Ziek door werksfeer
zaterdag 30 april 2022 om 16:15
Hoi allemaal,
enige tijd geleden ben ik begonnen met een nieuwe baan. Eigenlijk voelde ik me daar al meteen niet thuis. Er wordt op een nare manier heel erg veel geroddeld, zo ook over mij. Leidinggevende werkt ook op die locatie en op mijn 3e werkdag hoorde ik haar roddelen over mij, ik heb haar daarop aangesproken. Ze schrok en draaide er vervolgens een beetje omheen. Daarna is dit nog een paar keer gebeurd. Het is grotendeels een hechte kliek en ik heb totaal geen aansluiting. Gesprekken vallen stil als ik langs loop, ik word uitgelachen, niet uitgenodigd voor etentjes of andere activiteiten buiten het werk om. Ik word volkomen genegeerd en mag alleen de klusjes opknappen waar zij geen zin in hebben. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. Natuurlijk heb je vaak net wat meer met de ene collega dan de andere, maar hier kan ik echt niet tegen. Ik ben een heel sociaal persoon, kan makkelijk met mensen overweg en leg snel contact. Ik merk nu dat ik me steeds kleiner begin te voelen en de ene huilbui na de andere heb. Ik slaap slecht en het begint mijn leven echt te beheersen.
Ik ben sowieso gevoelig voor bepaalde groepsspanningen omdat ik mijn hele jeugd gepest ben. Na jarenlang therapie heb ik dit een plekje kunnen geven en heb aan mijn onzekerheid gewerkt. Dit is al enige jaren geleden en ik kan zeggen dat mijn zelfvertrouwen enorm gegroeid is sindsdien. Nu merk ik echter dat ik me weer net zo klein begin te voelen en ik ben er echt fysiek ziek van. Het haalt herinneringen op en gevoelsmatig sta ik weer daar.
Ik heb zicht op een andere baan, maar daar kan ik pas over 4 maanden beginnen. Normaal gesproken zou ik dit aankaarten bij een leidinggevende, maar zoals gezegd doet zij zelf net zo hard mee en heb daar 0 vertrouwen in. Excuses voor het langere verhaal dan de bedoeling was. Wat te doen..
enige tijd geleden ben ik begonnen met een nieuwe baan. Eigenlijk voelde ik me daar al meteen niet thuis. Er wordt op een nare manier heel erg veel geroddeld, zo ook over mij. Leidinggevende werkt ook op die locatie en op mijn 3e werkdag hoorde ik haar roddelen over mij, ik heb haar daarop aangesproken. Ze schrok en draaide er vervolgens een beetje omheen. Daarna is dit nog een paar keer gebeurd. Het is grotendeels een hechte kliek en ik heb totaal geen aansluiting. Gesprekken vallen stil als ik langs loop, ik word uitgelachen, niet uitgenodigd voor etentjes of andere activiteiten buiten het werk om. Ik word volkomen genegeerd en mag alleen de klusjes opknappen waar zij geen zin in hebben. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. Natuurlijk heb je vaak net wat meer met de ene collega dan de andere, maar hier kan ik echt niet tegen. Ik ben een heel sociaal persoon, kan makkelijk met mensen overweg en leg snel contact. Ik merk nu dat ik me steeds kleiner begin te voelen en de ene huilbui na de andere heb. Ik slaap slecht en het begint mijn leven echt te beheersen.
Ik ben sowieso gevoelig voor bepaalde groepsspanningen omdat ik mijn hele jeugd gepest ben. Na jarenlang therapie heb ik dit een plekje kunnen geven en heb aan mijn onzekerheid gewerkt. Dit is al enige jaren geleden en ik kan zeggen dat mijn zelfvertrouwen enorm gegroeid is sindsdien. Nu merk ik echter dat ik me weer net zo klein begin te voelen en ik ben er echt fysiek ziek van. Het haalt herinneringen op en gevoelsmatig sta ik weer daar.
Ik heb zicht op een andere baan, maar daar kan ik pas over 4 maanden beginnen. Normaal gesproken zou ik dit aankaarten bij een leidinggevende, maar zoals gezegd doet zij zelf net zo hard mee en heb daar 0 vertrouwen in. Excuses voor het langere verhaal dan de bedoeling was. Wat te doen..
zondag 1 mei 2022 om 10:28
Dit is volgens mij niet waar: in to haar contract staat 2 mond werknemer en waarschijnlijk 4 mond werkgever en dat is dan gewoon bindend.CatherineTheGreat schreef: ↑01-05-2022 09:25Wettelijk gaat boven 'contract'.
Als je minder dan 5 jaar in dienst bent ergens, kunnen ze geen 2 maanden eisen.
Maar ik zou helemaal nog geen ontslag nemen nu. Eerst ziek melden.
zondag 1 mei 2022 om 10:28
Waarom? Met arboartsen weet je het nooit, maar misschien staat die wel aan TO's kant. En het ís ook een ziekmakende sfeer en het ís een soort van werkconflict. Niemand, ook een arboarts of manager, kan jou verplichten met je leidinggevende te praten als jij dat niet wilt.Henk-in-Roelie schreef: ↑30-04-2022 21:58Maar dat gaat ook stress geven want dan moet ze naar de arbo-arts en als ze vertelt over de ziekmakende sfeer op het werk kan de arbo-arts daar een werkconflict uit opmaken zodat leidinggevende en TO om de tafel moeten.
TO, meld je ziek! Dit is niet goed voor je gezondheid. Het is niet jouw schuld, maar die van je collega's en LG. Probeer uit te zoeken of je met een vertrouwensarts kunt spreken. En vertel de arboarts gewoon eerlijk wat er gebeurt op de werkvloer, met concrete voorbeelden erbij.
zondag 1 mei 2022 om 10:41
Volgens mij is dat alleen bij kortdurende ziekte. Bij langdurige ziekte, wat 4 maanden toch wel echt is, moet je eerst reintegreren voordat je 100% beter gemeld kan worden. Zo was het bij mij iets van 4 jaar geleden wel.
Maar laten we even wachten op de echte experts op dit forum. (NummerZoveel, kom er maar in!
zondag 1 mei 2022 om 10:51
Aureel schreef: ↑01-05-2022 10:28Waarom? Met arboartsen weet je het nooit, maar misschien staat die wel aan TO's kant. En het ís ook een ziekmakende sfeer en het ís een soort van werkconflict. Niemand, ook een arboarts of manager, kan jou verplichten met je leidinggevende te praten als jij dat niet wilt.
TO, meld je ziek! Dit is niet goed voor je gezondheid. Het is niet jouw schuld, maar die van je collega's en LG. Probeer uit te zoeken of je met een vertrouwensarts kunt spreken. En vertel de arboarts gewoon eerlijk wat er gebeurt op de werkvloer, met concrete voorbeelden erbij.
En wat als de werkgever niet verzekerd is voor (vrij) nieuwe werknemers? Hoe moet TO dan rondkomen. Voor het ziekmelden kan TO wel beter dat allemaal uitzoeken.
zondag 1 mei 2022 om 11:03
zondag 1 mei 2022 om 11:06
OriginalHeleen schreef: ↑01-05-2022 11:03Houd er wel rekening mee dat je mogelijk (flink) in inkomen zakt als je je langdurig ziek meldt.
Ik had bijvoorbeeld een contract waar in stond dat ik na 4 weken nog maar 70% betaald kreeg.
Dit.
Eerst je contract goed doorlezen TO, voordat je nog meer stress gaat krijgen. Ik begrijp de rot situatie waarin je verkeert, heb ongeveer hetzelfde meegemaakt een jaar geleden. Mijn werkgever was tevens vertrouwenspersoon, een k*tsituatie omdat de werkgever niet ok was.
henk-in-roelie wijzigde dit bericht op 01-05-2022 11:07
0.18% gewijzigd
zondag 1 mei 2022 om 11:14
Je hebt altijd recht op ziekte-uitkering. Als je werkgever het niet betaalt, dan vanuit het UWV.Henk-in-Roelie schreef: ↑01-05-2022 10:51En wat als de werkgever niet verzekerd is voor (vrij) nieuwe werknemers? Hoe moet TO dan rondkomen. Voor het ziekmelden kan TO wel beter dat allemaal uitzoeken.
Maar, op zich goed advies om het eerst goed uit te zoeken.
Anderzijds weet ik hoe ziekmakend het is om in een pestsfeer te werken; dat moet je ook niet al te lang willen volhouden.
zondag 1 mei 2022 om 11:16
Dat maakt voor haar ziektewetuitbetaling niets uit, dat loopt via de UWV.Henk-in-Roelie schreef: ↑01-05-2022 10:51En wat als de werkgever niet verzekerd is voor (vrij) nieuwe werknemers? Hoe moet TO dan rondkomen. Voor het ziekmelden kan TO wel beter dat allemaal uitzoeken.
En ik hoop dat ze niet 4 maanden ziek thuis gaat zitten, maar vandaag nog begint met solliciteren.
zondag 1 mei 2022 om 11:23
Ik probeer tussendoor bij te lezen en te reageren, voor zover dat gaat met een drukke kleuter in de buurt.
@LuciFee2022: Ik heb sowieso een andere baan, zodra ik mijn laatste papers heb ingestuurd en daarmee voldoende studiepunten heb om bevoegdheid te hebben voor die functie. Als ik het tempo wat opvoer schat ik in dit over een maand of 2/3 wel klaar te hebben. Nieuwe werkgever gaf aan dat ik welkom ben zodra ik mijn studiepunten binnen heb.
Ik durf alleen geen ontslag te nemen voordat ik dit zwart op wit heb. Ik heb net even de CAO erbij gepakt, ik heb recht op 100% doorbetaling bij ziekte, dit zakt na 6 maanden pas naar 70% en tegen die tijd ben ik sowieso al weg daar.
@Henk-in-Roelie: hoe is dat bij jou afgelopen?
@LuciFee2022: Ik heb sowieso een andere baan, zodra ik mijn laatste papers heb ingestuurd en daarmee voldoende studiepunten heb om bevoegdheid te hebben voor die functie. Als ik het tempo wat opvoer schat ik in dit over een maand of 2/3 wel klaar te hebben. Nieuwe werkgever gaf aan dat ik welkom ben zodra ik mijn studiepunten binnen heb.
Ik durf alleen geen ontslag te nemen voordat ik dit zwart op wit heb. Ik heb net even de CAO erbij gepakt, ik heb recht op 100% doorbetaling bij ziekte, dit zakt na 6 maanden pas naar 70% en tegen die tijd ben ik sowieso al weg daar.
zondag 1 mei 2022 om 11:30
Lotus89 schreef: ↑01-05-2022 11:23Ik probeer tussendoor bij te lezen en te reageren, voor zover dat gaat met een drukke kleuter in de buurt.
Mooi, dan zou ik me ziekmelden, burnout/overspannen als je wat wil zeggen tegen werkgever zelf en dan lekker uitzingen met de arboarts. Misschien kunnen zijn wat met dat bedrijf en anders ben je toch weg eerdaags.
zondag 1 mei 2022 om 12:12
Dit.LuciFee2022 schreef: ↑01-05-2022 11:30Mooi, dan zou ik me ziekmelden, burnout/overspannen als je wat wil zeggen tegen werkgever zelf en dan lekker uitzingen met de arboarts. Misschien kunnen zijn wat met dat bedrijf en anders ben je toch weg eerdaags.
Lotus, ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt en heb me destijds niet ziekgemeld. Het heeft me meer ellende opgeleverd dan wanneer ik me wel ziekgemeld zou hebben.
Het is jouw gezondheid en daarnaast ook een dikke vinger naar het bedrijf.
Succes!
zondag 1 mei 2022 om 18:44
Lieve allemaal, bedankt voor alle tips, medeleven en het meedenken. Ik heb besloten morgen inderdaad niet terug te gaan, bij de gedachte alleen al krijg ik buikpijn en hartkloppingen. Ik ga m’n manager bellen om me ziek te melden. Weet nog niet of ik het hele verhaal ga doen, maar sowieso aangeven dat ik overspannen ben. Nogmaals bedankt
maandag 2 mei 2022 om 11:11
Je kunt ook rugklachten doen of meerdere keren kort verzuim. Oh en vraag vakantie aan als je nog uren hebt. Ik ben hier niet zo van maar in dit geval moet To zich het zo makkelijk mogelijk maken en vooral de schuld niet bij zichzelf zoeken.LuciFee2022 schreef: ↑01-05-2022 10:20Je kan ziekmelden zonder aan te geven wat er precies is, je kan een griep faken. Maar dan verwachten ze je na een week terug.
Ik zou aangeven overspannen te zijn, zo klink je en dat je graag de bedrijfsarts zou spreken, dat je voorlopig niet terug gaat komen.
Dan heb je even om uit te rusten, ga solliciteren en vertel gewoon bij de bedrijfsarts dat werken daar echt niet meer gaat zo en waarom.
Dan kan je samen een plan maken om dat aan te kaarten of te vertrekken. Of je solliciteert ondertussen zoveel mogelijk en vertrekt zodra kan.
maandag 2 mei 2022 om 11:13
Je hoeft geen reden te geven aan je manager. Juist niet doen, beetje gaan rekken om de tijd door te komen.Lotus89 schreef: ↑01-05-2022 18:44Lieve allemaal, bedankt voor alle tips, medeleven en het meedenken. Ik heb besloten morgen inderdaad niet terug te gaan, bij de gedachte alleen al krijg ik buikpijn en hartkloppingen. Ik ga m’n manager bellen om me ziek te melden. Weet nog niet of ik het hele verhaal ga doen, maar sowieso aangeven dat ik overspannen ben. Nogmaals bedankt![]()
maandag 2 mei 2022 om 11:28
Bij mij heeft het een vervelend staartje gekregen en ik heb daardoor nog langer in de stress gezeten met een burn-out. Maar dat hoeft bij jou niet het geval te zijn.
Ik moest bijvoorbeeld zowat meteen naar de arboarts die in hetzelfde gebouw zat. Terugkijkend was alles stress, het werk ( er was werkelijk geen enkele leuke dag ) en de nasleep. Door het hele gebeuren werd ik bang om in mijn mailbox te kijken ( iedere dag een mail van werk ) en de telefoontjes van die kant. Daardoor had ik nog meer de behoefte om de hele dag in bed te liggen met het dekbed over mijn hoofd getrokken.
Ik kreeg het gevoel dat álles mijn schuld was
maandag 2 mei 2022 om 14:31
Waarom niet gewoon die mensen confronteren en aangeven dat het niet gewenst is. Ik heb nu het idee dat je het maar hebt 'gelaten'.
Als ik iemand over mij hoor roddelen (en nou heb ik met sommige roddels echt geen problemen, mensen zijn nieuwsgierig) op een onaardige manier dan sta ik voor je neus en mag je je gedrag aan mij gaan uitleggen.
Laat niet over je heen lopen.
Als ik iemand over mij hoor roddelen (en nou heb ik met sommige roddels echt geen problemen, mensen zijn nieuwsgierig) op een onaardige manier dan sta ik voor je neus en mag je je gedrag aan mij gaan uitleggen.
Laat niet over je heen lopen.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
maandag 2 mei 2022 om 20:04
Zoals beloofd de update. Ik heb vanmorgen mijn manager gebeld om te zeggen dat ik overspannen ben en ik niet kom werken. Ze schrok er enigszins van had ik het idee. Het floepte er wel uit dat de sfeer op het werk ook niet echt mee hielp. Ze zei dat ik een paar dagen rust moest pakken en over een aantal dagen weer contact zou opnemen. Daarna kreeg ik een ‘sterkte en zet m op’ appje van de teamleidster, daar begreep ik echt helemaal niets van. Dat was diezelfde die regelmatig over me loopt te kletsen en me vorige week nog lacherig vertelde dat ze het eerst ook zonder mij deden en dat nu ook wel lukt (ik moest eerder weg).
Daarna kreeg ik een digitale intake van de Arbo. Ik merkte meteen dat het zweet me uitbrak en heb zelfs de verzuimconsulente gemaild of dit echt vertrouwelijk was. Voor nu ben ik wel opgelucht merk ik, maar voel me heel dubbel. Alsof ik iets verkeerds doe. Ik heb mezelf er echt een paar keer moeten herinneren waarom ik me zo voel en dat ik dit doe uit zelfbescherming
Daarna kreeg ik een digitale intake van de Arbo. Ik merkte meteen dat het zweet me uitbrak en heb zelfs de verzuimconsulente gemaild of dit echt vertrouwelijk was. Voor nu ben ik wel opgelucht merk ik, maar voel me heel dubbel. Alsof ik iets verkeerds doe. Ik heb mezelf er echt een paar keer moeten herinneren waarom ik me zo voel en dat ik dit doe uit zelfbescherming
maandag 2 mei 2022 om 20:14
Je kan je ziekmelden, maar dan wordt er een afspraak bedrijfsarts voor je gemaakt die je weer beter meldt. Tenminste, waar ik heb gewerkt. Ik ben ooit echt meerdere weken ziek geweest (Corona) en toen ik weer echt gemotiveerd wilde gaan werken werd ik weer ziek door de benadering op mijn werk. Toen ik de volgende dag ZELF de bedrijfsarts belde bleek allereerst dat je niet zelf een afspraak kan maken, en daarnaast dat ik al een afspraak heb die geannuleerd wordt als ik me beter meldt. Nou, toen heb ik me natuurlijk niet beter gemeld zodat ik i.i.g. mijn klachten door de werksfeer kon bespreken. Die betreffende bedrijfsarts was helaas ontzettend onbeschoft maar ik had geen zin om tijd en energie in een klacht over de bejegening in te dienen.
Ik raad je uit ervaring aan om de OR/OC te benaderen, die kunnen anoniem onderzoek doen en het management sturen in te nemen acties. En daarnaast te zorgen dat je bewijzen op papier hebt (mails) van dat je ook dingen met de “baas boven baas” probeert op te lossen. Als dat niks oplevert kan je een aanvraag WW indienen en dan kijken of die alleen wordt afgewezen op geen urenverlies. Je moet voor een WW namelijk niet verwijtbaar werkloos zijn wat je niet bent bij een dossier dat je wat aan de werksfeer wilde te doen (ev met verslagen van de Arbodienst/Preventiedienst, dat is ook een optie naast de bedrijfsarts. Je kunt ook naar je huisarts gaan)
Ik raad je uit ervaring aan om de OR/OC te benaderen, die kunnen anoniem onderzoek doen en het management sturen in te nemen acties. En daarnaast te zorgen dat je bewijzen op papier hebt (mails) van dat je ook dingen met de “baas boven baas” probeert op te lossen. Als dat niks oplevert kan je een aanvraag WW indienen en dan kijken of die alleen wordt afgewezen op geen urenverlies. Je moet voor een WW namelijk niet verwijtbaar werkloos zijn wat je niet bent bij een dossier dat je wat aan de werksfeer wilde te doen (ev met verslagen van de Arbodienst/Preventiedienst, dat is ook een optie naast de bedrijfsarts. Je kunt ook naar je huisarts gaan)
maandag 2 mei 2022 om 20:19
Werk je via een uitzendbureau of zo? Ik heb van collega’s van twee bureau’s gehoord dat zij ook zo’n intake moesten doen en daarna elke dag voor een bepaald tijdstip poppetjes van hoe ze zich voelen invullen. Ik begrijp dat je schrikt want zoiets is absurd.Lotus89 schreef: ↑02-05-2022 20:04Zoals beloofd de update. Ik heb vanmorgen mijn manager gebeld om te zeggen dat ik overspannen ben en ik niet kom werken. Ze schrok er enigszins van had ik het idee. Het floepte er wel uit dat de sfeer op het werk ook niet echt mee hielp. Ze zei dat ik een paar dagen rust moest pakken en over een aantal dagen weer contact zou opnemen. Daarna kreeg ik een ‘sterkte en zet m op’ appje van de teamleidster, daar begreep ik echt helemaal niets van. Dat was diezelfde die regelmatig over me loopt te kletsen en me vorige week nog lacherig vertelde dat ze het eerst ook zonder mij deden en dat nu ook wel lukt (ik moest eerder weg).
maandag 2 mei 2022 om 20:30
Jeetje, wat naar dat je die ervaring hebt gehad zeg.. Hoe is dat bij jou uiteindelijk afgelopen? Ik heb in het verleden 2 keer een bedrijfsarts gezien en met beide goede ervaringen gelukkig. Zij stonden echt open voor mijn verhaal. Dat ging om iets anders hoor, maar ik kan me voorstellen dat het averechts werkt als je zo bejegend wordt..
Ik ben gewoon in dienst bij een organisatie, maar ik begreep wel dat zij onlangs in zee zijn gegaan met een andere arbodienst vanwege het hoge verzuim. Die poppetjes ed heb ik niet gezien, ik moest meer beknopt aangeven wanneer ik weer verwacht terug te keren en wat er aan de hand is
Ik ben gewoon in dienst bij een organisatie, maar ik begreep wel dat zij onlangs in zee zijn gegaan met een andere arbodienst vanwege het hoge verzuim. Die poppetjes ed heb ik niet gezien, ik moest meer beknopt aangeven wanneer ik weer verwacht terug te keren en wat er aan de hand is