Werk & Studie alle pijlers

ik loop vast in faalangst na burn out

08-02-2022 13:57 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik tips of ideeën willen krijgen wat mij verder zou helpen. Ik ben na een maand of 4 uit de running te zijn geweest een maand of 3 aan het re-integreren. Maar ik heb eigenlijk geen zinvolle begeleiding van mijn leidinggevende of de bedrijfsarts. Ook de praktijkondersteuner van de huisarts brengt me niet veel verder. Daarnaast ben ik zelf werkzaam in de psychiatrie, wat maakt dat ik extra eigenwijs ben ;-D maar ook niet zit te wachten op het standaard protocol wat ik zelf thuis heb liggen en grotendeels al toepas.

Inmiddels ben ik wel bij een andere vestiging aan het re-integreren. Dat verliep moeizaam, omdat ik zelf alles moest regelen. Maar nu loopt mijn re-integratie oké. Dat koste wel maanden en heel veel moeite en frustratie.

Maar ik ben doodsbenauwd voor de volgende stappen. Ik volgde een opkeiding, al 4 jaar en mag na conflict met huidige werkgever elders mijn opleiding af ronden. Ik wil en moet daar fit aan de start verschijnen. Ik zie er als een berg tegenop, heb veel faalangst hiervoor, wanneer kan ik dit wel aan? En wat doe ik mijn gezin aan, als ik niet mag falen, dan zou mijn man en familie een heleboel over gaan nemen en dat levert nog meer druk op om het goed te doen...Nou ja, daar blijf ik in malen...
weergewoonaanhetwerk wijzigde dit bericht op 07-08-2022 17:43
53.80% gewijzigd
Heb je ook al gekeken naar burnout coaches in je omgeving?

Ik ben ook zoekende naar wat helpt voor mij. Praktijkondersteuner was meer praktisch als inhoudelijk. Haptonoom wist ik niet zo goed wat ik ervan moest denken. Psycholoog had ik geen klik mee. Ik ga nu voor traject bij burnout coach beginnen.

Hoe helpt de haptonoom je met grenzen aangeven? Offtopic maar geïnteresseerd.

Ik wil als ik hieruit ben ook gaan voor een nieuwe baan in andere sector. Maarja wanneer ben ik genoeg hersteld om daarop te solliciteren. Ik hoop het op gegeven moment gewoon te 'weten'.
Due-scimmie schreef:
08-02-2022 14:45
Heb je ook al gekeken naar burnout coaches in je omgeving?

Ik ben ook zoekende naar wat helpt voor mij. Praktijkondersteuner was meer praktisch als inhoudelijk. Haptonoom wist ik niet zo goed wat ik ervan moest denken. Psycholoog had ik geen klik mee. Ik ga nu voor traject bij burnout coach beginnen.

Hoe helpt de haptonoom je met grenzen aangeven? Offtopic maar geïnteresseerd.

Ik wil als ik hieruit ben ook gaan voor een nieuwe baan in andere sector. Maar ja wanneer ben ik genoeg hersteld om daarop te solliciteren. Ik hoop het op gegeven moment gewoon te 'weten'.
Burn out coaches heb ik nooit naar gekeken. Ik ben een beetje huiverig dat iedereen zich makkelijk coach kan noemen en er inhoudelijk niet zoveel te halen is voor mij. Maar misschien is dat mijn vooroordeel. Ik heb ook niet echt simpel uit te leggen werk, veel haken en ogen eraan vast. Bovendien zou ik dan mijn werk moeten vragen het te vergoeden. Ik zou het makkelijker vinden als mijn bedrijfsarts zou zeggen: deze coach is goed, ga daar heen en mijn werk betaalt het sowieso.

Haptonoom: het gaat vooral over hoe te kunnen ontspannen en te beleven waar voel je iets in je lijf en hoe zou je dat weg kunnen halen. En ook dat ik niet al het werk maar op mij moet laten stapelen, dat ik als zoiets gebeurt dat best aanvoel, maar dat ik normaal niet bewust ben van hoe dat voelt. En ook hoe het is om iets te weigeren of hulp te vragen, hoe voelt dat? Ik vind het zelf ook allemaal wat lastig uit te leggen hoor, maar ik vond het het voordeel dat het niet de hele tijd praten is en naar je denkfouten kijken, maar meer over het voelen gaat. Ik zit altijd al zo in mijn hoofd.

Die gedachte herken ik ook: wanneer ben ik genoeg hersteld om dat andere te gaan doen, weer mijzelf in een beoordelingssituatie te zetten? Ik verwacht dat ik dat nooit zal zijn en dan op een gegeven moment maar in het diepe moet duiken. ik denk dat ik dan in ieder geval 2-3 maanden mijn huidige uren moet kunnen draaien zonder teveel drama, met mijn normale werk en dat ik alles voor mijn opleiding, behalve een stagebeoordeling van 6 maanden en bijwonen wekelijkse lesuren, gedaan moet hebben.
Herkenbaar. Ik zit ook altijd ontzettend in mijn hoofd. De coach waar ik naartoe ga ken ik privé dus vandaar dat ik daar wel vertrouwen in heb. Het zou makkelijk zijn als je inderdaad gewoon een naam doorkrijgt als tip, Aan de andere waren praktijkondersteuner en werkgever enthousiast over psycholoog waar ik heen zou gaan maar ik vond dit dus helemaal niks.

Ik heb onlangs wel een boek gelezen over burnout. Over de oorzaken en ik herkende er veel in. Kan je titel wel in pb sturen als je wil? Ik zie nooit volledig hersteld niet als optie. Ik ben van plan te gaan solliciteren als ik mijn uren weer (bijna) werk.
Vraag een gesprek bij de bedrijfsarts evt preventief en leg alles uit. Hij kan je ook verwijzen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Herkenbaar je allergie voor protocollen. Ook bekend met burnout en weleens aan een bureau gezeten en door zo'n protocol heen draaide. Voor mijn gevoel functioneerde ze op niveau stagiair. Kom ook uit de zorg / psychiatrie. Een klik is zoooo belangrijk in dit werk.

Haptonoom is fijn inderdaad en heb ook via het werk een fijne coach. Zij werkt absoluut niet volgens protocollen en is heel invoelend. Zij heeft me vooral verder geholpen om stil te staan en te kijken wat er in me leeft. Wat raakt en waarom, hoe zit dat nou precies. Nog nooit ergens zoveel gejankt .

Ik kom ook niet echt lekker uit de burnout om andere redenen, maar ik herken je gevoel hoe fijn het zou zijn als iemand je aan de hand zou nemen en gewoon eens zou helpen in plaats van het allemaal zelf maar uit te moeten zoeken terwijl je er al doorheen zit.
Volgens mijn coach is dit stuk, deze worsteling juist kenmerkend voor een burnout om dit zelf te boven te komen. En er zo sterker uit te komen.
Ik vind het maar gedoe....

Dus tips niet echt, weet niet in welke regio je woont? Dan is deze coach misschien wel iets voor je om meer grip op je situatie te krijgen.
appeltaartmetrozijn wijzigde dit bericht op 08-02-2022 21:39
Reden: Bericht was nog niet af.
27.12% gewijzigd
viva-amber schreef:
08-02-2022 18:54
Vraag een gesprek bij de bedrijfsarts evt preventief en leg alles uit. Hij kan je ook verwijzen.
Dat heb ik inmiddels meermaals gehad. Zelfs voordat ik uitviel heb ik preventief gesprek zelf aangevraagd daar.
En daarna ook meermaals haar gesproken. Gisteren bedrijfsarts weer gesproken gehad met expliciet de vraag: waar zou je me naar toe verwijzen of wat kun je aanraden? En dat weet ze niet. Kan mijn praktijkondersteuner niet nog iets aanbieden was haar "tip". Die gesprekken zijn alleen maar frusterend.
Appeltaartmetrozijn schreef:
08-02-2022 21:32
Herkenbaar je allergie voor protocollen. Ook bekend met burnout en weleens aan een bureau gezeten en door zo'n protocol heen draaide. Voor mijn gevoel functioneerde ze op niveau stagiair. Kom ook uit de zorg / psychiatrie. Een klik is zoooo belangrijk in dit werk.

Haptonoom is fijn inderdaad en heb ook via het werk een fijne coach. Zij werkt absoluut niet volgens protocollen en is heel invoelend. Zij heeft me vooral verder geholpen om stil te staan en te kijken wat er in me leeft. Wat raakt en waarom, hoe zit dat nou precies. Nog nooit ergens zoveel gejankt .

Ik kom ook niet echt lekker uit de burnout om andere redenen, maar ik herken je gevoel hoe fijn het zou zijn als iemand je aan de hand zou nemen en gewoon eens zou helpen in plaats van het allemaal zelf maar uit te moeten zoeken terwijl je er al doorheen zit.
Volgens mijn coach is dit stuk, deze worsteling juist kenmerkend voor een burnout om dit zelf te boven te komen. En er zo sterker uit te komen.
Ik vind het maar gedoe....

Dus tips niet echt, weet niet in welke regio je woont? Dan is deze coach misschien wel iets voor je om meer grip op je situatie te krijgen.
Woon in regio *****. Wat voor soort achtergrond heeft jouw coach en hoe ben je eraan gekomen?

Ik weet niet of je wil antwoorden, maar wat is bij jou de reden waarom je er niet uitkomt.

Voor mij is het frustrerend omdat ik eerder altijd niet toe wilde geven dat ik bepaalde dingen niet zelf goed kon, want als ik mezelf nou even iets meer in kon zetten, langer werkte enzovoorts, ja dan moest dat wel lukken. Maar als ik het nu al maanden wel aangeef, hè het lukt me niet zo, zoals iedereen ook zegt wat ik moet doen, dan kan niemand mij er praktisch mee helpen. En voel ik me nog vervelender eigenlijk.
weergewoonaanhetwerk wijzigde dit bericht op 08-02-2022 22:37
0.87% gewijzigd
Ik heb doordat ik een coach privé ken gelukkig wel iemand die nu zegt oke ik ga je helpen. Ik raad deze persoon aan, dit moet je met je werkgever bespreken etc.

Maar ik ben niet zo goed in aangeven dat het niet gaat dus mijn omgeving is niet volledig op de hoogte van mijn burnout.
Dan wonen we niet in dezelfde regio, jammer. Deze coach heeft achtergrond in de haptonomie, is hapto therapeut volgens mij. Ze doet niets meer aanrakingen enzo, maar ik vind het ook gewoon een heel prettig mens. Ervaringsdeskundige ook.
Maargoed, ik herken je wantrouwen maar al te goed. Al die dames met burnout die zonodig het licht gezien hebben en nu coach zijn 😳
De psychiatrie, dat is het echte werk zeg maar en dat leer je niet in een avond cursus.

Ik ken haar via mijn leidinggevende, ze is verbonden aan de stichting waar ik werk.

Bij mij schiet het niet op, ben anderhalf jaar bezig met uitvallen, therapeuten, integreren en weer uitvallen... Nu net weer goed opgekrabbeld, maar het voelt niet stabiel.
Gedoe met ex is de grootste energie trekker. Niet houden aan omgangsregeling, politie, veilig thuis meldingen tot ots aan toe. Dramatisch. Alleenstaand, twee jonge kinderen...
Bij mij leidinggevende bij herhaling aangegeven dat een andere locatie misschien wel beter is, weer eens iets nieuws. Desnoods een vervroegd tweede spoor, maar ik krijg het niet aan haar verstand. Ze komt niet verder dan een vaststellings overeenkomst.... Op het moment ben ik zover dat ik er misschien nog wel op in ga ook. Nog even goed onderzoeken wat de consequenties precies zijn.
Zou wel vanuit een andere discipline willen werken, heb er ook ooit opleiding voor gedaan, maar niet de puf (en faalangst) om er aan te beginnen.

Mijn verhaal in een notendop 😉

Ik weet niet of het je aanspreekt,aar ik ben weleens op een spirituele beurs geweest. Uit nieuwsgierigheid. Daar zitten ook veel coaches en kan je via een kort consult kennismaken. Veel werken wel met kaarten voor meer inzicht, maar mijn ervaring is ook dat ze veel vertellen op basis van levenservaring en fijne mensen ontmoet op die manier.
@Appeltaartmetrozijn
Pfffft, jee, dat is echt echt extreme stress zeg waar jij mee te dealen hebt. :hug: Dan is het bijna ook niet bedenkbaar wat je zou kunen verder helpen, want die ontzettende klotesituatie is er nog. Heb je wel vrienden en familie die je steunen?

Over je coach: helaas past het niet qua regio dan. En je omschrijft precies mijn allergie tegen burn out coaches. Er zullen vast een aantal zijn die goed zijn, maar de kans dat ik bij een enthousiaste ervaringsdeskundige terechtkom, die mij met professionele kennis weinig verder kan helpen, is denk ik een stuk groter. Dus tenzij iemand die het zou kunnen weten mij er eentje aanraad, stop ik mijn energie liever in andere zaken. Maar misschien loop ik hierdoor ook wel goede mensen mis... Daarnaast is coaching, tenzij via werk, vaak niet vergoed. En dat is ook een drempel voor mij en mijn gezin.

Qua spirituele dingen: sta ik redelijk open voor, maar op een spirituele beurs een coach vinden past niet bij mij. Ik ga dan liever een Yoga retreat doen, daarvan weet ik dat ik het leuk vind. Of gooi mezelf in het diepe en doe een rare sjamanen ceremonie waarvan ik zoiets heb: als ik er geen vooruitgang mee behaal, dan is het in ieder geval een leuk verhaal ;-D
Wat voor opleiding doe je? Je had het over leertherapie en een 4 jarige opleiding?
Hoi, wat vervelend! Wat ik echt zou aanraden is om wat research te doen over mindfulness en meditatie, heb je dit wel eens geprobeerd? Tegenwoordig wordt het steeds populairder in onze westerse wereld waarin we elke dag enorm veel prikkels en stress opvangen. Ik volg een mindful leadership module maar door persoonlijke interesse ben ik er al wat langer mee bezig. De positieve werking ervan is meermaals bewezen in talloze onderzoeken. Ook heb ik zelf gemerkt dat het effect voor mij persoonlijk al na een week kenbaar is. Ik mediteer slechts 10-20 minuten per dag, met een app (insight timer, headspace). Het helpt mij enorm om me meer in het moment te voelen, mijn emoties in controle te houden (ik ben een erg emotioneel persoon maar ik laat mij er nu minder door controleren), stress te verminderen, concentratie te verhogen, en gelukkiger te zijn.

Zoek maar eens op youtube of netflix docu’s of ted talks over meditatie, ik kan desnoods wat links geven. Ik gun echt iedereen de kans om dit te proberen en de voordelen te ervaren.

Ik hoop dat je eruit komt!
Je kan bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches kijken of een coach daar staat vermeld, daar kun je je als coach alleen inschrijven als je een opleiding hebt gevolgd van een bepaald niveau. Dus de coaches die zelf "iets" hebben gehad en daarna zelf gaan coachen, vind je daar niet.

En weet je wat het is; het is misschien niet ontzettend relevant dat een coach precies weet wat je werk inhoudt. Het gaat namelijk om jou, jij neemt jezelf mee naar je werk en je werk is toevallig de plek waar bepaalde eigenschappen van jou zich profileren, maar hoogstwaarschijnlijk heb je deze problemen ook in privesfeer. Je bent daar immers niet ineens een totaal ander persoon. Ik ben zelf coach (met dus een goede opleiding ;-)) en heb ook personen met een burnout in mijn praktijk en wat ik bijvoorbeeld zie is dat veel van hen (ik noem een voorbeeld) moeite hebben met het aanvoelen en aangeven van hun grenzen. Dat heeft een oorzaak en daar gaan we dan naar op zoek. Maar bij geen één van hen is dat alleen een probleem op werk, maar blijkt dat in hun hele leven door te sijpelen, alleen vaak wat minder prominent dan op werk. En ik praat met hen vervolgens zelden over specifieke situaties op werk, want al met al blijkt dat over het algemeen minder interessant dan de grotere thema's die daaronder liggen zoals dus grenzen, loslaten, angst voor falen etc. etc. Als die onderwerpen eenmaal besproken zijn, dan hobbelt het werk daar vanzelf (in positieve zin) achteraan. Ik wens je veel succes, het is niet fijn om je zo te voelen.
To, je hebt een hoog ja maar gehalte. Doe een intake met 2 of 3 coaches en kies die ene die jou het meest aanspreekt. Niet nu al gaan verzinnen dat die persoon ook wel weer niet goed genoeg zal zijn.

In hoeverre sta je open en ben je coachbaar, wanneer je eerste gedachte altijd een beer op de weg is?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven