Zuid Frankrijk in koekblik?

donderdag 5 mei 2022 om 11:03
Ik zou het zelf niet zo snel doen. Ik wil op zo’n lange rit toch wel wat comfort en een wat “veiliger” gevoel qua auto om me heen op de snelweg. Ik heb jaren in een Citroën saxo gereden, maar die vond ik toch altijd wat onveilig voelen vanwege de grootte en leeftijd. Als het een auto is met goede airbags zou ik het misschien wel doen. Al is de kreukelzone van de C1 ook behoorlijk beperkt natuurlijk.
Wij zijn overigens van plan om ooit eens met onze 2CV naar zuid Frankrijk te gaan. Maar dan willen we met de trein gaan het eerste deel (tot aan Lyon ofzo) en de rest binnendoor. Ga er niet mee over de route du soleil ofzo, daarvoor vind ik hem te onveilig
Wij zijn overigens van plan om ooit eens met onze 2CV naar zuid Frankrijk te gaan. Maar dan willen we met de trein gaan het eerste deel (tot aan Lyon ofzo) en de rest binnendoor. Ga er niet mee over de route du soleil ofzo, daarvoor vind ik hem te onveilig

donderdag 5 mei 2022 om 13:56
Heel simpel. Ja, reken maar van wel.GreenLadyFern schreef: ↑05-05-2022 10:55Partner was vooral benieuwd of anderen net zo gek waren als ik![]()
Dat is denk ik vooral een gevoel. Een C1 is een "bijna" oneindig en zeker voor zijn grootte veiliger auto dan een Saxo. Een Saxo is qua koelblikfactor echt niet veel beter dan een 2CV. Natuurlijk is een C1 nog steeds een kleine auto en dat is het voornaamste probleem. Maar voor zijn klasse is een C1 een heel behoorlijk auto. Daar hebben Toyota en PSA echt behoorlijk geleerd van vroegere NCAP debacles (zoals die Saxo). Er is op dat gebied echt veel gebeurd tussen het moment dat die Saxo uitkwam (gebaseerd op de 106 en daaarvoor de AX) en de totaal nieuw ontwikkelde in 2006 uitgekomen C1.Irregular_Choice schreef: ↑05-05-2022 11:03Ik zou het zelf niet zo snel doen. Ik wil op zo’n lange rit toch wel wat comfort en een wat “veiliger” gevoel qua auto om me heen op de snelweg. Ik heb jaren in een Citroën saxo gereden, maar die vond ik toch altijd wat onveilig voelen vanwege de grootte en leeftijd. Als het een auto is met goede airbags zou ik het misschien wel doen. Al is de kreukelzone van de C1 ook behoorlijk beperkt natuurlijk.
Wij zijn overigens van plan om ooit eens met onze 2CV naar zuid Frankrijk te gaan. Maar dan willen we met de trein gaan het eerste deel (tot aan Lyon ofzo) en de rest binnendoor. Ga er niet mee over de route du soleil ofzo, daarvoor vind ik hem te onveilig![]()
Ik vind het risico ook tamelijk subjectief. Op regionale 2 baas wegen is het risico op brokken veel groter dan op de snelweg. Daar waar je op de snelweg hooguit praat over schampschades en kop staartjes, heb je op regionale wegen vaak ernstigere botsingen. Opzij aangereden worden, frontaal of gedeeltelijk frontaal.
Desondanks zou ik me daar niet zo druk om maken. Als je in het dagelijke leven al je kms maakt in een krakkemikkige 0 NCAP sterren auto, waarom zou dat op vakantie dan wel een probleem zijn?
Nu is een Saxo qua comfort wel weer een stuk beter dan een 2CV en ongeveer gelijkwaardig aan een C1. Het is geen C5: daar heb je van Citroen wel een auto die al vroeg 5 NCAP sterren scoorde en waarmee je zelfs vandaag ook nog uitstekend zou moeten kunnen botsen (al heeft dat ook met het visuele aspect te maken).
donderdag 5 mei 2022 om 15:07
GreenLadyFern schreef: ↑05-05-2022 10:55Zo summier is het nu ook weer niet toch?
Dit topic was overigens niet bedoeld als hulpvraag om dit tusssen mij en mijn partner 'op te lossen'. Partner was vooral benieuwd of anderen net zo gek waren als ik
Ik vraag om de mening van anderen, dan luister/lees ik voornamelijk ipv zelf veel te schrijven.

Summier is misschien het goede woord niet. Het was meer dat ik dacht: als dagelijks rijden in een koekblik geen probleem is, waarom op vakantie dan ineens wel? Ik was op zoek naar het antwoord op die vraag. Ik behoor namelijk ook tot de groep van gekken.
Veel plezier alvast, wat de uiteindelijke keuze ook gaat worden.
donderdag 5 mei 2022 om 16:36
Je hebt ook mensen die in NL angstvallig hun gordel vastklikken, maar op vakantie in Turkije daar ineens niet moeilijk over doen.Jordan1756 schreef: ↑05-05-2022 15:07![]()
Summier is misschien het goede woord niet. Het was meer dat ik dacht: als dagelijks rijden in een koekblik geen probleem is, waarom op vakantie dan ineens wel? Ik was op zoek naar het antwoord op die vraag. Ik behoor namelijk ook tot de groep van gekken.
Veel plezier alvast, wat de uiteindelijke keuze ook gaat worden.