8/9 dpo en wijntje: ja of nee?

17-12-2021 11:49 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met Kerst staat een gezellig diner gepland en daar hoort normaliter ook een dito gezellig wijntje bij.
Echter, ik zit dan op het wachtbankje en twijfel over het wel of niet nemen van een wijntje.
Aan de ene kant denk ik: neem gewoon geen enkel risico, dat is een wijntje niet waard. Aan de andere kant: er is dan (hopelijk!) net pas een innesteling gaande maar nog geen bloedcontact, dus kan een wijntje dan wel kwaad? Het is ook wel fijn om relaxed aan het Kerstdiner te zitten, zonder vragende blikken, en misschien is het wel het laatste wijntje van dit jaar.
Ik was niet van plan het op het zuipen te zetten, maar het bij 1 wijntje te houden.

Hoe denken jullie hierover?

Wijn op het wachtbankje, ja of nee?

Totaal aantal stemmen: 204

Ja, moet kunnen (65%)
Nee, doe maar niet (34%)
Anders, namelijk: .......... (1%)
Ik zou eerst kappen met het een wijnTJE noemen. Je wil alcohol drinken.
WijnTJE is het excuus wat vrouwen zichzelf aanpraten die eigenlijk teveel drinken. Verkleinen maakt het minder erg blijkbaar.

En als je nog niet eens zwanger bent kun je gerust een glas drinken als je daar echt niet onderuit kan.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
daenerys79 schreef:
17-12-2021 12:21
Ik snap dat ene wijntje dan weer wel heel goed. Ik zou het doen. en dan daarna niet meer als alles goed gaat. Ik ben absoluut tegen alcohol als je zwanger bent. Maar misschien ben je dat niet eens.

Ik zat van de zomer vol ongeloof op een terras in Kroatie naast een hoogzwangere die een biertje dronk. Dat gebeurt daar veel meer, echt bizar vind ik dat.
Tja. Ik denk dat, als je persé wil drinken, je dat beter kan doen als de baby volledig af is (dus als je hoogzwanger bent), dan tijdens de eerste 3 maanden, tijdens de ontwikkeling van de foetus.

Dat gezegd hebbende, na een positieve test zou ik zelf gewoon niet drinken.
Liebeskind² schreef:
17-12-2021 12:29
Ik zou eerst kappen met het een wijnTJE noemen. Je wil alcohol drinken.
WijnTJE is het excuus wat vrouwen zichzelf aanpraten die eigenlijk teveel drinken. Verkleinen maakt het minder erg blijkbaar.
Ach, sommige mensen noemen het gewoon zo.
Net als de vele topics over jurkjes, voor vrouwen. Ik denk bij jurkjes aan een jurk voor een kind of pop.
Ik denk bij een wijntje gewoon: een glas wijn. Ik denk dan niet aan iemand die het verkleint om overmatig alcoholgebruik te verbloemen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Bij sommigen duurt het maanden zo niet jaren voordat het is gelukt. Ik zou het vreselijk vinden om zoveel wat ik lekker vind (rauwe vis, rood vlees, kaasjes, wijn etc.) te moeten missen al die tijd. En ik vind het ook onzin om dat de helft van de tijd helemaal te laten als je nog niet eens weet of het raak is.
Susan schreef:
17-12-2021 12:35
Ik denk bij een wijntje gewoon: een glas wijn. Ik denk dan niet aan iemand die het verkleint om overmatig alcoholgebruik te verbloemen.
Ik ook niet per se, al heb ik wel mensen in mn omgeving die graag ‘ooh doe me dan nog maar 1 wijntje’ kwelen als ze eigenlijk al genoeg hebben gehad.

Het klinkt sowieso gezelliger dan ‘nee, geen ethanol meer voor mij, dank’.
Juniper schreef:
17-12-2021 11:54
Ik ben heel benieuwd wat een beetje de heersende mening is. Toen ik laatste een Italiaanse serie aan het kijken was, zat daar een hoogzwangere dame gezellig mee champagne te lurken. Ik ben toen gaan opzoeken hoe dat in Italië zit, en het schijnt dat daar tot een paar jaar geleden 70% van de zwangeren (!) gewoon nog alcohol dronk tijdens de gehele zwangerschap. Er is toen wel een overheidscampagne geweest om daar meer voorlichting over te geven.
Maar het ligt dus ook heel erg aan wat 'normaal' wordt gevonden in jouw omgeving.
Er bestaat mbt zwangerschap wetenschappelijke info mbt alcohol, dus doe wat je omgeving doet is wel een beetje een vreemd advies.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat maakt dat je twijfelt? Je bent bewust bezig om een kindje te krijgen. Waarom dan ook niet bewust kiezen voor gezond eten en drinken? Er zijn genoeg alternatieven die ook lekker zijn en gezelligheid heeft in mijn ogen niets te maken met alcohol. Ik zou wachten tot je duidelijk hebt, mocht het niet gelukt zijn, dan kan je altijd met de jaarwisseling een wijntje drinken.
Ik zou het niet doen. Alcohol is schadelijk voor de ontwikkeling van de ongeboren baby gedurende de hele zwangerschap. Ook in de allereerste weken wanneer je nog niet weet of je zwanger bent. Zelfs bij enkele glazen per week neemt de kans op een miskraam toe.

Daarmee zeg ik niet dat je helemaal nooit moet drinken zolang je nog niet zwanger bent, alleen zou ik dat dan tot de ovulatie doen en daarna niet meer.

ook als de placenta nog niet ontwikkeld is
https://www.alcoholinfo.nl/zwanger/alco ... angerschap
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Susan schreef:
17-12-2021 12:35
Dit. Wat een off topic gezanik weer.
Honey, you should see me in a crown
Ik vind dat het best kan. Heb dat in 2 zwangerschappen ook gedaan, voor ik het wist dus, maar ik voelde me er toch niet lekker over later en daarom heb ik bij de 3e zwangerschap ook niet gedronken in de 2 weken waarin ik het niet wist.
Kees— schreef:
17-12-2021 12:38
Bij sommigen duurt het maanden zo niet jaren voordat het is gelukt. Ik zou het vreselijk vinden om zoveel wat ik lekker vind (rauwe vis, rood vlees, kaasjes, wijn etc.) te moeten missen al die tijd. En ik vind het ook onzin om dat de helft van de tijd helemaal te laten als je nog niet eens weet of het raak is.
klopt, en daarna nog een jaartje BV, en nog steeds geen alcohol
Ga je echt niet aan onderdoor hoor
To, wat is je prioriteit?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
https://www.trouw.nl/nieuws/een-wijntje ... gle.com%2F

en eigenlijk is het vooral erg goed, als een man niet drinkt, als er een zwangerschapswens is
Ik heb nog 2 wijntjes gedronken toen ik op het wachtbankje zat en zwanger bleek. Ging mezelf niet laveloos drinken maar voor hetzelfde geld duurde het een jaar voor ik zwanger was. Ik had daar geen moeite mee gezien nog geen bloedverbinding etc.
Na de positieve test uiteraard wel heel goed opgelet, ook met eten.
Ik vond zelf eten spannender dan alcohol eigenlijk; van een slokje mankeert je kind niet direct iets, maar van een hapje besmet rauw voedsel kan het wel heel snel heel fout gaan.

Ik heb trouwens mijn zwangerschapstest al ruim voor de NOD gedaan, dat kun je ook voor de zekerheid doen, omdat wij die avond met vrienden afgesproken hadden en daar altijd veel mee drinken. We doen dan altijd ons best om uitgebreid te koken, met bijpassende wijnen en een irish coffee na etc. Zijn hele leuke gezellige avonden, maar dat risico wilde ik dan weer niet nemen. Ik testte op 9DPO al positief, dus toen meteen savonds aan die vrienden verteld. Was zo'n bijzondere avond, hele fijne herinneringen aan.
phloxx wijzigde dit bericht op 17-12-2021 13:06
34.45% gewijzigd
-
Ik zou me om 1 wijntje niet zo'n zorgen maken. Ikzelf wist niet dat ik zwanger was en het 't weekend voordat ik een positieve test in m'n handen had een weekend gehad met 2 BBQ's en 1 verjaardag. Met andere woorden dus drie dagen achter elkaar wijn gedronken, wel meer dan 1 glas. Vanaf het moment van de positieve test heb ik geen druppel meer gedronken uiteraard. Alles is goed met de kleine meid, ben nu 28 weken zwanger.
noesje2015 wijzigde dit bericht op 17-12-2021 13:07
Reden: foutje
0.47% gewijzigd
Ik zou het niet doen.
Ik kon het niet meer. Toen ik besloot moeder te willen worden ging er een knop om. Ik was heel snel zwanger. Vanaf het moment dat ik zwanger was, en ik wist het heel erg vroeg, leefde ik mega gezond. Alles voor die kleine spruit.
Het ging geheel vanzelf.
Ik doe het niet. Drink er heel af en toe een als ik ongesteld ben (1 glas wijn gehad in nu 7 rondes). Voel mezelf er gewoon niet lekker bij.
Alleen op gelezen. Ik testte op 9 dpo in de middag positief met kruidvat 2v5. Dus ik zou iig even testen met geconcentreerde urine.

Niet teveel drinken. Plassen. Twee uurtjes niks drinken en dan testen.

Op 8 dpo testte ik nog negatief trouwens. Dus als je het doet, zou ik het bij 1 houden.

Het is trouwens niet waar dat alcohol nog niet bij het embryo komt voordat de placenta is ontwikkeld. Het embryo zweeft in vocht waar nutriënten en stoffen uit het bloed ook in terecht komen. Alcohol drinken is geassocieerd met een verlaagde kans op zwangerschap. De theorie is dat het embryo in een vroeg stadium ten onder gaat waardoor er niet positief getest wordt.
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 17-12-2021 13:23
38.89% gewijzigd
Ttroeteltje schreef:
17-12-2021 13:14
Ik zou het niet doen.
Ik kon het niet meer. Toen ik besloot moeder te willen worden ging er een knop om. Ik was heel snel zwanger. Vanaf het moment dat ik zwanger was, en ik wist het heel erg vroeg, leefde ik mega gezond. Alles voor die kleine spruit.
Het ging geheel vanzelf.
Dan is het lekker makkelijk. Maar als je zoals in mijn geval ooit 2,5 jaar moet wachten dan is het niet meer te doen om alles on hold te zetten. Tuurlijk, je klem zuipen is voor niemand goed, maar een wijntje op z'n tijd kan prima. Of zoals mijn fertiliteitsarts zei: ik stopte met drinken toen ik wist dat ik zwanger was. Een beetje ontspannen je leven blijven leven is misschien nog wel belangrijker.
Noesje2015 schreef:
17-12-2021 13:06
Ik zou me om 1 wijntje niet zo'n zorgen maken. Ikzelf wist niet dat ik zwanger was en het 't weekend voordat ik een positieve test in m'n handen had een weekend gehad met 2 BBQ's en 1 verjaardag. Met andere woorden dus drie dagen achter elkaar wijn gedronken, wel meer dan 1 glas. Vanaf het moment van de positieve test heb ik geen druppel meer gedronken uiteraard. Alles is goed met de kleine meid, ben nu 28 weken zwanger.
Je bent nog niet bevallen dus dat zegt niks ;-).

Maar dit is echt zo'n n =1 reactie.

Ik zou een vroege test doen als je dat glas wijn zo graag wil drinken. Zegt natuurlijk niet alles op die termijn maar stel hij geeft aan dat je zwanger benr zou ik het zeker niet doen.
Ik ben zelf absoluut geen drinker maar ik denk echt dat één of twee wijntjes niet gelijk een gevaar zal opleveren. In de jaren 80 dronk men tijdens de zwangerschap gewoon en die kinderen hebben daar ook niets aan overgehouden. Niet dat ik drinken tijdens de zwangerschap goedkeur hoor, integendeel zelfs. Maar wanneer je nog niet zwanger bent een een wijntje kennelijk toch belangrijk is voor je dan zou ik er niet te zwaar aan tillen.
_Mathilde_ schreef:
17-12-2021 13:17
Dan is het lekker makkelijk. Maar als je zoals in mijn geval ooit 2,5 jaar moet wachten dan is het niet meer te doen om alles on hold te zetten. Tuurlijk, je klem zuipen is voor niemand goed, maar een wijntje op z'n tijd kan prima. Of zoals mijn fertiliteitsarts zei: ik stopte met drinken toen ik wist dat ik zwanger was. Een beetje ontspannen je leven blijven leven is misschien nog wel belangrijker.
helemaal mee eens, de eerste twee maanden niet drinken was nog wel vol te houden, maar ben nu bijna 18 maanden verder.. Ik betrap mezelf erop dat ik al teveel op on hold zet, dus laat ik dan in ieder geval mijn glas wijn en mijn carpaccio maar niet doen. En geloof me ik wacht op smart op de dag dat ik dat allemaal niet meer mag, maar dat zal pas zijn als ik weer positief test.
Ik rook niet, mijn vriend is sinds 2 maanden ook gestopt met roken, ik sport, ik eet gezond waarbij ik ongeveer 80/20 aanhoud en dat vind ik tot een positieve test écht genoeg.
Kees— schreef:
17-12-2021 12:38
Zo stond ik er ook in en daarom heb ik gewoon wijn gedronken op dat wachtbankje. En een lekkere biefstuk de dag voor de positieve test. :-P)

Edit: ik heb trouwens wel een vroege test gedaan voorafgaand aan mn verjaardagsfeestje, omdat ik toen zonder zorgen wat meer wilde kunnen drinken.
Wederom dank voor alle reacties allemaal! Interessant om al jullie invalshoeken en meningen te lezen.

Vooropgesteld: zodra er een positieve test is, is alcohol natuurlijk een no-brainer. De afgelopen maanden kostte me het op het wachtbankje ook geen enkele moeite om alcohol te laten staan en was ik extra gemotiveerd om heel gezond te eten/leven.

Maar: zover is het dus nog niet. Ik neem de tip van Kokoro wel ter harte, om vooraf te testen (Kruidvat 2v5 in huis).
Wat ik ook vind: alcohol biedt gezelligheid en ontspanning. Ik persoonlijk vind een etentje met een glas wijn erbij toch net een andere beleving dan met een glas water/fris. En ja, ergens vind ik het wel erg dat ik dat zo beleef! Avondjes met thee-vriendinnen hebben toch een andere vibe dan met wijn-vriendinnen (even heel plat geslagen). Waarbij ik overigens zeker niet wil zeggen dat het één beter is dan het ander, maar het is ánders. Het is niet zo dat ik met Kerst per sé wijn moet drinken. Ik vind het wel net een tikje gezelliger/feestelijker dan. Die mindset zal dan toch moeten veranderen, want als het straks wel raak is, wil dat niet zeggen dat we 9 ongezellige maanden tegemoet gaan natuurlijk...

Iemand vroeg waar mijn prio lag, en dat is toch gezondheid en zoveel mogelijk risico's mijden. Dus dan is het antwoord simpel, geen wijn.
Het is wellicht ook net dat ene beetje waar je wel invloed op hebt, als je probeert zwanger te worden. Dat speelt ook mee.

Aan de ene kant wil ik er relaxed in kunnen staan, want: enorm pril (als het al wat is). Aan de andere kant: zo belangrijk is die wijn nou ook weer niet.

Ik neig nu naar wijn skippen. Dan vanavond nog maar even een borrel :cheers:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven