Aankomen tijdens de zwangerschap

08-12-2021 10:49 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Puur uit interesse: hoeveel kwamen jullie aan tijdens jullie zwangerschap(pen)?
Ik was tot week 18, 1 kilo aangekomen, maar ik zit nu in week 22 en ineens tikt de weegschaal 3,5 kilo erbij aan. Het gaat nu een stuk sneller.
En hoe was dat na de bevalling, pasten jullie gelijk weer in jullie kleding van voor de zwangerschap of niet? En ging het er daarna alsnog af, of moesten jullie er veel moeite voor doen? Ik probeer normaal te eten en nog veel te bewegen, al is dat iets lastiger door rugklachten momenteel. Verder accepteer ik het en ligt de focus vooral op het krijgen van een gezond kindje. Hoe is/was dat bij jullie?
Ben nu bijna 38 weken zwanger en totaal 7,5kilo bijgekomen. Vermoed ook niet dat er nog (veel) zal bijkomen! Heb ik vrede mee :D bij mijn eerste kindje rond de 9 kilo aangekomen, mijn buik was meteen plat en paste (vrijwel) meteen in men eigen kleding. Ik geloof dat ik na de bevalling nog 3 kilo kwijt moest om op mijn oude gewicht te komen, maar dit ging ook vrij snel :) al verandert je lichaam wel na de bevalling vind ik! Komt goed!
Ik kwam veel aan, denk minimaal 25 kilo en ik denk nog wel iets meer (laatste weken niet meer gewogen). Best bizar, omdat ik voor de zwangerschap juist vrij licht was en ik ook niet meer at dan normaal.

Na de zwangerschap heel snel weer op mijn oude gewicht. Ik paste ook meteen weer in mijn oude broeken.
Ik heb eigenlijk bewust niet gewogen. De gehele zwangerschap niet. Bij de eerste niet, en nu (26+5) weer niet. Mijn bloedwaarden en tests zijn goed. Ik wil niet hoeven denken "straks moet er zoveel kilo weer vanaf". Ik pas straks mijn kleding weer, of niet, en dat zien we dan wel weer.

Ik heb wel mazzel hoor, met 5 weken had ik weer een oude spijkerbroek aan. Alhoewel nog lang niet alle kleding toen al goed zat. Sommige kleding is ook nooit meer lekker gaan zitten. Je lichaam verandert toch.
Pergamon schreef:
08-12-2021 10:53
Ik heb eigenlijk bewust niet gewogen. De gehele zwangerschap niet. Bij de eerste niet, en nu (26+5) weer niet. Mijn bloedwaarden en tests zijn goed. Ik wil niet hoeven denken "straks moet er zoveel kilo weer vanaf". Ik pas straks mijn kleding weer, of niet, en dat zien we dan wel weer.
Heb je geen weegmoment bij de verloskundige? Bij iedere afspraak ben ik tot nu toe gewogen. Had van mij ook niet iedere keer gehoeven overigens, normaal probeer ik er ook niet te veel mee bezig te zijn, juist omdat ik me er dan te veel op kan gaan focussen.
Alecta schreef:
08-12-2021 10:53
Ik kwam veel aan, denk minimaal 25 kilo en ik denk nog wel iets meer (laatste weken niet meer gewogen). Best bizar, omdat ik voor de zwangerschap juist vrij licht was en ik ook niet meer at dan normaal.

Na de zwangerschap heel snel weer op mijn oude gewicht. Ik paste ook meteen weer in mijn oude broeken.
De verloskundige gaf wel aan dat lichte mensen over het algemeen meer aankomen en meer aan 'mogen' komen. Mijn BMI was voor de zwangerschap al iets te hoog, rond de 27, dus bij mij zou het beter zijn als er niet te veel bij kwam.
Bij de eerste zwangerschap van een eenling was ik 6 kg aangekomen. Was er meteen vanaf, maar dezelfde kleding is nooit meer goed gaan passen helaas. Andere verhouding gekregen.

Tweede zwangerschap van een meerling was ik 12kg aangekomen. Kleding kan ik nu ruim 2 jaar na de bevalling nog steeds niet aan, voornamelijk door mijn hangbuik. Helaas helaas. Beide keren was het gewicht eraf na de bevalling, maar kleding is nooit meer hetzelfde geworden en mijn verhoudingen zijn volledig anders geworden. Was ooit een peer, nu een ronde appel.
Oh ja, en ook zo bizar. Ondanks meer dan 25 kilo aankomen had ik amper een buik. Met een trui aan zagen mensen helemaal niet dat ik zwanger was. Zelfs bij kind 4, toen ik voor mijn gevoel echt meer buik had dan ervoor waren mensen op het schoolplein stomverbaasd, toen ze mij ineens met een baby zagen ("Heb je een oppaskindje?"). Er is ook nooit iemand voor mij opgestaan in de bus en in wachtkamers.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 08-12-2021 10:59
6.35% gewijzigd
Ik was bij mijn eerste zwangerschap 24 kilo aangekomen, oeps haha!
Ik ben altijd dun/slank geweest, maar het vloog eraan.
Daarna vloog het er ook zo weer af.
Alecta schreef:
08-12-2021 10:58
Oh ja, en ook zo bizar. Ondanks meer dan 25 kilo aankomen had ik amper een buik. Met een trui aan zagen mensen helemaal niet dat ik zwanger was. Zelfs bij kind 4, toen ik voor mijn gevoel echt meer buik had dan ervoor waren mensen stomverbaasd, toen ze mij ineens met een baby zagen. Er is ook nooit iemand voor mij opgestaan in de bus en in wachtkamers.
Dat klinkt inderdaad best bizar. Hield je veel vocht vast misschien?
Bij is het sinds deze week ineens dat heel veel mensen zeggen dat ik een buik krijg. Dat was eerst een klein beetje zichtbaar, maar met 7 dagen ineens veel meer.
6 en 2 kilo.
Natte tosti..
CharlotteCcc schreef:
08-12-2021 10:55
Heb je geen weegmoment bij de verloskundige? Bij iedere afspraak ben ik tot nu toe gewogen. Had van mij ook niet iedere keer gehoeven overigens, normaal probeer ik er ook niet te veel mee bezig te zijn, juist omdat ik me er dan te veel op kan gaan focussen.

Nee nooit. De eerste keer ook niet, en toen stond ik onder zeer strenge controle van de POP poli (bijna wekelijks)
Alecta schreef:
08-12-2021 10:58
Oh ja, en ook zo bizar. Ondanks meer dan 25 kilo aankomen had ik amper een buik. Met een trui aan zagen mensen helemaal niet dat ik zwanger was. Zelfs bij kind 4, toen ik voor mijn gevoel echt meer buik had dan ervoor waren mensen op het schoolplein stomverbaasd, toen ze mij ineens met een baby zagen ("Heb je een oppaskindje?"). Er is ook nooit iemand voor mij opgestaan in de bus en in wachtkamers.
Ik had precies het tegenovergestelde: vanaf week 7 zag iedereen het. Van achteren zag je niks, maar ik had een enorme puntbuik vanaf het begin. Bij mij stonden ze al op vanaf week 12, haha!
1e zwangerschap heb ik niet meer gewogen nadat ik 26 kilo aangekomen was, denk dat ik toen net wel, net niet de 30 aangetikt heb. 3 dagen na de bevalling was er al 16 kilo af en kon ik m'n oude kleren ook alweer aan. Mijn lichaam was ook niet veranderd na de tijd.

2e zwangerschap ben ik rond de 20 kilo aangekomen en een week na de bevalling was daar alweer meer dan 10 vanaf. Helaas heb ik door die zwangerschap een heel ander figuur gekregen en kon ik m'n oude kleren niet meer aan.
Ik zit nu rond de 34e week en ik ben al dik 20+ kilo meer. Al vanaf week 22 kom ik volgens de weegschaal 1.5-2 kilo per week (?) bij. Verloskundige weegt me niet.
Alleen mijn hoofd is echt dik geworden met een onderkin, de rest vind ik nog wel meevallen al merk ik wel dat ik overal meer vet heb zitten. Ik denk dat ik ruim over de 25 kilo heen ga en als ik mijn eigen weegschaal moet geloven misschien wel 30? Lijkt me heel eng om de 100 kilo aan te tikken maar het komt vast wel weer goed.
Ik wilde ook niet gewogen worden. Ze vonden het ook niet per se nodig, maar ze hebben het wel één keer gedaan, maar het mij gewoon niet verteld :)

Ik gok dat ik een kilo of 12/15 was aangekomen. Was het heel veel meer geweest, hadden ze me dat vast verteld. Ik had wel best veel vruchtwater. (Niet schokkend, maar wel meer dan gemiddeld).
Bij mij zag je het ook alleen van voren en van opzij (viel niet te missen, haha) maar van achteren was het echt totaal niet te zien.

Ik had ook niet per se veel trek tijdens m'n zwangerschap. Wel de eerste 10/12 weken, maar daarna zat ik al snel vol. Had geen (rare) cravings of zo.

Ik paste wel supersnel m'n broeken weer (maar draag altijd broeken die elastisch zijn), maar ik ben, zeker na het stoppen met borstvoeding, toch zodanig veranderd van figuur, dat ik echt een enorme appel ben geworden, waar ik eerst een zandloperfiguur had.
Ik kwam geloof ik iets van 18 kilo aan. In begin nauwelijks, ging heel langzaam, hoe meer de zwangerschap vorderde hoe harder het ging. In het verlof kwamen er nog wat extra kilo’s bovenop. Maar goed, ik had toen ook veel meer tijd. Ik ging van hectische fulltime baan naar fulltime thuis met veel zitten/liggen. Koelkast binnen handbereik en een partner die mij elke wens van mijn lippen las. Zin in chocolade? Ik haal even. Zin in hamburger? Ik haal even. Zin in ijsje? Ik haal even.

In begin dacht men ook dat ik een klein kindje zou krijgen. De buik was zo compact. Ook dacht men dat ik heel sportief was, de buik was zo stevig en hard van de buitenkant. Uiteindelijk beviel ik ik van een baby van meer dan 8 pond, niks klein dus!

Na de bevalling heb ik nog wel even een flinke buik gehad. Als ik de foto’s terug kijk had ik de eerste twee, drie weken echt nog een soort van zwangere buik. Kreeg ook commentaar toen van mijn moeder die geschrokken vroeg of die buik ooit nog weg zou gaan.

Eenmaal een beetje in het ritme terug paste ik binnen no time mijn kleding weer en herinner mij nog dat een oom die op kraamvisite kwam mij aankeek toen ik de deur open maakte en zei: sjee……ben jij pas bevallen? Het is dat je het zei, anders zou ik het niet geloven. Je ziet er nog beter uit dan voor de zwangerschap.

Er is geen pijl op te trekken hoe een lichaam zich ontwikkeld.
Ik ben helemaal niets aangekomen, mijn bmi was iets te hoog aan het begin. Ik had heel weinig eetlust tot 20 weken, dus viel zelfs af. Na de bevalling kon ik gelijk weer in spijkerbroek. Moet wel erbij zeggen dat ik met 35 weken bevallen ben dus die laatste weken waarbij je juist vocht vasthoudt ik gemist heb. Alleen nadat ik stopte met bv kwamen er wel wat kilo’s bij. Ook zijn mijn ribben/schouders breder dus jassen en colbertjes passen ineens minder goed.
PaterPen schreef:
08-12-2021 11:02
Ik had precies het tegenovergestelde: vanaf week 7 zag iedereen het. Van achteren zag je niks, maar ik had een enorme puntbuik vanaf het begin. Bij mij stonden ze al op vanaf week 12, haha!
Dat is weer het andere uiterste ;-D . Bij mijn eerste was ik met 41 weken op een verjaardagsfeest en toen kwamen er kennissen vragen, waarom ze geen bericht van de geboorte hadden gehad? Eh tja, er was ook nog geen geboorte...
Irish_Wasser_Woman schreef:
08-12-2021 11:08
Ik wilde ook niet gewogen worden. Ze vonden het ook niet per se nodig, maar ze hebben het wel één keer gedaan, maar het mij gewoon niet verteld :)

Ik gok dat ik een kilo of 12/15 was aangekomen. Was het heel veel meer geweest, hadden ze me dat vast verteld. Ik had wel best veel vruchtwater. (Niet schokkend, maar wel meer dan gemiddeld).
Bij mij zag je het ook alleen van voren en van opzij (viel niet te missen, haha) maar van achteren was het echt totaal niet te zien.

Ik had ook niet per se veel trek tijdens m'n zwangerschap. Wel de eerste 10/12 weken, maar daarna zat ik al snel vol. Had geen (rare) cravings of zo.

Ik paste wel supersnel m'n broeken weer (maar draag altijd broeken die elastisch zijn), maar ik ben, zeker na het stoppen met borstvoeding, toch zodanig veranderd van figuur, dat ik echt een enorme appel ben geworden, waar ik eerst een zandloperfiguur had.
Ik wel maar gelukkig relatief gezonde cravings! Komkommer de eerste zwangerschap, winegums de eerste paar weken, en rauwe paprika met sambal de tweede zwangerschap.
Ik ben in mijn zwangerschap 4 kg aangekomen. In het eerste trimester ging er eerst 4 kg af door misselijkheid en geen eetlust. Vervolgens kwam ik in het 2e trimester vrij snel 7 kg aan (dus +3 ten opzichte van startgewicht). In het derde trimester schommelde het gewicht wat meer door het vasthouden van vocht (en zomer). Ik had geen grote buik en droeg hoog en naar voren, sommige mensen, die me minder goed kende, viel het ook niet op dat ik zwanger was.
De ochtend van de bevalling woog ik uiteindelijk 4 kg meer dan mijn startgewicht.

Ik was deze kg gelijk kwijt na de bevalling en ben in de kraamweek nog wel wat meer afgevallen. Ik geloof ongeveer 8 kg onder startgewicht. Ik heb niet gelijk mijn spijkerbroeken geprobeerd, maar nog wel tijdens het verlof en die paste nog.

Nu ruim een jaar later (met nog steeds borstvoeding) zit ik 2 kg onder startgewicht. Ik pas al mijn kleding nog, maar sommige jurkjes zitten niet meer zo mooi rond mijn buik. Ik heb een grotere vetrol gekregen, lijkt het wel.
2 keer zwanger geweest, beide zwangerschappen rond de 14 kilo aangekomen. Smal postuur en waar ik dacht je ziet mijn buik vast snel, was dit ook pas echt zichtbaar vanaf een week of 20. Toen pas kreeg ik vragen of ik misschien zwanger was. En droeg beide keren vooral van voren.

Het echte aankomen gebeurde ook pas vanaf week 25. En vooral de laatste weken.. Mocht zeker bij de 1e zwangerschap vanaf week 36 ook niet meer dan vooral rusten wegens mijn bloeddruk.

Na de bevallingen hield ik beide keren kilo of 5 over, wel vrij platte buik direct, vooral veel vocht. Dikke bovenbenen en armen en plof gezicht. De kilo's waren bij kind 1 wel vrij snel weer weg, maar na kind 2 bijna jaar geduurd. Maar duurde ook veel langer voor ik weer gins sporten. Broeken daarentegen heb ik veel weg moeten doen, want wel meer buik overgehouden door de zwangerschappen wat niet lekker paste in aantal broeken.
Bij beide zwangerschappen 28 tot 30 kilo. Dit gewicht was ik wel beide keren binnen 5 maanden en zonder enige moeite weer kwijt. Voor de zwangerschap woog ik tussen de 54 en 58 kilo bij 1,70 m. en daarna ook weer.

Volgens mijn verloskundige was het vele aankomen geen probleem.
Cravings…daar weet ik ook alles van!

Ik at me ongans aan vanillevla of yoghurt met heel veel chocolade cruesli van Quaker.
En rundvleessalade van de slager die ik aanvulde met tig tomaten en zilveruitjes.
En ik heb zakken Unixsoep 1 persoons gegeten als tussendoortjes.

Echt van die gekke dingen, die ik voorheen niet vies vond, maar nooit naar taalde. En ineens bij voorkeur dagelijks at.
16 kilo ongeveer. Voor mijn zwangerschap was ik behoorlijk veel aan het sporten en gewicht was voor mijn doen vrij laag. Na bevalling was het grootste deel er vrij snel af, dat ging vanzelf. Zoon is nu een half jaar en ik ben nog een paar kilo zwaarder dan voor zwangerschap, maar dat komt vooral door een gebrek aan energie om te sporten ;-). Gewicht van voor zwangerschap is nu sowieso niet realistisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven