Lijf & Lijn alle pijlers

Start 2 Run - Rennen met Evy

15-06-2008 16:37 4492 berichten
Een succesverhaal, gestart door Athome:

Op internet een handig programma gevonden om op je mp-3 speler te zetten. Met een leuk muziekje erbij wordt je precies verteld hoelang je moet lopen, wanneer je wandelt en wanneer je weer tempo moet maken. In 27 lessen, verdeeld over 10 weken moet ik dan 5 km kunnen hardlopen.

Tot zover prima, maar over de techniek wordt niets verteld. Zijn er hier mensen die tips hebben?

Overigens ben ik benieuwd of dit gaat werken. In het verleden heb ik vaker geprobeerd om dit op te bouwen, maar dat lukte dan toch niet. Oorzaak was dan het niet plezierig kunnen lopen. Als je alleen maar bezig bent met wanneer je weer mag stoppen wordt het niet echt leuk, vandaar dat ik op dit moment vooral heel veel wandel. Maar wat meer conditie opbouwen lijkt me toch ook niet onbelangrijk.

Start to run, deel 1

Om te downloaden:

Reeks 0 - 5 km:

0-5 km

Reeks 5 - 10 km:

Ook hier vind ik geen werkende links meer voor

schema's

schema 0 - 5 km

schema 5 - 10 km

Om je loopjes te plannen en te meten:

afstandmeten

mapmyrun

runningmap

Rek en strekoefeningen:

atletiekunie

youtube

Aikidostretching

Runinfo.nl

Stretchoefeningen

Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:

Blessurewijzer

Blessures

Hyves

Rennen met Evy

Blog

Blog

Succes! Ik ben fier op je!
Alle reacties Link kopieren
Een herstel loopje noemt ze dat, tsss, opschepper!

Bedankt voor de kledingtips, dames! Ga gelijk dit weekend maar es op zoek. Weet nog niet zo goed wat beter zit: zo'n strakke (echt hardloopbroekje dus) of een gewone. Misschien beide maar kopen...
Liv, giechel...zo was het oprecht niet bedoeld!

Je zou me moeten zien sjokken...genant!
Liz -> Ik zou nu even gaan shoppen voor 'n broekje, er is nu overal (sportzaken / maar ook gewone zaken) uitverkoop. Dan scoor je 'n mooi broekje voor minder!

En de rest: lekker aan't lopen! Inderdaad jammer van alle blessures, even rust nemen is dan wel verstandig. Overbelasten demotiveert alleen maar... dus even rust en dan na 'n tijdje weer proberen! (maar uiteraard leven we met jullie mee, is balen!)

Ik ga morgen weer lekker rennen.
hallo allemaal,

ben al een tijdje aan het meelezen en niet meer aan het lopen. Maar vandaag en aan het mee schrijven en aan het lopen. Ben na een blessure toch maar weer begonnen met Evy 2. En zowaar het ging nog redelijk.

Wat vervelend dat veel mensen een blessure hebben, ik heb niet alles gelezen, want 162 pagina's is toch wat veel.

Iedereen suc6 gewenst, hoever je ook bent.
Dag sportievelingen!

Tis heerlijk om hier zo nu en dan te buurten en bij te lezen zeg. Maar jammer van de blessures. Lian, wat jammer joh. Maar die 30 minuten gaan jou ook echt wel een keer lukken!

Wolkenvrouw wat een topprestatie heb je geleverd! Over een paar maanden wil ik ook een 10km lopen, heb er nu al zin in.

Ik doe niets aan warming-up, ik jog gewoon langzaam in m'n ritme (niet dat het zoveel voorstelt, maar wel degelijk een 'ritme' hihi) en als coolingdown wandel ik gewoon naar huis. Daar aangekomen strek ik mijn benen wat... Dat is het wel zo'n beetje

He Sunlover, merk jij kwalitatief verschil in je broek van de Aldi en die van de hardloopwinkel? Aangezien jij ze allebei hebt, ben ik wel benieuwd wat je ervan vindt! Ik loop nu in katoenen sportbroeken - ook een korte, wat ik voorheen altijd zo 'kneuzig' vond maar nu heb ik er schijt aan - maar wil ook wel een echte hardlooptight erbij hebben. Voor de lange afstanden dadelijk

Want ook ik heb vandaag de 30-minuten-mijlpaal bereikt Anderhalve week terug had ik nog echt een dipje, maar nu zie ik het weer helemaal zonnig in. Ik ga gelijk door met Evy 2, maar dan met mijn eigen muziek en de intervallessen met Evy. Heb eigenlijk een enorme hekel aan intervallen (met spinning ook, beeuuuuh) maar schijnt hartstikke goed te zijn voor je conditie. Dus dan doe ik dat maar
De stof van het broekje bij de sportzaak vandaan is wat steviger en blijft iets beter op de plek zitten. Maar voor de rest maakt het niet veel verschil. Ik koop de laatste tijd mijn hardloop kleding bij zaken als Aldi, kruidvat e.d.

Wel heb ik een mouwloos hemdje gekocht bij de sportwinkel. Want de shirts bij de aldi en kruidvat zijn vaak erg groot en hoog gesloten met mouwen.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
chickberlyn, dankje!

Ik wil er ook echt mee doorgaan, vind het zo leuk en lekker! Ik sta nu ook te popelen met dit weer, heerlijk.. Maarja nog maar even wachten voor de zekerheid.

Goed zeg dat je de 30 min hebt gehaald! Kun je echt trots op zijn.
Weekje ziek en nu gestart met Evy 2. Goede genade, dat is niet eens joggen, maar sjokken. Helemaal op en buiten adem van de 30 minuten, die echt niet in de buure komt van de 5 km (zit om een of andere reden in mijn hoofd). Vandaag dan les 2, 35 minuten, helemaal uitgelopen, dan dan weer wel! Maar allee, ik ga volhouden, ik kan het. Iedereen succes en hou vol!
ik heb ondertussen ook een paar lessen gedaan. Het gaat best goed .

Zou je hier ook van afvallen?
Chickberlyn: BRAVO!!!! Goed gedaan joh!

Southerngirl...welkom in fase 2. Ik ben erg benieuwd wat jij van les 3 gaat vinden. Dat is interval...

Ik heb net afgesproken met een moeder van school die zondag de HELE marathon heeft gelopen om aanstaande zondag samen een rondje te rennen. Zo raar, ik raak helemaal nerveus daarvan!
Floorianne: mijn gewicht daalt héél erg langzaam sinds ik ben gaan lopen maar mijn kledingmaat daalt wel gestaag. Ik krijg kuilen op plekken waar vroeger bulten zaten. Hahhahahaha
Kom ook weer eens kijken hier. Lees vooral veel mee, maar zie dat er mensen zijn die afgelopen zondag ook in Amersfoort hebben gerent! Ik dus ook, de 5km, in 31:30 minuten, dankzij Evy ! Paar maanden geleden echt niet gedacht dat ik dat kon...Nu zit ik met een dillema, of ik voor de 10 km zal gaan, en zo ja, hoe? zelf of met Evy. Ik zie die versnellingslessen echt niet zitten, en vind 3 keer per week echt te vaak. Zeker als de afstand langer wordt, vind ik een uur echt lang..Ik had zelf in gedachte om 2 keer per week te gaan en dan per week een halve km er bij. Is dit haalbaar? Andere mensen ervaring?
Wat is iedereen goed bezig hier! Fijn ook dat het wat beter gaat met de blessures.

Ik snap mijn lijf af en toe echt niet. De eerste keer 4x8 liep ik als een zonnetje, de tweede keer met pijn en moeite, maar toch maar naar 10-10-12. Eerste keer was het zwahaar maar nu vandaag de tweede keer gelopen (na een nacht met weinig slaap, dus ik twijfelde nog of ik zou gaan) ging het super! Kon zelfs het liedje nog meezingen na afloop van de les. En ik weet echt niet waar het aan ligt. Begrijp dat meer mensen hier last van hebben - iemand enig idee waarom het de ene dag wel en de andere niet lukt?

Overmorgen lekker wel 2x15!
Ik heb dat ook hoor. Zondag en gisteren exact hetzelfde gelopen. Zondag fluitend met 2 vingers in mn neus en gisteren zuchtend en steunend.

ik heb nu 2 rondjes van 5,5 km uitgestippeld.Deze ga ik nu een tijdje lopen totdat ik het gevoel heb dat ze echt lekker gaan.

Want van kunnen kletsen of zingen tijdens het lopen is vooralsnog absoluut geen sprake!

Loopse iedereen!
hoi Max,

Ik heb zondag inderdaad de 10 gelopen in Amersfoort. Ik kan je vertellen hoe ik me daarop heb voorbereid: eerst een aantal weken deel2 van Evy gedaan, maar dan alleen de versnellingslessen ook echt met Evy op mijn hoofd. Verder volgde ik wel haar schema maar met mijn eigen muziek. Ik vond de versnellingslessen ook verschrikkelijk, maar merkte wel dat mijn tempo beter werd.

Ben toen overgestapt op "methode Wolkenvrouw" omdat het me te langzaam ging. Ik ben gewoon steeds meer gaan lopen.

De 10 ging prima (1 uur 12 minuten) en wilde nu dezelfde methode toepassen voor de training voor de Dam tot Dam (16.4 km) maar ben net teruggefloten: zomaar elke week 500 m erbij dat trekt je lijf gewoon niet. Ik stond na 8 km te kotsten in de berm...zo genant!

Ik ga op internet maar braaf zoeken naar een schema van 10 tot 16 km. 2x per week is eigenlijk net te weinig om uit te bouwen. Wel genoeg om te onderhouden wat je al kan.

Vast niet wat je wilde horen, maar het is alleen maar mijn ervaring. Succes!
Zo, vanochtend les 14 gelopen en na een moeizame start (want het was 7u!) kwam ik ineens in een ritme en vond het bijna jammer dat ik 'moest' wandelen :-) Wat ik wel merk, en ben benieuwd of jullie dit ook hebben, is dat ik tijdens het lopen 'last' kreeg van mijn heup. Nou ja, de aanhechting van m'n benen aan m'n heup, en niet zo zeer last maar een moe/stroef gevoel. Hebben jullie dit ook? En wat betekent het (toch hopelijk niet blessure-alarm)?
Max met 2 keer in de week lopen zul je veel sneller vooruit gang boeken dan met 2 x per week. In die week kun je ook het beste maar 1 keer een langere ruistge duurloop doen die je wekelijks maar met maximaal 10% uitbouwd.

De andere twee dagen kun je beter een wat kortere afstand lopen. En dan het liefst in een iets vlotter tempo of je loopt binnen die kortere loopjes een aantal blokjes in een iets vlotter tempo.

Variatie is het toverwoord. Zo bouw je waarschijnlijk veel sneller op dan dat je twee of drie keer per week je maximale afstand loopt.
Baukje...dank je wel. Vandaar dat ik stond te vomeren in de bosjes vanmorgen! Na mijn prestatieloop van zondag wilde ik vandaag 10.5 km lopen. Dat is dus teveel...
Doet de site bij jullie ook steeds zo raar of ligt dat aan mijn pc??

Er komt steeds iets te staan en als ik dan oke doe gaat de site weg. Heel vervelend want ik ben nu al 10 min bezig om jullie berichten te lezen.
quote:baukje schreef op 18 juni 2009 @ 13:44:

Max met 2 keer in de week lopen zul je veel sneller vooruit gang boeken dan met 2 x per week. In die week kun je ook het beste maar 1 keer een langere ruistge duurloop doen die je wekelijks maar met maximaal 10% uitbouwd.

De andere twee dagen kun je beter een wat kortere afstand lopen. En dan het liefst in een iets vlotter tempo of je loopt binnen die kortere loopjes een aantal blokjes in een iets vlotter tempo.

Variatie is het toverwoord. Zo bouw je waarschijnlijk veel sneller op dan dat je twee of drie keer per week je maximale afstand loopt.

2x sneller dan 2x? Wat bedoel je? Ik begrijp dat de strekking is dat je meer dan 2x p/week moet rennen om te kunnen opbouwen (misschien dat ik daar dan nu tegenaan loop, ga vanavond maar weer les 21 of 22 doen..)

Ben benieuwd of ik t nu vol hou.. Laatste 2x ging t net/net niet..
Naomi ik bedoelde dus inderdaad 3 keer in de week lopen.

Oeps wolkenvrouw, ik bewaar dat soort fratsen altijd alleen voor als ik net over de finish van een wedstrijd kom. (heerlijk voor als die lopers die na je binnen komen)
Wolkenvrouw, zou ik jou mogen vragen om het schema van de 5-10 km van Evy? Ik wil straks, als mijn blessure over is, ook graag alleen de interval-lessen gaan doen en de rest met mijn eigen muziek. Dank alvast!

Grafisch, dat gevoel in mij heup heb ik ook gehad. Wel lastig, ik weet ook niet precies wat het is. Feit is wel dat ik kort daarop mijn blessure kreeg, aan mijn knie. Weet niet of er verband tussen zit (haha, woordspeling) hoor, wellicht ook helemaal niet. Goed naar je lichaam luisteren!

Ik denk dat ik zo misschien even naar Runnersworld ga om mijn schoenen nog een keer extra te laten checken, schijnt dat je ook blessures kan krijgen als je schoenen niet helemaal goed zijn. Misschien heeft die man ook nog wel tips.

Succes allen!
heb net les 19 gelopen en het ging heerlijk, heb nog steeds dat ik de eerste minuten meer moeite heb met de loopstukken en aan het eind zou ik nog wel doorkunnen.

overmorgen 4x8. s kijken hoe dat gaat. hebben jullie ook ervaring met sprint training? voor volleybal conditie is sprinttraining belangrijk dus dat wil ik ook gaan doen.

groetjes
Ik twijfel, voel me enkel niet meer, maar weet niet of ik weer zal beginnen met lopen. Ik wil in ieder geval les 1 gaan doen om te proberen, maar weet niet goed wanneer. Ben een beetje angstig geworden. Wil niet weer last hebben en vervolgens weer 2 weken niet kunnen lopen.

Hertje hoe is het met jou blessure? Wanneer denk jij dat je weer kan gaan lopen?
Hertje, hierboven in de openingstopic staat ook een link naar het schema 5-10 km. Daar heb ik het ook vandaan...

Veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven