Lijf & Lijn alle pijlers

Start 2 Run - Rennen met Evy

15-06-2008 16:37 4492 berichten
Een succesverhaal, gestart door Athome:

Op internet een handig programma gevonden om op je mp-3 speler te zetten. Met een leuk muziekje erbij wordt je precies verteld hoelang je moet lopen, wanneer je wandelt en wanneer je weer tempo moet maken. In 27 lessen, verdeeld over 10 weken moet ik dan 5 km kunnen hardlopen.

Tot zover prima, maar over de techniek wordt niets verteld. Zijn er hier mensen die tips hebben?

Overigens ben ik benieuwd of dit gaat werken. In het verleden heb ik vaker geprobeerd om dit op te bouwen, maar dat lukte dan toch niet. Oorzaak was dan het niet plezierig kunnen lopen. Als je alleen maar bezig bent met wanneer je weer mag stoppen wordt het niet echt leuk, vandaar dat ik op dit moment vooral heel veel wandel. Maar wat meer conditie opbouwen lijkt me toch ook niet onbelangrijk.

Start to run, deel 1

Om te downloaden:

Reeks 0 - 5 km:

0-5 km

Reeks 5 - 10 km:

Ook hier vind ik geen werkende links meer voor

schema's

schema 0 - 5 km

schema 5 - 10 km

Om je loopjes te plannen en te meten:

afstandmeten

mapmyrun

runningmap

Rek en strekoefeningen:

atletiekunie

youtube

Aikidostretching

Runinfo.nl

Stretchoefeningen

Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:

Blessurewijzer

Blessures

Hyves

Rennen met Evy

Blog

Blog

Succes! Ik ben fier op je!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga maandag de laatste les van Evy 1 lopen. Vandaag heb ik niet gelopen maar een zumba les gedaan. Dus nu gun ik mezelf 2 dagen rust.

@ Wolkenvrouw, ben jij gelijk verder gegaan met Evy2?
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Zo, net weer lekker gelopen, lesje 10 zit er nu op. Omdat les 10 hetzelfde is als les 7, had ik verwacht dat het wel soepel zou gaan, maar dit was juist de eerste keer dat het niet zo lekker ging Wel uitgelopen hoor, maar niet helemaal lekker. Zondag weer, heb er nu al weer zin in! Stom he, hoe snel je er verslaafd aan kan raken.

Naomi, ja ik heb de nieuwste shuffle, inderdaad, die heeft ook zo’n handig clipje. Hij is echt helemaal leuk! Superklein, er zitten helemaal geen knopjes op (alleen aan/uit), alles gaat via het koptelefoontje. Aan het draadje zitten dan de knopjes. Je moet wel even doorhebben wat de functies zijn, maar als je dat eenmaal door hebt: helemaal top! Die "oude" versie is inderdaad ook erg leuk, daar zijn weer allerlei kekke kleurtjes van natuurlijk, deze is gewoon goudachtig.

Grafisch, ik loop eigenlijk de ene keer ’s morgens en de andere keer ’s middags. Ligt er even aan of ik vrij ben of niet. ’s Avonds loop ik eigenlijk helemaal nooit, ten eerste vind ik het niet prettig dat zoonlief alleen thuis in zijn bedje ligt (ben alleen), en ten tweede vind ik het zelf ook niet prettig om ’s avonds in mijn eentje op te lopen, het is hier namelijk nogal afgelegen…. Ik neem als ik overdag loop en mijn zoon thuis is, mijn mobieltje mee, dan kan hij mij bellen als er iets is en mijn huissleutel. Neem verder (nog) geen water mee. Ben nog maar bij lesje 10, dus nog niet echt nodig. Heb wel een waterbelt (had ik nog van mijn skate-avonturen), die kan ik tegen de tijd dat het nodig is gaan gebruiken.

Mezzamorphis en Wolkenvrouw, wat stoer joh, dat jullie zondag gaan lopen zeg. Dat is toch ook wel mijn streven, om lekker met hardloopwedstrijden mee te doen. Niet dat ik de illusie heb snel te zijn o.i.d. maar dat maakt mij niet uit. Uitlopen is het streven!

Revival, leuk te lezen dat je Evy mist En ja, over haar muziekkeuze zijn velen het met je eens als ik het hier zo lees. Eigenlijk heb ik er zelf nog geen last van. Maar misschien komt dat nog…haha…
Na Evy1 heb ik een hele poos razig op de bank gehangen...

Afgelopen februari heb ik serie 1 weer opgepakt, vanaf 4x8. Daarna meteen door met serie2, maar die heb ik halverwege verlaten voor mijn eigen schema met mijn eigen muziek.

In serie 2 zitten namelijk versnellingslessen (8x 40 seconden versnellen enzo) en dat trek ik voor geen meter!!!

Over 24 uur ga ik op weg naar de start!!

Overigens: voor mij is uitlopen ook het enige doel hoor. Ik probeer wel om onder de 70 minuten te blijven. Het is dus hooguit een wedstrijd met mijzelf.

Nu eerst nog even een afscheids-hockeywedstrijd spelen tegen het team van mijn dochter. De eerste keer in mijn leven dat ik een stick ga vasthouden!
wolkenvrouw, succes morgen!

Wat zijn er veel met blessures zeg, lijkt wel alsof het in de lucht hangt!

Gelukkig ook die wel heel goed zonder pijntjes verder gaan!!

Mijn rechtervoet is over en heb geen last meer van. Ik heb 2 hele kleine stukjes gelopen, maar val van het ene in het andere..

Ik heb ineens last van mijn rechter enkel boven mijn hiel. Ben gelijk gestopt, want ben bang dat het me achillusspees is. Heb er toch maar een dag last van gehad, en voel het nu alleen nog als ik spring.

Ben het echt even helemaal zat en hou voorlopig pauze. Al heb ik wel heel veel zin om weer te gaan lopen, maarja...

Iedereen met blessures nog veel sterkte, en iedereen die nog met evy loopt, zet hem op en succes!!
Zo gek...ik zit in mijn renkleren te wachten op de buurvrouw die ook meegaat naar Amersfoort en de zenuwen gieren door mijn keel! Alsof ik nog nooit eerder 10K heb gelopen! Ik ben helemaal trillerig...

Gisteren op een feestje alleen maar water gedronken zodat ik zometeen geen diarree krijg..hahahah

Doet me denken aan 1 van mijn favoriete paarden vroeger op de manege. Dan gingen we naar het strand en als hij de zee rook of hoorde liet 'ie van pure vreugde alles lopen. hahahaha

Denk aan mij dames! Ik doe vanmiddag verslag. Als je in de buurt van Amersfoort woont kun je op de regionale zender naar het verslag kijken..
Succes Wolkenvrouw, zet 'm op!
Ik heb aan je gedacht wolkenvrouw! Toen ik net mn lesje 22 probeerde te doen

Wel een beetje jammer dat ik nog niet eens dat lesje uit kan lopen.. Ben een beetje jaloers op je hoor!

T eerste kwartier ging goed (ja moeilijk, maar gewoon gemiddeld, niet super ofzo) en dat 2e.. Damn ik kwam er niet doorheen.. Dus na 7 min ong weer 2 minuten gelopen en toen de rest gedaan.. Nog maar een paar keer deze voordat ik aan de volgende begin.. Is nog maar de 2e keer dat ik t niet afkreeg :S

En lian wat vervelend :( Wel goed dat je gelijk gestopt bent! Ik heb toch wel heel erg de neiging altijd dat ik aan mezelf wil laten zien dat ik heus wel kan lopen!

En mirex je hebt me nu weer helemaal enthousiast gemaakt voor die shuffle:D Haha.. Ik heel de tijd mezelf ervan overtuigen dat ik dat dingetje heus niet hoef te hebben.. -maar hij is zo LEUK!- haha.. Even marktplaats afstruinen zo, naar een tweedehandsje (en inderdaad in een kek kleurtje ;) )

@ sunlover; wauw.. de laatste les.. voelt dat niet gek?? (en goed natuurlijk!)

offtopic: is dat zumba nou echt wat? ze bieden volgende week 2 gratis lessen aan op mn sportschool en zat te dubben om eens te gaan kijken..

@ revival; ten eerste: I love your citaat/motto/whatever :D De engelse versie klinkt toch ook wel heel lekker! -supercalifragilisticexpialidocious-

En ten tweede -om natuurlijk wel ontopic te blijven! :D- tegenstrijdig eigenlijk, want ik erger me ook echt aan evy's muziek keus (waarom komt dat liedje met die oneindig gecensureerde piepjes steeds terug?!) maar aan de andere kant heb je echt dr aanmoeding nodig.. Denk dat t bij mij gewoon luiheid is omdat ik t zelf niet steeds wil bijhouden -de tijd dus-

Toitoi weer allemaal.. met in t bijzonder wolkenvrouw.. (je bent nu toch wel klaar denk ik?)
quote:Rubis schreef op 10 juni 2009 @ 22:54:

Nyam ik loop al meer dan twee weken niet meer en gisteren dacht ik dat mijn ontsteking over was. Ik heb de hond gepakt en we zijn 6 km gaan wandelen, dus niet hardlopen. Een kwartier nadat ik thuis was, was de pijn terug. Niet zo erg als het twee weken geleden was, maar ik wist wel dat het nog niet voorbij is. Misschien een tip voor je om eerst een flink stuk te gaan wandelen en kijken of je daarna nog iets voelt.

Sun lover, je gaat lekker. Deel 1 zit er bijna op voor je.

Rubis, hoe is het nu met je?

Heb zelf gisteren weer gelopen, les 7 ipv 13. Had geen last bij gewoon lopen dus durfde het wel aan. Heel bewust en rustig gelopen, goed ingewandeld, uitgewandeld, warming up, cooling down gedaan. Nog niet helemaal kunnen genieten van het weer lopen omdat ik toch elke stap wilde voelen of ik iets voelde, nou niet dus, maar nu toch nog wat last. Tijdens het lopen niks aan de hand, maar na een paar uur voelde ik dit keer m'n linkerenkel (hiervoor was het telkens m'n linkerscheenbeen). Niet echt pijnlijk, meer een beetje vervelend, maar nog niet goed dus. Maar weer wat extra rust nemen en ben weer druk in de weer met coldpack en masseren... Merk wel dat ik nu weer iets meer rust in m'n lijf heb na het lopen gisteren. Was de afgelopen week zo snel gefrustreerd door kleine dingetjes, had echt last van het niet lopen. Vind het zelf nog steeds maf hoe snel je verslaafd kunt raken aan het lopen...
Ergens rond de 70 minuten. Ik ben ongelofelijk trots op mij!

Ik kan het jullie aanbevelen: je loopt door een haag van mensen en ze roepen je naam (staat namelijk op je buik, onder je nummer). Dat voelt zo speciaal!!! Aan het einde heb ik mijn oortjes uit mijn oren getrokken om het gejoel te horen. GE-WEL-DIG!
WAUW! Super Wolkenvrouw, goed gedaan! Je voelt een terechte trots, dat heb je maar mooi gedaan! Ik hoop in september de 10km te gaan rennen, tot die tijd goed trainen dus. (nu even niet, blessure. Bijna klaar met evy deel 1)
Oh, wat goed, Wolkenvrouw! Gefeliciteerd!!

Hier inmiddels aan het half uur toegekomen. Had het vorige week ook al gedaan, maar toen ging het niet echt goed. Kreeg buikpijn en liespijn, dus half uur niet volgemaakt. Maar gister weer geprobeerd en toen ging het heerlijk! Lekker met mijn eigen muziek en ik heb zelfs langer gelopen omdat het zo lekker ging.

Hebben jullie trouwens nog wat kledingwinkel tips? Ik moet nog een kort sportbroekje hebben (heb nu nog een lange, is veeels te warm). Kan ik vast overal wel kopen, maar vind het leuker om van jullie te horen!
hoi

1,5 week heb ik niet gelopen, wel begonnen mt lopen toen maar zat in de nachtdienst en merkte dat mn lichaam niet zo blij was met het hardlopen, werd ontzettend misselijk compleet met overgeven en flauw val gevoel, moest ff gaan zitten omdat het zwart voor de ogen werd. toen maar rustig terug gelopen, afgelopen week met de avond4daagse meegelopen.

nu weer poging doen, al zie ik er wel beetje tegen op, beetje bang dat ik het niet vol ga houden. we zullen zien...
Wolkenvrouw wat goed joh!! Gefeliciteerd. En Mezzamorphis? Hoe is het met je 5 km gegaan?

Nyam, ik wilde vanmorgen weer eens gaan lopen omdat ik denk dat ik het wel aankan, gewoon een rustig rondje om te beginnen. Ik ben om 7 uur opgestaan, was het hier al 20 graden. En ik kan echt niet lopen als het warmer dat een graad of 16 is, dus ben nog maar even teruggekropen in bed. Ik wacht een koelere ochtend af, en wat extra rust voor mijn enkel kan geen kwaad. Maar ik heb er wel weer veel zin in.

Liv, ook goed hoor, het half uur volgemaakt. Als het goed is gaat Sun lover dat vandaag ook doen. Sun lover, zet 'm op!!

Jetje, doe jij wel even rustig aan meid. Dit is niet goed hoor. Ik weet niet bij welke les jij bent, maar ik zou maar eerst even één van de eerste lessen nog eens lopen om er weer in te komen. Succes.
Wolkenvrouw, fantastisch!

Ik hoor van iedereen hoe leuk die wedstrijden zijn door de aanmoedigingen vanaf de kant.

Jetje, dat klinkt inderdaad niet best. Misschien inderdaad een stapje terug?

Ik word ook wel eens misselijk tijdens het lopen. Snap nou nooit helemaal waar dat vandaan komt.

Liv. Een half uur dus. Die eerder niet voor te stellen mijlpaal heb ik gisteren ook bereikt!

Ik wilde les 22 gaan lopen, kreeg ik ineens het begin van les 16 weer te horen! (had ik achteraf wel eens iets over gelezen op dit forum).

Ik heb toen terug gezapt naar les 21 en heb gewoon ineens ergens besloten dat ik niet ging stoppen! Heb 35 minuten achter elkaar gelopen en ben toch zo retetrots op mezelf!

Eens bedenken wat ik nu volgende keer ga doen... Heb Evy dus niet echt meer nodig. Maar dr aanmoedigingen doen me zo goed!

Succes allemaal met lopen!
quote:Rubis schreef op 15 juni 2009 @ 11:45:

En Mezzamorphis? Hoe is het met je 5 km gegaan?

.He wat leuk dat je ernaar vraagt! Ik sluit me helemaal aan bij Wolkenvrouw; het is echt superleuk, al die mensen die je aanmoedigen! Met mijn tijd ben ik ook zeer tevreden: 33 minuten. Nooit gedacht dat ik 5 km zou kunnen lopen!! Dus mijn dank aan Evy is groot.
Ik heb niet helemaal alles bijgelezen hier, maar als ik zo globaal even kijk lees ik veel over blessures.. :( Wat vervelend! Maar even niet trainen of een stapje terug doen is ook geen ramp, wel jammer en vervelend natuurlijk, maar luisteren naar je lichaam is het belangrijkste. Succes allemaal!!
quote:Liv schreef op 15 juni 2009 @ 09:59:

Hebben jullie trouwens nog wat kledingwinkel tips? Ik moet nog een kort sportbroekje hebben (heb nu nog een lange, is veeels te warm). Kan ik vast overal wel kopen, maar vind het leuker om van jullie te horen! Zoek je echt speciale hardloopkleding of een 'gewoon' kort sportbroekje? Voor dat laatste kan je overal wel terecht, als je niet teveel geld uit wil geven zijn winkels als de Bristol en Scapino etc. wel aan te raden. Verder heb ik laatst fietskleding besteld via cyclewear.eu en daar ben ik erg tevreden over. Ze verkopen ook running kleding, niet heel veel keuze, maar toch, misschien zit er toevallig iets voor je bij!
Zo. Ik ben ondertussen al 3 keer begonnen en gestopt met Evy...Heel slap..Maar nu 4 keer is scheepsrecht en ik ben zowaar al bij les 8!!! En het gaat zooo lekker! Des te langer ik loop, des te lekkerder het gaat. De twee laatste sessies per les die ik loop gaan het makkelijkst en het soepelst. Dan zijn mijn spieren lekker soepel en warm en loop ik bijna automatisch.

Wat doen jullie precies aan warming up?
hoii

daar ben ik weer. het lopen ging wel redelijk, ik heb de loop stukjes uitgelopen maar met wat meer rust minuten er tussen.

dat ik de vorige keer zo misselijk was en dat zwart voor de ogen worden heeft naar mijn idee te maken met de nachtdienst die ik er voor gedraait heb, je lichaam is dan helemaal in een ander ritme, eigenlijk weet ik ook wel dat het niet helemaal goed is om dan te gaan lopen maar had zo'n zin toen. maar goed kwam er wel achter dat het niet ging.

nu even weer rustig opbouwen heb vnadaag les 19 gelopen maar doe deze nog wel over, of volgende keer zelfs ff een stapje terug.

wat is iedereen toch goed bezig, kan met niet voor stellen dat ik ooit een half uur zal lopen.

groetjes
Hoi Bruinoog, ik doe helemaal niets aan warming-up, noch aan cooling-down.

Ik bereid me alleen mentaal voor (heel raar verhaal hoor) door me voor te stellen dat ik aan het rennen ben...Ik ben geen zweverig type, maar dit werkt gewoon goed!

Korte broek draag ik nooit, die gaat zo vervelend oprollen bij mij, en dan zit ik met een hele klont stof in mijn lies. Ik loop dus altijd in een broek die over mijn knie komt.
Ik heb net heerlijk 32 minuten achter elkaar gelopen en het ging heerlijk! Ik heb dit keer zonder Evy gelopen met mijn eigen muziek. Maar wil toch eens kijken hoe het met de eerste lessen van reeks 2 gaat.

IK loop nu in een korte hardloopbroek. Ik heb er 2. Eentje komt er bij de Aldi vandaan en de andere bij de hardloopwinkel.

@ Wolkenvrouw en Mezzaphoris, wat fijn dat het zo goed ging.

En succes alle lopers met blessures.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Wat ben ik blij te lezen dat het met jullie zo goed gaat. Dat geeft hoop voor de toekomst.

Heb net les 7 gelopen en het ging zalig! Had lekker licht gegeten en ben een uurtje later gaan lopen. Kon me alleen nog niet voorstellen tijdens het lopen dat ik over een tijd ook echt een half uur zou moeten kunnen lopen.

Maar man, wat ben ik belij dat ik begonnen ben met lopen, zeg! Dit is echt fijn!
Ik zat me net te bedenken dat ik ook klaar had kunnen wezen als ik gewoon door had kunnen lopen. Vind het echt jammer, en moeilijk om niet gewoon te gaan. Heb zo goed als geen last meer, maar heb net 40 min gewandeld met de hond en voel me me enkel alweer wat.

Liv, Ik heb mijn korte sportbroek bij scapino vandaan. Hij is hetzelfde als mn lange die ik bij bristol gekocht heb. Zo'n strakke zwarte met aan de zijkant een heel dun wit streepje. Heb een vestje die ook zo is. Vind ik leuk om daar op te letten, haha. Me schoenen zijn wit met blauw en heb daarom een blauw hemdje.

Ik had van de week me sport bh binnen, die had ik nog steeds niet gekocht.

succes iedereen!!
Dit zijn herstel en versterkende oefeningen voor de enkel maar ook scheen en kuitspieren..

http://www.backxbone.nl/tijdelijk/medisch/herstel.htm

http://web.inter.nl.net/users/E.van.Kesteren/voet.htm
Zo...ik heb maar weer even een half uurtje door de bossen gerend. Slechts 4.17 km afgelegd, maar het was dan ook een herstel-loopje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven