Moeite dagbesteding
woensdag 26 oktober 2022 om 08:14
Hallo allemaal, mijn man gaat onofficieel naar dagbesteding. Hij is na ziekte meervoudig gehandicapt geraakt. Voor dit alles was hij mijn sterke steun en toeverlaat, waarbij ik als kwijt kon. Nu is hij kinderlijk en nog meer beperkingen. Om mij wat tijd voor mezelf te gunnen, heb ik voor 3 dagen 4 uurtjes dagbesteding voor hem gevonden in de buurt. Normaal breng en haal ik hem, drink een kop koffie mee voordat ik naar huis ga. Nu heb ik circa 2 werken geleden hier ruzie gehad met een begeleidster over iets onbenulligs. Mijn man heeft hier weinig van mee gekregen. Dit resulteerde voor mij in paniekaanvallen en niet meer naar buiten durf. Nu heb ik mijn excuses aangeboden in de hoop dat zij dat ook zou doen, maar in plaats daarvan kreeg ik onterechte verwijten naar mijn hoofd. Ik heb geprobeerd met mijn man hierover te praten, maar helaas lukt dat niet. Nu heb ik besloten om hem niet meer te brengen en halen en geen koffie met te drinken daar, wat ik heel jammer vind. Maar nu vind ik het heel lastig dat mijn man daar wel nog naartoe gaat. Maar het voelt voor mij ook niet goed om hem te verbieden maar de dagbesteding te gaan, aangezien hij het daar erg leuk heeft. Wat zouden jullie doen?? Hem daar zelf naartoe laten gaan en zelf wegblijven of hem verbieden naar de dagbesteding te gaan?

woensdag 26 oktober 2022 om 13:42
Ben je trouwens ook al eens naar de gemeente geweest? Die hebben een apart zorg loket of hoe dat heet. Misschien kan er iets vanuit de WMO geregeld worden voor zowel je man als jezelf als mantelzorger. Er zijn vaak wel allerlei initiatieven binnen je gemeente, professioneel en vrijwillig, maar het punt is je moet wel weten dat ze er zijn.
woensdag 26 oktober 2022 om 14:19
Wat lief die reacties weer.
Tsumtsum, ja, heb dat gedaan, en kan wel iemand als vervanging krijgen, maar ook dat moet weer aangevraagd worden via wmo en dat is lastig tegenwoordig.
Doreia, het leest zoals ik idd mezelf ken, vind het mezelf niet waard om hulp te vragen etcetera..
Maar... ga het binnenkort proberen bij de huisarts.
Sjulia, tja wilde eigenlijk schrijven doe's lief. Maar weet je, deze reactie negeer ik, want ik kan daar niets mee. Maar eigenlijk heb je gelijk.
Zonnetje, klopt die paniekaanval komt niet Alleen hiervan. Laatste 3 weken veel gebeurd. En ja, neem de tip van doreia echt serieus.
Vanelle, dank je wel voor je lieve reactie. Ben er nu van overtuigd dat het nodig is. Nu alleen nog even doen(klinkt makkelijk, is het niet)
Eva juni, ach ook die reactie trek ik me niets van aan.
En dank je wel voor je andere reactie. Op dit moment zit de emmer idd even vol.
Stoutehond, ja, dat is makkelijk gezegd, maar daar heb je wel gelijk in.
Tsumtsum, ik denk dat het voor mij makkelijker is om inderdaad bij de poh de wegen te bespreken die nodig zijn, eerst voor mijn man en dan denk ik wel dat ik het voor mezelf durf.
Lucifer, zover om al te bellen ben ik nog niet. Maar dat komt goed.
Ook jij bedankt voor je reactie.
Nou even een update.
Man kwam net thuis van de dagbesteding en hoorde dat die bepaalde begeleidster had gezegd tegen hem dat het opgelost was.
Hij is naar een andere begeleidster gegaan en even met haar gesproken.
Ga hem morgen brengen en kijk even hoe ik me voel.
Gaat het goed, drink ik een kopje mee, anders ga ik weer naar huis.
En ja, ik ga toch eens kijken of ik wat gesprekken met iemand kan hebben.
(Doe dit wel even op mijn tempo)
Maar ben net wel even met mijn man de hond uit wezen laten. Was wel gezellig.
Dank jullie wel voor alle reacties
Tsumtsum, ja, heb dat gedaan, en kan wel iemand als vervanging krijgen, maar ook dat moet weer aangevraagd worden via wmo en dat is lastig tegenwoordig.
Doreia, het leest zoals ik idd mezelf ken, vind het mezelf niet waard om hulp te vragen etcetera..
Maar... ga het binnenkort proberen bij de huisarts.
Sjulia, tja wilde eigenlijk schrijven doe's lief. Maar weet je, deze reactie negeer ik, want ik kan daar niets mee. Maar eigenlijk heb je gelijk.
Zonnetje, klopt die paniekaanval komt niet Alleen hiervan. Laatste 3 weken veel gebeurd. En ja, neem de tip van doreia echt serieus.
Vanelle, dank je wel voor je lieve reactie. Ben er nu van overtuigd dat het nodig is. Nu alleen nog even doen(klinkt makkelijk, is het niet)
Eva juni, ach ook die reactie trek ik me niets van aan.
En dank je wel voor je andere reactie. Op dit moment zit de emmer idd even vol.
Stoutehond, ja, dat is makkelijk gezegd, maar daar heb je wel gelijk in.
Tsumtsum, ik denk dat het voor mij makkelijker is om inderdaad bij de poh de wegen te bespreken die nodig zijn, eerst voor mijn man en dan denk ik wel dat ik het voor mezelf durf.
Lucifer, zover om al te bellen ben ik nog niet. Maar dat komt goed.
Ook jij bedankt voor je reactie.
Nou even een update.
Man kwam net thuis van de dagbesteding en hoorde dat die bepaalde begeleidster had gezegd tegen hem dat het opgelost was.
Hij is naar een andere begeleidster gegaan en even met haar gesproken.
Ga hem morgen brengen en kijk even hoe ik me voel.
Gaat het goed, drink ik een kopje mee, anders ga ik weer naar huis.
En ja, ik ga toch eens kijken of ik wat gesprekken met iemand kan hebben.
(Doe dit wel even op mijn tempo)
Maar ben net wel even met mijn man de hond uit wezen laten. Was wel gezellig.
Dank jullie wel voor alle reacties
woensdag 26 oktober 2022 om 14:47
regel 1 in de EHBO is: zorg eerst voor jezelf, daarna voor de omstanders en als laatste voor het slachtoffer.
Als jij niet goed voor jezelf zorgt, kun je ook niet goed voor anderen zorgen. Het klinkt heel nobel om te zeggen dat je alles opzij zet en jezelf als laatste, omdat je voor je man wil zorgen, maar uiteindelijk schiet niemand daar iets mee op.
Stap nummer 1 is dus: ga voor jezelf zorgen en hulp vragen voor jou!
Als jij niet goed voor jezelf zorgt, kun je ook niet goed voor anderen zorgen. Het klinkt heel nobel om te zeggen dat je alles opzij zet en jezelf als laatste, omdat je voor je man wil zorgen, maar uiteindelijk schiet niemand daar iets mee op.
Stap nummer 1 is dus: ga voor jezelf zorgen en hulp vragen voor jou!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

woensdag 26 oktober 2022 om 15:30
woensdag 26 oktober 2022 om 16:10
Lariba, Nee, voor mij is het zeker niet klaar.
Ik ga sowieso niet alleen met haar in gesprek en hoop dat zij zelf inziet dat ik een excuus wilt hebben.
en als ik morgen daar ben en het voelt niet goed, ben ik zo weer weg.
Maar klaar is het zeker niet.
Ook vind ik dat zij dit niet tegen hem had moeten zeggen, dat was die andere begeleidster ook van mening.
Ik ga eerst even bij de huisarts praten en dan als ik me sterker voel ga ik ermee verder,misschien wel naar haar leidinggevende
turquasi, nou, er viel weinig af te kappen, want het gesprek had hij met een andere begeleidster en die was ook van mening dat het niet opgelost was.
eva luna, de liefde tussen ons is er zeker nog wel.Ik ben ook van mening dat als je van iemand houd je diegene niet laat vallen.
Rosanna, ja, daar heb je helemaal gelijk in, ook geleerd in mijn opleiding.
Ik ga sowieso niet alleen met haar in gesprek en hoop dat zij zelf inziet dat ik een excuus wilt hebben.
en als ik morgen daar ben en het voelt niet goed, ben ik zo weer weg.
Maar klaar is het zeker niet.
Ook vind ik dat zij dit niet tegen hem had moeten zeggen, dat was die andere begeleidster ook van mening.
Ik ga eerst even bij de huisarts praten en dan als ik me sterker voel ga ik ermee verder,misschien wel naar haar leidinggevende
turquasi, nou, er viel weinig af te kappen, want het gesprek had hij met een andere begeleidster en die was ook van mening dat het niet opgelost was.
eva luna, de liefde tussen ons is er zeker nog wel.Ik ben ook van mening dat als je van iemand houd je diegene niet laat vallen.
Rosanna, ja, daar heb je helemaal gelijk in, ook geleerd in mijn opleiding.
woensdag 26 oktober 2022 om 18:44
Dat snap ik wel dat jouw man jou de liefst vindt en veel van je houdtMoppie123 schreef: ↑26-10-2022 11:58Eefje, sorry volgens mij was ik jou vergeten. Dank je wel voor je lieve woorden.
Sinds is dat ook iets wat door mijn hoofd schiet, de vraag of ik goed bezig ben. Maar als ik dan naar mijn man kijk of van hem hoor dat ik de liefste ben(zijn woorden) dan geef ik mezelf het antwoord dat ik goed bezig ben.
Doreia,haha, ik moet wel een beetje lachen om jouw woorden. Jij probeert mij te helpen die berg over te komen.
Dank je wel voor je wijze woorden

woensdag 26 oktober 2022 om 19:10
Je hoopt nu dat zij jou nog excuses gaat aanbieden, maar ik denk niet dat zij dat gaat doen. Als je verwacht dat iemand dat afleidt uit het feit dat jij geen koffie blijft drinken, dat is nogal indirect, dus grote kans dat zij dat niet doorheeft.
Daarnaast heb jij je excuses aangeboden, maar zij niet. Er is best een grote kans dat zij vindt dat jij je excuses moest aanbieden en dat zij dat niet hoeft. Waarom wil jij excuses van haar? Over dat zij je corrigeerde? Over hoe ze dat deed? Het is voor een gesprek wel handig om dat helder te hebben.
Het kan natuurlijk zo zijn dat zij dat niet gaat doen, omdat ze, terecht of onterecht, vindt dat zij gelijk had en jij niet. Dan kun je lang op excuses wachten natuurlijk.
Ik heb met je te doen, lijkt me een hele moeilijke situatie waarin je zit. Maar in het stukje uitpraten zul jij denk ik het voortouw moeten nemen.
Daarnaast heb jij je excuses aangeboden, maar zij niet. Er is best een grote kans dat zij vindt dat jij je excuses moest aanbieden en dat zij dat niet hoeft. Waarom wil jij excuses van haar? Over dat zij je corrigeerde? Over hoe ze dat deed? Het is voor een gesprek wel handig om dat helder te hebben.
Het kan natuurlijk zo zijn dat zij dat niet gaat doen, omdat ze, terecht of onterecht, vindt dat zij gelijk had en jij niet. Dan kun je lang op excuses wachten natuurlijk.
Ik heb met je te doen, lijkt me een hele moeilijke situatie waarin je zit. Maar in het stukje uitpraten zul jij denk ik het voortouw moeten nemen.
woensdag 26 oktober 2022 om 19:28
Aikidoka, daar heb ik ook aan zitten denken. Ik wil eerst proberen om een gesprek met de huisarts te hebben(of poh) En dan kijken wat wil ik er nog mee, maar vooral hoe, zodat ik mezelf niet nog meer overhoop haal.
Peertjes, wat een lieve woorden van jou. Dank je wel. Ik dacht dat ik wel lief voor mezelf was, maar heb nu door dat het niet helemaal zo is/ was.
In ieder geval heb ik wel besloten om morgen proberen met mijn man mee te gaan voor koffie. En dan kijken hoe ik me voel.
Peertjes, wat een lieve woorden van jou. Dank je wel. Ik dacht dat ik wel lief voor mezelf was, maar heb nu door dat het niet helemaal zo is/ was.
In ieder geval heb ik wel besloten om morgen proberen met mijn man mee te gaan voor koffie. En dan kijken hoe ik me voel.
woensdag 26 oktober 2022 om 19:59
Maak jij het niet te groot voor jezelf?Moppie123 schreef: ↑26-10-2022 19:28Aikidoka, daar heb ik ook aan zitten denken. Ik wil eerst proberen om een gesprek met de huisarts te hebben(of poh) En dan kijken wat wil ik er nog mee, maar vooral hoe, zodat ik mezelf niet nog meer overhoop haal.
Frankly my dear, I don"t give a damn

woensdag 26 oktober 2022 om 20:25
Voor wie ga je daar zitten?
Voor jezelf? Om even aanspraak te hebben, je zinnen te verzetten en even het gewicht van de situatie van je af te laten glijden?
Je hoeft niet met deze vrijwilligster te praten he? Je kunt naast iemand anders gaan zitten. je kunt haar vriendelijk negeren. Gewoon beleefd erkennen dat ze in de kamer is en meer niet.
Jouw emmer is vol en overgelopen.
Misschien is zij wel veel te weinig invoelend om ook maar in de buurt te kunnen komen van het idee waar jij nu mee worstelt. Of misschien is juist háár emmer ook wel vol, door problemen van zichzelf of thuis en zoekt ze eigenlijk precies hetzelfde als jij.
Misschien wil zij zich ook gehoord horen, gezien en gevoeld voelen.
Maar je hóeft het allemaal niet zo te begrijpen waar het vandaan kwam. Je hoeft dat van haar ook niet op te lossen. Dat is haar shit.
Laat mijn motto even op je inwerken en bedenk dan dat zij de vuile schoenen is.
Waar jij behoefte aan hebt, is even je zinnen verzetten. Ik verwacht na de laatste keer niet dat ze nog zich met je gaat bemoeien. Ik denk dat je veilig kunt stellen dat zij je ook niet zo leuk vind. Jullie zitten in elkaars irritatie.
woensdag 26 oktober 2022 om 21:07
Doreia, ik ga daar koffie drinken in de eerste plaats omdat mijn man dat gevraagd heeft, 2e plaats voor mijzelf, kijken hoe het afbouwen om daar te zijn, 3e plaats voor het kletsen met de andere cliënten.
Zij is er morgen niet. Ze hebben vaste dagen met werken.
Ik ben zeker van plan om als zij die dag werkt en ik ben er om haar te negeren. In ieder geval totdat ik bij de huisarts gesproken heb.
Ook zit ik me af te vragen als ik nog over de situatie zal praten of ik dan niet degene ben die het nog groter maak.
Ik zou het op prijs stellen om haar excuses te horen maken, maar heb daar niet alles voor over, ten koste van mijzelf of mijn man.
Ik zal haar zeker negeren en ik weet dat zij het niet makkelijk heeft, maar als professional moet je dat niet in de weg gaan zitten.
Ik heb zelf in de zorg gewerkt en heb mijn problemen ook thuis gehouden.
Het gaat mij er nu even om dat ik weer makkelijk naar buiten ga.
Dus in deze denk ik vooral aan mijn man, maar zeker ook aan mezelf.
(Iets wat ik egoïstisch vind, maar nu even nodig heb)
Zij is er morgen niet. Ze hebben vaste dagen met werken.
Ik ben zeker van plan om als zij die dag werkt en ik ben er om haar te negeren. In ieder geval totdat ik bij de huisarts gesproken heb.
Ook zit ik me af te vragen als ik nog over de situatie zal praten of ik dan niet degene ben die het nog groter maak.
Ik zou het op prijs stellen om haar excuses te horen maken, maar heb daar niet alles voor over, ten koste van mijzelf of mijn man.
Ik zal haar zeker negeren en ik weet dat zij het niet makkelijk heeft, maar als professional moet je dat niet in de weg gaan zitten.
Ik heb zelf in de zorg gewerkt en heb mijn problemen ook thuis gehouden.
Het gaat mij er nu even om dat ik weer makkelijk naar buiten ga.
Dus in deze denk ik vooral aan mijn man, maar zeker ook aan mezelf.
(Iets wat ik egoïstisch vind, maar nu even nodig heb)
woensdag 26 oktober 2022 om 21:55
Wat lijkt mij dit zwaar zeg en nog niet eens een jaar geleden gebeurd. Dit raakt me wel.
Ik lees dat je geprobeerd hebt om te praten, maar dat je toch merkt dat mensen daar niet altijd op zitten te wachten. Ook dat je hulp zoeken lastig vind.
Zou lotgenotencontact iets voor jou zijn? Klinkt misschien zwaar beladen, maar misschien is het juist heel fijn om onder mensen te zijn die jou begrijpen en hetzelfde ervaren.
Ik zeg het, omdat ik hulp vragen ook lastig vind. Maar onder gelijken voelt dat heel anders. Heb dan niet het gevoel kwetsbaar te zijn, want hun zitten met hetzelfde en ook voelt het niet alsof ik iemand tot last ben, ze kunnen dan juist iets met mijn verhaal en ik met die van hen. Je voelt mogelijk ook beter aan wat de gedachten, gevoelens en wensen zijn van de ander.
Ik lees dat je geprobeerd hebt om te praten, maar dat je toch merkt dat mensen daar niet altijd op zitten te wachten. Ook dat je hulp zoeken lastig vind.
Zou lotgenotencontact iets voor jou zijn? Klinkt misschien zwaar beladen, maar misschien is het juist heel fijn om onder mensen te zijn die jou begrijpen en hetzelfde ervaren.
Ik zeg het, omdat ik hulp vragen ook lastig vind. Maar onder gelijken voelt dat heel anders. Heb dan niet het gevoel kwetsbaar te zijn, want hun zitten met hetzelfde en ook voelt het niet alsof ik iemand tot last ben, ze kunnen dan juist iets met mijn verhaal en ik met die van hen. Je voelt mogelijk ook beter aan wat de gedachten, gevoelens en wensen zijn van de ander.
woensdag 26 oktober 2022 om 22:53
Wat een heftige situatie heb jij thuis... Je man als steunpilaar kwijt, net nu je een forse mantelzorgtaak in je schoot geworpen krijgt. Zoek ondersteuning, gezien je reactie op die leidster via je huisarts, gewoon om weer wat steviger in je schoenen te staan. Maar zoek daarnaast ook mantelzorgondersteuning op. Dan denk ik aan dingen als het Alzheimer café en NAH café, die in verschillende plaatsen met enige regelmaat gehouden worden. Geen idee natuurlijk of een van de twee een schot in de roos is, maar kijk in ieder geval even naar de onderwerpen, ik denk dat je met problematiek vanuit een net wat andere richting, daar ook welkom bent. En bel naar de WMO, vraag wat zij aan mantelzorgondersteuning in huis hebben, geef aan dat je eraan onderdoor dreigt te gaan. In Rotterdam heb je de Mantelfoon, een telefoonnummer waar je naartoe kunt bellen om je hart te luchten of om informatie te krijgen. (en ze nemen ook de telefoon op voor mensen van buiten Rotterdam, denk ik hoor....)
Verder, als er met hulp gewacht wordt totdat je man een WIA uitkering heeft, geef dan zijn werkgever eens een seintje dat er wellicht een vervroegde IVA aangevraagd kan worden. Zoals je de situatie beschrijft zou hij daar wel eens voor in aanmerking kunnen komen. Hij moet hiervoor volledig arbeidsongeschikt zijn, zonder uitzicht op herstel. Voor overige WIA uitkeringen moet je wel de 104 weken verzuim doorlopen. Laat dit lekker via de werkgever lopen (aanvraag moet je man wel zelf doen), omdat die daar ook voordeel bij heeft.
Denk bovendien aan de WLZ, als je man voortdurend hulp en toezicht nodig heeft, zou hij in aanmerking kunnen komen voor een WLZ indicatie, waaruit ook meer dagbesteding te krijgen is. Meestal wijst een WMO medewerker hier graag op, omdat ze dan het gemeentepotje niet hoeven aan te spreken.
Maar eerst: zorg voor degene die moet zorgen! Als jij uitvalt, stort alles in. In het belang van je man, zorg voor jezelf! (Helpt dat, als je het voor iemand anders moet doen? Bij mij wel....)
Verder, als er met hulp gewacht wordt totdat je man een WIA uitkering heeft, geef dan zijn werkgever eens een seintje dat er wellicht een vervroegde IVA aangevraagd kan worden. Zoals je de situatie beschrijft zou hij daar wel eens voor in aanmerking kunnen komen. Hij moet hiervoor volledig arbeidsongeschikt zijn, zonder uitzicht op herstel. Voor overige WIA uitkeringen moet je wel de 104 weken verzuim doorlopen. Laat dit lekker via de werkgever lopen (aanvraag moet je man wel zelf doen), omdat die daar ook voordeel bij heeft.
Denk bovendien aan de WLZ, als je man voortdurend hulp en toezicht nodig heeft, zou hij in aanmerking kunnen komen voor een WLZ indicatie, waaruit ook meer dagbesteding te krijgen is. Meestal wijst een WMO medewerker hier graag op, omdat ze dan het gemeentepotje niet hoeven aan te spreken.
Maar eerst: zorg voor degene die moet zorgen! Als jij uitvalt, stort alles in. In het belang van je man, zorg voor jezelf! (Helpt dat, als je het voor iemand anders moet doen? Bij mij wel....)

donderdag 27 oktober 2022 om 10:25
oliebolmetkrenten, heb op facebook een paar groepen gevonden, echter heeft mijn man met deze ziekte andere symptomen.
Hij heeft het de hele dag door(ook 'snachts) en wordt kinds, terwijl de mensen daar het in momenten hebben.
En ja, aan de ene kant vind ik het prettig om met mensen hierover te praten, maar ik weet ook van mezelf dat ik ze dan ook weer wilt helpen.
Dus dat is even lastig.
Hoewel ik nu mezelf echt op de eerste plaats zet.
Irma3110, Helaas zit het bij mijn man iets anders.
Hij had een jaarcontract en die is inmiddels ruim afgelopen.
Maar in Maart werden we gebeld door de arts van het uwv en die zei aan het eind van het gesprek dat zij of haar collega deze maand zou bellen en dat er dan een versnelde wia(iva) aangevraagd zou worden.
Uit de papieren had ze al begrepen dat werken (nooit) meer zou lukken.
(ik zet nooit tussen aanhalingstekens, omdat regulier idd niet meer zou lukken, maar ik nog een idee op een andere dagbesteding heb en dat valt voor mij wel onder werken, met behoud van wia/iva moet dit kunnen)
Wlz ken ik, wil dat ook gaan aanvragen, maar weet dat als hij eenmaal wia heeft, dan staan we sterker.
Heb al eens via sociaal wijkteam gekeken of er iets van hulp voor mij is, maar met het huidige tekort aan personeel en vrijwilligers is dat lastig.
En ja, ik zorg zeker goed voor mezelf.
Doreia, ja, denk dat je nu wederom gelijk hebt.
Ik moet nu mezelf als prioriteit gaan zien .
Dinsdag is deze begeleidster er onder andere weer en zal het niet meer oprakelen.
Maar denk wel dat ik nu alweer een stap dichterbij ben.
Vanmorgen eerst de huisarts gebeld, nou, had ik net zo goed kunnen laten.
Ga er ivm herkenbaarheid even niet verder op in, maar kort gezegd kunnen/willen ze niets.
(heb al vaker ruzie met deze huisarts gehad en helaas overstappen gaat niet)
Vanmorgen weer eerst even naar de markt geweest(doe ik altijd voordat ik man wegbreng)
Daarna ben ik met man mee naar binnen geweest.
Ik had van te voren al tegen mijn man gezegd dat ik het bij 1 kopje koffie hield, zodat ik het voor mijzelf rustig kon houden.
Was wel weer heel gezellig, lekker even met de cliënten gekletst.
(aan de ene kant jammer, aan de andere kant wel even rustig) de begeleiding was in een andere ruimte met de deur dicht.
Voel me vandaag gelukkig sterker dan de laatste 3 weken.
Dinsdag is deze begeleidster er weer, zal haar zeker negeren, maar is wel even spannend voor mezelf hoe ik reageer.
Hij heeft het de hele dag door(ook 'snachts) en wordt kinds, terwijl de mensen daar het in momenten hebben.
En ja, aan de ene kant vind ik het prettig om met mensen hierover te praten, maar ik weet ook van mezelf dat ik ze dan ook weer wilt helpen.
Dus dat is even lastig.
Maar in Maart werden we gebeld door de arts van het uwv en die zei aan het eind van het gesprek dat zij of haar collega deze maand zou bellen en dat er dan een versnelde wia(iva) aangevraagd zou worden.
(ik zet nooit tussen aanhalingstekens, omdat regulier idd niet meer zou lukken, maar ik nog een idee op een andere dagbesteding heb en dat valt voor mij wel onder werken, met behoud van wia/iva moet dit kunnen)
Wlz ken ik, wil dat ook gaan aanvragen, maar weet dat als hij eenmaal wia heeft, dan staan we sterker.
Heb al eens via sociaal wijkteam gekeken of er iets van hulp voor mij is, maar met het huidige tekort aan personeel en vrijwilligers is dat lastig.
Dinsdag is deze begeleidster er onder andere weer en zal het niet meer oprakelen.
Ga er ivm herkenbaarheid even niet verder op in, maar kort gezegd kunnen/willen ze niets.
Vanmorgen weer eerst even naar de markt geweest(doe ik altijd voordat ik man wegbreng)
Ik had van te voren al tegen mijn man gezegd dat ik het bij 1 kopje koffie hield, zodat ik het voor mijzelf rustig kon houden.
(aan de ene kant jammer, aan de andere kant wel even rustig) de begeleiding was in een andere ruimte met de deur dicht.
Dinsdag is deze begeleidster er weer, zal haar zeker negeren, maar is wel even spannend voor mezelf hoe ik reageer.

donderdag 27 oktober 2022 om 10:35
Jammer van de huisarts. Dan is die deur nu even dicht.
Maar wel ontzettend goed van je dat je hulp hebt gezocht! Echt top!
Bel nu naar maatschappelijk werk in je stad. Het wijkteam van de gemeente in je wijk is dat meestal. Laagdrempelig en gericht op niet medische hulp geven. Meestal hebben ze een spreekuur, kijk dat even na. Geef hen een kans en bel voor jezelf.
Heerlijk he, even over de markt lopen. Ik vind dat sfeertje ook altijd heerlijk. Lekker buiten langs de kramen lopen, de bezige drukte, geroezemoes, heerlijke geuren overal. Ik knap daar ook altijd even van op.
Fijne dag!
Maar wel ontzettend goed van je dat je hulp hebt gezocht! Echt top!
Bel nu naar maatschappelijk werk in je stad. Het wijkteam van de gemeente in je wijk is dat meestal. Laagdrempelig en gericht op niet medische hulp geven. Meestal hebben ze een spreekuur, kijk dat even na. Geef hen een kans en bel voor jezelf.
Heerlijk he, even over de markt lopen. Ik vind dat sfeertje ook altijd heerlijk. Lekker buiten langs de kramen lopen, de bezige drukte, geroezemoes, heerlijke geuren overal. Ik knap daar ook altijd even van op.
Fijne dag!
donderdag 27 oktober 2022 om 11:10
Doreia,
Voor vandaag laat ik het even zo.
Heb het nummer van maatschappelijk werk, ga volgende week wel even bellen.
Ja, zeker lekker even en ik ben eigenlijk heel trots dat ik dat zonder angst vandaag kon doen.
We hebben de vaste kramen waar we naartoe gaan.
Bakker, kaas en groenteboer.
Ik laat mijn man altijd oplezen van het briefje(hij heeft spraakproblemen) en ze zijn altijd zo geduldig met hem.
Jij ook fijne dag.
( en dank je wel voor je fijne en goede reacties)
Voor vandaag laat ik het even zo.
Heb het nummer van maatschappelijk werk, ga volgende week wel even bellen.
Ja, zeker lekker even en ik ben eigenlijk heel trots dat ik dat zonder angst vandaag kon doen.
We hebben de vaste kramen waar we naartoe gaan.
Bakker, kaas en groenteboer.
Ik laat mijn man altijd oplezen van het briefje(hij heeft spraakproblemen) en ze zijn altijd zo geduldig met hem.
Jij ook fijne dag.
( en dank je wel voor je fijne en goede reacties)
donderdag 27 oktober 2022 om 15:30
Die IVA moet je zelf aanvragen hoor! Kijk maar eens op uwv.nl voor het aanvraagformulier. Bel eventueel naar de vakbond voor hulp bij het invullen. Je kan een vervroegde IVA maar 1x aanvragen, maar als hij afgewezen wordt, doe je wel weer de gewone aanvraag voor de uitkering na 2 jaar ziek zijn, ik meen rond de 80ste week.Moppie123 schreef: ↑27-10-2022 10:25oliebolmetkrenten, heb op facebook een paar groepen gevonden, echter heeft mijn man met deze ziekte andere symptomen.
Dus dat is even lastig.
Kan je man wel zelf ondertekenen, of ben jij intussen zijn officiële gemachtigde? En voor de CIZ indicatie maakt het niet uit of hij wel of niet een uitkering heeft, het gaat om de mate van zorg die hij nodig heeft.
Wat goed dat je mee naar binnen bent geweest! Ik hoop dat dit ook voor dinsdag de drempel voldoende verlaagd heeft en dat je dan ook "gewoon" naar binnen durft en die ene begeleidster onder ogen komen, maar wel negeren. In gesprek gaan gaat niets meer toevoegen, ze heeft duidelijk aangegeven dat niet te willen en er is intussen ook te veel tijd verstreken om het een zinvol gesprek te laten worden... Sterkte met dat naast je neerleggen.
donderdag 27 oktober 2022 om 16:37
Irma3110,weet dat voor de wlz niet uitmaakt of hij de iva krijgt of niet. Maar wil alles even 1 op 1 aanpakken. (Wel niet onbeleefd naar je toe zijn, maar moet nu wel even rustig aan doen) mijn man kan gewoon nog zelf tekenen, ook al zal hij niet alles begrijpen. Ik weet ik dat ik de iva zelf moet aanvragen. Maar wil eerst die arts van het uwv even afwachten. Vakbond zijn we helaas geen lid van.
Zie er wel tegenop om dinsdag naar binnen te gaan.
Vind zelf ook dat er teveel tijd verstreken is, dus vandaar dat ik het laat gaan. Haar negeren is niet moeilijk voor me.
Ik wil volgende week ook proberen om naar de winkel te gaan, even 1 boodschapje te halen.
Maar nu de komende dagen pak ik lekker mijn rust.
Sinds mijn man ziek is ontbijten we uitgebreid in het weekend, eitje, croissantje. Lekker kletsen.
Dus denk er maar even niet teveel over na.
In ieder geval bedankt voor je reactie
Zie er wel tegenop om dinsdag naar binnen te gaan.
Vind zelf ook dat er teveel tijd verstreken is, dus vandaar dat ik het laat gaan. Haar negeren is niet moeilijk voor me.
Ik wil volgende week ook proberen om naar de winkel te gaan, even 1 boodschapje te halen.
Maar nu de komende dagen pak ik lekker mijn rust.
Sinds mijn man ziek is ontbijten we uitgebreid in het weekend, eitje, croissantje. Lekker kletsen.
Dus denk er maar even niet teveel over na.
In ieder geval bedankt voor je reactie
vrijdag 28 oktober 2022 om 20:56
vrijdag 28 oktober 2022 om 21:13
Rosanna, door die situatie en een paar andere situaties ben ik weer bang geworden om naar buiten te gaan en heb ik een paniekaanval gekregen. Ik was bang als ik hem breng een die ene begeleidster is er dat er dan weer een confrontatie komt.
En ja, hij kan in principe zelfstandig, echter is er wel een gevaar dat hij verdwaalt.
Nu heb ik daar ook maatregelen voor genomen, maar er is altijd een risico.
En hij kan niet/ nauwelijks praten, dus hulp vragen is voor hem een probleem.
Maar heb nu besloten om mezelf proberen eroverheen te zetten en probeer dinsdag hem te brengen.
En ja, dat schreef ik al in een eerdere post, ik ga met hem mee en drink een kop koffie allereerst voor hem.
Woensdag had ik hem voor de deur afgezet, maar donderdag ben ik mee naar binnen geweest, alleen was die begeleidster er niet(haar collega's zaten in een bespreking, dus er was niemand van de begeleiding)
Maar de eerstvolgende keer is dus aanstaande dinsdag, ben benieuwd hoe het gaat.
En ja, hij kan in principe zelfstandig, echter is er wel een gevaar dat hij verdwaalt.
Nu heb ik daar ook maatregelen voor genomen, maar er is altijd een risico.
En hij kan niet/ nauwelijks praten, dus hulp vragen is voor hem een probleem.
Maar heb nu besloten om mezelf proberen eroverheen te zetten en probeer dinsdag hem te brengen.
En ja, dat schreef ik al in een eerdere post, ik ga met hem mee en drink een kop koffie allereerst voor hem.
Woensdag had ik hem voor de deur afgezet, maar donderdag ben ik mee naar binnen geweest, alleen was die begeleidster er niet(haar collega's zaten in een bespreking, dus er was niemand van de begeleiding)
Maar de eerstvolgende keer is dus aanstaande dinsdag, ben benieuwd hoe het gaat.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in