Werk & Studie alle pijlers

Twee banen?

21-07-2022 12:28 51 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk vanuit huis, en nu heb ik voor 6 maanden een tweede baan aangeboden gekregen, ik vroeg mij af of dat mag als ik mijn werkgever informeer en zij hiermee akkoord gaat?

Het is een baan waarbij ik eigen uren mag indelen en dus makkelijk kan combineren, naast dat ik bij de ene 4 dagen werk en de andere 5 dagen ga werken. Ik heb geen huisdieren, man of kind. dus genoeg tijd, ook voor mijzelf want weekenden zijn vrij.

Zou dit kunnen en heeft iemand ervaring hier mee?
Je gaat dus in totaal 1,8 fte per week werken? Arbotechnisch mag dat niet, maar ik weet niet of je werkgever het ook kan verbieden.
Als je werkgever er mee akkoord gaat, wat zou dan het probleem zijn?

Hou er wel rekening mee dat je misschien bij je huidige werkgever onder een vergrootglas komt, qua maak je je uren, ben je bereikbaar, komen je werkzaamheden af.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Daarbij moet je ook niet vergeten, dat je maar bij een baan loonheffingskorting kan toepassen. Soms is het dan niet meer de moeite waard.
Staat er in je contract iets over nevenwerkzaamheden?

Kan er sprake zijn van belangenverstrengeling of concurrentie?
KamilleT schreef:
21-07-2022 12:30
Je gaat dus in totaal 1,8 fte per week werken? Arbotechnisch mag dat niet, maar ik weet niet of je werkgever het ook kan verbieden.
Mag dat echt niet? Ik hoor zo vaak van mensen in hoge functies dat ze 60 of 80 uur per week werken, hoe zit dat dan? Of gaat het om contracturen en werken die mensen op papier 40 uur?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Felidaes schreef:
21-07-2022 12:32
Daarbij moet je ook niet vergeten, dat je maar bij een baan loonheffingskorting kan toepassen. Soms is het dan niet meer de moeite waard.

Wat een dom gelul!

Je mag het maar bij één toe laten passen maar als je nog recht hebt op korting, krijg je dat bedrag uiteindelijk terug via je jaarlijkse aangifte.

Loonheffingskorting gaat over je totale jaarinkomen, maakt niet uit hoeveel werkgevers je hebt.

Boven de heffingsvrijevoet betaal je bij je eerste werkgever ook lasten.
Als zij akkoord gaan wel, maar als ik je eerste werkgever was, ging ik hier absoluut niet mee akkoord. Er staan niet voor niets maximale arbeidsuren omschreven in CAO's. Je hebt ook tijd nodig om op te laden. De balans werk-prive slaat heel ongezond door als jij 1,8 FTE gaat werken per week. En als je daardoor ziek wordt, is je werkgever wel de Sjaak om jouw loon door te betalen.
Is dat überhaupt niet in strijd met de arbeidstijdenwet? Of gaat dat niet op als je het zelf vrijwillig doet?
Susan schreef:
21-07-2022 12:38
Mag dat echt niet? Ik hoor zo vaak van mensen in hoge functies dat ze 60 of 80 uur per week werken, hoe zit dat dan? Of gaat het om contracturen en werken die mensen op papier 40 uur?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... k%20werken.
Andersom schreef:
21-07-2022 12:40
Wat een dom gelul!

Je mag het maar bij één toe laten passen maar als je nog recht hebt op korting, krijg je dat bedrag uiteindelijk terug via je jaarlijkse aangifte.

Loonheffingskorting gaat over je totale jaarinkomen, maakt niet uit hoeveel werkgevers je hebt.

Dat is helemaal niet waar.

Dit heb ik mij ook een keer laten wijsmaken. Uiteindelijk heb ik vrijwilligerswerk gedaan voor paar euro’s per uur en niks terug gekregen aan aangifte.

Mijn advies: doe het niet!
Neem een baan waarbij je genoeg uren kan en ga niet lopen spreiden.
Susan schreef:
21-07-2022 12:38
Je mag over een bepaald aantal weken maar gemiddeld 48-55 uur per week werken. Je moet je werkgevers informeren over je aantal uren bij een andere baan, omdat zij degene zijn die de boete krijgen bij overschrijding van het maximaal aantal uren. Meer dan 60 uur per week mag nooit.
KamilleT schreef:
21-07-2022 12:30
Wellicht lees ik erover heen, maar waar haal jij die 1.8FTe vandaan? Ik lees dat TO een baan voor 6 maanden aangeboden heeft gekregen, maar niet voor hoeveel uur dat is.
Andersom schreef:
Wat een dom gelul!

Nou nou, rustig aan.
Dahlia74 schreef:
21-07-2022 12:43
Wellicht lees ik erover heen, maar waar haal jij die 1.8FTe vandaan? Ik lees dat TO een baan voor 6 maanden aangeboden heeft gekregen, maar niet voor hoeveel uur dat is.
In de openingspost staat dat ze dan bij de ene vier dagen werkt en bij de ander vijf dagen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
LexAndTheCity schreef:
21-07-2022 12:42
Dat is helemaal niet waar.

Dit heb ik mij ook een keer laten wijsmaken. Uiteindelijk heb ik vrijwilligerswerk gedaan voor paar euro’s per uur en niks terug gekregen aan aangifte.

Mijn advies: doe het niet!
Neem een baan waarbij je genoeg uren kan en ga niet lopen spreiden.

Het is wel waar. Zelf mee te maken gehad en ook mijn kinderen. Jongens hier hebben allebei twee bijbanen in de recreatie. Zomerbaan en een winterbaan, maar altijd overlap. Die krijgen echt alles terug wat teveel wordt ingehouden.

Vrijwilligerswerk is iets heel anders. De vergoeding die je daarvoor krijgt is geen loon en wordt ook niet als zodanig belast. Als je niets aan belasting hebt afgedragen kun je ook niks terug vorderen natuurlijk.
Susan schreef:
21-07-2022 12:44
In de openingspost staat dat ze dan bij de ene vier dagen werkt en bij de ander vijf dagen.
Top, ik las daar overheen. Komt waarschijnlijk omdat ik zelf lang de ene week 4 dagen en de andere week 5 dagen heb gewerkt.

Maar dat moet TO niet willen, is echt teveel.
Felidaes schreef:
21-07-2022 12:44
Nou nou, rustig aan.

Nee, want het is gewoon echt niet waar. Is echt een hardnekkig misverstand dat hier telkens weer nieuw leven wordt ingeblazen.
Hoe dan o_o

Wat staat er in je contract over neven functies
Andersom schreef:
21-07-2022 12:47
Nee, want het is gewoon echt niet waar. Is echt een hardnekkig misverstand dat hier telkens weer nieuw leven wordt ingeblazen.
Precies, gruwelijk irritant dat mensen dat fabeltje zo hardnekkig blijven herhalen.
Als het strijdig is met de Arbeidstijdenwet mag het niet. Een nevenwerkzaamhedenbeding mag per 1 augustus alleen nog als er een objectieve rechtvaardiging hebt als werkgever om dat te weigeren (overtreding arbeidstijdenwet is er 1) op grond van de wet VTA.
milena1 schreef:
Als zij akkoord gaan wel, maar als ik je eerste werkgever was, ging ik hier absoluut niet mee akkoord. Er staan niet voor niets maximale arbeidsuren omschreven in CAO's. Je hebt ook tijd nodig om op te laden. De balans werk-prive slaat heel ongezond door als jij 1,8 FTE gaat werken per week. En als je daardoor ziek wordt, is je werkgever wel de Sjaak om jouw loon door te betalen.

Dit

Waarom denk je dat beide werkgevers hiermee akkoord gaan TO? (je nieuwe werkgever moet ook akkoord zijn met 2 banen, niet alleen je eerste werkgever)
Andersom schreef:
21-07-2022 12:45
Het is wel waar. Zelf mee te maken gehad en ook mijn kinderen. Jongens hier hebben allebei twee bijbanen in de recreatie. Zomerbaan en een winterbaan, maar altijd overlap. Die krijgen echt alles terug wat teveel wordt ingehouden.

Vrijwilligerswerk is iets heel anders. De vergoeding die je daarvoor krijgt is geen loon en wordt ook niet als zodanig belast. Als je niets aan belasting hebt afgedragen kun je ook niks terug vorderen natuurlijk.
Ik meende het niet letterlijk dat vrijwilligerswerk, was gewoon tweede betaalde baan. Maar zo voelde het wel door dat er zo veel ingehouden werd en zo veel werd er niet terug gegeven hoor bij de belastingaangifte dus weet het niet..
Andersom schreef:
21-07-2022 12:47
Ok, ik neem mijn woorden terug.
LexAndTheCity schreef:
21-07-2022 13:17
Ik meende het niet letterlijk dat vrijwilligerswerk, was gewoon tweede betaalde baan. Maar zo voelde het wel door dat er zo veel ingehouden werd en zo veel werd er niet terug gegeven hoor bij de belastingaangifte dus weet het niet..
Er zit ook een maximum aan de heffingskorting. Je had wellicht meer verwacht, het is dus vooral een gevoel waarschijnlijk.

Maar echt, heffingskorting wordt berekend over alle inkomsten dat jaar. En is uiteraard nooit meer dan je aan belasting betaald.

Irritant dat dit misverstand blijft bestaan, waardoor mensen mogelijk geen 2 banen willen hebben.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven