Gezondheid alle pijlers

Ik ga (weer) stoppen met roken, wie doet er mee?

01-05-2022 14:31 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ga weer stoppen met roken, ben er al eerder eens mee gestopt maar helaas alweer een jaar geleden toch weer begonnen met roken. Zoals dat gaat dacht ik dat 1 sigaret per dag wel kon met collega's tijdens de pauze maar dat had ik fout.
Nu heb ik geen collega's meer met wie ik samen gezellig kan roken en ergens is nu de perfecte timing om er maar weer eens een punt achter te zetten.
Mijn meest succesvolle poging was me gelukt door de sigaret te vervangen door een e-sigaret, ik vond de fruitsmaakjes zoveel lekkerder dan een peuk dus dat was easy peasy.
Tegenwoordig rook ik sigaartjes ter grootte van een sigaret die zijn toch wel erg lekker en goedkoop.

Dus welke Viva-roker gaat met me meedoen en wie van de lezers heeft uitmuntende adviezen waarmee het stoppen niet mis kan gaan.

Opbeurende verhalen over meer energie, een verbeterde gezondheid en of huid zijn allemaal meer dan welkom.

Laten we van het stoppen met roken een feestje maken! :cheer2:
Ik ben echt net 2 weken gestopt. Zelfde fout. 1 sigaret van een vriendin en na 2 maanden de stekker eruit getrokken.

Zelf ben ik gestopt op het moment dat mijn verstandskies getrokken moest worden. Als ik rook, dan verstoor ik het genezingsproces en roken met een bloedsmaak in je mond is niet echt top.

Ik denk dat stoppen makkelijker is als je een situatie hebt waarin je lichamelijk er geen behoefte aan heeft of afkeur. Dus bijv. keelpijn, wat ik nu met mijn kiezen heb etc.
Ik heb een app geïnstalleerd en ben fanatiek gaan mee schrijven in de chat. Dit een paar maanden gedaan. Die houdt ook bij hoe lang je gestopt bent en wat het je oplevert.
Ik ben vorig jaar cold turkey gestopt na een ingreep ( ik sluit me bij Perkele aan), en dat was een hele mooie stok achter de deur. Verder was ik inmiddels zover dat ik van mezelf als roker walgde en dat hielp enorm mee. Ook helpt het dat je op steeds minder plekken mag roken en dat het op steeds minder plekken verkocht mag worden.

De eerste weken werd ik gek van de onrust en heb ik geen moment op de bank gezeten. Heeel veel rondjes gaan lopen, vaak iets schoonmaken en vooral bezig blijven. En ik at veel lolly's die eerste weken. Ik heb het roken inmiddels vervangen door veel beweging en gezonder eten en dat voelt heel goed. Daar doe je het voor.

Enne: die ene sigaret bestaat niet! Na die ene ben je weer de lul en rook je weer. En bedenk ook dat je wel MAG roken, maar dat je niet WIL. Als je jezelf zielig vindt omdat je niet mag roken werkt dat averechts. Je moet het echt niet meer willen.

Succes!
Ik doe mee. Tot nu toe zijn het vooral slechte pogingen. Dus, graag.
Ik sliep trouwens heel erg slecht de eerste maanden. Dat is kut, maar geen reden om weer te gaan roken en hoort er vaak bij. Dat slapen gaat vanzelf weer beter als niet-roken normaal is geworden en de onrust verdwenen.
In de eerste weken had ik heel veel energie en het opstaan was stukken makkelijker. Geen gehoest meer, en mijn koffie smaakte 10x sterker! Je ruikt en proeft alles veel beter.

Mijn huid ziet er veel beter uit. Ik stink niet meer, net als mijn jassen en tassen.
Je tanden en tandvlees worden er blij van. Ik werd veel actiever. En zo kan ik nog wel even doorgaan😀
Puy schreef:
01-05-2022 15:19
Ik doe mee. Tot nu toe zijn het vooral slechte pogingen. Dus, graag.
Tip: noem het geen poging.
Ik ben in 2014 al gestopt en heb nog steeds geregeld behoefte aan een sigaret, vooral als ik ergens van baal.
Na het stoppen kwam zo ongeveer alle emotionele bagger uit mijn hele leven die ik blijkbaar niet verwerkt had terug. Heb me suf gejankt. Herkent iemand dat? Heb altijd alles weggerookt, ofzo.
Ter motivatie: op een of andere manier was het wel heel helend, ben sindsdien een veel evenwichtiger mens.

Altijd als ik een sigaret wilde, in de periode dat ik net gestopt was en nu nog steeds af en toe, dacht ik: het is een fase, het gaat weer voorbij, zo meteen voel ik het niet meer.
De cursus omgaan met teleurstellingen gaat vanavond wederom niet door.
Ik kan niet meer stoppen met roken.
Niet geschoten is altijd mis
Koffieverkeerd schreef:
01-05-2022 15:23
Ik sliep trouwens heel erg slecht de eerste maanden. Dat is kut, maar geen reden om weer te gaan roken en hoort er vaak bij. Dat slapen gaat vanzelf weer beter als niet-roken normaal is geworden en de onrust verdwenen.
In de eerste weken had ik heel veel energie en het opstaan was stukken makkelijker. Geen gehoest meer, en mijn koffie smaakte 10x sterker! Je ruikt en proeft alles veel beter.

Mijn huid ziet er veel beter uit. Ik stink niet meer, net als mijn jassen en tassen.
Je tanden en tandvlees worden er blij van. Ik werd veel actiever. En zo kan ik nog wel even doorgaan😀
O god ja, dat is dan wel weer een erg fijne ervaring. Was alweer vergeten dat ik mijn haar zo lekker naar shampoo vond ruiken na mijn stoppoging.
Als mijn huid er weer van opknapt ben ik ook blij, ik ben nog steeds Corona-grauw :(
O ja, dat je niet meer stinkt is echt heel fijn. :lol: Na het stoppen merkte ik pas hoe onzeker dat me eigenlijk maakte, altijd het idee dat mensen me misschien vonden stinken. En ik was al na een paar dagen mijn rokerskuchje kwijt. In het begin werd ik gewoon duizelig van de zuurstof :)
De cursus omgaan met teleurstellingen gaat vanavond wederom niet door.
Ik ben al een tijd geleden gestopt. Ik moet nu op zoek naar een afvalclub.

Maar mijn tip is om af te bouwen met een E sigaret. Succes het scheelt een hoop geld.
Mijn ultieme tip: raak zwanger.

3 jaar geleden gingen mijn amandelen eruit, dus toen dacht ik dit is de tijd. Maar toen de pijn enigszins weg was ben ik gelijk een pakje gaan halen 🤦 na dat ene pakje een e smoker gekocht en daarmee langzaam afgebouwd in hoeveelheid nicotine. En toch pas toen ik zwanger bleek te zijn was de knop om
Zonnebloem101 schreef:
01-05-2022 15:46

3 jaar geleden gingen mijn amandelen eruit, dus toen dacht ik dit is de tijd. Maar toen de pijn enigszins weg was ben ik gelijk een pakje gaan halen 🤦 na dat ene pakje een e smoker gekocht en daarmee langzaam afgebouwd in hoeveelheid nicotine. En toch pas toen ik zwanger bleek te zijn was de knop om
Dank je voor de tip, ik ga mijn best doen!
Ik heb alleen maar als adolescent gerookt (vooral omdat mijn ouders niet wilden dat ik rookte dus toen had ik lekker iets stiekems) dus lang geleden gestopt.

Vreemd die drang om te roken terwijl ik er toch nogal ziek van werd. Ik werd er nerveus van, mijn haren gingen overeind staan en ging aan de diarree. Nou zou je denken: dan is het een eitje om er vanaf te komen, maar vreemd genoeg wou ik graag roken en niet alleen vanwege mijn ouders. Ook de tijd duurde korter met een sigaret. Je had een doel.

Vreemd zoals je psychologisch in elkaar zit. Tegenwoordig rook ik allang niet meer. Ik rook veel langer niet dan wel. Wel vijf keer zo lang een gestopte. :proud:

Je moet er een oprechte hekel aan hebben om initieel te stoppen. Na enkele dagen moet je weer andere eigenschappen hebben: je moet een ander doel hebben dan roken.
Dan moet het maar zoals het kan
Henk-in-Roelie schreef:
01-05-2022 15:47
Dank je voor de tip, ik ga mijn best doen!
Een klein Roeleke op de wereld zetten?
Dan moet het maar zoals het kan
tv-icoon schreef:
01-05-2022 15:51
Ik heb alleen maar als adolescent gerookt (vooral omdat mijn ouders niet wilden dat ik rookte dus toen had ik lekker iets stiekems) dus lang geleden gestopt.

Vreemd die drang om te roken terwijl ik er toch nogal ziek van werd. Ik werd er nerveus van, mijn haren gingen overeind staan en ging aan de diarree. Nou zou je denken: dan is het een eitje om er vanaf te komen, maar vreemd genoeg wou ik graag roken en niet alleen vanwege mijn ouders. Ook de tijd duurde korter met een sigaret. Je had een doel.

Vreemd zoals je psychologisch in elkaar zit. Tegenwoordig rook ik allang niet meer. Ik rook veel langer niet dan wel. Wel vijf keer zo lang een gestopte. :proud:

Je moet er een oprechte hekel aan hebben om initieel te stoppen. Na enkele dagen moet je weer andere eigenschappen hebben: je moet een ander doel hebben dan roken.
Dit is een fijne eerlijke reactie :) Na je eerste sigaret ben je indd. niet verslaafd, ik was puber toen ik begon met roken en het leek me ook zo interessant om een echte roker te zijn, zo eentje die gaat klagen als het pakje leeg is en verslaafd is dus.
Net zoals jij ben ik net zolang gaan roken tot ik er echt verslaafd aan raakte.
tv-icoon schreef:
01-05-2022 15:54
Een klein Roeleke op de wereld zetten?
Delano-Stivoro :winkie:
of Belinda
Hoe graag wil je er mee stoppen als je zegt dat je nu geen collega’s meer hebt ‘met wie je gezellig kunt roken’?

Kun je ‘gezellig’ zien zónder te roken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Toevallig!

Ik ben afgelopen zomer na jaren weer begonnen. Samenloop van vervelende omstandigheden deden mij naar de sigaret grijpen. En al snel was het bijna een pakje per dag.

Nu ging ik een paar dagen weg met iemand die een hekel heeft aan roken, dus dat leek mij een goede gelegenheid om te stoppen.
Dat ging eigenlijk heel goed, geen behoefte, voldoende afleiding.

Weer thuis mijn pakje (4 stuks) alsnog opgerookt en geen nieuwe meer gekocht. Nu dus 2 dagen zonder. Het valt mij niet tegen.

Wat helpt is dat ik jaren geleden ook van de een op andere dag gestopt ben. Dus ik ga er vanuit dat dat mij nu ook weer lukt.

Iedereen die bezig is, succes! Of sterkte! Als ik het kan, dan kunnen jullie het ook.
Afleiding zoeken, vooral op de momenten dat je normaal zou roken (na het eten etc).
tv-icoon schreef:
01-05-2022 15:51
Tegenwoordig rook ik allang niet meer. Ik rook veel langer niet dan wel. Wel vijf keer zo lang een gestopte. :proud:
.
Dat zou ik ook wel willen.
Het lastige is dat ik 40 jaar gerookt heb.
Niet geschoten is altijd mis
Zonnebloem101 schreef:
01-05-2022 15:46

Haha, dat zou mijn tip ook zijn. Maar dat is misschien niet de handigste manier :P
Toen wel de 1e week nog minimaal een e-sigaret gebruikt die ik toevallig had liggen, met een laag nicotinegehalte en toen de eerste shock voorbij was daar ook mee gestopt.

E-sigaret helpt wel veel mensen met stoppen, is mijn ervaring.
Maar eigenlijk is dat nog steeds roken en uiteindelijk moet je toch door het volledig nicotinevrij en zonder de gewoonte heen, dus dan kun je het misschien net zo goed meteen cold turkey doen.
Wat ik heel fijn vind is dat ik de ramen niet meer zo vaak hoef te zemen :)
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Henk-in-Roelie schreef:
01-05-2022 15:32
O god ja, dat is dan wel weer een erg fijne ervaring. Was alweer vergeten dat ik mijn haar zo lekker naar shampoo vond ruiken na mijn stoppoging.
Als mijn huid er weer van opknapt ben ik ook blij, ik ben nog steeds Corona-grauw :(
Ja dat. Ik koop nu ook weer meer shampoos en spul wat lekker ruikt. Sowieso is het heerlijk om alles veel beter te ruiken.

Die huid knapt echt wel op. Zeker als de zon flink gaat schijnen.

Iemand had het over het stinken na het roken. Ik schaamde me daar echt voor. De nicotone komt uit je poriën, wat je ook doet.
_CarmiggelT_ schreef:
01-05-2022 15:31
Ik ben in 2014 al gestopt en heb nog steeds geregeld behoefte aan een sigaret, vooral als ik ergens van baal.
Na het stoppen kwam zo ongeveer alle emotionele bagger uit mijn hele leven die ik blijkbaar niet verwerkt had terug. Heb me suf gejankt. Herkent iemand dat? Heb altijd alles weggerookt, ofzo.
Ter motivatie: op een of andere manier was het wel heel helend, ben sindsdien een veel evenwichtiger mens.

Altijd als ik een sigaret wilde, in de periode dat ik net gestopt was en nu nog steeds af en toe, dacht ik: het is een fase, het gaat weer voorbij, zo meteen voel ik het niet meer.
Ja! Ik had precies hetzelfde. Maar het was nodig en de balans is er steeds meer.
miekemv schreef:
01-05-2022 15:37
Ik ben al een tijd geleden gestopt. Ik moet nu op zoek naar een afvalclub.

Maar mijn tip is om af te bouwen met een E sigaret. Succes het scheelt een hoop geld.
🤭
Fijn he, die gratis kilo's.

Ik ben al lekker aan het afvallen, met gebruik van een app. Je voert in wat je weegt en wat je wil wegen en dan wordt de caloriebehoefte berekend. Ik vul in wat ik eet en hou me aan het aantal per dag. Dat werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven