Niet welkom

08-02-2022 22:49 209 berichten
Mijn stiefdochter gaat binnenkort verloven met een man uit een andere cultuur.
Binnenkort komen zijn ouders voor het eerst kennismaken met haar ouders: mijn partner en zijn ex-vrouw.
Mijn partner en ik zijn dit jaar 20 jaar samen en ik hoorde vandaag dat ik daarbij dan niet welkom ben.
Ik voel me gekwetst, teleurgesteld, verdrietig en boos.
Maar er volgen daarna nog wel een verlovingsfeest en bruiloft.
Hoe ga ik hiermee om?
Graag jullie advies.
Alle reacties Link kopieren
Lexie72 schreef:
08-02-2022 23:15
En nee, ik was niet de reden van de scheiding en ik heb bijna 15 jaar voor mijn stiefdochter gezorgd. We hebben een redelijk goede band.
Heb je het idee dat je op het komende huwelijk ook niet welkom zult zijn?
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Madeliefjees schreef:
08-02-2022 23:02
Met de ouders. Dat ben jij niet.
Dit idd.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Abby83 schreef:
08-02-2022 23:17
Of apart.
Is misschien erg ongebruikelijk .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hebben de ouders van haar aanstaande misschien moeite met het feit dat ze gescheiden ouders heeft ? Pas een soortgelijk verhaal gehoord .
Ik zou trouwens niet veel zin hebben in zoveel officialiteiten.

En een kennismaking, en een verlovingsfeest, en een huwelijk.
En dan later nog feestjes bij hen, misschien kinderfeestjes, ...

Je komt zijn ouders dus sowieso nog wel tegen.

Ik zou dus net blij zijn dat ik thuis mag blijven.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
SweetFirefly schreef:
08-02-2022 23:18
Heb je het idee dat je op het komende huwelijk ook niet welkom zult zijn?
Ben je bang dat je een andere / geen rol ( andere plek oid ) hebt als stiefmoeder tijdens die dag ?
Maar als het aan zijn ex ligt dat je niet mag komen, snap ik niet waarom je gekwetst bent. Het is niet dat de rest het niet wil ofzo, want dan zou ik gekwetstheid begrijpen.

En wat verwacht je dan van je partner en stiefdochter? Moeders zegt nee, en als je partner dan zegt ‘ja maar Toos gaat gewoon mee’, en de ex zegt: dan doe je het maar zonder mij, dan is het toch aan jou om daarboven te staan en voor de lieve vrede terug te trekken. Dan doe jij toch later alsnog een kennismaking, als de officiële is geweest? En dat doe je dan voor je stiefdochter uiteraard, niet voor de ex.

Ik ben naast biologische moeder ook stiefmoeder en ik kan me heel goed voorstellen dat haar moeder helemaal geen zin heeft in jou erbij. Ik zit namelijk ook niet te wachten op partners van vader bij elke gelegenheid van mijn eigen kind. Het hoort bij je rol als stiefmoeder om af en toe jezelf op de achtergrond te zetten, ook na 20 jaar stiefouderschap. Het is feitelijk je kind gewoon niet, al voelt dat soms wel zo.
Wissewis schreef:
08-02-2022 23:20
Ik zou trouwens niet veel zin hebben in zoveel officialiteiten.

En een kennismaking, en een verlovingsfeest, en een huwelijk.
En dan later nog feestjes bij hen, misschien kinderfeestjes, ...

Je komt zijn ouders dus sowieso nog wel tegen.

Ik zou dus net blij zijn dat ik thuis mag blijven.
Ja, poeh, poeh, wat een dagen. Gigantisch. Je agenda puilt er van uit. Je wordt al moe als je er aan denkt. Pure ellende.

O_o
Abby83 schreef:
08-02-2022 23:17
Het is de keuze van je stiefdochter en je ziet hoe de rest zich naar de moeder van je stiefdochter voegt. Stiefdochter had de kennismaking dan ook op neutraal terrein kunnen laten plaatsvinden. Of apart.
Het is gewoon onhandig bedacht en een onhandige situatie waarbij de moeder van stiefdochter kennelijk de scepter zwaait. Heb medelijden met je stiefdochter in plaats van met jezelf.
Waarom zou het de keus van dochter niet kunnen zijn?

Een redelijke goede band en mot met moeder. Klinkt niet als iets waar ik als dochter om zou staan te springen om voor te stellen aan de ouders van mijn lief.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik ga in ieder geval niet mee nu ik niet welkom ben, maar ik hoop wel dat mijn partner en ik het er de komende dagen wel over kunnen hebben, zeker omdat er ook een verlovingsfeest en bruiloft gaan volgen.
Bedankt voor het meedenken tot zover. Ik ga slapen.
Heeft ( stief ) dochter grootste gedeelte van de tijd bij haar moeder gewoond , of hadden je man en zijn ex co ouderschap ?
Als je je vader en stiefmoeder om de twee weken en in de vakanties zag denk ik dat dat best bepalend is bij de keuze “ in welk huis laat ik mijn a.s. schoonouders kennis maken met mijn ouders “ .
Je schrijft ergens dat je vindt dat iedereen boven deze problemen moet staan omdat het over (stief) dochter gaat. Volg je eigen advies op.
Desayuno schreef:
08-02-2022 23:22
Maar als het aan zijn ex ligt dat je niet mag komen, snap ik niet waarom je gekwetst bent. Het is niet dat de rest het niet wil ofzo, want dan zou ik gekwetstheid begrijpen.

En wat verwacht je dan van je partner en stiefdochter? Moeders zegt nee, en als je partner dan zegt ‘ja maar Toos gaat gewoon mee’, en de ex zegt: dan doe je het maar zonder mij, dan is het toch aan jou om daarboven te staan en voor de lieve vrede terug te trekken. Dan doe jij toch later alsnog een kennismaking, als de officiële is geweest? En dat doe je dan voor je stiefdochter uiteraard, niet voor de ex.

Ik ben naast biologische moeder ook stiefmoeder en ik kan me heel goed voorstellen dat haar moeder helemaal geen zin heeft in jou erbij. Ik zit namelijk ook niet te wachten op partners van vader bij elke gelegenheid van mijn eigen kind.

Ik heb er geen enkele moeite mee. Helaas voor mijn kinderen wil ex niet dat ik haar ontmoet, en dus komt hij niet.

Het hoort bij je rol als stiefmoeder om af en toe jezelf op de achtergrond te zetten, ook na 20 jaar stiefouderschap. Het is feitelijk je kind gewoon niet, al voelt dat soms wel zo.

Dat ben ik dan weer wel met je eens. Mijn lief doet veel dingen voor de kinderen samen met hun moeder. Ik vind dat echt niet mijn plek. Laat ze lekker samen ouders zijn.
TO, dan ontmoet je die ouders toch gewoon een andere keer?
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Heb je racistische uitspraken gedaan zonder dat je daar erg in had ? Mischien nodigen ze je daarom niet uit.
Lexie72 schreef:
08-02-2022 23:29
Ik ga in ieder geval niet mee nu ik niet welkom ben, maar ik hoop wel dat mijn partner en ik het er de komende dagen wel over kunnen hebben, zeker omdat er ook een verlovingsfeest en bruiloft gaan volgen.
Nee, natuurlijk ga je niet mee als je ergens niet welkom bent, dat zou pas echt raar zijn. Verder klink het nu al alsof je, samen met zijn ex, de aanloop naar de bruiloft al gaat bederven. Hoezo wil je er de komende dagen over doorzeuren tegen je man? Hij heeft het niet besloten, je stiefdochter niet maar zijn ex. Jij bent niet de ouder van je stiefkind, het woord zegt het al, dus als zijn ouders haar ouders willen ontmoeten dan zadel je ze niet op met allerlei complexe familierelaties. Dat is niet beleefd. Natuurlijk had je man een enorme scene kunnen maken maar hij wil hun dochter gelukkig maken en alles doen om er een mooie tijd van te maken. Woedende exen en zeurende vrouwen die zich gepasseerd voelen, horen daar niet bij. Jammer dat je meteen op oorlogspad bent en de situatie niet wil begrijpen.
Desayuno schreef:
08-02-2022 23:22

Ik ben naast biologische moeder ook stiefmoeder en ik kan me heel goed voorstellen dat haar moeder helemaal geen zin heeft in jou erbij. Ik zit namelijk ook niet te wachten op partners van vader bij elke gelegenheid van mijn eigen kind. Het hoort bij je rol als stiefmoeder om af en toe jezelf op de achtergrond te zetten, ook na 20 jaar stiefouderschap. Het is feitelijk je kind gewoon niet, al voelt dat soms wel zo.
Maar het gaat niet om haar moeder. Het gaat om de stiefdochter die gaat trouwen. Ik vind het vreemd dat ex iets wil terwijl het haar keuze helemaal niet is. Het gaat erom wat stiefdochter en haar partner zelf willen, ex hoort zich er naar mijn mening niet mee te bemoeien.
Ik heb dit ook meegemaakt en het lag compleet bij de moeder dat de vriendin van de vader er niet bij mocht zijn. Die was namelijk flink aanwezig. Uiteindelijk heeft de zoon toen gezegd dat moeder niet moest zeuren en dat hij kiest wat er gebeurt.

Dus to, ik zou er niets mee doen, je erbuiten laten. Als stiefdochter het zelf vervelend vindt dan zal ze er misschien een keer wat van zeggen.
Ik snap er niks van. Is de ontmoeting bij ex thuis? Dan snap ik wel dat zij bepaalt wie ze over de vloer wil hebben.

Je zegt steeds dat het om stiefdochter gaat, maar waar haal je vandaan dat het voor stiefdochter zo vreselijk is als jij tweede viool speelt in dit verhaal? Misschien vindt ze het voor haar maar een klein detail dat je er nu bij deze ontmoeting niet bij bent. Het het gaat om stiefdochter, niet om jou, zoals je zelf ook al zegt. Als ze echt wilde dat je bij deze ontmoeting was, dan had ze dat vast wel aangegeven.

Misschien wordt stiefdochter nerveus bij het idee van haar moeder en jou samen, omdat de die combinatie voor haar ook onnatuurlijk voelt. Moet ze zich daar ook nog eens druk om maken.
Wat vreselijk voor jullie stiefdochter dat de ouders en stiefouder zich onderling zo gedragen. Ooit op de bruiloft van een vriendin ook gezien hoe ouders er een potje van maakten. Vriendin’s schoonouders waren zelfs een buffer bij bv de felicitaties. Uiteindelijk eindigde het in één groot tranendal bij de dochter, vreselijk!

Tuurlijk is het niet leuk voor jou om je aan de kant gezet te voelen, maar hou je groot. Het gaat om je stiefdochter. Kies je eigen moment met haar.
Waarom gun je stiefdochter deze tijd met haar biologische ouders en haar schoonouders niet?

Wanneer je verder overal bij mag zijn, waarom is dit dan ook nog zo voor jou van belang?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Lexie72 schreef:
08-02-2022 23:29
Waar wil je het dan over hebben en waarom?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik snap wel dat je niet welkom bent bij haar moeder als er geen goede verstandhouding is tussen jullie. Het is voor je stiefdochter al spannend genoeg en als de sfeer dan ook nog om te snijden is omdat je moeder en stiefmoeder geen goede verstandhouding hebben....
Dat staat naar mijn idee los van je stiefdochter, haar verloofde en zijn ouders.

Ik zou stiefdochter, haar verloofde en zijn ouders gewoon een keer apart uitnodigen voor een kennismaking en er verder niet zo'n punt van maken.
viva-amber schreef:
09-02-2022 04:26
Waarom gun je stiefdochter deze tijd met haar biologische ouders en haar schoonouders niet?
Dit. Het gaat toch niet om jou allemaal.
Ik kan helemaal niet snappen dat jij daar bij wil zijn terwijl je zelf aangeeft dat je niet overeen komt met je partner zijn ex. Als ik het goed begrijp is dat een onderonsje met 6 mensen, mocht jij gaan, 7. Waarvan 2 niet losjes en ontspannen met elkaar om kunnen gaan. Dat verziekt de sfeer toch helemaal? Het is niet dat het een feest is met 100 waar jullie elkaar uit de weg kunnen gaan.
Zelfs al spreken jullie af om 'beleefd' met elkaar om te gaan zal er een gespannen sfeer zijn.
Het gaat niet om jou maar om een belangrijke avond voor het jonge paar. Gun hen dat.
En laat je man met rust.
Gestoord dat je er niet bij mag zijn. Je kan met je hand over je hart strijken, maar het verlovingsfeest en huwelijk? Ik neem aan dat je daar wel bij mag zijn? Zo nee, dan echt niet over je heen laten lopen, hoor.

Ik zou tegen mijn man zeggen: prima als je ex mij er bij de kennismaking niet bij wil hebben, dan ontmoeten de ouders eerst je ex en een ander keertje jou en mij.
snug schreef:
09-02-2022 06:43
Gestoord dat je er niet bij mag zijn. Je kan met je hand over je hart strijken, maar het verlovingsfeest en huwelijk? Ik neem aan dat je daar wel bij mag zijn? Zo nee, dan echt niet over je heen laten lopen, hoor.
Eens dat TO er bij die feesten gewoon bijhoort. Maar “niet over je heen laten lopen”? Het is uiteindelijk niet aan TO om te bepalen wie er wel en niet genodigd is. Dat is aan het bruidspaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven