Niet gevraagd

01-09-2022 10:35 276 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn schoonouders hebben 2 kinderen. Mijn man voldoet helaas niet aan hun verwachtingen. Hun andere kind wel. Er is een hele hechte band tussen hun andere kind en mijn schoonouders. Er worden veel dingen samen gedaan. Aan ons wordt niks gevraagd.
Nu is het zo dat een paar jaar geleden zij samen op vakantie zijn gegaan ivm een verjaardag van schoonouders. Wij zijn niet gevraagd om mee te gaan. Mijn man heeft aangegeven dit erg kwetsend te vinden. Hier is verder niks mee gedaan of bv gezegd dat ze dat beter niet hadden kunnen doen. Het was eigenlijk ons probleem als we ermee zaten.

Nu hoorde mijn man dat ze binnenkort weer met zijn allen op vakantie gaan ivm een verjaardag. Dus schoonouders met hun andere kind en gezin. Ons is weer niets gevraagd. Ze vinden het ook gewoon normaal dit zo te doen.

Wel wordt er eigenlijk van ons verwacht dat we altijd betrokken zijn bij schoonouders. Vaak langskomen enz. En zijn ze boos als we dat niet doen. Terwijl zij een groot onderscheid tussen hun kinderen maken.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Jufjoke schreef:
01-09-2022 12:46
Ook dat. Mijn schoonvader en ik hebben niet echt een fantastische band. Zij en haar zoon, mijn man dus, ook niet echt. Ze heeft wél een goede band met haar twee andere kinderen. Het is best lekker rustig om nooit gevraagd te worden om mee te gaan naar het ziekenhuis of de dokter voor allerlei medische akkefietjes. Ik vind dat helemaal prima.
Leuk, zo eens vanuit een ander perspectief naar een situatie kijken!
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 12:50
Ja ik weet het
In dat geval is het dan nu de vraag:

Wat gaan je man en jij doen om dit contact te verbreken?
Wat hebben jullie daarvoor nodig om hen de plek te geven die zij in jullie leven moeten krijgen?
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 11:59
Zegt hij ook. Maar dan stopt het niet. Dan begrijpen ze het nog steeds niet. Maken ons nog steeds zwart. En dreigen met onterven
Bweuk, ze willen geen liefde/warmte maar een legitiem doel voor hun vermogen.
Van mij mochten ze hun fortuin houden en het daar stoppen waar de zon niet schijnt.
Maar even hè: je toont geen interesse in je schoonouders, je komt niet op bezoek, je bent niet betrokken, maar ze moeten vooral wel de erfenis geven als ze doodgaan?

Ik weet natuurlijk niet hoe het dreigement van onterven is gegaan, maar ik zou als ouder ook mijn geld bewaren voor het kind dat wel betrokken is en wel op bezoek komt. Ik heb het gevoel dat hier aan beide kanten fikse teleurstelling is in de ouder-kind-band.
katkaatje schreef:
01-09-2022 13:03
Maar even hè: je toont geen interesse in je schoonouders, je komt niet op bezoek, je bent niet betrokken, maar ze moeten vooral wel de erfenis geven als ze doodgaan?

Ik weet natuurlijk niet hoe het dreigement van onterven is gegaan, maar ik zou als ouder ook mijn geld bewaren voor het kind dat wel betrokken is en wel op bezoek komt. Ik heb het gevoel dat hier aan beide kanten fikse teleurstelling is in de ouder-kind-band.

Je kunt de koude kant uitsluiten :idee:
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Je man heeft geen recht op ouders die naar zijn wens zijn.
Helaas...en ontzettend pijnlijk.
Maar hetzelfde geld voor ouders, ook zij hebben geen recht om wat van zoon te eisen.

Het is geen ruilhandel, als je man braaf naar de pijpen danst van ouders krijgt hij er niet voor terug wat hij wil. Het is pijnlijk, maar je kan maar beter beseffen dat verwachtingen alleen maar ellende oplevert. Een streep eronder en niet toelaten wat hem kwetst, wat levert hem contact met zijn ouders op?
katkaatje schreef:

Ik denk dat het iets anders in elkaar zit.

Zolang ik mijn man ken wordt het andere kind ontzettend voorgetrokken. Dat is altijd al zo geweest. Ik denk al in de kindertijd.
Het andere kind wordt veel enthousiaster en positiever benaderd. Logisch dat die het fijn vindt om langs te gaan, dingen met of voor ze te doen.

Mijn man is wel jaren op komen draven. Heeft geholpen als erom gevraagd werd. Maar het onderscheid bleef. De sfeer werd er niet beter op. Na veel jaren heeft mijn man meer afstand genomen. Omdat hij niet zo goed behandeld werd. Zij zullen nu inderdaad zeggen wat jij zegt. Dat het andere kind meer voor ze doet, liever daar mee om gaan. Maar in feite is het hun eigen schuld. Ze hebben zelf onderscheid gemaakt en dat heeft gevolgen gehad.
katkaatje schreef:
01-09-2022 11:48
Jeetje, dat dit zo'n probleem is. Mijn ouders gaan heel vaak even met een van mijn broers op vakantie. Dan staan ze bij elkaar in de buurt op dezelfde camping. Zij liever dan ik, en veel plezier. Je ouders zijn toch niet verplicht jullie ook uit te nodigen? Zeker als er met jullie een minder goede klik is. Tussen de regels door lees ik dat jullie ook minder betrokkenheid tonen en dat de relatie flink bekoeld is. Waarom zou je dan verwachten dat ze met je op vakantie willen?

Ik snap dat het pijnlijk is als er een betere klik vanuit de ouders met het ene kind dan met het andere kind. Wij ervaarden dat toen onze broers/zussen kinderen kregen. Ineens waren alle gezinnen met kinderen belangrijk en telden wij (voor ons gevoel) niet meer mee. Die dingen gebeuren. Het is pijnlijk, maar ook niet onlogisch.

Je kan nogmaals aangeven dat je je buiten gesloten voelt, maar als je daar verder geen respons op krijgt, het laten zitten. Waarom zou je dan nog met die mensen op vakantie willen? Aan jullie om te kiezen of je blij gaat zijn met wat je krijgt (zonder te bedelen inderdaad) of de stekker uit het contact wil trekken. Ondertussen kan je zelf kiezen wat je wil geven qua aandacht en betrokkenheid.
Helemaal eens met deze post
Frankly my dear, I don"t give a damn
Je man mag nu stoppen met zijn ouders pleasen om in de gunst te komen.
Gaat hem niet worden. Als dit al zijn hele leven een teleurstelling is, waarom zou hij dan nog 10x zijn neus willen stoten?
katkaatje schreef:
01-09-2022 11:48
Jeetje, dat dit zo'n probleem is. Mijn ouders gaan heel vaak even met een van mijn broers op vakantie. Dan staan ze bij elkaar in de buurt op dezelfde camping. Zij liever dan ik, en veel plezier. Je ouders zijn toch niet verplicht jullie ook uit te nodigen? Zeker als er met jullie een minder goede klik is. Tussen de regels door lees ik dat jullie ook minder betrokkenheid tonen en dat de relatie flink bekoeld is. Waarom zou je dan verwachten dat ze met je op vakantie willen?

Ik snap dat het pijnlijk is als er een betere klik vanuit de ouders met het ene kind dan met het andere kind. Wij ervaarden dat toen onze broers/zussen kinderen kregen. Ineens waren alle gezinnen met kinderen belangrijk en telden wij (voor ons gevoel) niet meer mee. Die dingen gebeuren. Het is pijnlijk, maar ook niet onlogisch.

Je kan nogmaals aangeven dat je je buiten gesloten voelt, maar als je daar verder geen respons op krijgt, het laten zitten. Waarom zou je dan nog met die mensen op vakantie willen? Aan jullie om te kiezen of je blij gaat zijn met wat je krijgt (zonder te bedelen inderdaad) of de stekker uit het contact wil trekken. Ondertussen kan je zelf kiezen wat je wil geven qua aandacht en betrokkenheid.
Alleen vinden zij de aandacht en betrokkenheid die wij dan geven te weinig. En daar wordt tot in den treure een groot drama inclusief schreeuwen en zwart maken bij andere mensen van gemaakt.
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 13:25
Alleen vinden zij de aandacht en betrokkenheid die wij dan geven te weinig. En daar wordt tot in den treure een groot drama inclusief schreeuwen en zwart maken bij andere mensen van gemaakt.
Maar als je niet reageert, de flying monkeys de deur wijst en niet op het drama en het schreeuwen ingaat,
dan is er vrij weinig aan hoor voor de tegenpartij.

Niet de deur open doen, blokkeren op SM, telefoon niet opnemen en klaar ben je.
Summerlove4567 schreef:
En dat kun je toch niet voorkomen, al zou je er de hele dag op de stoep gaan liggen. Ga dus zélf aan de slag met je eigen leven.
En fuck die erfenis, laat ze ‘m stoppen waar de zon nooit schijnt.
Doreia* schreef:
01-09-2022 13:27
Maar als je niet reageert, de flying monkeys de deur wijst en niet op het drama en het schreeuwen ingaat,
dan is er vrij weinig aan hoor voor de tegenpartij.

Niet de deur open doen, blokkeren op SM, telefoon niet opnemen en klaar ben je.
Vind ik ook. Alleen mijn man doet dat niet. Dan blijft het steeds door gaan
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 13:31
Dan is hij er nog niet aan toe om het af te sluiten.
En is het aan jou om dat te accepteren of niet.

Maar het zijn ZIJN ouders die het hem zo moeilijk maken.

Maak dus samen afspraken in hoe jullie het contact met ouders zullen laten zijn en wat te doen bij schreeuwen, drama en monkeys.
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 13:31
Dan zou ik maar eens een goed gesprek hebben met je man, want híj is dan het grote probleem in dit gezeik. Als hij deze situatie wil laten voortduren zou ik me zelf volledig distantiëren van deze mensen, hij gaat maar alleen als hij zo nodig moet. En mij niet lastig vallen want hij kiest zelf voor deze eeuwig doorgaande ellende terwijl hij heel goed weet dat het nooit gaat veranderen.
Even een andere draai aan dit verhaal...

lievelingsbroer en schoonzus zijn heel ver weg en hebben niet meer zoveel invloed.
Ouders worden een dagje ouder en hebben lievelingsbroer niet mee voorhanden.

En nu is er ruimte voor tweede keuze broer. Waarom niet? Misschien is het tijd voor vergeven en vooruitkijken en deze kans aangrijpen om zijn ouders op een andere manier te leren kennen.

De concurrentie is weggevallen, en daarmee ook de broederstijd. Jouw man kan nu volledig zichzelf zijn zonder dat hij 'slechter' uit de verf komt. Hij kan zichzelf op een manier laten zien die jouw ouders wellicht aangenaam zal verrassen. En ze zullen hun eerdere vergissingen inzien en hem in hun armen sluiten. En deze kerst zitten jullie samen in Disneyland op hun kosten. En iedereen leeft nog lang en gelukkig.

Dat kan ook.

katkaatje schreef:

Dat kan niet zomaar. En bovendien maakt dat jouw liefde van ouder voor kind dus voorwaardelijk. Dat vind ik niet oké. Ouderliefde hoort de enige vorm van liefde te zijn die onvoorwaardelijk is. Niet: ik hou van jou maar alleen als je betrokkenheid toont op een manier die mij aanstaat.
Bah, verwerpelijke houding.
M3LL0N4 schreef:
01-09-2022 13:37
Even een andere draai aan dit verhaal...

lievelingsbroer en schoonzus zijn heel ver weg en hebben niet meer zoveel invloed.
Ouders worden een dagje ouder en hebben lievelingsbroer niet mee voorhanden.

En nu is er ruimte voor tweede keuze broer. Waarom niet? Misschien is het tijd voor vergeven en vooruitkijken en deze kans aangrijpen om zijn ouders op een andere manier te leren kennen.

De concurrentie is weggevallen, en daarmee ook de broederstijd. Jouw man kan nu volledig zichzelf zijn zonder dat hij 'slechter' uit de verf komt. Hij kan zichzelf op een manier laten zien die jouw ouders wellicht aangenaam zal verrassen. En ze zullen hun eerdere vergissingen inzien en hem in hun armen sluiten. En deze kerst zitten jullie samen in Disneyland op hun kosten. En iedereen leeft nog lang en gelukkig.

Dat kan ook.
Natuurlijk. En dan maakt het ook helemaal niets meer uit dat je je heel je leven lang niet goed genoeg hebt gevoeld, want nu ben je wel goed genoeg, yay!
Ik zou mijn man steunen. Als hij wil gaan, dan gaan we. Als hij niet wil gaan, dan gaan we niet. Je kan je schoonouders niet dwingen om niet negatief over je te praten, dat zou ik naast mij neerleggen en er een beetje boven proberen te staan. Kind-ouderrelaties zijn moeilijk soms en ik zou daar persoonlijk niet teveel in mengen, TO. Straks krijg je naar je hoofd geslingerd dat hij door jou geen contact meer met zijn ouders heeft.

En persoonlijk zou ik als ik jou was vooral heel blij en opgelucht zijn dat ik niet met ze op vakantie hoef.

Waar maak jij je eigenlijk druk om? Dit is tussen hem en zijn ouders en die relatie is zo te lezen van begin af aan al problematisch.
Jufjoke schreef:
01-09-2022 13:49
Natuurlijk. En dan maakt het ook helemaal niets meer uit dat je je heel je leven lang niet goed genoeg hebt gevoeld, want nu ben je wel goed genoeg, yay!

Vergeven en vooruitkijken is niet hetzelfde als net doen alsof het verleden er niet is geweest. Juist niet.

Je erkent alle dingen die onveilig en niet fijn waren. En je besluit om het gewicht van die gevoelens niet langer te willen dragen. Omdat je nog zo veel leven voor je hebt liggen en je die tijd graag lichter wilt doorbrengen.

En daar hoef je hen eigenlijk niet eens bij te betrekken. Dat kan hij helemaal zelf doen.

Summerlove4567 schreef:
Hun probleem. Blokkeer ze telefonisch, ga niet meer langs en ga door met je leven.
Honey, you should see me in a crown
Jufjoke schreef:
01-09-2022 13:38
Dat kan niet zomaar. En bovendien maakt dat jouw liefde van ouder voor kind dus voorwaardelijk. Dat vind ik niet oké. Ouderliefde hoort de enige vorm van liefde te zijn die onvoorwaardelijk is. Niet: ik hou van jou maar alleen als je betrokkenheid toont op een manier die mij aanstaat.
Bah, verwerpelijke houding.

Ik vind de houding van ‘ik distantieer me van mijn ouders, maar verwacht wel dat ze me geld geven’ net zo verwerpelijk. Je doet geen niks met of voor je ouders, maar je wil je ook niet afsluiten van ze want oh wee, dan krijg je misschien hun geld niet. Daar zou ik als ouder echt voor passen en kijken waar de mogelijkheden liggen.

Maar goed, geld zou nooit een drijfveer moeten zijn. Die hele erfenis zou geen rol moeten spelen. Daarom zeggen wij ook tegen onze ouders dat ze er vooral bij leven lekker van moeten genieten en opmaken.
anoniem_66f1068fbefb8 wijzigde dit bericht op 01-09-2022 14:06
0.32% gewijzigd
M3LL0N4 schreef:
01-09-2022 13:51
Vergeven en vooruitkijken is niet hetzelfde als net doen alsof het verleden er niet is geweest. Juist niet.

Je erkent alle dingen die onveilig en niet fijn waren. En je besluit om het gewicht van die gevoelens niet langer te willen dragen. Omdat je nog zo veel leven voor je hebt liggen en je die tijd graag lichter wilt doorbrengen.

En daar hoef je hen eigenlijk niet eens bij te betrekken. Dat kan hij helemaal zelf doen.

En dit
katkaatje schreef:
01-09-2022 14:02
Ik vind de houding van ‘ik distantieer me van mijn ouders, maar verwacht wel dat ze me geld geven’ net zo verwerpelijk. Je doet geen niks met of voor je ouders, maar je wil je ook niet afsluiten van ze want oh wee, dan krijg je misschien hun geld niet. Daar zou ik als ouder echt voor passen en kijken waar de mogelijkheden liggen.

Maar goed, geld zou nooit een drijfveer moeten zijn. Die hele erfenis zou geen rol moeten spelen. Daarom zeggen wij ook tegen onze ouders dat ze er vooral bij leven lekker van moeten genieten en opmaken.
Een erfenis van ouder naar kind is niet iets wat het kind eerst moet verdienen. Dat je überhaupt een erfenis koppelt aan hoe betrokken jij het kind vindt, ja, daar heb ik geen goed woord voor over.
Kind erft van ouders, dat is gewoon een wettelijk feit, niets meer of minder. Liefde van ouder naar kind hoort geen voorwaarden te omvatten.
Je hoeft het niet te verdienen, maar het is tegelijkertijd niet jouw geld als kind. Ik vind het hele idee van 'legitiem kindsdeel' sowieso een beetje gek. Je ouders hebben je (als het goed is) gekleed en gevoed, en hun geld is van hen. Ze zijn wat mij betreft moreel niet verplicht jou als kind daar wat van te laten erven. Wettelijk is dat anders geregeld, dat weet ik.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven