Bedrijfsovername

06-01-2022 10:07 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben een eigen bedrijf en hebben inmiddels bijna de pensioengerechtigde leeftijd behaald. De beslissing over wat te doen met het bedrijf en huis komt daardoor steeds dichterbij. Om toch enige privacy te waarborgen laat ik even achterwege om wat voor bedrijf het gaat.

Mijn broer was altijd de beoogd opvolger, maar inmiddels is die vanzelfsprekendheid weg. Daarentegen werd ik nooit gezien als partij voor opvolging maar is daar verandering in gekomen.

Van oudsher kreeg de oudste zoon altijd de eerste keuze en pas als hij aangaf niet over te willen nemen, dan kregen de andere kinderen een kans. Een achterhaalde denkwijze nu, gelukkig.

Gisteren bracht mijn vader het onderwerp ter sprake bij mijn man en benadrukte mijn vader dat mijn broer eerste keuze heeft en pas als hij aangeeft het niet te willen, mag ik erover nadenken.
Ik vind dat oneerlijk en ik vind dat er geen onderscheid gemaakt moet worden tussen mijn broer en mij. Ik heb al eens geopperd dat als beide partijen het bedrijf over willen nemen, beide partijen met een bedrijfsplan moeten komen waarin financieel en anderszins onderbouwd is waarom overname een reëele mogelijkheid is.
Mijn man vindt het echter heel normaal dat de oudste eerste recht krijgt.

Ik heb geen contact meer met mijn broer.

Nu is mijn vraag dus of ik het echt als een vanzelfsprekendheid moet beschouwen dat de oudste eerste recht heeft. Ben ik zo gek dat dit heel ongelijkwaardig aanvoelt?
Alcedo schreef:
08-01-2022 19:42
Waarom vind je dat logisch als ik vragen mag?
Omdat dat een gegeven is. Alle andere manieren behelzen een keuze die per definitie bij een partij verkeerd valt.

Stel, niet de eerstgeborene: waarop ga je dan deze discussie aan?!
Ik ben beter dan jij?!: nou dat gaat pas een hele hoop gezeik opleveren. Die oudste is geen oordeel.
MariaDeJong schreef:
08-01-2022 20:01
Omdat dat een gegeven is. Alle andere manieren behelzen een keuze die per definitie bij een partij verkeerd valt.

Ik ben beter dan jij?!: nou dat gaat pas een hele hoop gezeik opleveren. Die oudste is geen oordeel.
Dit dus
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alcedo schreef:
07-01-2022 20:17
Over die deadline valt niet te praten.

Verder zijn mijn man en ik meer dan goed bekend met de sector dus wij hebben een reëel beeld van de mogelijkheden en bovendien heb ik een vrij aardig beeld van de financiële situatie en de prognoses van het bedrijf.

Maar als je het bedrijf van je ouders tegen een marktconforme prijs over zou kunnen nemen, waarom kun je dat dan niet met een ander bedrijf?

En over die deadline: daar hoef je natuurlijk niet over te praten, dat is nou net het punt van een deadline. Die stel je. Maar jij wil die niet stellen want je wil gewoon die kans blijven houden zolang als het duurt.
MariaDeJong schreef:

Maar dat is de keuze voor de eerstgeborene toch ook?
S-Groot schreef:
08-01-2022 23:09
Maar als je het bedrijf van je ouders tegen een marktconforme prijs over zou kunnen nemen, waarom kun je dat dan niet met een ander bedrijf?

En over die deadline: daar hoef je natuurlijk niet over te praten, dat is nou net het punt van een deadline. Die stel je. Maar jij wil die niet stellen want je wil gewoon die kans blijven houden zolang als het duurt.
Dat eerste is gewoon heel lastig, daar zal ik verder niet op ingaan.

Dat tweede. Je hebt gelijk, natuurlijk kan ik voor mezelf een deadline stellen maar inderdaad, ik wil een kans blijven houden. Overigens opteer ik nog steeds voor optie drie: de derde partij. Maar de vraag ging over of het gek is dat de eerstgeborene automatisch eerste rechten krijgt.
MariaDeJong schreef:

Er zijn genoeg gezinnen waar de oudste op allerlei gebieden het oudste recht heeft: hij heeft de eerste keuze qua slaapkamer, hij mag altijd voorin zitten in de auto, bij alles waar te kiezen valt mag hij eerst.
Toch geeft dat wel een hoop gezeik hoor, je creëert tweederangskinderen die, als puntje bij paaltje komt en de ouders hebben de kinderen voor iets nodig, een dikke middelvinger geven als de ouders bij hen aankloppen nadat hun oudste ervoor kiest om hen niet te helpen.
En terecht.
Als reactie op Alcedo zondag 9 januari 2022 om 11:23

Waarom bekruipt mij het gevoel dat je in een gespreid bedje wilt belanden? Ik krijg de indruk dat wilt voort kunnen borduren zonder de inspanningen te moeten verrichten om een bedrijf vanaf het begin op te bouwen.

Ik ben persoonlijk van mening dat je, als echt een eigen bedrijf had willen runnen, al veel eerder de nodige stappen had kunnen zetten buiten je ouders om. Als het jouw ouders gelukt is om een bedrijf op te zetten / draaiende te houden in een lastige markt, waarom zou het jou en je partner dan niet lukken? Kwestie wil en weg............
Alcedo schreef:
09-01-2022 11:23
Dat eerste is gewoon heel lastig, daar zal ik verder niet op ingaan.

Dat tweede. Je hebt gelijk, natuurlijk kan ik voor mezelf een deadline stellen maar inderdaad, ik wil een kans blijven houden. Overigens opteer ik nog steeds voor optie drie: de derde partij. Maar de vraag ging over of het gek is dat de eerstgeborene automatisch eerste rechten krijgt.
Raar dat je liever hebt dat het naar een derde partij gaat dan naar jezelf. Kennelijk wil je het bedrijf vooral overnemen omdat je ouders het door je broer willen laten overnemen? Je zet jezelf sowieso vrij onsympathiek neer in dit topic. Jij hebt altijd zo hard willen meewerken, je broer wilde alleen maar de leuke klusjes doen. Jij bent erg geschikt, je broer helemaal niet.
Tsja, daar denken je ouders dus anders over. En je man is het kennelijk met ze eens. Tel daarbij op dat je zelf al jaren thuis zit met oa migraine en pijnklachten en ik snap niet wat je uberhaupt met een bedrijf wil.
To als je heel eerlijk naar je beweegredenen kijkt om deze strijd aan te gaan: is het niet gewoon zo dat je het je broer niet gunt?
Want dat proef ik aan alles wat je typt.
Kleppeboxx schreef:
09-01-2022 15:47
Als reactie op Alcedo zondag 9 januari 2022 om 11:23

Waarom bekruipt mij het gevoel dat je in een gespreid bedje wilt belanden? Ik krijg de indruk dat wilt voort kunnen borduren zonder de inspanningen te moeten verrichten om een bedrijf vanaf het begin op te bouwen.

Ik ben persoonlijk van mening dat je, als echt een eigen bedrijf had willen runnen, al veel eerder de nodige stappen had kunnen zetten buiten je ouders om. Als het jouw ouders gelukt is om een bedrijf op te zetten / draaiende te houden in een lastige markt, waarom zou het jou en je partner dan niet lukken? Kwestie wil en weg............
Omdat er bedrijven zijn, zoals landbouwbedrijven, die grondgebonden zijn en er niet zomaar een nieuw stukje grond omgetoverd kan worden tot landbouwgrond. In mijn geval gaat het niet om een landbouwbedrijf, maar het is wel een gelijksoortige situatie. Bijna alle bedrijfsovernames gebeuren door opschaling of overname door overerving of opvolging door familie. Mijn ouders hebben het bedrijf ook weer overgenomen. Als wij het zouden overnemen, belanden we zeker niet in een gespreid bedje.

Maar goed, dit was allemaal niet de vraag.
spuit_111 schreef:
09-01-2022 16:05
Raar dat je liever hebt dat het naar een derde partij gaat dan naar jezelf. Kennelijk wil je het bedrijf vooral overnemen omdat je ouders het door je broer willen laten overnemen? Je zet jezelf sowieso vrij onsympathiek neer in dit topic. Jij hebt altijd zo hard willen meewerken, je broer wilde alleen maar de leuke klusjes doen. Jij bent erg geschikt, je broer helemaal niet.
Tsja, daar denken je ouders dus anders over. En je man is het kennelijk met ze eens. [...]
De vraag ging over het automatische recht van eerste keuze door de eerstgeborene. Niet over dit soort zaken. Ik kan me voorstellen dat er, door de kleine snippertjes informatie, een verkeerd beeld ontstaat. Je mag me in een PM echt meer vragen hierover als je dat wil, maar ik ga niet méér openbaar zetten. Mijn gezondheidsinformatie is hier al helemaal niet van toepassing.
drominique schreef:
09-01-2022 17:04
To als je heel eerlijk naar je beweegredenen kijkt om deze strijd aan te gaan: is het niet gewoon zo dat je het je broer niet gunt?
Want dat proef ik aan alles wat je typt.
Ik snap die opvatting wel hoor. In de praktijk is het andersom. Ik heb niets te gunnen, dat is aan mijn ouders.
Ik vind het argument 'oudste eerste recht want dat is objectief' niet ok en in dit geval niet nodig.

Je kunt ook objectief kijken naar wie het geld en de middelen heeft om het over te nemen bijvoorbeeld. En ook capaciteiten lijkt me nog wel enigszins objectief te toetsen, al zal dat heel lastig zijn binnen familie.

Als je er dan nog altijd niet uit komt, kun je misschien teruggrijpen naar 'dan maar de oudste', maar ik zou daar ook een vieze smaak van in mijn mond krijgen, als mijn ouders dat zouden zeggen (en man en ik zijn notabene allebei de oudsten thuis).

Wat in dit geval volgens mij het grootste probleem is, is dat een normaal gesprek met alledrie de partijen er blijkbaar niet in zit, en dat ouders het prima vinden om te wachten op de luimen van grote broer, tot hij genegen is om een beslissing te nemen.

Daar zou ik vriendelijk voor bedanken. En als het eigenlijk je voorkeur heeft dat een derde partij het overneemt, snap ik niet waarom je er zelf nu niet voor bedankt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven