Zuid Frankrijk in koekblik?

01-05-2022 18:46 129 berichten
Mijn partner en ik hebben een meningsverschil; we zouden graag naar Zuid-Frankrijk willen op vakantie maar rijden in een Citroen C1 uit 2010 zonder airco. Overigens keurig onderhouden en geen problemen.

Zou jij ermee naar Zuid-Frankrijk rijden?

Zou jij met een Citroen C1 naar zuid frankrijk rijden?

Totaal aantal stemmen: 196

Ja (67%)
Nee (32%)
Anders (1%)
Alle reacties Link kopieren
Bessss schreef:
02-05-2022 07:55
Precies mijn gedachte, zeker in de vakantie met een lange reis. Veel meer (minder bekwame) automobilisten, vermoeidheid, drukte... Met een C1 verlies je het in een ongeval van een grotere auto.

Zitcomfort en airco maakt natuurlijk wel wat uit maar is m.i. van ondergeschikt belang t.o.v. veiligheid.
dus jullie gaan niet met een kleine auto op vakantie? ook niet eentje uit 2021?
lilalinda schreef:
02-05-2022 08:32
dus jullie gaan niet met een kleine auto op vakantie? ook niet eentje uit 2021?
Nee
Bessss schreef:
02-05-2022 07:55
Precies mijn gedachte, zeker in de vakantie met een lange reis. Veel meer (minder bekwame) automobilisten, vermoeidheid, drukte... Met een C1 verlies je het in een ongeval van een grotere auto.

Zitcomfort en airco maakt natuurlijk wel wat uit maar is m.i. van ondergeschikt belang t.o.v. veiligheid.
Wat een rare aannames over het soort automobilisten dat je tegenkomt ipv in Nederland. En met vermoeidheid rijden is zowel in het buitenland als in Nederland geen goed idee.

In jouw geval zou ik nooit in een kleine auto rijden.
Voor mij zou vooral meewegen dat je weinig baggage mee kan nemen en het vermogen plus maximale gewicht van de auto.
Die airco zou niet eens een factor zijn.

Wij rijden nu ook naar Zuid Frankrijk maar dat zouden wij echt niet gedaan hebben toen we nog een Peugeot 107 hadden (nieuwe).
Qua weinig bagage; wat neem je allemaal mee dan? Tenzij je gaat kamperen, maar dan nog kan er een hoop mee als de achterbank plat gaat. We zijn al vaker met de auto naar vakantiehuisjes in NL geweest maar dan zit hij lang niet aan capaciteit
initiumnovum schreef:
01-05-2022 18:49
Ik ben vroeger in ergere ‘koekblikken’ die kant op gereden, zelfs zonder stuurbekrachtiging nog ;) Ging helemaal prima.
yup, met een heul oud model Suzuki Alto met 4 versnellingen, met twee kinderen onder de 10. Ze waren niet blij met mij op de Route Départementale, heuvel op reed ie niet harder dan 50. Ik ging af en toe wel even aan de kant om de meute achter mij in te laten halen :proud:
Je moet alleen geen haast hebben, de reis is ook vakantie.
(totaaaaal onverantwoord begrijp ik nu?)
anoniem_67d31913d4817 wijzigde dit bericht op 02-05-2022 10:21
Reden: aanvulling
10.60% gewijzigd
Ik ben met een 107 (zusje van de c1) naar Zuid Frankrijk gereden. En heb daar ter plekke met nog twee volwassenen erbij uitjes gemaakt door de bergen. Ging allemaal prima. Kan echt geen enkele reden bedenken waarom dat niet zou kunnen.
TinyTiny schreef:
02-05-2022 08:40
Wat een rare aannames over het soort automobilisten dat je tegenkomt ipv in Nederland. En met vermoeidheid rijden is zowel in het buitenland als in Nederland geen goed idee.

In jouw geval zou ik nooit in een kleine auto rijden.
Jij doet de aanname dat ik het over Franse automobilisten heb? Ik bedoel dat de meeste mensen over het algemeen niet gewend zijn om zulke stukken snelweg in de (vakantie) drukte te rijden, ook in Nederland. Dat merk je in het weekend al op de A10 ed.

En veel mensen negeren die vermoeidheid want: al bijna op de bestemming, nog een paar uurtjes doorrijden moet wel kunnen.

En nee, ik zou niet met een kleine auto op vakantie gaan. Ook niet als die van alle gemakken is voorzien, en zeker niet naar zuid Frankrijk. De kleinste auto die ik reed was een Corsa en daarmee naar Oostenrijk vond ik ook al niet relaxed met zijn 3en.
Wij hebben ook met een C1 erheen gereden dus formaat zou geen probleem zijn wat mij betreft. Maar zelfs met werkende airco was het sommige stukken stik heet door een hitte golf, dat viel echt tegen. Dus zonder airco zou ik het niet doen.
Bessss schreef:
02-05-2022 10:08
Jij doet de aanname dat ik het over Franse automobilisten heb? Ik bedoel dat de meeste mensen over het algemeen niet gewend zijn om zulke stukken snelweg in de (vakantie) drukte te rijden, ook in Nederland. Dat merk je in het weekend al op de A10 ed.

En veel mensen negeren die vermoeidheid want: al bijna op de bestemming, nog een paar uurtjes doorrijden moet wel kunnen.

En nee, ik zou niet met een kleine auto op vakantie gaan. Ook niet als die van alle gemakken is voorzien, en zeker niet naar zuid Frankrijk. De kleinste auto die ik reed was een Corsa en daarmee naar Oostenrijk vond ik ook al niet relaxed met zijn 3en.
Nee ik neem niet aan dat je het over Fransen hebt. Ik heb het over dat autorijden ineens anders zou zijn voor mensen die je tegenkomt onderweg.
ShaunTheSheep schreef:
02-05-2022 10:06
Ik ben met een 107 (zusje van de c1) naar Zuid Frankrijk gereden. En heb daar ter plekke met nog twee volwassenen erbij uitjes gemaakt door de bergen. Ging allemaal prima. Kan echt geen enkele reden bedenken waarom dat niet zou kunnen.
Waarschijnlijk waren jullie niet zo zwaar beladen?
Met vier volwassenen in Nederland hingen wij al heel erg laag namelijk.
Dat zou ik daar echt niet willen.
x
anoniem_67d31913d4817 wijzigde dit bericht op 02-05-2022 10:19
Reden: fautje
0.00% gewijzigd
Met zijn tweetjes zonder haast en de reis al als vakantie zien dan zou ik het wel doen. Dus dat je lekker in de de ochtenden gaat rijden en als het te heet wordt stopt. 6.00 uur in de auto en dan op tijd stoppen en in het zwembad plonsen.
Flashy schreef:
02-05-2022 10:18
Waarschijnlijk waren jullie niet zo zwaar beladen?
Met vier volwassenen in Nederland hingen wij al heel erg laag namelijk.
Dat zou ik daar echt niet willen.
Nooit last van gehad met meerdere volwassenen en bagage in een 107.
Vroeger regelmatig zulke vakanties gedaan. Inmiddels doen we dat niet meer.
Het is dus persoonlijk.

Voor mij geldt: ik wen wel aan het ongemak maar ik heb geen zin in mijn man die alle herrie en andere ongemakken moet benoemen en blijven benoemen. Dat zou voor mij een reden zijn om zo'n reis niet te maken.
Maar iedereen is anders, heeft andere voorkeuren, andere irritatiepunten, enz.
Wij hebben veel lol gehad vroeger met zulke reizen maar nu doen we andere dingen en dat is ook goed.
Ik begrijp niet waarom je dat zou willen doen. Vroeger gingen wij zo op vakantie omdat er geen keus was. Totaal verkreukeld kwam je aan. Plakkerig en vies van de hitte (die ook niet goed was voor het concentratievermogen). Maar verbeteringen zijn er niet voor niets. Nostalgie is leuk maar dat hoef je niet opnieuw te beleven (tenzij jullie geen andere opties hebben).

Veiligheid zou voor mij ook belangrijker zijn. En oude auto's verbruiken vaak veel meer benzine. Of in geval van pech zijn materialen niet beschikbaar.
evelien2010 schreef:
03-05-2022 09:01
Ik begrijp niet waarom je dat zou willen doen. Vroeger gingen wij zo op vakantie omdat er geen keus was. Totaal verkreukeld kwam je aan. Plakkerig en vies van de hitte (die ook niet goed was voor het concentratievermogen). Maar verbeteringen zijn er niet voor niets. Nostalgie is leuk maar dat hoef je niet opnieuw te beleven (tenzij jullie geen andere opties hebben).

Veiligheid zou voor mij ook belangrijker zijn. En oude auto's verbruiken vaak veel meer benzine. Of in geval van pech zijn materialen niet beschikbaar.
TO heeft volgens mij ook geen keus. Als ik het goed begrijp is het deze auto of niet.
Ik zou het persoonlijk ook zonder problemen doen. Cross in een vergelijkbaar autootje zo 1000 km in een weekend. Wel met airco maar heb het ook zonder gedaan in het verleden. Ramen open en koelbox met frisse drankjes op ijs mee! En siësta :-)
evelien2010 schreef:

De auto van TO is uit 2010. Jij doet alsof het om een oldtimer gaat.
evelien2010 schreef:
Ik begrijp niet waarom je dat zou willen doen.

En oude auto's verbruiken vaak veel meer benzine. Of in geval van pech zijn materialen niet beschikbaar.

Ze hebben alleen deze auto schrijft ze.

Een C1 haalt met gemak 1:20
Ook als die uit 2010 komt
Alecta schreef:
03-05-2022 09:19
De auto van TO is uit 2010. Jij doet alsof het om een oldtimer gaat.
Dat is natuurlijk best oud, zeker voor een C1. Iemand had het over probleemloos in de bergen rijden, nou dat kon nog wel eens tegenvallen. Je komt er wel, maar ik heb wel eens zo'n autootje (1.0) gekregen als huurauto en het vereiste een hoop schakelkunst om omhoog te rijden en in te voegen enzo. Best even billen knijpen af en toe. Soms moest ik ook in zijn 1 omhoog. Als je de hellingproef niet beheerst, moet je er niet aan beginnen.

Ik heb nog wel een tip: zorg voor voldoende water in de auto, zodat je de motor af kan koelen als dat nodig is. Je zal niet de eerste zijn die met een kokende motor aan de kant komt te staan. Vooral bij filerijden in de hitte.
.
impala schreef:
03-05-2022 09:34
Dat is natuurlijk best oud, zeker voor een C1. Iemand had het over probleemloos in de bergen rijden, nou dat kon nog wel eens tegenvallen. Je komt er wel, maar ik heb wel eens zo'n autootje (1.0) gekregen als huurauto en het vereiste een hoop schakelkunst om omhoog te rijden en in te voegen enzo. Best even billen knijpen af en toe. Soms moest ik ook in zijn 1 omhoog. Als je de hellingproef niet beheerst, moet je er niet aan beginnen.

Ik heb nog wel een tip: zorg voor voldoende water in de auto, zodat je de motor af kan koelen als dat nodig is. Je zal niet de eerste zijn die met een kokende motor aan de kant komt te staan. Vooral bij filerijden in de hitte.
Ik vind een auto uit 2010 totaal niet oud, zeker niet als hij goed onderhouden is. Onze auto is 2 jong jonger en ik heb nooit het idee dat ik een oude auto heb.

En weinig vermogen: daar ben je gewoon aan gewend als je die auto al jaren hebt. In de bergen rijden wordt er weinig anders van: ik rijd in onze bus met veel vermogen ook regelmatig in zijn 1 omhoog (grotere auto is ook zwaarder).

Maar goed, dat het mij geen probleem lijkt is niet zo relevant: ik hoef niet naar zuid-Frankrijk te rijden.
In de tijd dat wij nog een auto zonder airco hadden vond ik het in landen waar het zomers erg heet werd wel vermoeiend en kreeg ik hoofdpijn in een hete auto. Continu met open ramen rijden vind ik ook niet prettig. De grootte van de auto maakt me dan minder uit, zeker als je maar met zijn tweetjes bent. Het lijkt me ruim genoeg. Veiligheid kan wel een ding zijn en ook het vermogen moet wel behoorlijk zijn als je in bergachtig gebied gaat rijden.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
impala schreef:
03-05-2022 09:34
Volgens mij kun je de motor beter laten afkoelen door te stoppen, liefst in de schaduw, motorkap omhoog en de kachel aan te zetten, en pas na een half uur of zo te kijken of je nog iets met water of koelvloeistof kan.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
SweetFirefly schreef:
03-05-2022 11:02
Volgens mij kun je de motor beter laten afkoelen door te stoppen, liefst in de schaduw, motorkap omhoog en de kachel aan te zetten, en pas na een half uur of zo te kijken of je nog iets met water of koelvloeistof kan.
Als zoiets (misschien) nodig zou zijn zou ik absoluut niet met een fijn gevoel op weg gaan. Moet er niet aan denken om tijdig te stoppen (in die warmte) en dan met een kokende auto te staan in een uithoek.

Urenlang in een hete auto maakt trouwens moe wat ook niet zo goed is voor je concentratie onderweg.
Ja hoor, gewoon doen.
Voordat wij kinderen hadden zijn we 2 jaar op rij naar Spanje gereden met een hamer op de achterbank. Startmotor kapot.
Geen airco, maar was prima te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven