Gezondheid alle pijlers

Spierkramp voorkomen

20-10-2022 22:00 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de simpelste momenten kan mijn lichaam in een kramp schieten, bijvoorbeeld bij de yoga-les of als ik me uitrek in bed. Een teen, een voet, een onder- of bovenbeen en laatst mijn monnikskapspier.

Wat kun je er nou écht aan doen om dit te voorkomen? Momenteel doe ik alleen achteraf iets, met arnica- of magnesiumolie smeren.

Ik slik al een multivitamine (huismerk), overgangstabletten van Lucovitaal en ashwagandha-tabletten (stress).
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
wat is er van begrepen heb werkt magnesium beter als je het samen met calcium neemt.
Muselet schreef:
21-10-2022 09:53
https://blog.heel.be/zeep-in-bed-tegen-spierkrampen/

Toch heb ik wel een leuke huisarts :)
😁 er is dus geen wetenschappelijk bewijs dat zeep onder het voeteneinde van het bed helpt.

Bijzonder genoeg is er ook geen wetenschappelijk bewijs, dat magnesium helpt bij spierkrampen(met name kuitkrampen lees ik nu), zwangere vrouwen uitgezonderd. Terwijl er toch echt veel mensen baat bij lijken te hebben.

https://www.thuisarts.nl/kuitkrampen-s- ... uitkrampen
Je hebt calcium nodig om magnesium goed op te kunnen nemen, dus het beste is een combi te nemen. Ik had dit heel veel tijdens mijn zwangerschap en dit hielp echt.
Flipflop schreef:
21-10-2022 09:46
Het moet wel een bepaald type zeep zijn en onder het voeteneinde leggen.

Ik weet alleen niet welke zeep. Misschien dat iemand anders dat weet?
Sunlight zeep, en bij mij ligt het onder het hoeslaken. Snachts leg ik mijn voet erop.
Wat mij helpt: veel water drinken.
lois wijzigde dit bericht op 11-08-2025 16:58
86.37% gewijzigd
Cottonclean schreef:
20-10-2022 22:04
Nóg meer water?
Ik zal het proberen.
Hoeveel water drink je dan per dag? Slik je al een goede vorm van magnesium?
Veel water drinken.
Bij gewone inspanning en redelijke temperaturen is meer dan twee liter drinken per dag niet echt nodig hoor.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
slekire schreef:
21-10-2022 10:35
Je hebt calcium nodig om magnesium goed op te kunnen nemen, dus het beste is een combi te nemen. Ik had dit heel veel tijdens mijn zwangerschap en dit hielp echt.
Als je last heb van kramp juist niet. Kans dat de verhouding dan al verstoord is.
Magnesium zorgt voor ontspanning, calcium is de tegenhanger en zorgt dat je spieren kunnen aanspannen.
Door ook extra calcium te nemen heb je dan ook weer extra magnesium nodig.
Been there, done that, got the T-shirt.
Flipflop schreef:
21-10-2022 10:32
😁 er is dus geen wetenschappelijk bewijs dat zeep onder het voeteneinde van het bed helpt.

Bijzonder genoeg is er ook geen wetenschappelijk bewijs, dat magnesium helpt bij spierkrampen(met name kuitkrampen lees ik nu), zwangere vrouwen uitgezonderd. Terwijl er toch echt veel mensen baat bij lijken te hebben.

https://www.thuisarts.nl/kuitkrampen-s- ... uitkrampen
Als je er gerust op bent dat je zeep helpt word je meer ontspannen en als je ontspannen bent is de doorbloeding beter.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zzonnetje schreef:
21-10-2022 10:47
Hoeveel water drink je dan per dag? Slik je al een goede vorm van magnesium?
Drie grote glazen, zo'n 600 ml.

Wel een multivitamine, (nog) geen losse magnesium.
Weinig fruit en brood vanwege pre-diabetes 2, vandaar die multi. Voor de vezels een theelepel psylliumvezels in mijn yoghurt. Vanwege die psyllium sowieso een glas water extra.
Gisteravond dus weer.

Naar Zumba geweest, niets loos. Lekker in bad gaan liggen met 'magnesiumbadzout' van Zechsal, dat heb ik ooit gekregen. Na afloop nog even in de woonkamer gezeten.

Naar bed, en dan begint de kramp in mijn rechtervoet. Beetje draaien en wrikken, na een paar minuten is het gelukkig weg.
Zó irritant..

Dezelfde soort voetkramp krijg ik in mijn voet als ik op een massagetafel ga liggen voor een ontspanningsmassage. Net of mijn lichaam sjaggerijnig reageert omdat ik wil gaan ontspannen.

Ik ga bijna denken dat het psychisch is...
Ik herken het uit de periode dat ik weinig koolhydraten at. Ik durfde soms niet eens te fietsen. Nu ik dagelijks magnesiumcitraat slik heb ik het vrijwel nooit meer. Ik zou het echt eens een kans geven.
Timetraveler schreef:
22-10-2022 09:04
Ik herken het uit de periode dat ik weinig koolhydraten at. Ik durfde soms niet eens te fietsen. Nu ik dagelijks magnesiumcitraat slik heb ik het vrijwel nooit meer. Ik zou het echt eens een kans geven.
+1. Ik ben veel afgevallen en at dus ook weinig koolhydraten en had enorm last van krampen, met name in mijn voeten. Nu dagelijk magnesiumcitraat (let op, moet wel citraat zijn) en bijna nooit meer last. Echt proberen!
https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... NUQAvD_BwE
Ik ga me eens verdiepen in magnesiumcitraat.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken en het doorgeven van ervaringen.
:redrose:
Inmiddels bijna twee weken aan 400mg magnesiumcitraat.

Mijn spierkrampen zijn afgenomen, soms voel ik dat er een kramp aan zit te komen, maar meestal ebt het weer weg.

Bedankt voor de tip! :redrose:
Mijn potje leeggeslikt, de krampen kwamen amper nog voor. Een paar dagen zonder en de kramp is weer terug. Dus maar weer een potje gekocht, het lijkt echt te helpen.

Nogmaals bedankt. :)
Fijn dat t helpt!

Ik heb echt t idee dat veel vrouwen magnesium tekort hebben. Veel vriendinnen nemen ook dagelijks suplement.
Mosterd :$

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven