daten met thuiswonende kinderen

woensdag 1 juni 2022 om 13:26
Mijn ex en ik zijn nu ruim een half jaar uit elkaar. Hij heeft een nieuwe partner. Ik heb 2 maanden geleden iemand leren kennen met wie ik een super klik heb. Mijn kinderen wonen 100% bij mij. Ex woont wel op 5 minuten fietsafstand. Kinderen zijn 18 en 15. Ze zijn beide niet zo'n stappers dus veel thuis. Nu wil met name oudste nog geen nieuwe partners leren kennen. Dat is haar goed recht en dat respecteer ik. Consequentie is dat ik mijn 'partner' niet thuis kan uitnodigen. Ik ga dus veel zijn kant op. 15 minuten autorijden vanaf mijn huis. Ik ben als ik daar ben gewoon bereikbaar voor de kinderen. De laatste 2 weken ben ik zo'n drie keer in de week blijven slapen bij hem. Echter in combi met een fulltime baan betekent dat dat ik mijn kinderen een stuk minder zie. Ik merk ook dat ik mij hier behoorlijk schuldig over voel. Ik ben gewend er eigenlijk altijd voor ze te zijn en nu neem ik iets voor mij zelf. Het voelt ergens niet goed. Maar hem bij mij thuis laten komen gaat dus ook weer niet. Qua zelfstandigheid redden ze zich prima. Oudste is klaar met haar eindexamens, ze kookt vaak voor haar en haar broertje maar dat deed ze toch al want een hobbie.
Ik had eigenlijk niet verwacht zo snel iemand te leren kennen bij wie ik al zo snel meer tijd zou willen doorbrengen. Ik voel me echt in een spagaat zitten met het gevoel dat ik er voor de kinderen moet zijn en het gevoel bij mijn nieuwe relatie te willen zijn.
wat zouden jullie in mijn geval doen?
Ik had eigenlijk niet verwacht zo snel iemand te leren kennen bij wie ik al zo snel meer tijd zou willen doorbrengen. Ik voel me echt in een spagaat zitten met het gevoel dat ik er voor de kinderen moet zijn en het gevoel bij mijn nieuwe relatie te willen zijn.
wat zouden jullie in mijn geval doen?
donderdag 2 juni 2022 om 22:18
Ik wil hier op reageren vanuit mijn beleving. Ik was 14 toen mn ouders uit elkaar gingen. 15 toen mn moeder met nieuwe partners begon. Ik had daar veel moeite mee. Ook zij zei toen dat ze moeder was maar ook een vrouw met een leven. Nu ben ik 38 en begrijp ik dat maar toen ik als meisje van 15 vlak na een scheiding dat hoorde, geconfronteerd werd met haar nieuwe partner, ik was woest. Eigenlijk vooral verdrietig maar dat begreep ik toen niet. Ik had mn moeder zo nodig maar ze was er niet. Ze vond zelf van wel maar door zo snel al dat eigen leven aan mij op te dringen, maakte ze alles erger.lisbeth schreef: ↑01-06-2022 13:44ik heb nergens gezegd dat ik hem perse mee wil nemen. dat gaat tot na de zomer zeker niet gebeuren.
Waarom moet meteen het slechtste van iemand gedacht worden? ik heb mijn kinderen altijd bij mij. Ik hou zielsveel van ze. Ik zorg 100% voor ze. Draag alle verantwoordelijkheid. Maar ik ben ook een mens met gevoelens en een leven naast moeder zijn. wat vader doet daar kan ik niks aan doen. Ik probeer het te doen op de best mogelijke manier.
Kijk maar wat je er mee doet. Een kind van 15 is vooral puber en die van 18 is jong volwassen maar ook nog echt kind. Jouw ex ziet hun niet. Jij zegt daar niks aan te kunnen doen. Dat snap ik maar jouw kinderen moeten er wel mee dealen. Een half jaar gescheiden. Ik snap dat je verder wil maar volg het tempo van je kinderen anders maak je meer kapot dan je lief is.
donderdag 2 juni 2022 om 22:37
Niet alle kinderen denken daar hetzelfde over. Mijn jongste was ook 15 toen ik mijn lief ontmoette, een half jaar na vertrek van mijn ex. Mijn kind was vanaf dag 1 dol op hem. Ik stond zelf op de rem, omdat ik het voor mijzelf te snel vond allemaal. Kind vond het nergens voor nodig.zwembad84 schreef: ↑02-06-2022 22:18Ik wil hier op reageren vanuit mijn beleving. Ik was 14 toen mn ouders uit elkaar gingen. 15 toen mn moeder met nieuwe partners begon. Ik had daar veel moeite mee. Ook zij zei toen dat ze moeder was maar ook een vrouw met een leven. Nu ben ik 38 en begrijp ik dat maar toen ik als meisje van 15 vlak na een scheiding dat hoorde, geconfronteerd werd met haar nieuwe partner, ik was woest. Eigenlijk vooral verdrietig maar dat begreep ik toen niet. Ik had mn moeder zo nodig maar ze was er niet. Ze vond zelf van wel maar door zo snel al dat eigen leven aan mij op te dringen, maakte ze alles erger.
Kijk maar wat je er mee doet. Een kind van 15 is vooral puber en die van 18 is jong volwassen maar ook nog echt kind. Jouw ex ziet hun niet. Jij zegt daar niks aan te kunnen doen. Dat snap ik maar jouw kinderen moeten er wel mee dealen. Een half jaar gescheiden. Ik snap dat je verder wil maar volg het tempo van je kinderen anders maak je meer kapot dan je lief is.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)

donderdag 2 juni 2022 om 22:48
Natuurlijk wel, die schuldgevoelens kan je prima gebruiken als kompas en om je gedrag bij te stellen.
Een (net) 15-jarige 3x per week alleen (of met zus, ook goed) thuis laten, om bij een man (die niet op je kinderen zit tecwachten) te overnachten, is nou niet iets om toe te juichen.
Dus goed dat je er wat mee doet TO.
anoniem_65f406179499f wijzigde dit bericht op 02-06-2022 22:56
66.43% gewijzigd

donderdag 2 juni 2022 om 23:40
Precies. En de beste gesprekken met pubers komen op gang op de meest bizarre momenten, dus juist als er één even naar beneden komt om iets te drinken te pakken op een tijdstip dat je net naar bed zou gaan.
En bij uitslapen op zondagochtend worden ze echt wel fijner wakker als er gerommel beneden is, de koffiepot of warme broodjes.
Het gaat er niet om dat je jezelf moet wegcijferen als alleenstaande ouder, zoals iemand schreef nav één van mijn reacties.
Ten eerste is het maar net wat je zelf voelt en hoe je het zelf wilt beleven; als wegcijferen of als een bewuste keuze en waar je ook van geniet en gelukkig mee bent.
En verder moet de basis gewoon goed zijn en daarmee komt vanzelf het vertrouwen.
Hier is totaal geen basis nog. En zonder basis geen vertrouwen en dus geen echte verbinding met je kinderen. Als dat er wel is kan je prima in gesprek met pubers en vindt dat allemaal vanzelf zijn weg.
vrijdag 3 juni 2022 om 10:23
Nee, uiteraard niet. Zoveel mensen, zoveel reacties. Daar beschrijf ik het ook al mijn ervaring en met de afsluiter volg het tempo van je kind. De oudste is in dit geval iig zeer duidelijk. Jongste haal ik niet echt uit de tekst. Maar iig voor de oudste al reden genoeg om.te reflecteren. Dat gaat TO ook doen las ik.Hexopbezemsteel schreef: ↑02-06-2022 22:37Niet alle kinderen denken daar hetzelfde over. Mijn jongste was ook 15 toen ik mijn lief ontmoette, een half jaar na vertrek van mijn ex. Mijn kind was vanaf dag 1 dol op hem. Ik stond zelf op de rem, omdat ik het voor mijzelf te snel vond allemaal. Kind vond het nergens voor nodig.
vrijdag 3 juni 2022 om 10:28
Inderdaad. Ik vind het nogal aanmatigend om hier maar even te verkondigen dat TO geen echte verbinding heeft met haar kinderen.Hexopbezemsteel schreef: ↑03-06-2022 02:41Waarop baseer je je mening dat er geen basis is tussen to en haar kinderen en dat er dus geen vertrouwen is?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 3 juni 2022 om 10:35
Ik zou de kinderen volledig op 1 zetten. Als dat inhoudt dat je je partner daardoor weinig ziet en vnl belt of appt als de kinderen er niet zijn dan is dat gewoon zo. Soms kunnen dingen gewoon niet. Mooi zou zijn dat je onder schooltijd ff kan afspreken af en toe maar als dat bv vanwege werk niet kan zou ikzelf geen relatie aangaan.
vrijdag 3 juni 2022 om 21:14
Eens met deze goede post.WandaVision schreef: ↑02-06-2022 22:05Sowieso die man zit niet op haar kids te wachten. In het huidige woonklimaat is het een goed denkbaar scenario dat de kinderen nog aardig wat jaartjes thuis wonen. Dus voor de lange termijn ook lekker jofel.
Ik zou zelf dus echt enorm afknappen op iemand die mijn kind niet ziet zitten ook al kent hij mijn kind niet eens. Bedoel we komen als een package deal. Maar volgens mij snakt TO dusdanig naar aandacht dat dit allemaal ineens niet uitmaakt.
op deze leeftijd zitten ze inderdaad veel op hun kamer en doen ze veel zelf. Maar wat als er wat gebeurt? Sowieso zou ik me als kind echt lekker gewenst voelen als ma constant de hort op is.

zaterdag 4 juni 2022 om 09:03
Ik heb gisteren met oudste gesproken.
Over dat het bij date slapen voor mij niet goed voelt. Dus dat ik meer thuis wil zijn. Oudste gaf aan dat voor haar 1 tot 2 nachten per week geen probleem is.
Ze is eerlijk genoeg om het te menen.
Ik ga nu even uit van misschien 1 nacht slapen en 1 avond daar en naar huis rijden. Eens kijken hoe het loopt.
Ook nog gesprek met ex gehad dat ik ook wat meer ruimte nodig heb. Niet alleen om mijn date te ontmoeten maar ook gewoon voor mijzelf. De afspraak is dat de kinderen nu 1 avond in de week bij ex gaan eten. Ook hebben we erover gehad dat de kinderen ook wel eens bij hem kunnen gaan slapen. 1 nacht per kwartaal bijvoorbeeld. Ik heb dit eerst met beide kinderen besproken en die vonden het prima. Hond gaat mee, leuk filmpje etc en de avond is gezellig. Dit geeft mij ook wat meer ruimte. Plus is het goed voor hun relatie.
Over dat het bij date slapen voor mij niet goed voelt. Dus dat ik meer thuis wil zijn. Oudste gaf aan dat voor haar 1 tot 2 nachten per week geen probleem is.
Ik ga nu even uit van misschien 1 nacht slapen en 1 avond daar en naar huis rijden. Eens kijken hoe het loopt.
Ook nog gesprek met ex gehad dat ik ook wat meer ruimte nodig heb. Niet alleen om mijn date te ontmoeten maar ook gewoon voor mijzelf. De afspraak is dat de kinderen nu 1 avond in de week bij ex gaan eten. Ook hebben we erover gehad dat de kinderen ook wel eens bij hem kunnen gaan slapen. 1 nacht per kwartaal bijvoorbeeld. Ik heb dit eerst met beide kinderen besproken en die vonden het prima. Hond gaat mee, leuk filmpje etc en de avond is gezellig. Dit geeft mij ook wat meer ruimte. Plus is het goed voor hun relatie.

zaterdag 4 juni 2022 om 09:41
Met name dat laatste ook. Ik kan mij ook helemaal niet voorstellen dat hij daar zelf geen behoefte aan heeft.lisbeth schreef: ↑04-06-2022 09:03Ik heb gisteren met oudste gesproken.
Fijn dat je dat contact weer hebt kunnen herstellen.

zaterdag 4 juni 2022 om 09:51
Je kunt ook alles negatief maken.Pittenbrood schreef: ↑04-06-2022 09:47T is belangrijk voor de kinderen maar om kinderen vaker naa een ex te latengaan omdat je dan zelf leuke dingen kan doen nee daar kan ik me niks bij voorstellen. Zou voor mij als kind echt niet leuk voelen.
Het is belangrijk voor hun relatie. Ze zien hem dan vaker, ze brengen tijd met hem door wat goed is voor beide.
Voor mij is het belangrijk ergens een moment alleen te zijn. Ik zeg niet dat ik iedere avond dat zij weg zijn meteen bij date zit maar voor mij is het wel fijn eens een leger huis te hebben. Even stilte en rust om bij te komen. Even opladen.

zaterdag 4 juni 2022 om 09:54
zaterdag 4 juni 2022 om 09:57
Ja dat zei ik ook. Belangrijk voor hun relatie. In dat opzicht ook normaal. Kinderen zijn van beide ouders hebben allebei recht om tijd met ze door te brengen.
Ik heb zelf in mijn eentje een kind opgevoed en heb nog nooit een keer hem ergens gebracht om op te laden. Dus ik kan me er niks bij voorstellen dat een moeder zoiets doet. Alle moeders zijn anders. Mijn ouders hebben mij nog nooit ergens heengebracht omdat ze een stiller huis wilden ik had dat als kind echt heel erg gevonden. Ik was elke dag bij hun en hoorde bij hun. Dat voelde als onvoorwaardelijk.
Ik heb zelf in mijn eentje een kind opgevoed en heb nog nooit een keer hem ergens gebracht om op te laden. Dus ik kan me er niks bij voorstellen dat een moeder zoiets doet. Alle moeders zijn anders. Mijn ouders hebben mij nog nooit ergens heengebracht omdat ze een stiller huis wilden ik had dat als kind echt heel erg gevonden. Ik was elke dag bij hun en hoorde bij hun. Dat voelde als onvoorwaardelijk.

zaterdag 4 juni 2022 om 10:00
Dat is jouw keuze.Pittenbrood schreef: ↑04-06-2022 09:57Ja dat zei ik ook. Belangrijk voor hun relatie. In dat opzicht ook normaal. Kinderen zijn van beide ouders hebben allebei recht om tijd met ze door te brengen.
Er zijn zat koppels die hun kinderen een nachtje of een weekend naar een oppas brengen om een gezellig weekend door te brengen. Dat maakt niet dat zij minder van hun kinderen houden. Je bent naast ouder ook nog vrouw, partner, werknemer. Je hebt heel veel rollen in het leven. Die kunnen naast elkaar bestaan. Dat mijn kinderen een nacht naar hun vader gaan, lees hun vader. Betekent niet dat ik niet onvoorwaardelijk van ze hou

zaterdag 4 juni 2022 om 10:04
Goede stappen TO!lisbeth schreef: ↑04-06-2022 09:03Ik heb gisteren met oudste gesproken.

zaterdag 4 juni 2022 om 10:16
Ik zie wel wat het wordt. Voor nu is het leuk maar je krijgt nooit garanties voor de toekomst. Misschien wordt het wat misschien niet.LuciFee2022 schreef: ↑04-06-2022 10:11Klinken als goede stappen.
Ik hoop eerlijk gezegd dat je voor een leukere vent gaat uiteindelijk, deze die je kinderen niet erbij wil, is dat niet.
zaterdag 4 juni 2022 om 10:35
Wat mij dan weer raakt is dat het hiervoor niet belangrijk was aan het herstel van contact met vader te werken maar nu jij ineens een date hebt en meer ruimte wil ze ineens 1x per week daar gaan eten. Zou dat niet vanaf de scheiding prioriteit 1 moeten zij geweest?
noekie-noek wijzigde dit bericht op 04-06-2022 10:57
2.31% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in