Samenwonen
zaterdag 9 april 2022 om 20:41
Hoi!
Ik ben sinds een halfjaar met mijn vriend, wat natuurlijk super leuk is en het gaat ook goed tussen ons. Hij heeft een (huur)woning, en ik heb mijn eigen huurwoning. Zijn huis is groter, dus slaap ik geregeld bij hem. Wij werken allebei full time.
Nu komt steeds vaker het onderwerp "samenwonen" naar voren, dat we dit allebei graag willen en graag samen willen zijn. Dit zou dan in zijn huis zijn.
De relatie is nog pril, dus ik ben niet van plan om nu a la minute mijn huis op te zeggen en bij hem te gaan wonen, ivm de huidige woningnood. Wel merk ik dat ik vaker bij hem ben dan thuis, eigenlijk ben ik voornamelijk of aan het werk of bij hem dus ergens vind ik de "weggegooide" huur ook zonde. Ik vraag me dan ook af, wanneer neem je dat risico? Of zijn er hier regelingen voor die ik niet ken? Ik heb vrijwel geen inschrijfjaren meer namelijk, dus mochten wij gaan samenwonen en het loopt toch mis, word aan een sociale huurwoning komen wel erg lastig. Toch lijkt mij de aankomende jaren latten ook niet ideaal, en dit is ook niet wat wij beiden willen.
Eigenlijk hoop ik gewoon op een beetje advies/wijze woorden waar ik iets mee kan en over na kan denken.
Ik ben sinds een halfjaar met mijn vriend, wat natuurlijk super leuk is en het gaat ook goed tussen ons. Hij heeft een (huur)woning, en ik heb mijn eigen huurwoning. Zijn huis is groter, dus slaap ik geregeld bij hem. Wij werken allebei full time.
Nu komt steeds vaker het onderwerp "samenwonen" naar voren, dat we dit allebei graag willen en graag samen willen zijn. Dit zou dan in zijn huis zijn.
De relatie is nog pril, dus ik ben niet van plan om nu a la minute mijn huis op te zeggen en bij hem te gaan wonen, ivm de huidige woningnood. Wel merk ik dat ik vaker bij hem ben dan thuis, eigenlijk ben ik voornamelijk of aan het werk of bij hem dus ergens vind ik de "weggegooide" huur ook zonde. Ik vraag me dan ook af, wanneer neem je dat risico? Of zijn er hier regelingen voor die ik niet ken? Ik heb vrijwel geen inschrijfjaren meer namelijk, dus mochten wij gaan samenwonen en het loopt toch mis, word aan een sociale huurwoning komen wel erg lastig. Toch lijkt mij de aankomende jaren latten ook niet ideaal, en dit is ook niet wat wij beiden willen.
Eigenlijk hoop ik gewoon op een beetje advies/wijze woorden waar ik iets mee kan en over na kan denken.
In this world, it doesn't matter how hard you've worked on something
zaterdag 9 april 2022 om 21:10
Nou, het lijkt me nu sowieso nog geen woonfraude, maar gewoon hoe een prille relatie eruit ziet: je bent zo verliefd dat je elkaar zo vaak mogelijk wil zien, maar het is nog niet vast genoeg om je eigen woning op te geven.Lee_ schreef: ↑09-04-2022 21:05Maar wanneer is het woonfraude? Hoevaak zou ik dan in mijn huis moeten slapen? Mijn spullen liggen voornamelijk in mijn eigen huis, ik heb misschien een setje kleren en een paar onderbroeken bij hem liggen. Mijn "basis" is wel gewoon in mijn eigen huis, al ben ik er dan niet veel mede omdat ik werk.
Die woonfraude zal wel meer slaan op de situatie waarin je daadwerkelijk met al je spullen bij hem intrekt, maar wel je eigen huis aanhoudt, waar je dan dus nooit komt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 9 april 2022 om 21:10
Niet veel, maar dat deed ik eigenlijk sowieso al niet. Ik slaap zon 3 a 4 nachten per week in mijn eigen huis nu, maar op den duur wil ik wel vaker bij hem slapen

zaterdag 9 april 2022 om 21:12
Maar ze woont niet samen. Ze is alleen vaker in zijn huis dan in haar huis.Mika2022 schreef: ↑09-04-2022 21:05Nee dus
Wat is woonfraude?
Als de huurder de woning of een gedeelte hiervan verhuurt aan iemand anders, zonder dat MeerWonen daar toestemming voor heeft gegeven.
Als de woning lange tijd leeg of onbewoond is, bijvoorbeeld omdat de huurder langdurig in het buitenland verblijft of samenwoont op een ander adres.
Als de woning wordt gebruikt voor illegale doeleinden, zoals hennep kweken, drugsverkoop of prostitutie.
Als de woning als postadres of opslag wordt gebruikt, bijvoorbeeld voor criminele activiteiten.
Das nog lang geen woonfraude hoor.
TO, ik zou in ieder geval je huis aanhouden tot de roze wolk is opgetrokken

zaterdag 9 april 2022 om 21:12
Mika2022 schreef: ↑09-04-2022 21:05Nee dus
Wat is woonfraude?
Als de huurder de woning of een gedeelte hiervan verhuurt aan iemand anders, zonder dat MeerWonen daar toestemming voor heeft gegeven.
Als de woning lange tijd leeg of onbewoond is, bijvoorbeeld omdat de huurder langdurig in het buitenland verblijft of samenwoont op een ander adres.
Als de woning wordt gebruikt voor illegale doeleinden, zoals hennep kweken, drugsverkoop of prostitutie.
Als de woning als postadres of opslag wordt gebruikt, bijvoorbeeld voor criminele activiteiten.
Ik weet niet of dat een wet is maar als dat ooit gehandhaafd wordt hebben veel mensen een probleem. Ik kan hier zo wel vijf buren aanwijzen die dat zo doen. Die komen 1 keer per week de planten water geven en meer zijn ze er niet. Of ze laten een familielid in de woning verblijven.
zaterdag 9 april 2022 om 21:13
Misschien toch even verder lezen dan, want ik leg het verhaal volgens mij redelijk open en bloot uitMurgatroyd schreef: ↑09-04-2022 21:09Alleen de titel gelezen maar ik vermoed dat er meer aan de hand is.

Inderdaad.***Merys*** schreef: ↑09-04-2022 21:12Maar ze woont niet samen. Ze is alleen vaker in zijn huis dan in haar huis.
TO, ik zou in ieder geval je huis aanhouden tot de roze wolk is opgetrokken![]()
Don't waste your time on jealousy,
Maar dat is het plan dus wel***Merys*** schreef: ↑09-04-2022 21:12Maar ze woont niet samen. Ze is alleen vaker in zijn huis dan in haar huis.
Dan wordt het wel woonfraude
zaterdag 9 april 2022 om 21:14
Lee_ schreef: ↑09-04-2022 21:05Maar wanneer is het woonfraude? Hoevaak zou ik dan in mijn huis moeten slapen? Mijn spullen liggen voornamelijk in mijn eigen huis, ik heb misschien een setje kleren en een paar onderbroeken bij hem liggen. Mijn "basis" is wel gewoon in mijn eigen huis, al ben ik er dan niet veel mede omdat ik werk.
Je zou dan een kloksysteem moeten hebben?? wat bijhoudt wanneer je komt en gaat?
Ik denk dat je basis en het gevoel dat je een eigen basis/plek hebt het allerbelangrijkste is.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.

zaterdag 9 april 2022 om 21:15
Dat is ook zeker het plan! Ik geloof namelijk ook sterk in eigen plekjes en in mijn eigen veiligheid, maar ik ben ondertussen ook op een leeftijd waarin ik verder wil groeien, zoals op den duur kinderen etc, en ik ben veel bij mijn vriend nu en ik vroeg me af of dat wel mag en hoe ik het het beste kan aanpakken allemaal. En een deel van mijn angststoornis is ook dat ik graag en veel pieker over allerlei dingen die er (nog) niet zijn, speelt ook mee***Merys*** schreef: ↑09-04-2022 21:12Maar ze woont niet samen. Ze is alleen vaker in zijn huis dan in haar huis.
TO, ik zou in ieder geval je huis aanhouden tot de roze wolk is opgetrokken![]()

zaterdag 9 april 2022 om 21:16
Nee, maar dat is dus wel haar vraag en daar reageer ik op
zaterdag 9 april 2022 om 21:17

zaterdag 9 april 2022 om 21:17
Kijk even naar haar post van 20.50***Merys*** schreef: ↑09-04-2022 21:17Nee hoor, ze vraagt wanneer neem ik het risico om mijn eigen huis op te zeggen.
zaterdag 9 april 2022 om 21:19
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar ik wil ook niet perongeluk iets illegaals doen, haha. Stel dat ik eens een hele week wel bij mijn vriend slaap, en daarna weer keurig 3 nachten per week in mijn eigen huis, niet dat ik daar dan problemen mee krijg, zeg maar. Ik ben nogal gevoelig voor het idee dat ik iets fouts doe, zoals je misschien merkt

zaterdag 9 april 2022 om 21:21
Stel de vraag gewoon even bij jouw verhuurder.Lee_ schreef: ↑09-04-2022 21:19Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar ik wil ook niet perongeluk iets illegaals doen, haha. Stel dat ik eens een hele week wel bij mijn vriend slaap, en daarna weer keurig 3 nachten per week in mijn eigen huis, niet dat ik daar dan problemen mee krijg, zeg maar. Ik ben nogal gevoelig voor het idee dat ik iets fouts doe, zoals je misschien merkt![]()
zaterdag 9 april 2022 om 21:22
Dat is sowieso een goed idee, aangezien ik mocht ik gaan samenwonen eerst sowieso een jaar aan huisbewaring wil doen mochten ze dit toestaan. Kan nooit kwaad om daar eens naar te informeren inderdaad.
zaterdag 9 april 2022 om 21:23

zaterdag 9 april 2022 om 21:23
Als ze er 1x per week verblijft lijkt me dat geen probleem.
Woonfraude gaat meer over onderhuur, er iemand anders structureel laten verblijven of illegale activiteiten.
Zou wat zijn zeg, dat je na een paar maanden verkering gedwongen moet gaan samenwonen.
zaterdag 9 april 2022 om 21:24
Dat ook, inderdaad! Ik ken veel samenwonende stellen en ik vraag me af wanneer je dat risico neemt, want een relatie kan na een jaar klappen maar ook na tien. Dus ik vind het lastig, zeker in tijden van deze woningnood, maar als iedereen zo denkt gaat er nooit meer iemand samenwonen natuurlijk.***Merys*** schreef: ↑09-04-2022 21:17Nee hoor, ze vraagt wanneer neem ik het risico om mijn eigen huis op te zeggen.
zaterdag 9 april 2022 om 21:24