Terug naar simpele Nokia om schermtijd te verminderen

11-01-2022 16:32 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd zie ik steeds meer berichten op social media dat mensen teruggaan naar een simpele Nokia omdat ze niet meer zoveel tijd op hun telefoon willen zitten.
Aangezien mijn schermtijd veelste hoog is, heb ik besloten mee te doen aan deze uitdaging.
Ik heb nu een duo sim besteld en een Nokia 8110 (met whatsapp).
Zo kan ik mijn iphone achter de hand houden maar kan ik beide toestellen niet tegelijkertijd gebruiken.
Ik hoop dat het zo goed bevalt dat ik na een tijdje helemaal over kan stappen op de Nokia.

Hebben jullie hier ook over nagedacht of zijn jullie al overgestapt en hoe bevalt dit?
Ben bang voor afkickverschijnselen :-$
pompoenkweker wijzigde dit bericht op 11-01-2022 19:45
Reden: Woordje vergeten
0.39% gewijzigd
Ik heb een bakje voor m’n telefoon.
Dus als ik thuiskom en nuttige dingen moet doen of kind is er, leg ik telefoon in het bakje.
Als iemand belt, hoor ik dat wel. Whatsapp moet ik echt openen, om berichten te zien.
Ben van 2,5 uur op een dag naar 1 uur gegaan.
Als ik alleen ben en niks hoef, dan hou ik de telefoon lekker bij mij.
Ik lees even mee. Ik zit ook veel te veel op mijn telefoon. Ik overweeg alleen nog geen karig toestel te kopen. Wel hoop ik wat inzicht te krijgen in hoe het anders kan. Ik denk dat ik eens begin met Facebook er af te gooien. Niet dat dat het grootste probleem is. Want ik zit ook veel te veel op Viva en fora.
Pompoenkweker schreef:
11-01-2022 17:20
Ik heb al geen social media apps op mn iphone.
Denk dat mijn dagelijkse schermtijd van 5 uren voornamelijk zit in het Viva Forum, Marktplaats, nieuws via Safari en suffe series op streamkanalen.
Haha, dat zijn dingen die ik sowieso niet op de telefoon doe. Eigenlijk voornamelijk whatsapp. Voor mij zou een andere telefoon waar whatsapp nog wel op kan dus geen vermindering geven.
Later is nu
Kun je er anders niet een app bij installeren, waarmee je jezelf schermtijd afneemt? zo'n soort app als voor tijdens het autorijden, maar dan zet je 'm aan voor thuis.
Later is nu
Ik vind het eigenlijk wel een slim idee, het is niet anders als geen snoep meer kopen als je wil afvallen. Natuurlijk bestaan er mensen die zeggen dat je het gewoon niet moet pakken als je wil afvallen maar het werkt vaak beter als het niet in huis is.
Ik gebruik sinds 1 1/2 week een knalgele nokia 8110 :hyper:

ik heb zo veel geprobeerd om mijn smartphone minder te gebruiken, sowieso geen social media, geen mailbox, alle notificaties uit en geen domme apps erop.
en toch... bleef ik dat stomme ding pakken, werd er chagrijnig van en lui.
waarom? geen discipline? dat heb ik normaal gesproken wel.. gewoon een verslaving waar ik niet mee om kan gaan. en hoe kan een mens het beste om gaan met een verslaving? zorgen dat je niet meer in de verleiding komt.
Ik ben erg blij met mijn vrij simpele maar zeer coole nokia :yes: :sun:
Taart schreef:
11-01-2022 18:54
Ik gebruik sinds 1 1/2 week een knalgele nokia 8110 :hyper:

ik heb zo veel geprobeerd om mijn smartphone minder te gebruiken, sowieso geen social media, geen mailbox, alle notificaties uit en geen domme apps erop.
en toch... bleef ik dat stomme ding pakken, werd er chagrijnig van en lui.
waarom? geen discipline? dat heb ik normaal gesproken wel.. gewoon een verslaving waar ik niet mee om kan gaan. en hoe kan een mens het beste om gaan met een verslaving? zorgen dat je niet meer in de verleiding komt.
Ik ben erg blij met mijn vrij simpele maar zeer coole nokia :yes: :sun:
Leuk om te horen!
Hopelijk gaat het mij ook zo goed bevallen.
Is je iphone definitief weg of ligt die nog ergens in een la?
Jullie zijn vast allebei heel jong, of niet, Taart en Pompoenkweker?
Am Yisrael Chai!
lilalinda schreef:
11-01-2022 16:46
Ik over weeg mijn auto weg te doen voortaan alles met paard&wagen te doen
Bah, als dat gemak en comfort altijd!
Wat een nostalgie zeg. :-D
die ligt idd in een la, eigenlijk alleen nog voor het internetbankieren en verder gebruik ik het niet.
klinkt misschien raar maar ik ben sindsdien vrolijker en heb meer zin en energie om andere dingen te doen.
fashionvictim schreef:
11-01-2022 18:58

wat vind jij jong?
DingDong schreef:
11-01-2022 18:37
Ik vind het eigenlijk wel een slim idee, het is niet anders als geen snoep meer kopen als je wil afvallen. Natuurlijk bestaan er mensen die zeggen dat je het gewoon niet moet pakken als je wil afvallen maar het werkt vaak beter als het niet in huis is.
Precies dat denk ik ook. Je kan bijna niet meer zonder.
Maar wat zou ik mijn kinderen toch de tijd gunnen van alleen een simpeel nokia telephoon,
Toch bereikbaar. Maar nu staan ze zoveel aan altjd bereikbaar voor ierdereen, niets willen missen.
Ik gebruik mn telephone weinig voor de app. Heb op gegeven moment veel verwijdert.
Taart schreef:
11-01-2022 19:00
wat vind jij jong?
Dertig min?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
11-01-2022 18:58
Ik denk dat jij en ik niet veel verschillen in leeftijd :-$
Ik snap je wel hoor, TO, en ga ook mee in wat Merano zegt. Het is wel even wat meer dan 'dan kijk je toch gewoon niet en ga je tuinieren?'. Ik baal vooral van die neiging die ik heb om steeds even te kijken of er nog een berichtje is, even op Vivaforum te kijken, even FB checken, even nos.nl bekijken.... Ben er toch veel meer tijd aan kwijt dan ik zou willen en het versnippert zo. Ik ben in andere zaken ook erg gedisciplineerd, maar dit lijkt alleen maar erger te worden.... Een Nokia kopen heb ik nog niet overwogen :-D maar misschien komen er nog andere goede tips voorbij ook...
fashionvictim schreef:
11-01-2022 19:02
Dertig min?
tel daar maar een jaar of 10 bij op.
mag ik vragen waarom je dat dacht?
Ik zou uiteindelijk vooral de camera echt onmisbaar vinden.
Taart schreef:
11-01-2022 19:05
tel daar maar een jaar of 10 bij op.
mag ik vragen waarom je dat dacht?
Omdat ik vaak bij twintigers zie dat zij van die ouwe meuk waarvan ik dan blij ben dat we dat achter ons hebben gelaten dan juist heel cool vinden. Die willen bij wijze van spreken terug naar internet via de telefoon omdat het 'cool' is terwijl ik me nog zo goed kan herinneren hoe irritant dat trage en dat rotgeluid was.
Am Yisrael Chai!
aha op die fiets, dan snap ik je nu beter.
je hebt wel gelijk over dat irritante.
ik doe nu best lang over een simpel appje versturen maar dat is voor mij juist goed. zodoende ben ik niet meer geneigd om daar constant mee bezig te zijn.
Wel een heel cool ding, die 8110.
Nou nog een hele lange zwarte leren jas en een zonnebril.

Helemaal The Matrix!
When in doubt, the auditor is always right!
Ik vind mijn smartphone vooral erg handig. Voor het bankieren, navigeren, parkeren, betalen en communiceren.

Ik kom nog uit de tijd dat je bij een lekke band moest aanbellen, vragen om de telefoon met draaischijf te gebruiken, een kwartje moest betalen voor de moeite, en dan kon je naar je moeder bellen dat je later kwam, want je moest lopen. Dat telefoonnummer had maar vier cijfers, die konden we wel onthouden!

Ik geniet vooral van al het gemak en comfort dat die smartphone me biedt. Verder bepaal ik zelf hoeveel tijd ik erachter doorbreng. Die wifi en internetverbinding en notificaties kunnen gewoon uit als ik geen afleiding wil.
Dan ben ik nog wel bereikbaar voor noodgevallen zonder dat ik afgeleid raak. En dan gaat de batterij van een smartphone best lang mee.
ClumsyNinja schreef:
11-01-2022 17:19
Het is winter en alles is dicht vanwege die kak pandemie. Helemaal zelf weten hoor maar als ik scherm tijd ooit niet erg vond dan is het wel nu.
Ik zou me dood vervelen zonder schermtijd. Boeken lees ik al tussendoor, als ik overdag vrij ben oefen ik mijn creatieve hobby's uit (vanwege het licht, dat heb ik wel nodig).
En op tv is ook niks, alleen maar herhalingen of suffe praatjournalistiek aan een tafel.
Ik ben blij met mijn vele opties op mijn handige grote telefoon.
-Lucille- schreef:
11-01-2022 19:30
Dat telefoonnummer had maar vier cijfers, die konden we wel onthouden!

Hoe oud ben je dan? Zolang ik me terug kan herinneren (=jaar of 50 geleden) hadden de telefoonnummers 5 cijfers.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
11-01-2022 19:57
Hoe oud ben je dan? Zolang ik me terug kan herinneren (=jaar of 50 geleden) hadden de telefoonnummers 5 cijfers.
Volgens mij kregen alle telefoonnummers pas halverwege de jaren 90 tien cijfers.
Ik had voor die tijd vriendinnen die in dorpen woonden met een 4 cijferig telefoonnummer
himalaya schreef:
11-01-2022 19:57
Ben van 1978. In de grotere plaatsen hadden ze toen wel langere nummers, maar in ons dorp waren het echt 4 cijfers. Iets later kwamen er twee cijfers bij! Toen werd het kengetal korter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven