Samenwonen
zaterdag 9 april 2022 om 20:41
Hoi!
Ik ben sinds een halfjaar met mijn vriend, wat natuurlijk super leuk is en het gaat ook goed tussen ons. Hij heeft een (huur)woning, en ik heb mijn eigen huurwoning. Zijn huis is groter, dus slaap ik geregeld bij hem. Wij werken allebei full time.
Nu komt steeds vaker het onderwerp "samenwonen" naar voren, dat we dit allebei graag willen en graag samen willen zijn. Dit zou dan in zijn huis zijn.
De relatie is nog pril, dus ik ben niet van plan om nu a la minute mijn huis op te zeggen en bij hem te gaan wonen, ivm de huidige woningnood. Wel merk ik dat ik vaker bij hem ben dan thuis, eigenlijk ben ik voornamelijk of aan het werk of bij hem dus ergens vind ik de "weggegooide" huur ook zonde. Ik vraag me dan ook af, wanneer neem je dat risico? Of zijn er hier regelingen voor die ik niet ken? Ik heb vrijwel geen inschrijfjaren meer namelijk, dus mochten wij gaan samenwonen en het loopt toch mis, word aan een sociale huurwoning komen wel erg lastig. Toch lijkt mij de aankomende jaren latten ook niet ideaal, en dit is ook niet wat wij beiden willen.
Eigenlijk hoop ik gewoon op een beetje advies/wijze woorden waar ik iets mee kan en over na kan denken.
Ik ben sinds een halfjaar met mijn vriend, wat natuurlijk super leuk is en het gaat ook goed tussen ons. Hij heeft een (huur)woning, en ik heb mijn eigen huurwoning. Zijn huis is groter, dus slaap ik geregeld bij hem. Wij werken allebei full time.
Nu komt steeds vaker het onderwerp "samenwonen" naar voren, dat we dit allebei graag willen en graag samen willen zijn. Dit zou dan in zijn huis zijn.
De relatie is nog pril, dus ik ben niet van plan om nu a la minute mijn huis op te zeggen en bij hem te gaan wonen, ivm de huidige woningnood. Wel merk ik dat ik vaker bij hem ben dan thuis, eigenlijk ben ik voornamelijk of aan het werk of bij hem dus ergens vind ik de "weggegooide" huur ook zonde. Ik vraag me dan ook af, wanneer neem je dat risico? Of zijn er hier regelingen voor die ik niet ken? Ik heb vrijwel geen inschrijfjaren meer namelijk, dus mochten wij gaan samenwonen en het loopt toch mis, word aan een sociale huurwoning komen wel erg lastig. Toch lijkt mij de aankomende jaren latten ook niet ideaal, en dit is ook niet wat wij beiden willen.
Eigenlijk hoop ik gewoon op een beetje advies/wijze woorden waar ik iets mee kan en over na kan denken.
In this world, it doesn't matter how hard you've worked on something
zondag 10 april 2022 om 20:22
Realiseer jij je wel dat veel van die scheefhuurders daar niet voor de lol blijven hangen, maar omdat een woning kopen niet lukt met de huidige prijzen en schaarste. Én omdat particuliere huren makkelijk zo'n 1500 euro per maand zijn.
zondag 10 april 2022 om 20:24
En waar moeten al die scheefhuurders dan heen ?pokkewijf schreef: ↑10-04-2022 20:11Ik ga met je mee. In theorie zijn er voldoende sociale huurwoningen voor de mensen die daar recht op hebben. Echter worden een groot aantal van deze woningen bezet gehouden door mensen die daar niet (meer) voor in aanmerking komen.
Handhaven zou idd een grotere prioriteit moeten hebben.

zondag 10 april 2022 om 20:34
Andersom schreef: ↑10-04-2022 09:44Ja, want jij 'gunt' anderen ook dat ze net zo'n moeilijke start hebben als jij? Fijn!
En ik denk echt niet dat jij een schijntje betaalt want ik heb geen idee waar je woont en van wie je huurt.
Ik zie gewoon heel veel fulltime werkende jongeren die met elkaar concurreren voor de paar huizen die vrij komen. Ik zie ze tot ver in de twintig bij hun ouders wonen. Ik zie ze elke strohalm aangrijpen. Ik zie ze weer terug naar hun ouders verhuizen als het ze gelukt is nieuwbouw te kopen. (De bouwrente en de woekerhuur zijn niet tegelijkertijd op te brengen.)
En dan maak ik me dus boos over alle misstanden in de (huur)woningmarkt.
Andersom, ik stuur je een pb.
zondag 10 april 2022 om 20:40
Vrije sector is bijna onbetaalbaar, nog los van de beschikbaarheid van huizen. Het is makkelijk roepen dat iemand dat maar moet doen, maar ik snap wel dat iemand niet vrijwillig duizend euro per maand meer gaat betalen voor een soortgelijk huis omdat dat netjes zou zijn. Dat moet je sowieso maar even hebben liggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 10 april 2022 om 20:42
Huisbewaring is wel gewoon legaal. Andersom had het niet over illegaal onderverhuren.
Ik denkd dat we eens moeten ophouden met deze zondebokpolitiek. De term scheefwonen is bedacht om met het vingertje te wijzen.
Zullen we anders ook gaan afspreken dat mensen die voor hun gezinssamenstelling in een te groot koophuis wonen ook scheefwoners gaan noemen? Als alle kindjes het huis uit zijn kunnen die mensen ook prima een éénkamer woning kopen. Dan de oude woning verkopen voor wat de stenen waard zijn en niet de prijs laten bepalen door schaarste. Dan kan er een gezin wonen dat qua samenstelling wel alle kamers vult. Maar als we het zo gaan stellen is scheefwonen opeens prima natuurlijk, want kom niet aan de koopsector. Sterker nog, het is de meest gesubsidieerde sector die er bestaat.
De woningcrisis is bewezen ontstaan door gericht beleid van de overheid. De verkoop van sociale huurwoningen, de verhuurdersheffing die in het leven is geroepen om de banken overeind te houden, Stef Blok die buitenlandse investeerders heeft geronseld om de vastgoedmarkt te verzieken. Daar ligt de schuld. Niet bij huurders. Huurders maken de 'markt' niet kapot.
meisje22 wijzigde dit bericht op 10-04-2022 20:44
0.17% gewijzigd
zondag 10 april 2022 om 20:47
'Niet makkelijk' is een understatement. Dat is in de huidige markt niet te doen. Ik ben met mijn huidige inkomen een scheefhuurder. (Echt op een paar tientjes die grens over)Desalniettemin kan ik met mijn salaris krap aan 2 ton lenen. Daar kan je in deze markt niets voor kopen.
Vrije sector hier in de buurt is rond de 1300 euro exclusief servicekosten en energie.
Dus ik moet mijn huurwoning maar opzeggen omdat het netjes is ? En dan zelf fors meer gaan betalen en amper meer rond kunnen komen ?
Daar los je de woningnood overigens niet mee op. Want dan verschuift het probleem. Sowieso zijn er structureel te weinig woningen. Er moeten er de komende 10 jaar een miljoen bij komen.
zondag 10 april 2022 om 20:48
Huizenbezitters vinden het ook wel dike prima dat hun huis meer waard is geworden. Lekker cashen door thuisnop de bank te zitten. Maar doordat zij lekker cashen kunnen anderen nooit meer een huis kopen. Super netjes inderdaad, maar dat is de markt dus daar mag niets over gezegd worden. Nee hoor, het is allemaal de achuld van de huurders die of vast zitten in een sociale huurwoning, of 3/4 van hun salaris aan huur moeten betalen en nooit meer kunnen sparen, of mensen die niet in aanmerking komen voor sociale huur, maar ook niet voor vrije sector huur. Het is allemaal hun schuld.
Maar kom vooral niet aan de HRA, want dan staan alle huizenbezitters op hun achterste beentjes.
Maar kom vooral niet aan de HRA, want dan staan alle huizenbezitters op hun achterste beentjes.

zondag 10 april 2022 om 20:55
Volgens mij gaan wij nu offtopic. Maar goed. De hogere waarde van het huis zit in de stenen en niet in je portemonnaie. WOZ, huurrwaardeforfait is ook navenant gestegen. Als ik mijn huis verkoop zal ik ook de hoofdprijs moeten betalen voor een nieuwe woning dus dat levert ook weinig op. HRA wordt volgens mij afgebouwd en dat vind ik ook terecht.meisje22 schreef: ↑10-04-2022 20:48Huizenbezitters vinden het ook wel dike prima dat hun huis meer waard is geworden. Lekker cashen door thuisnop de bank te zitten. Maar doordat zij lekker cashen kunnen anderen nooit meer een huis kopen. Super netjes inderdaad, maar dat is de markt dus daar mag niets over gezegd worden. Nee hoor, het is allemaal de achuld van de huurders die of vast zitten in een sociale huurwoning, of 3/4 van hun salaris aan huur moeten betalen en nooit meer kunnen sparen, of mensen die niet in aanmerking komen voor sociale huur, maar ook niet voor vrije sector huur. Het is allemaal hun schuld.
Scheer ajb niet iedereen over één kam.
zondag 10 april 2022 om 20:56
Tuurlijk realiseert ze zich dat niet. Ze zit haar overwaarde te berekenen waar ze niks voor heeft hoeven doen.
Ondertussen wil ze wel graag dat er gehandhaafd wordt op de door de politiek bedachte term 'scheefwonen'. Een term die bedacht is zodat types als Stef Blok niet aangekeken worden op hun beleid.
zondag 10 april 2022 om 20:58
pokkewijf schreef: ↑10-04-2022 20:55Volgens mij gaan wij nu offtopic. Maar goed. De hogere waarde van het huis zit in de stenen en niet in je portemonnaie. WOZ, huurrwaardeforfait is ook navenant gestegen. Als ik mijn huis verkoop zal ik ook de hoofdprijs moeten betalen voor een nieuwe woning dus dat levert ook weinig op. HRA wordt volgens mij afgebouwd en dat vind ik ook terecht.
Scheer ajb niet iedereent over één kam
Neem jij vooral je eigen advies ter harte.
Beetje mensen uit hun woning jagen zodat ze voor de hoofdprijs kunnen gaan huren, omdat jij dat wel zo netjes zou vinden, maar zelf wel verbolgen zijn dat je iets duurs moet terugkopen en dat dat jou dus weinig oplevert.
Hopelijk woon je zelf wel in een huis wat past bij jouw situatie maar dat zal wel niet.

zondag 10 april 2022 om 21:09
fyi, ik woon met zoon in een driekamerwoning. Maar ik hoef hier natuurlijk geen verantwoording af te leggen.meisje22 schreef: ↑10-04-2022 20:58Neem jij vooral je eigen advies ter harte.
Beetje mensen uit hun woning jagen zodat ze voor de hoofdprijs kunnen gaan huren, omdat jij dat wel zo netjes zou vinden, maar zelf wel verbolgen zijn dat je iets duurs moet terugkopen en dat dat jou dus weinig oplevert.
Hopelijk woon je zelf wel in een huis wat past bij jouw situatie maar dat zal wel niet.
Ik heb de vraag van TO naar eer en geweten beantwoord en ik trek mij hier verder terug.
Moddergooien wordt niemand beter van.

zondag 10 april 2022 om 21:12
Als zoon het huis uit gaat kun je dis prima naar een studio verhuizen.
Huurders zijn jou ook geen verantwoording schuldig.
Overigens wel goed om te lezen dat je over reflectief vermogen beschikt.

zondag 10 april 2022 om 22:45
Ja diverse berichten van jou komen op mij heel veroordelend over idd.Ttroeteltje schreef: ↑10-04-2022 11:17Dus omdat ik schrijf dat ik het niet zou doen en het een ander niet zou aanraden ben ik heel veroordelend in mijn berichten (meervoud)?
Volgens mij is het meer dat een enkeling die afwijkende mening niet kan handelen. Ik roep toch ook niet dat men tav mijn mening veroordelend is, enkel omdat iemand een andere mening heeft daarover?
Je zegt in je berichten negatieve dingen met vervolgens mijn keuze zou het niet zijn maar ieder zijn eigen keuze.
Door deze negatieve uitingen te doen geef je eigenlijk enorm af op mensen die wel zon keuze maken.