Wat vind jij nu echt te duur geworden?
zondag 20 februari 2022 om 08:37
maandag 27 juni 2022 om 11:20
Mijn ouders hebben dezelfde bank die ze hadden toen ik nog thuis woonde. Die is toch wel minstens 15 jaar oud nu en die kan nog prima 10 jaar mee als ik hem zo beoordeel. Evenals hun stoelen. Zijn alleen nieuwe wieltjes onder gekomen een paar jaar terug omdat de oude versleten waren.
Mijn bank gaat denk ik geen 10 jaar meer mee, misschien nog wel 5 jaar. Maar ja dat was dus een bankje van 500 euro. Dan vind ik 7-10 jaar in totaal netjes.
En ik weet ook dat mijn opa en oma nooit wat bij Ikea kochten (was dat er toen al? Geen idee). Al hun spullen komen van een echte meubelzaak, is ook van dat zware donkere hout, niet te tillen zo zwaar is het. Dat is een stuk duurzamer dan het MDF en spaanplaat van Ikea banken. Mijn bank kan ik zelf zo optillen of neerleggen als ik wil. Dat hoef ik met de bank van mijn grootouders niet te proberen. Dus die vergelijking is niet helemaal eerlijk denk ik.
Mijn bank gaat denk ik geen 10 jaar meer mee, misschien nog wel 5 jaar. Maar ja dat was dus een bankje van 500 euro. Dan vind ik 7-10 jaar in totaal netjes.
En ik weet ook dat mijn opa en oma nooit wat bij Ikea kochten (was dat er toen al? Geen idee). Al hun spullen komen van een echte meubelzaak, is ook van dat zware donkere hout, niet te tillen zo zwaar is het. Dat is een stuk duurzamer dan het MDF en spaanplaat van Ikea banken. Mijn bank kan ik zelf zo optillen of neerleggen als ik wil. Dat hoef ik met de bank van mijn grootouders niet te proberen. Dus die vergelijking is niet helemaal eerlijk denk ik.

maandag 27 juni 2022 om 11:30
Oh zo, dat is waar. In die tijd was het allemaal nog handwerk en heel duurzaam.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑27-06-2022 11:13Maar hierboven wordt gezegd "gaat al vijf jaar mee" en dat mag ik toch minstens hopen ja! Mensen die ik ken die nog oude bankstellen/stoelen hebben, die gaan dus al 20/30 jaar of langer mee. Dan is vijf jaar toch een lachertje? Dat bedoel ik dus meer; ik weet ook wel dat wij een uitzondering waren (gewoon pech) maar ik ken tegenwoordig niemand waarvan het bankstel (of de tv, of....) 15 jaar of langer mee gaat, terwijl dat vroeger, volgens mij dan, veel meer het geval was.
En dan bedoel ik niet een beschadiging omdat er een schaar of zo valt, of een kat haar nagels er in heeft gezet, maar echt qua constructie of stof; die lijken echt wel sneller er door heen te gaan de laatste 15/20 jaar, in tegenstelling tot spul uit de jaren 70/80/90.
maandag 27 juni 2022 om 12:05
HEMA is nadat het is overgenomen anders gaan inkopen om te overleven. Alle waar naar zijn geld.
dinsdag 28 juni 2022 om 08:51
Ik herken het totaal niet. De meubels die wij 20 jaar terug hebben gekocht staan er nog steeds! (Hoewel ik wel wat anders wil....)Irish_Wasser_Woman schreef: ↑27-06-2022 11:13Maar hierboven wordt gezegd "gaat al vijf jaar mee" en dat mag ik toch minstens hopen ja! Mensen die ik ken die nog oude bankstellen/stoelen hebben, die gaan dus al 20/30 jaar of langer mee. Dan is vijf jaar toch een lachertje? Dat bedoel ik dus meer; ik weet ook wel dat wij een uitzondering waren (gewoon pech) maar ik ken tegenwoordig niemand waarvan het bankstel (of de tv, of....) 15 jaar of langer mee gaat, terwijl dat vroeger, volgens mij dan, veel meer het geval was.
En dan bedoel ik niet een beschadiging omdat er een schaar of zo valt, of een kat haar nagels er in heeft gezet, maar echt qua constructie of stof; die lijken echt wel sneller er door heen te gaan de laatste 15/20 jaar, in tegenstelling tot spul uit de jaren 70/80/90.
Het bankstel, was bijna 20 jaar, mooi zwart leer, hebben we verkocht, was haast niet versleten.
De keukenstoelen hebben we vervangen omdat er in de witte stof vlekken zaten.
De keuken van 15 jaar, nog geen krasje!
Ook de t.v. hebben we al 10 jaar.
Elektrische apparaten vind ik wel zoiets. Een wasmachine kocht je vroeger 2 x in je leven. Nu heb je elke 5 tot 10 een bieuwe nodig. Dat geven producenten ook toe.
Ja, die consumptiemaatschappij baart mij ook weleens zorgen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
dinsdag 28 juni 2022 om 10:02
Ja die achteruitgang is goed te merken, ik kocht er altijd mijn hoeslakens en was er heel tevreden over maar nu gaan ze wel erg snel stuk telkens. Iemand een tip voor kwalitatief goede hoeslakens?
C'est la vie
dinsdag 28 juni 2022 om 10:32
Ik vind ze bij dekbed discounter (webshop) wel fijn.SusieFlower schreef: ↑28-06-2022 10:02Ja die achteruitgang is goed te merken, ik kocht er altijd mijn hoeslakens en was er heel tevreden over maar nu gaan ze wel erg snel stuk telkens. Iemand een tip voor kwalitatief goede hoeslakens?
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.

dinsdag 28 juni 2022 om 15:52
Ik heb heel erg het idee dat je die klop volgend jaar gaat zien.... Dit jaar hebben we nog de oogst van vorig jaar heb ik begrepen...Blauwetrui schreef: ↑28-06-2022 15:48Ik dacht een tijdje geleden ergens gelezen te hebben dat brood ook duurder zou worden, maar tot nu toe valt het me nog mee.

dinsdag 28 juni 2022 om 15:56
En dat verdien je terug? Zo'n nieuw apparaat moet ook gemaakt worden, kost veel energie. En het oude, nog goede apparaat, moet worden gedemonteerd. Het is wel mooie marketingpraat door het bedrijf, ze verkopen zo veel meer.
dinsdag 28 juni 2022 om 15:56
Aaah..PizzaVreter schreef: ↑28-06-2022 15:52Ik heb heel erg het idee dat je die klop volgend jaar gaat zien.... Dit jaar hebben we nog de oogst van vorig jaar heb ik begrepen...
dinsdag 28 juni 2022 om 18:46
Bij de bakker hier is alles toch wat duurder geworden. Brood en ook bij v een slagroom snite. Die was eerst 9,95 en nu 10,95.Blauwetrui schreef: ↑28-06-2022 15:48Ik dacht een tijdje geleden ergens gelezen te hebben dat brood ook duurder zou worden, maar tot nu toe valt het me nog mee.
dinsdag 28 juni 2022 om 19:25
Mijn wasmachine is 9 jaar oud, een simpele goedkope Beko. Van mij mag ie nog wel even mee.
Ik heb een 2e hands salontafel, kastje, boekenkast, ladekastje, rotan loungestoel (inmiddels weer helemaal hip) en buffetkast. Bijna allemaal ook al een jaar of 9 en daarvoor hebben anderen er jarenlang gebruik van gemaakt.
Kleding gaat ook heel wat jaren mee afhankelijk hoe vaak ik het draag. De kwaliteit van het maken en de materialen is echt wel minder geworden hoor. Sowieso wel met veel dingen zoals tech. Gewoon geen updates meer geven zodat je gedwongen een nieuwe dient te kopen.
Een oude tv 3 jaar terug pas weg gedaan. Dat was zo'n bakbeest en minstens 20 jaar oud en dat ding deed het nog steeds. Maar ik wilde geen tv meer omdat het ding enorm veel ruimte in nam.
Ik koop eigenlijk zelden iets. Behalve sneakers. Dat is wel mijn grote zwakte.
Ik heb een 2e hands salontafel, kastje, boekenkast, ladekastje, rotan loungestoel (inmiddels weer helemaal hip) en buffetkast. Bijna allemaal ook al een jaar of 9 en daarvoor hebben anderen er jarenlang gebruik van gemaakt.
Kleding gaat ook heel wat jaren mee afhankelijk hoe vaak ik het draag. De kwaliteit van het maken en de materialen is echt wel minder geworden hoor. Sowieso wel met veel dingen zoals tech. Gewoon geen updates meer geven zodat je gedwongen een nieuwe dient te kopen.
Een oude tv 3 jaar terug pas weg gedaan. Dat was zo'n bakbeest en minstens 20 jaar oud en dat ding deed het nog steeds. Maar ik wilde geen tv meer omdat het ding enorm veel ruimte in nam.
woensdag 29 juni 2022 om 10:50
We kopen altijd (hetzelfde) volkorenbrood bij de supermarkt maar viel me deze week op dat de sneetjes veel kleiner waren.Blauwetrui schreef: ↑28-06-2022 15:48Ik dacht een tijdje geleden ergens gelezen te hebben dat brood ook duurder zou worden, maar tot nu toe valt het me nog mee.

woensdag 29 juni 2022 om 12:17
Ja en daarom wordt koffie ook weer duurder. Straks is het niet meer te betalen. Je zal maar verslaafd zijn aan koffie, sigaretten en broodPizzaVreter schreef: ↑28-06-2022 15:52Ik heb heel erg het idee dat je die klop volgend jaar gaat zien.... Dit jaar hebben we nog de oogst van vorig jaar heb ik begrepen...

woensdag 29 juni 2022 om 12:19
Jij bent een voorbeeldconsuminderaarbroodtrommel schreef: ↑28-06-2022 19:25Mijn wasmachine is 9 jaar oud, een simpele goedkope Beko. Van mij mag ie nog wel even mee.
Die sneakers zijn je van harte gegund.

woensdag 29 juni 2022 om 12:23
StevieNicks schreef: ↑29-06-2022 10:50We kopen altijd (hetzelfde) volkorenbrood bij de supermarkt maar viel me deze week op dat de sneetjes veel kleiner waren.
Ja, nou je het zegt, dat valt mij ook op. Ik heb ineens kleinere boterhammen.

woensdag 29 juni 2022 om 13:08
Ik deed altijd wel lang met spullen en was al lang bezig met dierenwelzijn. Ik ben op mijn 10e vegetariër geworden, inmiddels bijna 29 jaar geleden.Koffieverkeerd schreef: ↑29-06-2022 12:19Jij bent een voorbeeldconsuminderaar
Die sneakers zijn je van harte gegund.
Paar jaar terug begonnen met het boek van Marie Kondo en dat, een jaar geen kleding meer kopen challenge topic.
Ik gaf echt veel te veel uit aan oa kleine troepjes en kleding. We gingen toen met wat vriendinnen in de Ijhallen zitten en als je zag hoeveel dozen met spullen voorbij kwamen.. Oef.. En we zaten toen echt 3 jaar lang wel 3x per jaar. Echt, hoe dan?
De strekking van dat boek klopt wel. Als je heel bewust alle spullen door je handen laat gaan kom je wel tot wat realisaties.
Toen ook wat goede documentaires gezien zoals The True Cost en steeds bewuster gaan leven. Corona was eigenlijk het laatste zetje. Ook vanuit een financieel oogpunt levert het veel op alw as dat niet de eerste insteek.
woensdag 29 juni 2022 om 17:38
Ik heb het even terug gezocht.
14 april kostte de pasta penne 0,89 cent bij Ah en nu nog steeds.
Wel zal het schaarser worden op den duur ivm tarwe tekort.
Ik merkte dit al bij Amazing oriental, daar zijn heel veel lege vakken bij de instant noodles.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
woensdag 29 juni 2022 om 17:52
Koffie komt toch niet uit Oekraine? Of zeg ik nu iets heel domsKoffieverkeerd schreef: ↑29-06-2022 12:17Ja en daarom wordt koffie ook weer duurder. Straks is het niet meer te betalen. Je zal maar verslaafd zijn aan koffie, sigaretten en brood![]()