Mijn eerste sollicitatie

maandag 11 juli 2022 om 15:08

Oké, ik heb 1x gesolliciteerd toen ik 15 was, bijna 20 jaar geleden. Daarna raakte ik arbeidsongeschikt en kreeg ik Wajong. Ik heb van alles geprobeerd, zonder resultaat. Ik heb niet meer dan een mavo-diploma, omdat studeren te stressvol voor me is. Ik dacht heel lang: zonder opleiding kom ik niet aan het werk, want werkervaring heb ik ook al niet. Daar hield het dus op voor mijn gevoel. 
Nu is er een gruwelijk personeelstekort overal en heb ik de stoute schoenen aangetrokken. Ik heb een sollicitatieformulier ingeleverd bij de supermarkt om de hoek en ik werd na minder dan een dag al gebeld om een afspraak te maken voor een sollicitatiegesprek. Die afspraak is morgen. Ik vind het doodeng. Ik heb duurzaam geen arbeidsvermogen volgens het uwv, ik hoef dus niet te werken en als gevolg daarvan heeft de werkgever nergens recht op als ik daar werk en/of als ik uitval.
Ik weet niet precies waarom ik dit topic open. Eigenlijk om een paar dingen denk ik. Ten eerste omdat ik gewoon trots op mezelf ben dat ik dit aandurf na al die jaren. Ten tweede omdat wat tips voor het gesprek wel fijn zou zijn. Ik ben van plan eerlijk te zijn over mijn Wajong, en ik hoop dat ze me dan een kans durven te geven. Ik ben ook benieuwd of er anderen zijn die een soortgelijk verhaal hebben en hoe dat is uitgepakt.
Ik belde ook met het uwv, die zei dat ik alleen een herkeuring zou krijgen als ik zelf aangeef dat het beter gaat, en niet als ik gewoon ga werken? Ik vond het maar een vaag verhaal. Het lijkt mij sterk dat ik tot mijn pensioen kan blijven werken zonder ooit uwv op mijn dak te krijgen. Praktische tips hoe te dealen met het uwv zijn dus ook welkom.

Nu is er een gruwelijk personeelstekort overal en heb ik de stoute schoenen aangetrokken. Ik heb een sollicitatieformulier ingeleverd bij de supermarkt om de hoek en ik werd na minder dan een dag al gebeld om een afspraak te maken voor een sollicitatiegesprek. Die afspraak is morgen. Ik vind het doodeng. Ik heb duurzaam geen arbeidsvermogen volgens het uwv, ik hoef dus niet te werken en als gevolg daarvan heeft de werkgever nergens recht op als ik daar werk en/of als ik uitval.
Ik weet niet precies waarom ik dit topic open. Eigenlijk om een paar dingen denk ik. Ten eerste omdat ik gewoon trots op mezelf ben dat ik dit aandurf na al die jaren. Ten tweede omdat wat tips voor het gesprek wel fijn zou zijn. Ik ben van plan eerlijk te zijn over mijn Wajong, en ik hoop dat ze me dan een kans durven te geven. Ik ben ook benieuwd of er anderen zijn die een soortgelijk verhaal hebben en hoe dat is uitgepakt.
Ik belde ook met het uwv, die zei dat ik alleen een herkeuring zou krijgen als ik zelf aangeef dat het beter gaat, en niet als ik gewoon ga werken? Ik vond het maar een vaag verhaal. Het lijkt mij sterk dat ik tot mijn pensioen kan blijven werken zonder ooit uwv op mijn dak te krijgen. Praktische tips hoe te dealen met het uwv zijn dus ook welkom.

maandag 11 juli 2022 om 15:13

Kassa, daarvoor zoeken ze ook iemand dus op die functie heb ik gesolliciteerd.Explorista schreef: ↑11-07-2022 15:12Wat voor werk heeft je voorkeur?
Vakken vullen 's ochtends vroeg?
Kassa werk?
Broodafdeling?
Dankje!

maandag 11 juli 2022 om 15:40

Goed bezig!  

Solliciteren is altijd toch wel een beetje spannend.
Ik zou het hebben over de volgende zaken; uiteraard in hoeverre jij dat belangrijk/relevant vindt.
- Het aantal uren per week/dag. Als je bijvoorbeeld 16 uur gaat werken, en het zijn steeds diensten van 4 uur, ben je 4 dagen aan het werk. Misschien wil je dit wel of juist niet.
- Mogelijkheid tot vaste dagen of bepaalde dag niet. Bijvoorbeeld omdat je elke maandag vrijwilligerswerk doet/therapie hebt/sportclub hebt.
- Eventueel starttijden. Of je 4x 4 uur werkt waarbij je start op 7 uur of om 12 uur. Maakt best wat uit.
En het UWV...
Ik zie deze pagina over WAJONG Inkomsten naast WAJONG
Je moet het sowieso doorgeven, zodat ze nooit kunnen zeggen dat je inkomsten verzwijgt. Maar voor hij stopt ben je wel een tijdje verder en ik lees ook dat als hij stopt, je eventueel nog in aanmerking kunt komen. Lees het door en ga zeker bij het UWV aan de telefoon hangen. Laat ook het een ander op schrift zetten.
Ik zou het hebben over de volgende zaken; uiteraard in hoeverre jij dat belangrijk/relevant vindt.
- Het aantal uren per week/dag. Als je bijvoorbeeld 16 uur gaat werken, en het zijn steeds diensten van 4 uur, ben je 4 dagen aan het werk. Misschien wil je dit wel of juist niet.
- Mogelijkheid tot vaste dagen of bepaalde dag niet. Bijvoorbeeld omdat je elke maandag vrijwilligerswerk doet/therapie hebt/sportclub hebt.
- Eventueel starttijden. Of je 4x 4 uur werkt waarbij je start op 7 uur of om 12 uur. Maakt best wat uit.
En het UWV...
Je moet het sowieso doorgeven, zodat ze nooit kunnen zeggen dat je inkomsten verzwijgt. Maar voor hij stopt ben je wel een tijdje verder en ik lees ook dat als hij stopt, je eventueel nog in aanmerking kunt komen. Lees het door en ga zeker bij het UWV aan de telefoon hangen. Laat ook het een ander op schrift zetten.
                                    Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

maandag 11 juli 2022 om 16:09

maandag 11 juli 2022 om 16:24

Dat geldt alleen als je arbeidsvermogen hebt, zo vertelde het uwv mij toen ik ze vandaag belde.viva-amber schreef: ↑11-07-2022 16:09To, het is niet waar dat je werkgever nergens recht op heeft. Voor wajongers geldt no risk polis tot aow. Als je ziek wordt kan de werkgever 70% van je loon terugkrijgen.

maandag 11 juli 2022 om 16:26

Dankjewel! Die pagina had ik gevonden ja. De tips voor het gesprek heb ik ook zeker wat aan!dianaf schreef: ↑11-07-2022 15:40Goed bezig!![]()
En het UWV...
De rest ook bedankt voor de succeswensen.
Nog een vraag vraag, misschien heel stom: kun je naar een sollicitatie bij een supermarkt gewoon een zomerjurk aan (ik heb zomerjurken tot mijn schenen, dus geen hele korte ofzo) of moet het formeler? Ik heb echt geen idee.

maandag 11 juli 2022 om 16:33

Dan ben je verkeerd voorgelicht en dat gebeurd vrij regelmatig. Ook is de wetgeving op het gebied van de WAJONG aan verandering onder hevig. Dus kan een advies van 5 jaar geleden nu niet meer van toepassing zijn.
Dit staat notabene op de website van het UWV zelf:
No-riskpolis en no-riskverklaring(Klik om in te klappen)
Heeft u een handicap, bent u ziek of was u ziek, bent u langdurig werkloos of bent u opgenomen in het doelgroepregister? Dan kan voor u de no-riskpolis gelden als u gaat werken. Dat betekent dat wij uw werkgever een Ziektewet-uitkering betalen als u (weer) ziek wordt. Uw werkgever hoeft dan een groot deel van uw loon niet zelf te betalen. De no-riskpolis geldt maximaal 5 jaar.
De no-riskpolis geldt langer dan 5 jaar als 1 van deze situaties voor u geldt:
U heeft of had Wajong.
U heeft een WSW-indicatie.
U werkt beschut.
U werkt met een ziekte of handicap (banenafspraak).
In deze gevallen geldt de no-riskpolis zolang u werkt.
Bron
https://www.uwv.nl/particulieren/voorzi ... Dindicatie.
Er staat niet bij dat je geen recht hebt, wanneer je geen arbeidsvermogen hebt.
Het is dus belangrijk dat je eerlijk bent, mocht je worden aangenomen en je wordt later ziek.
                                    This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

maandag 11 juli 2022 om 17:01

maandag 11 juli 2022 om 17:19

Dankje! Wat vermoeiend dat je niet gewoon kan vertrouwen op wat het uwv vertelt. Ik had al twijfels bij het verhaal, omdat hij ook zei dat gaan werken nooit een reden is om te herkeuren. En dat leek me heeel sterk. Goed te weten dat er dus wel compensatie is en ik ga zeker eerlijk zijn!viva-amber schreef: ↑11-07-2022 16:33Dan ben je verkeerd voorgelicht en dat gebeurd vrij regelmatig. Ook is de wetgeving op het gebied van de WAJONG aan verandering onder hevig. Dus kan een advies van 5 jaar geleden nu niet meer van toepassing zijn.
Dit staat notabene op de website van het UWV zelf:
No-riskpolis en no-riskverklaring(Klik om in te klappen)
Heeft u een handicap, bent u ziek of was u ziek, bent u langdurig werkloos of bent u opgenomen in het doelgroepregister? Dan kan voor u de no-riskpolis gelden als u gaat werken. Dat betekent dat wij uw werkgever een Ziektewet-uitkering betalen als u (weer) ziek wordt. Uw werkgever hoeft dan een groot deel van uw loon niet zelf te betalen. De no-riskpolis geldt maximaal 5 jaar.
De no-riskpolis geldt langer dan 5 jaar als 1 van deze situaties voor u geldt:
U heeft of had Wajong.
U heeft een WSW-indicatie.
U werkt beschut.
U werkt met een ziekte of handicap (banenafspraak).
In deze gevallen geldt de no-riskpolis zolang u werkt.
Bron
https://www.uwv.nl/particulieren/voorzi ... Dindicatie.
Er staat niet bij dat je geen recht hebt, wanneer je geen arbeidsvermogen hebt.
Het is dus belangrijk dat je eerlijk bent, mocht je worden aangenomen en je wordt later ziek.

maandag 11 juli 2022 om 17:33

Wat stoer Drackie!! Ik ben zelf ook vanuit de Wajong (met arbeidsvermogen) aan het werk, inmiddels al 4 jaar in verschillende banen. Tussendoor wel een aantal keer terug moeten vallen, maar altijd maar voor tijdelijk gelukkig. Voor zover ik weet, krijg je een herbeoordeling als je 5 jaar aan het werk bent maar het kan zijn dat dat inmiddels ook al weer is veranderd (of wellicht verschilt per regeling). 
Ik ben echt geen expert ofzo, maar mocht je even willen kletsen ofzo dan mag je me altijd pb’en
Hoe dan ook heel veel succes natuurlijk!!
                    Ik ben echt geen expert ofzo, maar mocht je even willen kletsen ofzo dan mag je me altijd pb’en
Hoe dan ook heel veel succes natuurlijk!!

maandag 11 juli 2022 om 18:13

Dat laatste is ook niet waar, men mag altijd herkeuren en meestal doet men dat wanneer je een jaar werkt (je mag binnen 5 jaar een herbeoordeling aanvragen wanneer je terugvalt), want dan heb je laten doen dat het kan. ook moet je je inkomen zelf goed opgeven, want men gaat verrekenen met de uitkering. je mag dus niet 2 inkomens 100% houden.Drackie schreef: ↑11-07-2022 17:19Dankje! Wat vermoeiend dat je niet gewoon kan vertrouwen op wat het uwv vertelt. Ik had al twijfels bij het verhaal, omdat hij ook zei dat gaan werken nooit een reden is om te herkeuren. En dat leek me heeel sterk. Goed te weten dat er dus wel compensatie is en ik ga zeker eerlijk zijn!
Ik heb 10 jaar bij het UWV gewerkt ook in bezwaar en beroep. Aan de telefoon zit het laagst opgeleide personeel.
                                    This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

maandag 11 juli 2022 om 18:39

Je staat trouwens ook in doelgroepregister banenafspraak. 
Speel open kaart en wees eerlijk over wat je wel en niet aan kan. Ik neem aan dat je niet volledig en duurzaam ben afgekeurd vanwege - bij wijze van spreken - je zweetvoeten. Onderschat kassawerk niet. Je moet 2 uur achter elkaar kunnen zitten, veel reiken en tegen rijen mensen kunnen.
Verder: succes!
                    Speel open kaart en wees eerlijk over wat je wel en niet aan kan. Ik neem aan dat je niet volledig en duurzaam ben afgekeurd vanwege - bij wijze van spreken - je zweetvoeten. Onderschat kassawerk niet. Je moet 2 uur achter elkaar kunnen zitten, veel reiken en tegen rijen mensen kunnen.

maandag 11 juli 2022 om 19:01

Kleding:
Zomerjurk kan prima voor je sollicitatie.
Uiteraard je benen ontharen.
Jurk met een mouw(tje).
Geen blote schouders.
Trek dichte lage schoenen of ballerina's o.i.d. aan.
Geen teenslippers.
                                    Ik houd van aardappelen. 
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
                                                                                Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.

maandag 11 juli 2022 om 20:48

Dat heb ik al eens opgezocht en daarvoor is de eis wel dat je (als je wajong hebt) kunt werken. Als het goed is sta ik daar dus niet in.viva-amber schreef: ↑11-07-2022 18:39Je staat trouwens ook in doelgroepregister banenafspraak.
Ik ben lichamelijk trouwens relatief gezond (ik kan alleen geen uren staan), dus lang zitten, reiken etc. is geen probleem. Ik ben psychisch afgekeurd maar dat gaat al jaren goed. Mijn grootste probleem is dat ik heel slecht tegen stress kan, daar krijg ik terugvallen van. Daarom is studeren ook geen optie.
                                    drackie wijzigde dit bericht op 11-07-2022 23:06

0.28% gewijzigd

maandag 11 juli 2022 om 20:49

Dankje! Dat was ik inderdaad van plan dus dat komt goed!Explorista schreef: ↑11-07-2022 19:01Kleding:
Zomerjurk kan prima voor je sollicitatie.
Uiteraard je benen ontharen.
Jurk met een mouw(tje).
Geen blote schouders.
Trek dichte lage schoenen of ballerina's o.i.d. aan.
Geen teenslippers.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in