Werk & Studie alle pijlers

Minimumloon

10-01-2022 22:56 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
-

Leeg

Totaal aantal stemmen: 37

Afwachten en dan aangeven (68%)
Nu al actie ondernemen (32%)
melkchocolade wijzigde dit bericht op 14-02-2022 18:31
0.00% gewijzigd
-
melkchocolade wijzigde dit bericht op 14-02-2022 18:31
0.00% gewijzigd
MelkChocolade schreef:
11-01-2022 09:00
En nog een vraag: zouden jullie ergens blijven werken als je er elke dag met veel(!) plezier naartoe gaat, maar erg weinig krijgt, of liever iets wat je minder leuk zal vinden maar meer verdient?
Als je op het minimum zit, zou ik verder kijken.
Weet je wat het is? Je neemt jezelf altijd mee naar een nieuwe baan en de kans dat je het ergens leuk krijgt is helemaal niet zo klein als je nu wellicht denkt.
Welk werk waarmee je minimumloon verdient, is heel erg leuk? Ik bedoel, bij minimumloonbanen stel ik me ook niet zo leuk werk voor, zoals schoonmaak of lopende bandwerk.

Wat voor werk doe je precies? Dat moet toch vast ergens anders voor een beter salaris ook te doen zijn?
Nou, het kan zijn dat je dit werk erg leuk vindt, maar dat je zo weinig vertrouwen hebt in je baas en dat hij het beste met je voor heeft is eigenlijk al een flinke red flag. Daarnaast kan ander werk net zo leuk zijn of wellicht zelfs wel leuker. Ik zou het eens een kans geven. Zeker nu in deze barre tijd heb je eigenlijk best veel kans om elders een stuk beter te verdienen.
Poeszie schreef:
11-01-2022 09:22
Welk werk waarmee je minimumloon verdient, is heel erg leuk? Ik bedoel, bij minimumloonbanen stel ik me ook niet zo leuk werk voor, zoals schoonmaak of lopende bandwerk.

Wat voor werk doe je precies? Dat moet toch vast ergens anders voor een beter salaris ook te doen zijn?
9 van de 10 keer verdien je minimumloon in winkels of horeca, echt niet alleen schoonmaak ed.
Zo’n uitzondering is het dus niet en je wordt niet onderbetaald, het is idd niet veel maar wel wettelijk toegestaan.
Ik heb een tijdje een vast contract gehad binnen een call center. Verdiende minimum loon.
Hele leuke collega’s, werk was leuk en vast contract. Maar toen ik 4 euro per uur elders, meer, kon gaan verdienen, was ik snel weg…..
De keuze is nooit of leuk werk of meer verdienen. Dat is een rare gedachtenkronkel die je jezelf aandoet.
Als je een klein beetje je best doet kun je best iets vinden wat minstens net zo leuk is en waar je meer verdient.
Als je slim bent zorg je dat je je blijft ontwikkelen door bijvoorbeeld cursussen/opleiding en werkervaring.
Dan kun je in de toekomst nog veel meer verdienen.

Als je pas 20 bent is het een goed idee om een plan te maken. Wat wil je over vijf jaar doen? En wat over tien jaar?
Wat heb je daar voor nodig? Maak daar een plan voor, zo simpel is het.
MelkChocolade schreef:
11-01-2022 09:00
En nog een vraag: zouden jullie ergens blijven werken als je er elke dag met veel(!) plezier naartoe gaat, maar erg weinig krijgt, of liever iets wat je minder leuk zal vinden maar meer verdient?

Zolang je niets beters hebt, zou ik - als ik jou was - blijven werken voor dezelfde werkgever. Maar het hangt ook af van de dingen die je er kunt leren: leer je er weinig en heb je naast een laag loon ook weinig zicht op promotie of andere verantwoordelijkheden, dan zou ik rap weg zijn.

Maar, de arbeidsmarkt is goed en je bent nog jong. De jaren tussen je 20ste en 30ste zijn de perfecte jaren om meer kennis en werkervaring op te doen. Ook zul je het snelste stijgen in je loon. Na je 30ste neemt dat wat af, want wellicht wil je wel ooit aan een gezin beginnen.
Poeszie schreef:
11-01-2022 09:22

Ik heb toevallig tegelijkertijd in de schoonmaak en bij een kinderspeelparadijs (CAO horeca) gewerkt. In de schoonmaak verdiende ik meer per uur dan onder de CAO horeca. CAO horeca was het minimumloon, schoonmaak zit er iets boven.

TO, ik zou verder kijken als ik jou was.
-
melkchocolade wijzigde dit bericht op 14-02-2022 18:32
0.00% gewijzigd
Nog een toevoeging: ik heb inderdaad onder het minimumloon salaris ontvangen voor deze maand. Mijn baas is dit waarschijnlijk dus vergeten dat het dit jaar gestegen is.

Hoe kan ik dit aankaarten? Zal ik eerst een mail sturen of direct face to face even bespreken?... sorry onzeker
Ik ben zelf ook niet goed in het starten van zo’n gesprek. Maar ik denk dat je het gesprek moet aan gaan over je salaris en dat hoeft niet eens specifiek over het minimumloon te zijn. Kaart aan dat je vind dat je meer waard bent.

Heb je niet een beoordelingsgesprek/functioneringsgesprek of iets dergelijks binnenkort waarin je het kan aankaarten?
xiongmao schreef:
23-01-2022 20:05
Ik ben zelf ook niet goed in het starten van zo’n gesprek. Maar ik denk dat je het gesprek moet aan gaan over je salaris en dat hoeft niet eens specifiek over het minimumloon te zijn. Kaart aan dat je vind dat je meer waard bent.

Heb je niet een beoordelingsgesprek/functioneringsgesprek of iets dergelijks binnenkort waarin je het kan aankaarten?
Helaas hebben we niet standaard dat soort gesprekken en moet je deze zelf aanvragen. Ik heb zelf ook geen ervaring met beoordelingsgesprekken.. maar dat staat los van minimumloon vragen? Want dat is waar ik recht op heb.
MelkChocolade schreef:
23-01-2022 19:54
Het is geen schoonmaak of horeca. Mijn werk is in de creatieve sector. Gemiddeld zou dit veel beter moeten verdienen, maar is bij mij helaas niet zo. Ik zit hier zo op mijn plek en doe dit werk ook als hobby, haal er mijn voldoening uit. Ik leer er ook erg veel. Ook de mensen zijn heel leuk en beschouw het als vrienden. Dat maakt weggaan zo lastig. Ik weet dat ik het uiteindelijk een kans moet geven ergens anders, maar zie mijzelf hier nog wel een jaartje. Ook mooi voor mijn cv.

En ik ben nog jong, ik heb nog zoveel jaren voor me om meer te verdienen hierna.
Ik ben veel ouder dan jij en ja je bent jong maar het hangt een beetje af van wat je met je leven wil en hoeveel je er voor wil opgeven. Deze baan, voor dit salaris zal nooit verder uitgroeien want het bedrijf heeft blijkbaar geen geld, jouw privéleven blijft stilstaan want je kan je niet meer veroorloven dan je nu hebt. Dat lijkt nu niet erg maar over 4 jaar heb je dus alleen ervaring bij een slechtlopend bedrijf tegen het minimumloon.

Een werkgever leest dit anders. Die leest dat je werk waarschijnlijk matig is (want anders was je daar wel weggegaan voor dat loon), je bent niet gedreven (anders was je daar wel weggegaan), je werk is niet zo belangrijk voor je (anders was je....).

Je moet zo'n beetje je hele leven werken dus het is heel belangrijk dat je het leuk vindt, maar je moet je hele leven schikken naar je werk. Waar je woont, wanneer je op vakantie gaat, hoe laat je werk begint en dat jaar in jaar uit dus de invloed op je leven is ook heel groot dus je wil dan wel een goede ruil. Jij levert goed werk en je wordt slecht betaald is geen goede ruil en het ergste is, je bent een starter en je werkgever maakt daar gebruik van.

Je kan best solliciteren naar een vergelijkbare baan die beter verdient en als je uitgenodigd wordt dan ga je er heen en eens luistern wat zij te bieden hebben en als het niet genoeg is dan sla je hun aanbod af. Gelukkig is er een tekort aan werknemers. En misschien betaalt het niet alleen beter maar is het net zo leuk. Ondertussen bouw je ervaring op, leer je nieuwe dingen, wat je wel en niet leuk vindt en misschien ga je over een paar jaar weer solliciteren naar een baan die wéér beter verdient omdat je dan meer ervaring hebt.

Als je niet verder solliciteert is er niets aan de hand, jij hebt nog steeds een leuke tijd en denkt gewoon niet aan wat ook kan zijn en daar is niets mis mee.
Hier zou ik echt geen moeite mee hebben om het duidelijk en direct aan te kaarten. Je staat volledig in je recht en je baas kan er niets tegenin brengen. Het is zelfs knap asociaal dat hij het zogenaamd vergeten is, want het minimumloon stijgt elk jaar.
Als het een klein bedrijf is en je voelt je er comfortabel bij, dan in gesprek aankaarten. Ik zou dat in eerste intentie vooral vragend doen.

Beste Piet/Marie ik bekeek de salarisbetaling van deze maand en zag dat de wijziging in het minimumloon nog niet verwerkt is. Klopt dat? Wordt dat dan volgende maand verrekend?

Als er binnen het bedrijf iemand anders de salarisverwerking / hr doet, kun je ook die persoon benaderen.

Ik zou als ik jou was wel rondkijken naar andere mogelijkheden. Als je iets leuks ziet, reageren. Ook als je wordt uitgenodigd voor een gesprek, wil dat niet zeggen dat je de baan moet accepteren. Het is een kennismaking voor beide kanten.
-
melkchocolade wijzigde dit bericht op 14-02-2022 18:32
0.00% gewijzigd
Een aantal van mijn collega's denken er hetzelfde over als ik. Ze vinden het super leuk hier, maar snappen ook dat ze hier niet altijd kunnen blijven kwa salaris. Toch zijn velen al 3 jaar na hun afstuderen blijven plakken. En een andere collega is op het moment weer druk verder aan het solliciteren.. wat ik dus ook wel weer snap. Al zit hij ook ermee dat hij het jammer vind om weg te gaan.

Ik denk dat ik voor nu nog even oke zit. Ik zal langzaam gaan rondkijken naar vacatures, er is wel genoeg te vinden zag ik.
KamilleT schreef:
23-01-2022 20:14
Hier zou ik echt geen moeite mee hebben om het duidelijk en direct aan te kaarten. Je staat volledig in je recht en je baas kan er niets tegenin brengen. Het is zelfs knap asociaal dat hij het zogenaamd vergeten is, want het minimumloon stijgt elk jaar.
Dat is zeker waar. Achja.. klein bedrijf, ditsoort dingen gaan hier wel eens mis. Mn baas heeft ook een moeilijke stressvolle periode. Maar ik heb inderdaad zeker recht. Zal het gesprek meteen aangaan
MelkChocolade schreef:
23-01-2022 20:23
Dat is zeker waar. Achja.. klein bedrijf, ditsoort dingen gaan hier wel eens mis. Mn baas heeft ook een moeilijke stressvolle periode. Maar ik heb inderdaad zeker recht. Zal het gesprek meteen aangaan
Juist in een klein bedrijf is een werkgever afhankelijk van goede gemotiveerde werknemers. Hij gedraagt zich nu niet als een goed werkgever en daar is geen excuus voor. Heeft de man geen boekhouder of iemand die de salarisadministratie doet? Ik geloof er namelijk helemaal niets van dat je per ongeluk de verhoging van het minimumloon gemist hebt. Dat was juist uitgebreid in het nieuws de laatste tijd.
Hij is wettelijk verplicht de verhoging door te voeren, dus gewoon aankaarten. Is gewoon zakelijk, daar moet je geen emoties bij betrekken. En dan kun je vast oefenen want je zult in de toekomst echt moeten leren om voor jezelf op te komen in dit soort dingen.
Gewoon aangeven dat je ziet dat je loon niet klopt en het verzoek dat aan te passen met terugwerkende kracht.
Is het raar om dit via de mail aan te kaarten?
MelkChocolade schreef:
25-01-2022 09:11
Is het raar om dit via de mail aan te kaarten?
Stap gewoon op die man af. Hij is degene die zich beschaamd moet voelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven