Zuid Frankrijk in koekblik?

01-05-2022 18:46 129 berichten
Mijn partner en ik hebben een meningsverschil; we zouden graag naar Zuid-Frankrijk willen op vakantie maar rijden in een Citroen C1 uit 2010 zonder airco. Overigens keurig onderhouden en geen problemen.

Zou jij ermee naar Zuid-Frankrijk rijden?

Zou jij met een Citroen C1 naar zuid frankrijk rijden?

Totaal aantal stemmen: 196

Ja (67%)
Nee (32%)
Anders (1%)
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor iedereen over airco, maar niemand over de veiligheid? Als je kan kiezen is een grotere auto veiliger.
Ja hoor, lekker met arko (alle ramen kunnen open) gassen.
Nee want er kan niet veel gewicht in mee. In de bergen ook niet handig.
Wij zijn jaren geleden met Honda civic sport (dat hele lage pauper model) zonder airco naar Italië gereden. We moeten er nog steeds om lachen: bij alle pittoreske binnendoor gravelroads schraapte de bodem over de middenberm en in Zwitserland zitten juichen toen we een Ferrari inhaalden (en met max 50 bergop konden toen we bij de Gotthard via de pas reden). Topvakantie geweest!
Ja, een luxere auto rijdt prettiger maar als die er niet is: inladen en gaan met die banaan
Ja hoor wij hebben iets vergelijkbaars gedaan. Met zo'n oud model Twingo naar Oostenrijk. Geen stuurbekrachtiging. Ging prima hoor.
Ja hoor, geen probleem. In een oude Twingo naar Zuid-Frankrijk geweest, via de Bloemenriviera Italië doorgecrosst en via de Alpen weer terug, heerlijke vakantie.

Met z'n tweetjes hoef je niet te racen om ergens voor een bepaalde tijd te zijn, en je hoeft ook geen zware bepakking mee, toch?

Is je partner bang voor pech onderweg, of staat het gemist aan comfort hem tegen? Dat laatste, dat went heel snel. En dat eerste: je kunt nu nog zorgen dat je de basis weet: hoe check je je olie, wat doe je als je motor oververhit raakt, etc. En Europadekking van de wegenwacht afsluiten.

Gaan! :sun:
Het is een auto uit 2010 he?
Geen T-Ford
Wij kwamen in Senegal 2 Denen tegen die met een lelijk eendje van Denemarken naar Zuid Afrika gingen (waren daar zo ongeveer halverwege)...

Ik zou het gewoon doen (met Europa dekking van de ANWB o.i.d).
Live long and prosper
lilalinda schreef:
01-05-2022 19:47
Geen T-Ford
Doe toch maar een Lada of een Trabant :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
lilalinda schreef:
01-05-2022 19:47
Geen T-Ford
Oh goed dat je het zegt. Ik las 2001 ipv 2010. En dan zou ik nog steeds gaan hoor!

In 2010 (en 2001 trouwens ook) was het toch niet eens een vraag geweest, of je het zou doen?
Haha dit pakt toch in mijn voordeel uit :-D
Het enige waar de auto moeite mee kan hebben is helling trekken, dus dat is niet zo fijn. Maar ik durf het wel aan, raampjes open...

Als we nu een andere auto hadden staan die comfortabeler was, tuurlijk, maar goed die hebben we niet. Alternatief is vliegen, maar dan verder, en dat vind ik eigenlijk niet zo nodig
Als je raampjes open kunnen zou ik niet weten waarom niet.
Haha, die mannen ook. Ik wilde met een fiat 500 naar zuid Frankrijk maar mijn man weigert.
Ok, ik wilde de kinderen achterin zetten, maar toch..
GreenLadyFern schreef:
01-05-2022 19:58
Haha dit pakt toch in mijn voordeel uit :-D
Het enige waar de auto moeite mee kan hebben is helling trekken, dus dat is niet zo fijn. Maar ik durf het wel aan, raampjes open...

Als we nu een andere auto hadden staan die comfortabeler was, tuurlijk, maar goed die hebben we niet. Alternatief is vliegen, maar dan verder, en dat vind ik eigenlijk niet zo nodig
Gewoon in een lage versnelling heuvel op. Lukt echt wel. Heb het met een panda en een alto ook gedaan. Dan kun je trouwens beter ook geen airco hebben, zorgt voor minder vermogen.
Zonder airco zou ik geen probleem vinden, qua veiligheid vind ik het wat spannender. Als je met deze auto een ongeluk krijgt, is er niks van de auto en van jezelf over. Deukt letterlijk in als een koekblik..
Maar als je dat risico aandurft zou ik zeggen veel plezier!
diedietje schreef:
01-05-2022 21:18
Zonder airco zou ik geen probleem vinden, qua veiligheid vind ik het wat spannender. Als je met deze auto een ongeluk krijgt, is er niks van de auto en van jezelf over. Deukt letterlijk in als een koekblik..
Maar als je dat risico aandurft zou ik zeggen veel plezier!
En die kans is er in Nederland niet? Wat een raar tegenargument.
Het het ligt er ook aan hoe lang je erover wil gaan doen. Als je de tijd kan nemen, is het wel te doen.
.
Wij met 2 kinderen naar Kroatië in een Peugeot 107. Ging uitstekend.
Ik rijd al jaren met mijn Kia Picanto (2008) en vouwwagen naar Zuid-Frankrijk. De heuvel op gaat niet snel, maar het gaat wel, gewoon tussen de vrachtwagens blijven. Als ik getankt of gepauzeerd heb, vind ik het altijd wel een uitdaging om weer in te voegen, omdat ik lang nodig heb om op snelheid te komen, maar meestal wordt er door andere weggebruikers
wel rekening mee gehouden.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Waarom niet? Ik heb wel in oudere auto's en met kinderen en zonder airco de reis naar Zuid-Frankrijk ondernomen. Als je auto goed is bijgehouden, zou dat geen probleem moeten zijn.
Mijn 2 zonen zijn in 2019 nog in mijn oude cabrio uit 2001 en goed onderhouden ook naar Oostenrijk gekomen voor een weekje relaxen. Prima gegaan. Hij is helaas verkocht. Ik mag niet meer rijden en voor kind (student) werd het te duur.
Ik wil niet meer naar het zuiden zonder airco, maar verder zou het me niet uitmaken. Voordeel van Citroën is dat je in Frankrijk vlot garages en wisselstukken vindt.
Been there, done that, meer dan eens. Airco is fijner maar ik heb het gedaan in mijn eentje met twee kinderen onder de 10.
Ik zou eigenlijk niet weten waarom niet?

Auto is niet oud en geen airco kan ook prima lijkt mij. Kies een mooie route over N-wegen, trek er een paar dagen voor uit en genieten maar.

Bergen is zelden een probleem: zo laag mogelijke versnelling ik rijden maar (ik ben vroeger in de Fiat Panda overal boven gekomen).
In Frankrijk rijden mensen massaal met alle ramen open
Bobo schreef:
01-05-2022 19:21
Ik hoor iedereen over airco, maar niemand over de veiligheid? Als je kan kiezen is een grotere auto veiliger.
Precies mijn gedachte, zeker in de vakantie met een lange reis. Veel meer (minder bekwame) automobilisten, vermoeidheid, drukte... Met een C1 verlies je het in een ongeval van een grotere auto.

Zitcomfort en airco maakt natuurlijk wel wat uit maar is m.i. van ondergeschikt belang t.o.v. veiligheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven