Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 58)

15-01-2022 18:11 4163 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown en Nederland is rood gekleurd op de kaart op dit moment. Er zijn nu ruim 3 miljoen mensen positief getest en ruim 21.000 mensen overleden. Wereldwijd zijn er ruim 324 miljoen besmettingen en helaas al meer dan 5 miljoen doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn gelukkig vaccinaties voor en Nederland heeft d.m.v het vaccinatie programma al ruim 31 miljoen prikken gezet, wereldwijd zijn dat er al meer dan 9 miljard. :cheer2:

Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Twijfel je over het nemen van een vaccinatie? Bel dan naar de twijfeltelefoon: 088-7555777 (iedere werkdag tussen 8:30-16:30)
Website voor vaccinatie twijfelaars: Klik hier [b]Online een test aanvragen of een va ... t.nl/]hier [/b]

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50 / 51 /52 /53 / 54 /55/5657
nicole123 schreef:
11-02-2022 14:30
Mensen die Geenstijl serieus nemen. :facepalm:
Ja, want als er een Duitse reportage gemaakt wordt, dan is deze niet meer betrouwbaar zodra die op Geenstijl is geplaatst. :frusty:
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
11-02-2022 13:57
https://www.geenstijl.nl/5163517/omikro ... ariant-is/

Als dit waar is (en ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan haar relaas) dan moet echt de onderste steen boven. Wie heeft haar onder druk gezet en waarom?
Ik pik even een commentaar van geen stijl:

Leuk artikel om wappies nog bozer te maken.

Het verhaal was natuurlijk dat Zuid-Afrika een veel jongere bevolking heeft, en dat de besmetting veel harder gaat, en dus, met onze grotendeels bejaarde bevolking, ook de mogelijk daaropvolgende toeloop in onze ziekenhuizen. Onze overheid wilde persé code zwart voorkomen in de ziekenhuizen, dus ik begrijp die lockdown prima. Het enige dat ik ze verwijt is dat ze zo laat met die boosterprik kwamen. Daardoor moesten we ook in een zwaardere lockdown, vergeleken met omringende landen.
Nee, Omikron is niet heel mild, maar dat heb ik nu al tien keer uitgelegd hier. Jij hoort en leest vaak alleen wat je wil horen. Geen probleem hoor, maar dan stop ik met reageren, want moeite voor niets.

Verder eens met Nicole en Soliver.
Life is short. Eat dessert first.
soliver schreef:
11-02-2022 14:42
Ik pik even een commentaar van geen stijl:

Leuk artikel om wappies nog bozer te maken.

Het verhaal was natuurlijk dat Zuid-Afrika een veel jongere bevolking heeft, en dat de besmetting veel harder gaat, en dus, met onze grotendeels bejaarde bevolking, ook de mogelijk daaropvolgende toeloop in onze ziekenhuizen. Onze overheid wilde persé code zwart voorkomen in de ziekenhuizen, dus ik begrijp die lockdown prima. Het enige dat ik ze verwijt is dat ze zo laat met die boosterprik kwamen. Daardoor moesten we ook in een zwaardere lockdown, vergeleken met omringende landen.
Het gaat mij in eerste instantie helemaal niet om die lockdown (dat schrijf ik ook nergens). Waar het mij om gaat is dat een wetenschapper onder druk wordt gezet om te liegen over de ernst.

Dat is gewoon kwalijk als dat zo is en ik vind dat dit moet worden uitgezocht. Waarom gebeurde dit dan en door wie. Als dat bv is gebeurd omdat er iemand extra zijn zakken kon vullen, dan moet zo iemand worden berecht, met alle medeplichtigen en de winst worden afgenomen met een boete er bovenop.
doornroosje9 schreef:
11-02-2022 14:47
Nee, Omikron is niet heel mild, maar dat heb ik nu al tien keer uitgelegd hier. Jij hoort en leest vaak alleen wat je wil horen. Geen probleem hoor, maar dan stop ik met reageren, want moeite voor niets.

Verder eens met Nicole en Soliver.
Ik heb hier een peer reviewed onderzoek, gepubliceerd in The Lancet, geplaatst waaruit wel blijkt dat omikron mild is. En nogmaals, dat blijkt ook overduidelijk uit de cijfers aangaande ziekenhuisopnames.

Die 10 berichten van jou waarin je uitlegt dat omikron niet heel mild is heb ik gemist, dus daar kan ik verder ook niets over zeggen. En wellicht heb jij mijn bericht gemist over opgemelde onderzoek.
DS1971 schreef:
11-02-2022 14:32
Ja, want als er een Duitse reportage gemaakt wordt, dan is deze niet meer betrouwbaar zodra die op Geenstijl is geplaatst. :frusty:
Reportage nieuwsuur. Ministerie bemoeide zich inhoudelijk met adviezen OMT en paste deze aan.

https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/1388 ... t-adviezen
DS1971 schreef:
11-02-2022 14:48
Het gaat mij in eerste instantie helemaal niet om die lockdown (dat schrijf ik ook nergens). Waar het mij om gaat is dat een wetenschapper onder druk wordt gezet om te liegen over de ernst.

Dat is gewoon kwalijk als dat zo is en ik vind dat dit moet worden uitgezocht. Waarom gebeurde dit dan en door wie. Als dat bv is gebeurd omdat er iemand extra zijn zakken kon vullen, dan moet zo iemand worden berecht, met alle medeplichtigen en de winst worden afgenomen met een boete er bovenop.

Ik kan me best voorstellen dat er wat mensen zijn die haar gezegd hebben dat het te vroeg was om conclusies te trekken. Dat hoef je toch niet meteen 'onder druk zetten' te noemen?
Ze deed die uitspraak op het moment dat er nog lang geen duidelijkheid, laat staan zekerheid was over of Omikron zich hetzelfde zou gedragen in landen waar o.a.
- De bevolking ouder is
- De bestaande immuniteit vooral uit vaccins ipv vooral uit eerdere besmetting kwam
- Het winter was
- De deltagolf nog hoogtij vierde

Vind je het dan raar dat regeringen graag wilden dat ze dat niet ging roepen? Ik niet. Vergeet niet dat al die regeringen ook op het tandvlees met een totaal overbelastte zorgketen en onrustige bevolking wéér een variant in moesten, mid winter. Is het netjes dat je dan iemand met een n=1 waarneming zegt dat ze d'r mond moet houden? Nee. Is het begrijpelijk? Ja.

En al die kennis over hoe mild het gelukkig uitpakt, inclusief the Lancet is van veel later.
Ik vind die artikelen een beetje jankerig eigenlijk. Die met die mails ook. Oh nee, ze zeggen de worst metafoor! We worden onderdrukt!! :'(

Afbeelding
rosadebree schreef:
11-02-2022 15:01
Ik kan me best voorstellen dat er wat mensen zijn die haar gezegd hebben dat het te vroeg was om conclusies te trekken. Dat hoef je toch niet meteen 'onder druk zetten' te noemen?
Zo noemt zij dat. En ze lijkt mij nou niet iemand die als iemand gezegd heeft: volgens ons ben je wat vroeg in het trekken van conclusies zich meteen zwaar onder druk gezet voelt. Ze zegt ook iets totaal anders.

Ik zeg niet dat ze gelijk heeft, ik zeg dat het uitgezocht moet worden. Net als met vrouwen die naar voren komen met die en die heeft mij onheus bejegend: serieus nemen en uitzoeken.

In plaats van: laat haar maar zeveren, er zal vast niets aan de hand zijn.
elein schreef:
11-02-2022 15:10
Ik vind die artikelen een beetje jankerig eigenlijk. Die met die mails ook. Oh nee, ze zeggen de worst metafoor! We worden onderdrukt!! :'(

Afbeelding
Waarschijnlijk ben jij in de minderheid met je mening. Het woord onderdrukking is daarbij voor jouw rekening. Maar een staat die keer op keer, en niet enkel in dit dossier, nogal laks met rechten omgaat, is niet iets om heel blij van te worden.

https://www.ad.nl/politiek/ambtenaren-i ... ~adbba256/

https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/1388 ... t-adviezen
dokje wijzigde dit bericht op 11-02-2022 15:22
23.70% gewijzigd
elein schreef:
11-02-2022 15:02
Ze deed die uitspraak op het moment dat er nog lang geen duidelijkheid, laat staan zekerheid was over of Omikron zich hetzelfde zou gedragen in landen waar o.a.
- De bevolking ouder is
- De bestaande immuniteit vooral uit vaccins ipv vooral uit eerdere besmetting kwam
- Het winter was
- De deltagolf nog hoogtij vierde

Vind je het dan raar dat regeringen graag wilden dat ze dat niet ging roepen? Ik niet. Vergeet niet dat al die regeringen ook op het tandvlees met een totaal overbelastte zorgketen en onrustige bevolking wéér een variant in moesten, mid winter. Is het netjes dat je dan iemand met een n=1 waarneming zegt dat ze d'r mond moet houden? Nee. Is het begrijpelijk? Ja.

En al die kennis over hoe mild het gelukkig uitpakt, inclusief the Lancet is van veel later.
Het is opvallend hoeveel mensen dit signaal kennelijk gewoon terzijde willen schuiven. Wat is er toch mis met uitzoeken wat er waar is van dit statement? We hebben het hier over een intelligente vrouw. Die heel goed weet wat ze zegt.
DS1971 schreef:
11-02-2022 14:51
Ik heb hier een peer reviewed onderzoek, gepubliceerd in The Lancet, geplaatst waaruit wel blijkt dat omikron mild is. En nogmaals, dat blijkt ook overduidelijk uit de cijfers aangaande ziekenhuisopnames.

Die 10 berichten van jou waarin je uitlegt dat omikron niet heel mild is heb ik gemist, dus daar kan ik verder ook niets over zeggen. En wellicht heb jij mijn bericht gemist over opgemelde onderzoek.
Dat peer reviewed onderzoek was er in december simpelweg nog niet.
elein schreef:
11-02-2022 15:10

Helemaal met je eens. Natuurlijk moeten potentiele misstanden onderzocht worden , maar dat hele Geenstijl toontje van 'zie je wel dat het allemaal een complot is!' vind ik gewoon stuitend. Ze halen er echt elke kruimel bij om maar hun punt te maken. 1 onhandige geformuleerde email maakt nog geen complot! DS1971: Ik had jou toch hoger ingeschat eigenlijk..

En wat die arts betreft: ik ken haar niet persoonlijk, geen idee of ze iemand is die zich snel onder druk gezet voelt. Ik kan me van haar uit voorstellen dat het zo voelde, en ook dat ze beledigd is dat ze niet meteen geloofd werd. Maar ik blijf het niet meer dan logisch vinden dat er eerst gewoon meer data nodig waren voor er wereldwijd een conclusie getrokken wordt en dat deze dame vriendelijk of minder vriendelijk verzocht werd om even haar mond te houden, tja. Hoe erg is dat nu echt?
DS1971 schreef:
11-02-2022 13:57
https://www.geenstijl.nl/5163517/omikro ... ariant-is/

Als dit waar is (en ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan haar relaas) dan moet echt de onderste steen boven. Wie heeft haar onder druk gezet en waarom?
denk dat het goed is om het te onderzoeken. En ik laat me verder niet uit of ik wel of niet geloofwaardig vind
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
soliver schreef:
11-02-2022 15:22
Dat peer reviewed onderzoek was er in december simpelweg nog niet.
Wat is je punt? We praten toch over de kennis van nu?

Je mag van mij best vinden dat zij voor haar beurt heeft gepraat, maar dan nog is het raar om iemand onder druk te zetten om te zeggen dat het een ernstige ziekte betreft als dat totaal niet is wat ze ziet.

Overigens staat mij bij dat ze indertijd echt wel een slag om de arm maakte in de zin van: wat we nu zien is...
Ik ben helemaal voor uitzoeken hoe en wat, maar dat gaat in jouw tekst ook vanuit een bepaalde beschuldigende manier van praten.

Net als ik absoluut niet ontkennen dat er in Nederland soms schandalig met mensen omgegaan wordt.

Maar ik van die jankerige calimerotoon van Geenstijl wel Monty Python associaties ja. Jammer, want ze kunnen journalistiek hele goeie dingen.
rosadebree schreef:
11-02-2022 15:23
Helemaal met je eens. Natuurlijk moeten potentiele misstanden onderzocht worden , maar dat hele Geenstijl toontje van 'zie je wel dat het allemaal een complot is!' vind ik gewoon stuitend. Ze halen er echt elke kruimel bij om maar hun punt te maken. 1 onhandige geformuleerde email maakt nog geen complot! DS1971: Ik had jou toch hoger ingeschat eigenlijk..

En wat die arts betreft: ik ken haar niet persoonlijk, geen idee of ze iemand is die zich snel onder druk gezet voelt. Ik kan me van haar uit voorstellen dat het zo voelde, en ook dat ze beledigd is dat ze niet meteen geloofd werd. Maar ik blijf het niet meer dan logisch vinden dat er eerst gewoon meer data nodig waren voor er wereldwijd een conclusie getrokken wordt en dat deze dame vriendelijk of minder vriendelijk verzocht werd om even haar mond te houden, tja. Hoe erg is dat nu echt?
Welja, de stropop...

Ik heb het woord complot niet genoemd. Ik heb gezegd dat haar bewering onderzoek verdient. Punt.
DS1971 schreef:
11-02-2022 15:16
Zo noemt zij dat. En ze lijkt mij nou niet iemand die als iemand gezegd heeft: volgens ons ben je wat vroeg in het trekken van conclusies zich meteen zwaar onder druk gezet voelt. Ze zegt ook iets totaal anders.

Ik zeg niet dat ze gelijk heeft, ik zeg dat het uitgezocht moet worden. Net als met vrouwen die naar voren komen met die en die heeft mij onheus bejegend: serieus nemen en uitzoeken.

In plaats van: laat haar maar zeveren, er zal vast niets aan de hand zijn.
je zegt wel degelijk dat ze gelijk heeft, want je zegt dat je geen reden ziet om het niet te geloven

maar ik zal je vast wel weer verkeerd lezen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
11-02-2022 15:25
denk dat het goed is om het te onderzoeken. En ik laat me verder niet uit of ik wel of niet geloofwaardig vind
Dan zijn we het toch eens. Ik zeg ook niet dat ze de waarheid spreekt, want dat kan ik natuurlijk ook niet zeggen. Ze is alleen niet de eerste de beste, dus ik vind dat we het serieus moeten nemen.
elein schreef:
11-02-2022 15:26
Ik ben helemaal voor uitzoeken hoe en wat, maar dat gaat in jouw tekst ook vanuit een bepaalde beschuldigende manier van praten.

Net als ik absoluut niet ontkennen dat er in Nederland soms schandalig met mensen omgegaan wordt.

Maar ik van die jankerige calimerotoon van Geenstijl wel Monty Python associaties ja. Jammer, want ze kunnen journalistiek hele goeie dingen.
Ik vind dat wijzen naar de bron niet zo sterk. Ik heb ook liever een andere bron, maar ik las het nu eenmaal daar.
DS1971 schreef:
11-02-2022 15:18
Het is opvallend hoeveel mensen dit signaal kennelijk gewoon terzijde willen schuiven. Wat is er toch mis met uitzoeken wat er waar is van dit statement? We hebben het hier over een intelligente vrouw. Die heel goed weet wat ze zegt.
En die haar uitspraken doet over haar land. Waarvan heel veel mensen een besmetting achter de rug had en een gedeelte gevaccineerd is. Waarvan de bevolking een stuk jonger is en de zorg niet op omvallen stond.

https://www.hln.be/buitenland/britse-to ... gle.com%2F

En zo vind je nog tientallen artikelen. Ja, moet onderzocht worden, nee, ik geloof niet dat ze met opzet onder druk gezet werd om de boel te belazeren. Jullie zaten in een heel slechte situatie. Wat zou er gebeuren als iedereen alles los zou laten op dat moment?
Life is short. Eat dessert first.
rosanna08 schreef:
11-02-2022 15:28
je zegt wel degelijk dat ze gelijk heeft, want je zegt dat je geen reden ziet om het niet te geloven

maar ik zal je vast wel weer verkeerd lezen
Dat lees je zeker verkeerd. Geen reden om niet te geloven is serieus nemen. Niet hetzelfde als het moet wel waar zijn.

Net als met de mensen die nu naar voren komen om te vertellen dat de werkplek niet veilig is. Ik heb geen reden om ze niet te geloven. Dat is een grondhouding, niet meteen iemand die naar voren komt aanvallen, maar serieus nemen.
doornroosje9 schreef:
11-02-2022 15:31
En die haar uitspraken doet over haar land. Waarvan heel veel mensen een besmetting achter de rug had en een gedeelte gevaccineerd is. Waarvan de bevolking een stuk jonger is en de zorg niet op omvallen stond.

https://www.hln.be/buitenland/britse-to ... gle.com%2F

En zo vind je nog tientallen artikelen. Ja, moet onderzocht worden, nee, ik geloof niet dat ze met opzet onder druk gezet werd om de boel te belazeren. Jullie zaten in een heel slechte situatie. Wat zou er gebeuren als iedereen alles los zou laten op dat moment?
Maar waarom vertaal je dit naar Nederland? Het lijkt mij sterk dat Nederland hierachter zat eerlijk gezegd...
Nee, een bron aanhalen als "als dit waar is is het wel weer heel erg" en dan geen commentaar kunnen verdragen op de stijl van die bron, dat is sterk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven