Het “leed” dat vakantie vrienden heet

23-05-2022 08:07 1735 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor Augustus hebben we eindelijk een vakantie geboekt. Toen ik dat terloops aan een andere nursery moeder vertelde, vroeg ze wanneer en waarheen. Onze dochter speelt geregeld met haar zoon. Ik kreeg zaterdag alleen wel een beetje een onaangename verassing. De moeder heeft aangegeven dat ze bewust de tweede week van onze vakantie hetzelfde hotel hebben geboekt. Is een all inclusive resort dus we komen elkaar absoluut tegen.

Laat ik voorop stellen dat het voor de kinderen in beginsel leuk is, maar ik had dat wel graag van te voren geweten. Ze zijn ontzettend gastvrije en lieve mensen voor een avondje of twee maximaal, maar echt niet om daar je vakantie mee door te brengen. Ze zijn nogal intens en ook heel anders in de opvoeding. Bovendien spreekt de moeder slecht Engels (ze is Turkse) en hoewel ze ongetwijfeld goede bedoelingen had, vind ik dit vrijpostig en eigenlijk gewoon raar. Is het onredelijk dat ik hier wat gepiekerd over ben?

Zij gaat er immers ook gewoon vanuit dat we de hele vakantie met elkaar op trekken. En zelfs al zouden wij daarover afspraken maken, dan vrees ik dat onze dochter per se met haar zoon wil spelen (de hele dag) en bij wijze van spreken bij het opstaan al vraagt waar L. is. Wij staan dus voor een verdrongen feit en ik weet niet hoe ik dit zo goed mogelijk kan aanpakken. Mijn man probeert deze ouders ook al een tijd te ontlopen, om redenen die ik best begrijp, maar de kinderen spelen wel samen en dat vind ik helemaal prima.

Geen zin in een wat nukkige echtgenoot, geen zin in een discussie met mijn 4-jarige dochter hoe vaak ze L. kan zien gedurende vakantie en zelf ook geen zin om ze de hele week om mij heen te hebben. Dat gezegd hebbende: ben ook niet uit op ruzie met de ouders van mijn dochter’s vriendje. Ik weet echt niet hoe ik dit het beste kan aanpakken…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dianaf schreef:
05-06-2022 23:13
Nou, had jij even mazzel dat ze het zo bracht. Dat was voor jou de perfecte opening. :cheer2:

Inderdaad, goed gedaan :thumbsup:
Here am I in my little bubble
Als je mijn vriendin was zou ik zeggen:
Wat ben ik trots op je! 😁

Net als jij zou ik dagen opzien tegen het moeten zeggen. En tegelijkertijd weten dát je het moet zeggen omdat het anders steeds verder uit de klauwen loopt.

Ik hoop dat je het kan verdragen dat je het gezegd hebt, bedoel dat je er geen onrustig gevoel aan overhoudt.

Het is namelijk echt heel goed van je dat je je grens hebt aangegeven en duidelijk hebt gemaakt hoe het wat jullie betreft zit.

Knap van je!

--- is het heel erg dat toen ik vanmorgen filmpje zag met paddington en de Queen dat ik toen dacht, o is het nu die jubilee; straks even lezen hoe het gegaan is bij Baggals picknick? 🙈 smeuïg is niet het goede woord maar inderdaad zo'n herkenbare situatie dat iets sociaal heel ongemakkelijk wordt en je er niet goed uitkomt wat nu goed is om te doen, en wil weten hoe het afgelopen is.
Heel goed gedaan Baggal!
Hoop dat het een beetje ingezonken is bij haar.
metallover wijzigde dit bericht op 06-06-2022 06:15
1.39% gewijzigd
Ha-ha, Alphia - da’s niet erg, ik heb dat ook wel eens gehad met een topic. Was de reclame ook in Nederland te zien trouwens? Hadden best geluk met het weer vandaag, want het bleef droog.

Ja - een andere ouder begon gewoon over vakantie plannen voor de zomer en toen bracht T. het zo dat het leek alsof we dit bewust gedaan hadden met wederzijds goedvinden. Dit was een “ijzer smeden als het heet is verhaal” en ik voel mij er (nog steeds) een klein beetje rot onder, maar als het verhaal wordt “Baggal en familie T. gaan samen op vakantie” dan heb ik daar ook geen zin in. Alsof we het ooit zo afgesproken hadden… :@@: Dus, ja: ik zeg dit soort dingen niet graag, maar het moest wel gezegd worden.

Ik ben benieuwd hoe het de volgende weken zal gaan: L. en S. zijn zeer dol op elkaar, maar ik ga even geen play dates voorstellen, de boel de boel laten. Ik zeg niet dat er niets komt tot en met augustus voor speelafspraken, maar wil wel af van dat intensieve contact.

Afgelopen 4 dagen Jubilee waren leuk, maar mega intens. Elke dag was er wel een street party of een picnic. Een beetje 4 dagen Koningsdag maar dan groter.

Mijn man was een beetje verbaasd dat het er zo uitkwam. Natuurlijk als ze elkaar op de vakantie zien gaan haar zoon en mijn dochter heus af en toe met elkaar spelen (en da’s prima), maar ik hoop (en verwacht) wel dat de boodschap duidelijk is dat we ook ons eigen plan grotendeels trekken.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Dat indirecte in the UK is echt een dingetje. Ik werkte ooit met een Brit die mijn Nederlandse directheid niet trok. Ik zijn omslachtige manier van communiceren niet dus dat was vaak mot.

Hij noemde mij ongevoelig en ik hem overgevoelig... Ben gewoon een doorsnee Nederlandse qua communicatie maar man, man wat een gezever.

Iig goed TS dat je je uitgesproken hebt.
Ik werk veel met Britten en herken dat indirecte dan weer totaal niet. De Britten waar ik door de jaren mee heb gewerkt zijn echt heel goed in kort en soms zelfs vilein aan te geven als iets ze niet bevalt. Amerikanen zijn veel wolliger en kleden negatieve berichten veel meer in met wat positiefs er omheen.
Britten kunnen, en dat is mijn ervaring, in zakelijke context heel direct en soms hard zijn.
Maar in sociale omgangsvormen vind ik ze zo indirect (en soms hypocriet) als maar zijn kan. En zelfs na 10 jaar heb ik moeite met de darling, lovely, honey at the end van een zin. Brrrrr…
Baggal schreef:
06-06-2022 09:13
Britten kunnen, en dat is mijn ervaring, in zakelijke context heel direct en soms hard zijn.
Maar in sociale omgangsvormen vind ik ze zo indirect (en soms hypocriet) als maar zijn kan. En zelfs na 10 jaar heb ik moeite met de darling, lovely, honey at the end van een zin. Brrrrr…

Dat vind ik juist altijd zo charmant! (Maar hoeft natuurlijk niet bij elke zin)
Wat goed! Daar ben je toch zelf ook wel heel trots op?? Super goed gedaan!
Nou ik ben vooral blij dat het gezegd is. Maar vond het vervelend om het op een feestje te melden en kwam gisteren maar moeilijk in slaap. Was vanmorgen erg opgelucht dat ik haar even niet zag bij de nursery… :-?

Maar voel vooral opluchting dat zij weet hoe wij er in staan.
Weetje Baggal, je was hier gewoon niet zonder rotgevoel vanaf gekomen. Dat stond al vast vanaf het moment dat zij meldde dezelfde locatie te hebben geboekt. Je hebt het echt super goed aangepakt!
Goed gedaan Baggal! Probeer je er niet rot onder te voelen. Zij heeft je in deze positie gemanoeuvreerd, waardoor jij niets anders kon dan het rechtzetten. Goed dat je gelijk gebruik hebt gemaakt van het moment.
Jullie zijn lief :cheer:

Ik denk ook omdat ik het van te voren niet had voorbereid dat ik het in een keer spontaan kon zeggen (zonder wikken en wegen). Er staat in ieder geval een lijn in het zand en da’s wel een aangename gedachte.
Heel goed Baggal! en qua rot voelen is de schade nu ook wel beperkt gebleven denk ik als je bedenkt hoeveel negatieve energie het formuleren van een app, versturen, wachten op antwoord en daar in de tussentijd mee bezig zijn, het interpreteren van een antwoord etc. je had gekost.
Heb je het idee dat de boodschap nu wel echt is aangekomen?
Liever dat je je nu even rot voelt, dan dat je je straks de hele vakantie op zit te vreten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Baggal schreef:
06-06-2022 11:14

Ik denk ook omdat ik het van te voren niet had voorbereid dat ik het in een keer spontaan kon zeggen (zonder wikken en wegen). Er staat in ieder geval een lijn in het zand en da’s wel een aangename gedachte.
You let out your inner bitch!:-)
Baggal schreef:
06-06-2022 11:14

You let out your inner bitch!:-)
Discobar schreef:
06-06-2022 11:29
Heel goed Baggal! en qua rot voelen is de schade nu ook wel beperkt gebleven denk ik als je bedenkt hoeveel negatieve energie het formuleren van een app, versturen, wachten op antwoord en daar in de tussentijd mee bezig zijn, het interpreteren van een antwoord etc. je had gekost.
Heb je het idee dat de boodschap nu wel echt is aangekomen?
Ze reageerde teleurgesteld omdat ze vond dat het zo leuk was/is voor L. en S. En dat haar zoontje vaak vraagt of hij met S. of P (een ander meisje) kan spelen. Ik snap het best. Zij gaat een maand naar Turkije naar haar familie en vrienden. Haar man komt in de laatste twee weken. Haar zoontje spreekt geen Turks, dus het is voor hem juist zo leuk als hij aan het eind van de vakantie een week mijn S. ziet. Snap ik wel, maar is niet helemaal mijn probleem en ze had het dan moeten overleggen: “you just stated that we’re going on holiday together, however we’re going on holiday as a family of three and you just happen to be there since you booked the same resort. We’re looking forward to have some quality time as a family. If S. and L. bump into each other and want to play, that can be fine occasionally, but we will want to do most things separately from your family if that’s ok as we never planned a holiday together.”
En verder zei ik zoiets van we vinden jullie aardig, maar hebben ook space nodig. Ik heb het daar bij gelaten en ben bij een ander groepje ouders gaan staan bij het springkussen. Aan haar reactie te merken weet ze wel dat we niet enthousiast zijn over het idee van een “gezamenlijke vakantie”.

Mijn man kwam hen later tegen en deed wat aan de organisatie van het event en zij dat er een “atmosphere” was tussen T. en haar man (dat was voordat hij wist dat ik haar gesproken had). Maar ik weet niet of dat kwam doordat zij het haar man inmiddels had verteld, want ik weet ook dat ze ook eerder die dag ruzie met haar man gehad had over de pup die ze hebben (en waar zij vanaf wil). Tja…
Je hebt veel woorden nodig. Ik zou het zelf heel kort houden. Hoe korter de boodschap hoe duidelijker denk ik altijd.
sende schreef:
06-06-2022 11:55
Je hebt veel woorden nodig. Ik zou het zelf heel kort houden. Hoe korter de boodschap hoe duidelijker denk ik altijd.
Dit was heel duidelijk hoor.
Hartstikke goed TO, wat fijn dat je het zo hebt kunnen zeggen! Een geluk dat zij zich zo uitte, zo kon jij er op inhaken ipv zelf ‘Het Gesprek’ te moeten beginnen.

Nu vol houden, voor hetzelfde geld ben jij opeens de onaardige persoon en is zij verongelijkt/verdrietig.
Bedenk dan dat je niks verkeerd hebt gedaan, zij heeft jullie ongevraagd in een lastige positie gebracht.
sende schreef:
06-06-2022 11:55
Dat is lang niet altijd zo. Vaak roepen korte berichten juist vragen op, of er is erg veel ruimte voor eigen invulling.
Lorem_Ipsum schreef:
06-06-2022 13:45
Dat is lang niet altijd zo. Vaak roepen korte berichten juist vragen op, of er is erg veel ruimte voor eigen invulling.
Ik ben ook geen communicatie-expert hoor.

Maar in dit geval had ik het gelaten bij;
“you just stated that we’re going on holiday together, however we’re going on holiday as a family of three and you just happen to be there since you booked the same resort. We’re looking forward to have quality time as a family.

Het onderstaande biedt mi meer ruimte voor eigen invulling door de vetgedrukte woorden:

We’re looking forward to have some quality time as a family. If S. and L. bump into each other and want to play, that can be fine occasionally, but we will want to do most things separately from your family if that’s ok as we never planned a holiday together.”

Maar goed, wat je zelf zou zeggen is altijd anders en dit is ook nog wat je dénkt te zeggen.
sende schreef:
06-06-2022 14:27
Ik ben ook geen communicatie-expert hoor.

Maar in dit geval had ik het gelaten bij;
“you just stated that we’re going on holiday together, however we’re going on holiday as a family of three and you just happen to be there since you booked the same resort. We’re looking forward to have quality time as a family.

Het onderstaande biedt mi meer ruimte voor eigen invulling door de vetgedrukte woorden:

We’re looking forward to have some quality time as a family. If S. and L. bump into each other and want to play, that can be fine occasionally, but we will want to do most things separately from your family if that’s ok as we never planned a holiday together.”

Maar goed, wat je zelf zou zeggen is altijd anders en dit is ook nog wat je dénkt te zeggen.
Snap dat je dat zegt, maar ik wilde ook geen algemene holiday “ban” geven. Kom ik weer een beetje op het 20 - 100 verhaal, want de kids zien elkaar of je nou wil of niet. Noch mijn man noch ik hebben er gigantische problemen mee dat dit gebeurt. Alleen de boodschap “we hebben GEEN gezamenlijke vakantie” en we doen vooral ons eigen ding is denk ik wel duidelijk overgekomen en daar was het mij om te doen.
Ah fijn zo! Netjes gebracht ook Baggal.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven