Man is helemaal de weg kwijt

05-01-2022 22:56 403 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Mijn man is vanavond helemaal geflipt. Hij zit al een paar weken niet goed in z’n vel en ik moet het steeds ontgelden (waarna excuses komen blabla), maar wat er nu is gebeurd kan ik gewoon met m’n kop niet bij.

Hij kwam doodmoe thuis. Ik had lekker gekookt. Wij samen eten. Niet heel gezellig maar prima, hij was echt moe.

Daarna hij op de bank. Ik naast hem. Hij tv keihard aan, ik haat dat en dat weet hij dus ik vraag of hij wat zachter kan. Met veel gezucht en gesteun ietsje zachter.

Ik ga in godsnaam maar met oordopjes en muziek de keuken opruimen ipv lekker op de bank zitten. Goed, ik ben bezig met vaatwasser inruimen en hij komt de keuken in: DOE JE DAT EXPRES?! ZOVEEL HERRIE MAKEN TERWIJL IK PROBEER TE ONTSPANNEN?! Ik dacht al gelijk ‘oh god daar gaan we weer’ dus ik reageerde niet (ik maakte uiteraard niet “expres” zo’n herrie). Daarna ging ik dweilen met zo’n elektrische stoommachine die ook een beetje geluid maakt want de hond had vandaag een paar keer gekotst. Nou dat was de druppel. Hoe haal ik het in mijn hoofd om zoveel herrie te maken, zus en zo, hele woordenkots kwam eruit bij hem, hij haatte me, vond zijn leven zwaar klote met mij, wilde scheiden, etc etc. Ik heb niet gereageerd (al had ik hem het liefst een klap verkocht maar ik weet dat als hij in zo’n bui is dat alles het erger maakt).

Goed, ik ging de hond uitlaten en daarna in bad. Deur op slot gedaan. Reden voor hem om te badkamerdeur zowat te slopen omdat hij zijn tanden wilde poetsen en ik niet meteen open deed.

Daarna ging hij op de bank liggen en zei: wegwezen uit de huiskamer, ik ga slapen. Verbijsterd liep ik naar de slaapkamer en toen dacht ik, ja daag het is veel te vroeg, ik laat me niet wegjagen!

Dus ik weer terug naar de bank, ik zeg rustig: wat is er met je aan de hand joh? Ik snap er niks van. Hij staat op in grote woede, slaat een lamp kapot (!!!) en zegt: als ik jou was zou ik echt naar de slaapkamer gaan. Echt alles wat ik deed en zei maakte hem helemaal gek van woede, echt absurd was het.

Lang verhaal kort: ik zit in de slaapkamer (met hond want die schrok zich kapot). Ik vind dit zo’n absurde situatie!!!! Ik weet niet of ik moet lachen of huilen. Dit is vaker voorgekomen in het begin van onze relatie, ik heb toen relatie verbroken, daarna is het gestopt, daarna zijn we getrouwd. Nu denk ik: straks hebben we kinderen, ook al is dit 1 keer per jaar, dat is al teveel.

Mijn god zeg, wat moet ik nu doen?? (En ja er zijn ook goede kanten natuurlijk aan hem maar die zie ik nu echt niet)

Slapen gaat hem sowieso niet worden nu

:@@: :@@: :@@:
Mensen, geef TO even een break hè. Aan de uitbarsting ging een goede periode vooraf waarin niets aan de hand was of leek. Toen gebeurde dit en is ze zich kapot geschrokken. Mag ze even de tijd krijgen dit te verwerken? Er gaat tijd overheen om tot inzichten te komen. Die inzichten moet ze zélf krijgen. Het is niet realistisch om van haar te verwachten dat ze nu onmiddellijk de scheiding gaat aanvragen.

TO logeert nu bij een vriendin en heeft haar grens aangegeven. Dat zijn al enorme stappen! Daarnaast gaat het gewone leven ook gewoon door, dus ze kan niet 24/7 met deze problemen bezig zijn. Dus gun haar de tijd om in haar eigen tempo stappen te ondernemen. Als ze gaat scheiden dan moet dat zijn omdat ze zelf de overtuiging heeft dat het niet anders kan en niet omdat het Vivaforum het zegt.
Ik vind hier dingen van.
Wat het knaagdier zegt.
xynix schreef:
08-01-2022 11:42
Wat het knaagdier zegt.
:hihi: ja, ook eens.
Veel relates zijn onbewust gebaseerd op traumabinding. Het erkennen van elkaars pijn en trauma uit de kindertijd waardoor er een aantrekkingskracht ontstaat.
TO schrijft ook dat ze in het verleden zelf ook emotieregulatie problemen had.
Ze herkent dit nu bij haar partner en dat schept een soort binding waarin ze hem niet zomaar kan/wil laten vallen.
Uit een bepaalde dynamiek stappen is erg ingewikkeld.
Jufjoke schreef:
08-01-2022 10:39
Dit vind ik ook wat eigenaardig. Je vindt het zielig voor de hond, maar voor jezelf kun je het wel accepteren? Wat voor vreemde logica is dat?
Er is verschil tussen haar en de hond. Zij is autonoom en kan weg gaan als ze wil. De hond is overgeleverd en moet alles over zich heen laten gaan, er is no way out. Het is voor de hond dus wel degelijk erger.
iones schreef:
08-01-2022 14:41
Er is verschil tussen haar en de hond. Zij is autonoom en kan weg gaan als ze wil. De hond is overgeleverd en moet alles over zich heen laten gaan, er is no way out. Het is voor de hond dus wel degelijk erger.
Je kunt het één echt niet met de ander vergelijken, TO voelt zich verantwoordelijk voor het welzijn voor de hond dus vandaar haar woorden maar het is soms ook makkelijker om een beslissing te nemen als je het voor een ander doet, dat kan een kind zijn maar ook voor een huisdier als die lijdt onder de situatie.
iones schreef:
Alles goed met je??
iones schreef:
Eens. die hond kiest er niet voor om te blijven. TO wel. En blijven = accepteren.
akatosh schreef:
08-01-2022 15:20
Eens. die hond kiest er niet voor om te blijven. TO wel. En blijven = accepteren.
En bovendien snappen wij als mens (soms) wél waar het over gaat of wat er aan de hand is, en een dier heeft echt geen flauw benul, die wordt alleen maar bang. (en TO is natuurlijk ook bang, maar een mens heeft nou eenmaal meer hersenen dan een dier en kan dingen veel beter in verband brengen).

Lieve To; zorg je wel dat al je dierbare spullen asap daar weg zijn? Dat, wanneer jij op vakantie bent, hij niks kan slopen/weggooien, sloten kan veranderen enzovoort?

En verder ben ik er van overtuigt dat dit soort typetjes niet kunnen veranderen, hoeveel therapie je er ook tegenaan gooit. Aangezien hij al in het begin van jullie relatief soortgelijk gedrag vertoonde.
Stoutekiwi schreef:
08-01-2022 10:40
Ik had zo'n vader en heb nu helaas ook CPTSS. Sinds dat ik een kind was twijfelde mijn moeder om van mijn vader te scheiden vanwege het vele verbale geweld, de vernederingen, de woedeuitbarstingen, de onvoorspelbaarheid, de onveiligheid. Maar ze heeft die stap nooit genomen. Ze dacht dat het ooit misschien beter zou worden. Ik was als kind/tiener/jongvolwassene de enige in het gezin die mijn mond open trok naar mijn vader om hem te confronteren op zijn gedrag en ik kreeg alle agressie over me heen. Ik was de boksbal. Hij kon compleet door het lint gaan om niets (bijvoorbeeld een toetje eten die kennelijk nog niet klaar was). En hij weigerde stelselmatig psychologische hulp omdat hij vond dat er niks mis was met hem. Altijd na zijn woedeuitbarstingen voelde hij zich schuldig en beloofde hij mijn moeder dat hij zijn leven zou beteren. Dit gebeurde nooit. Het geweld is pas gestopt nadat hij overleed.
Lijkt mijn jeugd wel
Sabeltandcavia schreef:
08-01-2022 11:10
Mensen, geef TO even een break hè. Aan de uitbarsting ging een goede periode vooraf waarin niets aan de hand was of leek. Toen gebeurde dit en is ze zich kapot geschrokken. Mag ze even de tijd krijgen dit te verwerken? Er gaat tijd overheen om tot inzichten te komen. Die inzichten moet ze zélf krijgen. Het is niet realistisch om van haar te verwachten dat ze nu onmiddellijk de scheiding gaat aanvragen.

TO logeert nu bij een vriendin en heeft haar grens aangegeven. Dat zijn al enorme stappen! Daarnaast gaat het gewone leven ook gewoon door, dus ze kan niet 24/7 met deze problemen bezig zijn. Dus gun haar de tijd om in haar eigen tempo stappen te ondernemen. Als ze gaat scheiden dan moet dat zijn omdat ze zelf de overtuiging heeft dat het niet anders kan en niet omdat het Vivaforum het zegt.
Dank je! Fijn om te horen dit :heart:

Wat betreft de meerderheid die zegt dat ik moet scheiden en goede argumenten geven en/of ervaringsverhalen: ook hier heb ik veel aan, bedankt.

Er was een dame die vertelde dat ze nu ptss heeft omdat ze zo’n vader had met hetzelfde gedrag als mijn man - wat verschrikkelijk voor je :hug: en wat fijn dat je je verhaal wil delen hier om me te waarschuwen.

Verder geen nieuws, ik krijg af en toe een appje over iets praktisch en soms reageer ik indien nodig, verder niks. Ik zag hem gister even, hij is totaal rustig nu, wel afstandelijk maar voelde denk ik ook de ijskou van mij afkomen. Contact is dus heel zakelijk, alleen het hoognodige wordt gezegd. En ik heb ook geen zin om hier nu iets aan te veranderen, prima zo - even geen drama. Kan natuurlijk niet eeuwig doorgaan zo maar de komende 1,5 week wel wat mij betreft :)
Helphelphelp schreef:
08-01-2022 17:54
Dank je! Fijn om te horen dit :heart:

Wat betreft de meerderheid die zegt dat ik moet scheiden en goede argumenten geven en/of ervaringsverhalen: ook hier heb ik veel aan, bedankt.

Er was een dame die vertelde dat ze nu ptss heeft omdat ze zo’n vader had met hetzelfde gedrag als mijn man - wat verschrikkelijk voor je :hug: en wat fijn dat je je verhaal wil delen hier om me te waarschuwen.

Verder geen nieuws, ik krijg af en toe een appje over iets praktisch en soms reageer ik indien nodig, verder niks. Ik zag hem gister even, hij is totaal rustig nu, wel afstandelijk maar voelde denk ik ook de ijskou van mij afkomen. Contact is dus heel zakelijk, alleen het hoognodige wordt gezegd. En ik heb ook geen zin om hier nu iets aan te veranderen, prima zo - even geen drama. Kan natuurlijk niet eeuwig doorgaan zo maar de komende 1,5 week wel wat mij betreft :)
Zo zijn er veel, TO. En kinderen veroorzaken enorm veel stress en drukte. Dat gaat nooit goed aflopen.
Life is short. Eat dessert first.
Mijn moeder kon verbaal/physiek agressief zijn, mijn ex dus ook. TS, nogmaals deze man is niet goed voor je.

Ik was doodsbang voor mijn ex tijdens zijn buien. Hij heeft geschoten in huis. Pistool op mijn hoofd gezet. De badkamer aan gort geslagen. Mij bij de keel gepakt. Dit is 28 jaar geleden. Ik ben chronisch waakzaam.

Niemand zou bang moeten zijn voor zijn eigen partner.

Ga aub in therapie en blijf weg bij hem.
Sabeltandcavia schreef:

Nee hoor, dat heb je mis. Wat hieraan vooraf ging was geen goede periode maar een periode waarin 'normale' ruzies gevolgd werden door drie (!!!) weken lang genegeerd worden. Drie weken! Dan ben je getrouwd, woon je samen...

Onbegrijpelijk hoe iemand kan denken dat dat normaal (of zelfs goed) is en erger nog: dat dat een basis is om aan kinderen te beginnen.

Ga zelf hulp zoeken TO, je lijkt niet te kunnen herkennen wat een gezonde relatie is.
Idd het negeren is een grote red flag. Ga weg bij hem. Dit kan je niet oplossen.
Sabeltandcavia schreef:

je zou in iedere situatie gelijk hebben maar niet als er sprake is van fysiek geweld. Wel of niet opzettelijk, hij is het helemaal kwijt en zijn remmingen zijn eraf. Want lees de tekst nog eens goed, hij was al opgefokt, het kwam niet uit het niets, hij zocht het zelfs op, het was ook echt op haar als persoon gericht en dan wordt het gevaarlijk. In de afgelopen 5 jaar waren er 747.000 slachtoffers van huiselijk geweld. Vrouwen en kinderen pakken daar een groot deel van, en al komen we op 100.000 vrouwen/kinderen per jaar, dan is er nog steeds elke 3 dagen een vrouw/ kind die/dat mishandeld worden. Ik denk dat alle slachtoffers dezelfde woorden als TO ooit hebben gebruikt.
Hoe is het nu met je?
lilalinda schreef:
08-01-2022 15:18
Alles goed met je??
Met mij wel. Maar kun jij het allemaal nog volgen of wordt het te moeilijk?
iones schreef:
Eens.
Goedemorgen,

Goed dat je er (voor nu) uit bent gestapt. Voor jezelf. Jouw verhaal triggerde mij. Ook mijn man werd een bepaalde moment (periode) boos en ineens heel boos. En op een dag gooide hij ook iets stuk. Later sorry's net als bij jou. Hij verloor zichzelf in woede zeg maar. Ik vond dat ook heel heftig.

Belangrijk is te ontdekken wat hem frustreert. En het niet te accepteren als afreageren naar jou.

Ik heb veel gehad aan blogs over omgaan met boosheid. Vaak speelt er iets belangrijks onder de boosheid. En ook in zijn geval bleek er wel degelijk iets aan de hand. Mijn man ging vreemd. Omdat je schreef dat jouw man een nacht niet thuis sliep terwijl jij weg was, triggerde mij dat. Kan het zijn dat er iets speelt met een andere vrouw?

Je hebt iig gelijk dat je je niet meer veilig voelde. Ook dat je er uit stapte. Wat ik mis is dat hij niet op zijn knieën vergeving vraagt. Heeft hij geen spijt? Is hij niet bang dat je niet meer terugkomt en een scheiding aanvraagt?

Mijn advies: vraag straks eerst eens goed door. Accepteer niet vaag blijven met sorry en doorrrrr. Stel grenzen en deel deze met hem. Graaf ook eens naar of er ander in spel kan zijn.

Het was en is niet okay.
Heeft hij niet gewoon een ander? En dat de spanning hem teveel wordt?
Misschien hoopt hij wel dat TO hem zo zat wordt dat zij de stekker eruit trekt.
Hopelijk geniet je een beetje van de rust (en de vakantie straks).
Kutsituatie zeg. Gelukkig zijn er nog geen kinderen in het spel, begin daar met hem absoluut niet aan... Is het voor jou op dit moment mogelijk hem uit je huis te zetten en/of zelf te vertrekken indien het niet jouw huis is? Ik denk echt, wegwezen, en snel...
Hoi TO, hoe gaat het nu met je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven