Werk & Studie alle pijlers

'Kerstborrel'

12-10-2022 14:00 113 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even zeuren en aftoetsen of het terecht is.
Ik krijg vandaag een enthousiaste mail van mijn leidinggevende over de kerstborrel:
- eerst een geleide natuurwandeling van 2u met gids (deden we anderhalf jaar geleden ook als corona-proef activiteit op dezelfde locatie, toen wel in de zomer)
- daarna gedurende 2u hapjes en drankjes

De wandeling is op mijn vrije namiddag, de borrel valt voor iedereen na de werkuren. Iedereen wordt verwacht.

Ik val vooral over de wandeling, de vorige keer hebben veel collega's aangegeven dit geen geschikte activiteit te vinden: we werken op veel verschillende externe locaties en als we dan eens samenzijn, willen we liever kletsen en iets echt samen doen. En dan doen ze het terug zo...
Zouden jullie er iets van zeggen?

Er is in het algemeen vaak ontevredenheid over het beleid en weinig oog voor de opmerkingen die we daarover maken, in ons dagelijks werk hebben we er weinig last van omdat we veel autonomie hebben.
navyblue schreef:
13-10-2022 08:33
Maar dan kan iemand toch weleens incidenteel een avondje weg naar een borrel? Ja, da’s dan een keer een lange dag.
ohja zeker, dat deden we allebei graag
of weekend-weg, week weg voor werk
geen probleem

maar dat het een zware dag kan zijn, met kleintjes. Nou!
Kaascracker schreef:
13-10-2022 07:42
Je moet langs je huisarts voor een bewijsje?

Wtf. Hier kan ik soms pas na tweede weken bij mijn huisarts terecht.
Wtf, in B kan je gelukkig veel sneller langs. Al zou ik me nooit ziek melden wanneer ik dat niet ben.

Maar to die 2 uren van die wandeling onder werktijd kan je toch op een ander moment vrij nemen? Hier hebben we binnenkort teambuilding op mijn halve vrije namiddag en daardoor hoef ik die ochtend niet te werken.
Lila-Linda schreef:
13-10-2022 07:52
nieuw op dit forum?? :)
Nee, maar gezondheidsgerelateerde topics mijd ik doorgaans! Dus géén idee.
Oplader schreef:
12-10-2022 15:04
Best asociaal als daar iemand z'n best staat te doen.
Neem toch aan dat die gids niet twee uur aan een stuk aan het vertellen is toch? Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt. Als die praat hou Je je mond. Tussendoor lopen zwijgen lijkt me voor niemand leuk.
Ach een incidenteel uitje vind ik niet zo erg. Ik ga vaak wel mee (1 of 2 keer per jaar). Elke maand uitjes hoeft van mij niet.
Ik heb best leuke collega's maar ik werk fulltime en zie ze genoeg. Het zijn niet mijn vrienden.

Ik zou dan ook nooit weekendjes weg gaan met collega's. Een keer een avondje eten of weet-ik-veel-wat vind ik prima.
Als je niet wil dan ga je niet. Volgens mij heeft het weinig zin om je onvrede over de activiteit zelf te uiten.
navyblue schreef:
13-10-2022 08:35
Dat is in NL ook een beetje zo. Als het verplicht is, moet je er voor betaald worden.

Maar als het verplicht is, waar hebben we het dan over. Dan trek je je wandelschoenen aan en ga je gewoon. Dan hoef je er ook geen woorden aan vuil te maken.
En dat is dus niet waar voor een uitje en wandeling. Geheel niet.
LuciFee2022 schreef:
15-10-2022 21:31
Als het verplicht is wel.
navyblue schreef:
13-10-2022 08:33
Maar dan kan iemand toch weleens incidenteel een avondje weg naar een borrel? Ja, da’s dan een keer een lange dag.
Als het een hele leuke borrel met vrienden zal zijn kan dat, maar niet voor een borrel met collega's die wat verplicht voelt. Dat speelt ook nog mee.
Lila-Linda schreef:
13-10-2022 07:54
ik vond dat nou juist het voordeel van beiden werken &zorgen, dat voor beiden duidelijk is, dat een dag thuis met de kinderen, niet hetzelfde is als "me time".

Toen ze klein waren, vond ik werkdagen geregeld relaxter dan thuis. Dan droeg ik ze met liefde over en ging ik lekker iets doen strijken! (alles voor een beetje rust) :)
Inderdaad. Mijn man is veel meer met de kinderen thuis dan ik, ik werk meer en verder weg. Dus de verdeling is de verdeling en er moet een verdomd goede reden zijn dit anders te doen. Kinderen zijn nog jong, erg druk en een hele dag met ze thuis alleen is topsport, vinden we allebei. Dus ja, ik neem het graag van hem over rond 18u. Niet omdat ik de moeder ben en mijn man het niet goed kan ofzo. Maar omdat hij ook even rust nodig heeft.
Mijn vorige baas heb ik onomwonden laten weten waar hij zijn ‘nadrukkelijke verzoek’ en ‘verwachtingen’ kon stoppen met zijn gedram. Echt niet dat ik op een vrije en dus onbetaalde dag zelf de reiskosten ophoest om 45 km te rijden, geld te spenderen aan een oppas en hondenuitlater om iets te gaan doen in mijn eigen tijd waar ik een bloedhekel aan heb om vervolgens nog twee uur Spa blauw te drinken onder de noemer ‘borrel’. Hij bepaalt de inhoud van mijn zondag ook niet dus ook niet de andere vrije dagen. Ik werk niet in een profit sector en heb dus geen reet te maken met klanten binnen hengelen, team targets, commissie, winstdeling of wat dan ook. Die ‘extra mile’ maken kost mij alleen maar geld.

Dit was een van de vele strijdpunten en uiteindelijk heb ik de figuurlijke middelvinger opgestoken en werk nu elders. Op een plek waar de baas zegt: ‘Goh Lemoos, we zouden je er graag bij hebben. Als een taxi heen en terug jou van gedachten doet veranderen dan geef een gil dan regel ik dat’. Maar goed, huidige werkplek heeft ook veel leukere activiteiten dus dat scheelt :-)
fratsenenfritsels schreef:
15-10-2022 22:14
Als het een hele leuke borrel met vrienden zal zijn kan dat, maar niet voor een borrel met collega's die wat verplicht voelt. Dat speelt ook nog mee.
Natuurlijk speelt dat vooral mee, dat was al duidelijk. Geeft niet, maar je hebt soms gewoon geen zin in iets, wees daar dan eerlijk in.
LuciFee2022 schreef:
15-10-2022 21:31
Wat bedoel je? Als er niet betaald wordt, hoef je echt niet mee hoor.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven