Ervaringen doubleren in het vo
zaterdag 9 juli 2022 om 16:18
Naar aanleiding van een ander topic, ben ik benieuwd naar ervaringen met doubleren.
En dan vooral hoe je er zelf jaren later op terugkijkt.
En zou je met de kennis/ervaring van nu dezelfde beslissing hebben genomen of zou je ipv daarvan liever hebben willen afstromen of een andere optie?
Ben dus niet op zoek naar "shit, mijn kind blijft zitten". Wel naar "ik ben zelf als kind op de middelbare school blijven zitten, en heb dat zus en zo ervaren."
En dan vooral hoe je er zelf jaren later op terugkijkt.
En zou je met de kennis/ervaring van nu dezelfde beslissing hebben genomen of zou je ipv daarvan liever hebben willen afstromen of een andere optie?
Ben dus niet op zoek naar "shit, mijn kind blijft zitten". Wel naar "ik ben zelf als kind op de middelbare school blijven zitten, en heb dat zus en zo ervaren."
zaterdag 9 juli 2022 om 18:34
Nergens over.
Ben gewoon benieuwd naar hoe mensen daar op terugkijken. Pure interesse!
zaterdag 9 juli 2022 om 18:35
Dat denk ik niet hoor. En ik vind het nu met de corona-jaren ook ècht niet meer representatief voor wat dan ook hoe kinderen scoren op school.
Mijn ouders hebben (serieuze) steken laten vallen. Naast die lat durf ik echt niemand anders leggen. Dus ik heb niet echt een nuttig verhaal voor je.
Wat mijn oudste zoon erg heeft geholpen om zich met meer inzet meer op school te focussen was enthousiasme voor vervolgopleidingen. Toen hij wist waar hij het allemaal voor moest doen was het alsof de motor werd aangezet. Na járen van drama en ellende en bossen extra grijze haren huppelt hij nu fluitend met twee vingers in zijn neus door twee universitaire studies. Dus houdt hoop!
zaterdag 9 juli 2022 om 18:36
Ik ben blijven zitten in gymnasium 3. Ik ben een beta en die 6 talen waren lastig, vooral na geen klap te hebben uitgevoerd de laatste 3 jaar basisschool, de klas was niet zo tof en ik bleek achteraf chronisch ziek (te weinig energie reeds in vo).
Niemand stelde voor dat ik van school ging om atheneum oid te doen, doubleren werd gezien als logisch in mijn geval.
2e keer vrolijk doorlopen (zelfs Duits, Frans en Grieks gingen aardig) en uiteindelijk examen gedaan met best redelijke cijfers.
Daarna wel vastgelopen op uni ivm ziekte die steeds erger werd, helaas.
Niemand stelde voor dat ik van school ging om atheneum oid te doen, doubleren werd gezien als logisch in mijn geval.
2e keer vrolijk doorlopen (zelfs Duits, Frans en Grieks gingen aardig) en uiteindelijk examen gedaan met best redelijke cijfers.
Daarna wel vastgelopen op uni ivm ziekte die steeds erger werd, helaas.
zaterdag 9 juli 2022 om 18:43
Waarom niet? Ons kind is van mavo, mbo, hbo naar uni gegaan.Liefie schreef: ↑09-07-2022 18:28Ik ben ook in 4 havo blijven zitten. Ik was vooral mentaal veel te jong, en motivatie was op die leeftijd (15-16) een issue.
Daarna zonder problemen havo, vwo en universiteit afgerond. Afstromen zou voor mij een minder goede oplossing zijn geweest, dan had ik deze stappen denk ik niet kunnen halen.

zaterdag 9 juli 2022 om 18:44
Dit is echt een hoopgevend verhaal! Wat fijn dat het goed gaat nu met je zoon. Hier dus ook al 4 jaar drama, ellende en grijze haren. Mijn kind weet al wel de richting die ze op wil en meer nadruk op/verband met die toekomst kan ik nog wel leggen.sprankelend schreef: ↑09-07-2022 18:35
Wat mijn oudste zoon erg heeft geholpen om zich met meer inzet meer op school te focussen was enthousiasme voor vervolgopleidingen. Toen hij wist waar hij het allemaal voor moest doen was het alsof de motor werd aangezet. Na járen van drama en ellende en bossen extra grijze haren huppelt hij nu fluitend met twee vingers in zijn neus door twee universitaire studies. Dus houdt hoop!
zaterdag 9 juli 2022 om 18:44
Maar zit je dochter dan niet gewoon een niveau te hoog? Is naar de mavo of vmbo geen optie meer?Marelyse schreef: ↑09-07-2022 17:46Wat hadden jouw ouders anders kunnen/moeten doen? Misschien kan ik er tips uithalen. We hebben overigens al veel geprobeerd om aan ondersteuning te bieden alleen tot nu toe heeft niks het gewenste effect. Het enige wat tot nu toe echt voor betere cijfers zorgde was een steengoede bijlesdocent, maar die is er helaas mee gestopten het was direct weer mis. We hebben ons nog een tijdje beholpen met studentenbijles omdat we geen andere senior bijlesdocent konden vinden maar dat werkte voor geen meter. Dat je niet denkt dat wij liefdeloze ouders zijn ofzo
.
Luzac (of de concurrent) kunnen we haar overigens niet bieden omdat we dat niet kunnen betalen.
This is not kosher!
zaterdag 9 juli 2022 om 18:46
Hier mavo 2 over gedaan. Was goed voor me. Ik heb tijdens het doublure jaar veel vrienden gemaakt, geleerd om minder verlegen te zijn.
Mijn kind heeft middelbare school in 4 jaar afgerond. Is 15 als ze op het mbo begint. Nu komt ze in de klas met 17, 18 en 19 jarigen. Ik was zelf ook net 17 toen ik naar het mbo ging. Lijkt mij lastig voor zo'n jonge meid. Ben benieuwd.
Mijn kind heeft middelbare school in 4 jaar afgerond. Is 15 als ze op het mbo begint. Nu komt ze in de klas met 17, 18 en 19 jarigen. Ik was zelf ook net 17 toen ik naar het mbo ging. Lijkt mij lastig voor zo'n jonge meid. Ben benieuwd.

zaterdag 9 juli 2022 om 18:49
Ze zit nu al in 4 havo, dus dat is geen optie meer. Als ik alles vooraf had geweten dan was ze zeker gestart op de mavo. Ze gaat wel van profiel veranderen, we hopen dat dat ook helpt.
zaterdag 9 juli 2022 om 18:53
En MBO 4? Ik ken een aantal die na de MBO 4 prima HBO studenten zijn, met een hoop extra kennis en ervaring in hun achterzak.
Oh lees nu dat je dat geen optie vindt.
72jelle wijzigde dit bericht op 09-07-2022 18:55
5.06% gewijzigd

zaterdag 9 juli 2022 om 18:54
Dat lijkt me ook best wel pittig. Maar ze gaat het vast redden!Stormke81 schreef: ↑09-07-2022 18:46Hier mavo 2 over gedaan. Was goed voor me. Ik heb tijdens het doublure jaar veel vrienden gemaakt, geleerd om minder verlegen te zijn.

zaterdag 9 juli 2022 om 18:57
Die route hebben we eerder ook in gang gezet maar om bepaalde redenen bleek het uiteindelijk geen goede optie. Het wordt te herkenbaar om er verder over uit te weiden, sorry.
zaterdag 9 juli 2022 om 19:03
Nou ik hoop dat het helpt en ze iets makkelijker erdoorheen komt.
En daarna lekker iets doen wat ze leuk vindt.
En achteraf praten is natuurlijk altijd makkelijk.
Zelf ben ik met hangen en wurgen (en bijles) het VWO doorgekomen, en achteraf had ik zo graag de havo gedaan. Of eigenlijk wilde ik dat toen al, maar dat mocht niet.
This is not kosher!
zaterdag 9 juli 2022 om 19:09

zaterdag 9 juli 2022 om 19:16
Wij hadden ook zo’n feestjaar, van de 4 havo klas bleef ook een derde zitten. Zelf zat ik toen in 4 gymnasium op die school, voor mij ook echt een party-jaar, maar toch met de hakken over de sloot. Ik zou dan gewoon gedoubleerd hebben, zeker niet afgestroomd. Heb dat jaar gewoon geen klap uitgevoerd en ook veel gespijbeld.
zaterdag 9 juli 2022 om 19:57
VWO 4 blijven zitten, heb nooit echt geleerd om te leren en 1e 3 jaar met 2 vingers in de neus gehaald. In 4 moest ik echt wat gaan doen en deed ik niet.
Vond het blijven zitten nog niet eens heel erg, maar de klas waar ik in kwam was echt een wereld van verschil qua volwassenheid vergeleken de klas waar ik eerder in zat. Had echt het idee dat ik bij kleine kinderen in de klas kwam. Was het na dat jaar ook helemaal zat. Ouders aangegeven dat ik liever via volwassen onderwijs m'n diploma wilde halen. M'n vader was daarop tegen (had dat zelf gedaan en gezien hoeveel mensen eerder stopten). Gelukkig jaar 5 en 6 in 1x kunnen doen via Luzac. Dat is echt goed voor me geweest. Achteraf had ik tijdens dat jaar wel meer rust moeten nemen in de vakanties en weekenden. Is me het jaar daarop opgebroken aan de andere kant: hele goede ervaring geweest en overvraag mezelf nu niet meer.
Vond het blijven zitten nog niet eens heel erg, maar de klas waar ik in kwam was echt een wereld van verschil qua volwassenheid vergeleken de klas waar ik eerder in zat. Had echt het idee dat ik bij kleine kinderen in de klas kwam. Was het na dat jaar ook helemaal zat. Ouders aangegeven dat ik liever via volwassen onderwijs m'n diploma wilde halen. M'n vader was daarop tegen (had dat zelf gedaan en gezien hoeveel mensen eerder stopten). Gelukkig jaar 5 en 6 in 1x kunnen doen via Luzac. Dat is echt goed voor me geweest. Achteraf had ik tijdens dat jaar wel meer rust moeten nemen in de vakanties en weekenden. Is me het jaar daarop opgebroken aan de andere kant: hele goede ervaring geweest en overvraag mezelf nu niet meer.
zaterdag 9 juli 2022 om 20:26
Gym2 blijven zitten. Kwam in een véél leukere klas terecht. Ik was eerst een van de jongsten in de klas, nu kwam ik in een leeftijdsgroep terecht die beter bij m'n ontwikkeling paste. Schoolwerk ging opeens vlotjes ( niet heel gek natuurlijk
) . De rest van de school stoomde ik zonder al te veel moeite door. Het zitten blijven zelf was wel even vervelend maar het pakte buitengewoon goed uit.

For whom the bell tolls
zaterdag 9 juli 2022 om 20:36
Dat verhaal zie ik bij héél veel kinderen.
zaterdag 9 juli 2022 om 21:23
Is 4 havo echt zo’n beruchte? Mijn dochter gaat het volgend jaar voor de tweede keer doen. Ze heeft al een vmbo-t diploma. Mijn neefje heeft het net zo gedaan maar die is nu wel met mooie cijfers naar de vijfde. Dochter zit volgend jaar nog met twee andere klasgenoten die ook van de mavo zijn gekomen, dus ze hebben dan een hele lichting meerderjarige havisten 
Ik hoop erg op een goede afloop. We gaan tegen het schooladvies in, dus worst case scenario is dat ze volgend jaar alsnog naar mbo gaat met nóg een jaar vertraging.

Ik hoop erg op een goede afloop. We gaan tegen het schooladvies in, dus worst case scenario is dat ze volgend jaar alsnog naar mbo gaat met nóg een jaar vertraging.
zaterdag 9 juli 2022 om 22:25
Voor onze oudste was dat jaar een verademing. Eindelijk van die vakken af die hij niets aan vond. Bijna heel havo 4 in Corona thuis moeten doen, dat bleek voor hem dé manier van leren. Nu met mooie cijfers een havo diploma gehaald.
Zoon 2 gaat komend jaar havo 4 doen. Daar zie ik het iets minder rooskleurig voor in eerlijk gezegd. Al 2 jaar met hakken over de sloot naar het volgende jaar. Dus we gaan het zien... ik heb mezelf voorgenomen het een beetje los te laten. Ben bang dat dat me slecht lukt, haha.
zondag 10 juli 2022 om 14:18
Lijkt me stug dat ze de enige is die met 15 jaar aan het MBO begint en dat er geen andere 15 jarigen op haar nieuwe school zitten . Er zijn toch veel meer jongeren die met 15 van het VMBO naar het MBO gaan?Stormke81 schreef: ↑09-07-2022 18:46Hier mavo 2 over gedaan. Was goed voor me. Ik heb tijdens het doublure jaar veel vrienden gemaakt, geleerd om minder verlegen te zijn.
Ik was 16 toen ik van de HAVO af kwam en richting HBO ging en ik was niet de enige.

zondag 10 juli 2022 om 16:37
Uiteraard niet de enige op het hele mbo maar wel in haar opleiding. We wonen op het platteland en niet in de randstad. De klassen zijn hier denk ik kleiner.Flipflop schreef: ↑10-07-2022 14:18Lijkt me stug dat ze de enige is die met 15 jaar aan het MBO begint en dat er geen andere 15 jarigen op haar nieuwe school zitten . Er zijn toch veel meer jongeren die met 15 van het VMBO naar het MBO gaan?
Ik was 16 toen ik van de HAVO af kwam en richting HBO ging en ik was niet de enige.
Daarnaast loopt ze sociaal-emotioneel iets achter op huidige leeftijdgenoten.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in