ook rond de 25 kilo aangekomen. Ik ben nu 24 weken zwanger en ook alweer 15 kilo er bij. Ik heb het er zelf aan gegeten. Ik ben het vorige keren ook wel weer kwijt geraakt, dus ik maak me niet zo druk. Ik ben alleen niet heel blij met hoe ik er nu uitzie, maar goed: het gaat er wel weer af.
Ik heb bewust nooit gewogen tijdens mijn zwangerschap. Ik gaf bij de vk aan dat ik t graag wilde weten als zij zich zorgen begon te maken en tot die tijd geloofde ik het wel! Ik weet dus niet hoeveel ik aan was gekomen, maar ik denk wel veel. Tegen het einde ontplofde mijn kop zowat. Gelukkig voornamelijk vocht dus in de kraamweek was het meeste al weg. Nu 3 maanden later is er wel weer wat meer af. Ik geef bv, maar ik heb nou niet het idee dat de kilo's eraf vliegen. Mijn hele figuur is sowieso veranderd (los van het gewicht). Tijdens de zwangerschap vond ik het aankomen echt niet leuk. En nee "je lichaam.maakt een mens blabla" kon ik echt niet mee relativeren hoor. Ik vond het dus best pittig. Ook nu nog, al kan ik het iets beter handelen dan tijdens de zwangerschap. Ik probeer gezond te eten en heb het sporten weer opgepakt en meer kan ik niet doen.
Ik ben ook gestopt met wegen op gegeven moment maar ben er misschien wel 30 aangekomen de tweede zwangerschap. Nu is ie bijna 3 en zit ik nog 10 kilo boven startgewicht..
Ik ben bij de eerste zwangerschap gestopt met wegen na 18 kg, en bij de tweede zwangerschap na 15 kg. Weet zeker dat ik nog veel meer ben aangekomen, want aan het einde paste ik eigenlijk niet meer in mijn broeken. Bij de eerste trouwens niet meer in mijn schoenen.
Hield bij beide ook wel heel veel vocht vast, veel vruchtwater en grote kinderen. En paar dagen na de bevalling was ik beide keren ook al weer 10 kg kwijt. De kilo's daarna gingen de eerste zwangerschap prima (met behulp van borstvoeding?) weer weg, duurde wel een half jaar ongeveer.
Nu ruim 7 maanden na mijn tweede bevalling zit ik weer bijna op mijn gewicht van voor de zwangerschap, maar geef nog borstvoeding. Toch lijk ik mijn oude broeken nog niet te passen en draag ik een maat groter. Geen idee waar dat precies aan ligt.
Och, hier ook minstens net zoveel. 2x.
Is uiteindelijk wel weer goed gekomen.
.
Due-scimmie schreef:
27-11-2021 22:12
Ik ben ook gestopt met wegen op gegeven moment maar ben er misschien wel 30 aangekomen de tweede zwangerschap. Nu is ie bijna 3 en zit ik nog 10 kilo boven startgewicht..
In jouw geval is dat niet erg
Maisnon3 schreef:
27-11-2021 22:14
Ik ben bij de eerste zwangerschap gestopt met wegen na 18 kg, en bij de tweede zwangerschap na 15 kg. Weet zeker dat ik nog veel meer ben aangekomen, want aan het einde paste ik eigenlijk niet meer in mijn broeken. Bij de eerste trouwens niet meer in mijn schoenen.
Hield bij beide ook wel heel veel vocht vast, veel vruchtwater en grote kinderen. En paar dagen na de bevalling was ik beide keren ook al weer 10 kg kwijt. De kilo's daarna gingen de eerste zwangerschap prima (met behulp van borstvoeding?) weer weg, duurde wel een half jaar ongeveer.
Nu ruim 7 maanden na mijn tweede bevalling zit ik weer bijna op mijn gewicht van voor de zwangerschap, maar geef nog borstvoeding. Toch lijk ik mijn oude broeken nog niet te passen en draag ik een maat groter. Geen idee waar dat precies aan ligt.
Je bouw verandert. Tenminste bij mij en ongeveer alle bevallen vrouwen in mijn omgeving hebben ze er bredere heupen aan overgehouden.
Hier ook, beide zwangerschappen ruim 25kg aangekomen, was er zes maanden na de bevalling allemaal weer af, en nog meer. Oh en dan ook nog flink eten al die maanden, borstvoeding vreet energie.
Ik ben ongeveer 30 kilo aangekomen. En ik had nog wel een klein kind. Ik maakte me er ook druk om, was vooraf erg slank.
Na de geboorte heb ik een maand of drie borstvoeding gegeven, en daarna ben ik er serieus mee aan de slag gegaan. Want hoe hard iedereen ook roept: ach joh, dat gaat straks vanzelf, niets was minder waar. Het ging absoluut niet vanzelf. Ik heb echt hard mijn best gedaan om het er weer af te krijgen, en dat is ook gelukt. Na ongeveer een klein jaar was ik weer op mijn oude gewicht. Weliswaar in een iets andere verdeling, het is niet zo dat mijn lichaam exact hetzelfde werd als daarvoor. Maar ik was wel wederom slank. Nu, vijftien jaar later, zitten er wel weer een kilo of acht bij, maar dat staat er los van.
Kortom, ja, het kan zeker dat je veel aankomt. En ja, dat kan absoluut goedkomen. Maar nee, het gaat niet vanzelf.
Bij de eerste zwangerschap woog ik 78 kilo toen ik zwanger werd en 91 kilo toen ik hoogzwanger was.

Bij de tweede woog ik 88 kilo toen ik zwanger werd en 101 kilo toen ik hoogzwanger was.

Na de bevalling woog ik 95 kilo. Nu weeg ik 91 kilo. Zoontje is nu bijna 2 weken oud.

Ik voelde me ook heel dik. Als ik anderen vertelde wat ik woog waren ze verbaasd en zeiden ze dat ik er niet zo uit zag. Mijn buik was ook heel groot. Hij is nu nog steeds niet klein maar vergeleken met hoe hij was voel ik me heel slank. Ik pas ook weer in mijn normale kleding.

Ik had niet heel veel mooie kleding toen ik zwanger was omdat ik dat zonde vond voor even. Wel heb ik een paar mooie kledingstukken gekocht zodat ik me wat fijner voelde. Toen ik hoogzwanger was heb ik mijn nagels laten doen en wenkbrauwen laten epileren. Ook deed ik vaker make up op en mooie sieraden. Dat hielp wel om me wat mooier te voelen. Ik dacht: mijn lichaam is nu eenmaal tijdelijk zo. Ik richt me op dingen die ik nu wel mooier kan maken.
madelief_124 schreef:
27-11-2021 22:41
Hier ook, beide zwangerschappen ruim 25kg aangekomen, was er zes maanden na de bevalling allemaal weer af, en nog meer. Oh en dan ook nog flink eten al die maanden, borstvoeding vreet energie.
Dat weet je niet. Ik begon pas echt af te vallen na het stoppen met borstvoeding.
.
Ik heb dat niet mee gemaakt veel aankomen. Ik kan er dus ook niet over mee praten.
Maar denk eerder dat ik niet aankwam door enorm veel stress.

Voor zwangerschap 87 kilo.
Eind zwangerschap 87 kilo
2 weken na de geboorte 80 kilo
Na 2,5 jaar 92 kilo. (Emotie eter)

Ik kan het mij heel goed voorstellen dat je de weegschaal de deur uit gooit op een gegeven moment.

Geniet van je zwangerschap !
05-2019 wijzigde dit bericht op 27-11-2021 23:22
9.90% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
51 kg toen ik zwanger werd, 25 kg aangekomen. Terug op 53
Weer zwanger 30 kg aangekomen, en terug op 55.
Met de derde 33 aangekomen en terug op 57.
Leeftijd 23, 27 en 30 jaar toen.
Ik rookte en stopte met de zwangerschap, denk dat daar ook veel mee te maken heeft. En ik had in die tijd niet veel extra gesnoept.
Geniet van je zwangerschap!!
Ben nu 50 plus en tig zwaarder maar wat ik nu weet ( had ik er niet zo veel zorgen over gemaakt)
Hoor vaker dat mensen eigenlijk normaal eten of zelf opletten en alsnog meer dan gemiddeld aankomen. Denk iets genetisch. Bij de meeste gaat het er weer af binnen een jaar. Probeer te genieten van je zwangerschap en te bewegen waar mogelijk. Gefeliciteerd nog trouwens
Ik ben ook 2x ruim 25kg misschien wel 30 aangekomen. Is er beide ook weer afgegaan. De eerste keer met weinig moeite de tweede keer de laatste 5kg met iets meer moeite.
Het leven is niet eerlijk
Voel je alsjeblieft niet naar. Het is normaal om aan te komen tijdens een zwangerschap en als je meer dan gemiddeld aankomt wil dat niet zeggen dat het allemaal door het mondje is gegaan. Vaak is het een groot deel vocht. Als jij gezond eet komt het echt wel goed na je bevalling.

Zelf was ik tijdens mijn eerste bevalling 19 kilo aangekomen. En wat voelde ik me zwaar. Ik had nachtmerries dat ik was bevallen en al mijn vel rondom mij in bed lag gedrapeerd. Wat voelde ik me vreselijk.

Twee weken na mijn bevalling woog ik 3 kilo zwaarder dan voor mijn bevalling. Het was dus voornamelijk extra bloed, de baby en heel veel vocht.

Bij mijn volgende zwangerschap(pen) kwam ik ook weer veel bij, en dat ging er allemaal vrij rap af.

Toen ik 3 kinderen had rondlopen woog ik 5 kilo minder dan voor mijn eerste zwangerschap en gleed maat 34 nog net niet van mijn lijf af. De volgende zwangerschap(pen) kwam ik opnieuw veel aan en alles is er ook weer vanaf gegaan.
Had ik ook bij mijn zwangerschappen. Gelukkig kon ik borstvoeding geven, en daardoor vloog het er ook weer af na de bevallingen. Na een maand of drie, vier zat ik weer op mijn oude gewicht. Maar ik was altijd van nature slank gebouwd, dus dat had ik dan wel weer mee. Ik zou je wel aanraden om in beweging te blijven. Bevallen is echt een marathon (althans dat was het voor mij), en dat trok ik heel slecht doordat ik in slechte conditie was en te weinig in beweging was tijdens de zwangerschap. Dat zou ik echt anders doen een volgende keer (die er niet komt).
Ik ben 21 kg aangekomen tijdens mijn 1e (en tot nu toe enige) zwangerschap. Ik ging van 64 kg naar 85 kg. En dan ben ik al bij 38 weken bevallen dus de laatste 1-2 kg heb ik gemist haha. Zoon was maar 3 kg dus daar lag t niet aan

Na de bevalling ben ik binnen 2 maanden 15 kg kwijtgeraakt. Ik geef wel borstvoeding. Zoon is nu 7 weken oud en ik weeg 70,5 kg.

Nu met 7 weken voor het eerst weer een gewone spijkerbroek aan gehad ipv positiekleding. Heb nieuwe gekocht, ik ben van maat 36 naar maat 42 gegaan…..

Dus zo is het bij mij afgelopen. Ik heb nu geen strak dieetplan maar wil dmv gezond eten proberen om het komende jaar weer op m’n oude gewicht te komen.

Tip voor bij de borstvoeding: blijf gewoon normaal eten zoals voor de zwangerschap….. ookal heb je wat meer honger. Niet meer gaan eten
Dat is wat ik doe
-April- schreef:
28-11-2021 06:25
Ik ben 21 kg aangekomen tijdens mijn 1e (en tot nu toe enige) zwangerschap. Ik ging van 64 kg naar 85 kg. En dan ben ik al bij 38 weken bevallen dus de laatste 1-2 kg heb ik gemist haha. Zoon was maar 3 kg dus daar lag t niet aan

Na de bevalling ben ik binnen 2 maanden 15 kg kwijtgeraakt. Ik geef wel borstvoeding. Zoon is nu 7 weken oud en ik weeg 70,5 kg.

Nu met 7 weken voor het eerst weer een gewone spijkerbroek aan gehad ipv positiekleding. Heb nieuwe gekocht, ik ben van maat 36 naar maat 42 gegaan…..

Dus zo is het bij mij afgelopen. Ik heb nu geen strak dieetplan maar wil dmv gezond eten proberen om het komende jaar weer op m’n oude gewicht te komen.

Tip voor bij de borstvoeding: blijf gewoon normaal eten zoals voor de zwangerschap….. ookal heb je wat meer honger. Niet meer gaan eten
Dat is wat ik doe
Borstvoeding geven kost je lijf minstens 500 kcal per dag. Als je trek hebt, dus gewoon aan toegeven met gezonde keuzes. Die voeding voor de baby is belangrijker dan die paar kilo's.

Maar volgens mij las ik ergens op het forum dat to geen Borstvoeding gaat geven.
Ik ben 31 weken en nu 16kg aangekomen (bij 27 weken al), daar schrok ik van en de vk vond ook dat het vrij snel omhoog schoot. Ik heb de vorige keer met wegen daarom wel de knop omgezet en snoep nu amper en eet vooral veel snackgroente bij honger tussendoor plus ik ben meer gaan wandelen (ik dieet niet hoor maar heb alle ongezonde dingen geschrapt vooral). Ik was nu een halve kg aangekomen in 3 weken dus het loont wel (en heb de vk er niet over gehoord dat het niet genoeg was). Maar mentaal is t niet leuk nee, ik mis mijn oude lichaam gigantisch en ben bang dat t niet meer terug komt. Dit is overigens de 2e zwangerschap maar bij de eerste was ik al zwaarder, ben tussen de zwangerschappen veel afgevallen waardoor ik nu slank begon en dat speelt bij mij mentaal mee.
mrsbojangles wijzigde dit bericht op 28-11-2021 08:37
24.26% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven