Gezondheid alle pijlers

Vaak pijn in nek/ schouders en hoofdpijn

19-02-2023 10:46 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb eigenlijk altijd wel last van mijn nek en schouders maar de laatste tijd is het weer zo enorm aanwezig. Vooral links is het pijnlijk en bij een bepaalde beweging trekt het ook door naar tot mijn elleboog. Nu werd ik afgelopen vrijdag in de nacht wakker met zoveel pijn in die regio en dan ook knallende koppijn erbij. Vanuit het niets. Had wel een drukke dag op het werk gehad maar niet dusdanig dat ik er heel veel stress van had. Ik heb toen 2 paracetamol ingenomen en ben weer gaan slapen maar een paar uur laten nog net zo heftig. Toen de kinderen naar school waren ben ik vrij snel weer naar bed gegaan, iets wat ik nooit doe dus zegt ook wel hoe rot ik me voelde. Weer 2 paracetamol ingenomen met daarbij een Brufen en een aantal uren later ging het weer redelijk. Wel enorm moe. Gisteren opzich een prima dag gehad. Energie en ieder geval geen hoofdpijn. Nu werd ik afgelopen nacht wakker en ook weer zoveel pijn in nek/ schouders en ook weer hoofdpijn en dan vooral boven op mijn schedeldak. Ik sliep wel wat onrustiger omdat ik lag te wachten op een kind wat van de carnaval terug zou komen maar tussendoor goed geslapen. Kind thuis en toen weer gaan slapen, had niet de energie om uit bed te komen om weer iets in te nemen. Nog een paar uur geslapen maar ik word dan zo enorm gebroken wakker. Alles doet pijn, de dag weer begonnen met 2 paracetamollen en 1 brufen van 400 mg, ik word er duf van en knap er weinig van op. Net even een stuk met de hond gewandeld maar voel me zo enorm geprikkeld en zie dan zo op tegen de dag wanneer ik me zo voel. Het is niet dat ik me enorme zorgen maak dat ik iets ernstigs mankeer maar ik zou me zo graag weer eens wat energieker willen voelen. Naar de huisarts/ fysio? Ik kan toch niet altijd maar rondlopen met een zere nek/ schouders en de algehele malaise die erbij komt. Iemand hier ervaring mee?
Hoe is je lichaamshouding achter de computer of mobiel?
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Bel de fysio of manueel therapeut. Kan meteen naar je houding kijken als dat probleem is. Maar anders weten ze er ook wel raad mee.
Jaja.
Fysio lijkt me in deze goed om te gaan proberen

Ik heb er ook last van. Mijn hoofdpijn komt door de pijn in nek en schouder.
Fysio ect kan zonder huisartsverwijzing, zou wel even kijken naar je verzekering.
Jaja.
Al eens een nieuwe matras geprobeerd? Een oude of slecht ondersteunende matras en/of slecht ondersteunend kussen kunnen veel klachten veroorzaken.
Verder ook oppassen met paracetamol want regelmatig gebruik kan juist aanleiding geven tot hoofdpijn.
Sinds ik een nieuwe matras heb en cold turkey ben gestopt met paracetamol gaat het veel beter.
En nadat je bij de huisarts langs bent geweest (en die niks ergs constateert, natuurlijk) krachttraining: rug-, buik-, bilspieren trainen, liezen stretchen. M.a.w.: je houddingsspieren trainen.
En leren je schouders niet omhoog te trekken (wat helaas meestal onbewust gaat).
Als je het leuk vindt Yoga of Pilates.
Sterkte!
Ze hoeft niet naar de huisarts. En ik zou niet zelf gaan klooien met oefeningen. Vraag dat gewoon aan de fysio/manueel therapeut, die geven ze je geheid, weet je zeker dat je juiste aan het trainen en belasten bent.
Jaja.
Ga, nadat je door de fysio bent behandeld, naar een sportschool om je spieren sterker te maken en daarna te houden. Als ik tenminste 1x in de twee weken ga blijven mijn klachten weg dus heel veel inspanning hoeft het onderhoud niet te kosten. Je fysio kan je vertellen welke oefeningen goed zijn.
Ik wil je een McKenzie therapeut aanraden. Zit vast ook wel in je woonplaats.
Huisarts. Eerst andere oorzaken uitsluiten voordat je aan fysiotherapie (of een andere paramedische therapie) begint. Het kan ook een neurologische oorzaak hebben en dan kan kraken bijvoorbeeld juist meer schade aanrichten dan dat het goed doet.
Matras, kussen en je houding op je werk doen waarschijnlijk al heel veel.
Ik zou eens naar een fysio gaan en daar je klachten uitleggen. Hij kan je behandelen en adviseren om klachten te vermidneren en te voorkomen.

Yoga helpt mij vaak van verschillende lichamelijke pijntjes af, maar als ik wakker zou liggen van de pijn, dan zou ik echt ook langs een fysio.
Fysiotherapeuten hebben bij intake een vragenlijst om te bepalen of je naar de huisarts moet. Het is juist de bedoeling van geen doorverwijzing meer nodig hebben voor de fysiotherapeut dat niet iedereen voor dit soort klachten naar de huisarts gaat.
Zenmomentje schreef:
19-02-2023 11:53
Fysiotherapeuten hebben bij intake een vragenlijst om te bepalen of je naar de huisarts moet. Het is juist de bedoeling van geen doorverwijzing meer nodig hebben voor de fysiotherapeut dat niet iedereen voor dit soort klachten naar de huisarts gaat.
Precies.
Jaja.
Hier was het over nadat ik een nieuw matras heb gekocht. Naar een goede winkel geweest en me laten adviseren
Bedankt voor jullie reacties. Een nieuw matras hebben we sinds vorig jaar en dat ligt verder prima, ik zou wel kunnen kijken naar een ander kussen maar ik denk toch dat de oorzaak mogelijk in houding zou kunnen zitten.
Ik denk dat ik maar eens een stap naar de fysio moet doen om te laten beoordelen waar het nu precies zit. Jaren geleden had ik weleens verschoven nekwervels, overgehouden aan een ritje in een kermisattractie.
Toen ben ik gekraakt om het goed te zetten en toen wel even pijnvrij geweest. Ik raakte toen ook zwanger van de jongste en had ik nergens last van maar de laatste jaren is het bijna altijd aanwezig en vooral dan die hoofdpijn erbij is zo vervelend.
Het kan alles zijn, van spanningspijnen tot overbelasting, van frozen shoulder of tendinose tot polymyalgia rheumatica. Het ene heeft ingrijpen door een arts nodig, het andere niet. Dus, op naar de arts. Je kan ook naar de fysio; die vertelt je wel of je een arts nodig hebt. Maar beginnen met de huisarts is goedkoper. Ik weet niet of dat nog een rol speelt. Artsen kunnen heel enge kwalen eruit vissen door naar het bloedbeeld te kijken maar sommige vinden dat weer niet meteen nodig. Je weet het niet.
tv-icoon wijzigde dit bericht op 19-02-2023 13:19
42.78% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
Goed kussen dat de nek ondersteunt, kan echt een groot verschil maken. Zelfs op vakantie gaat mijn kussen overal mee naar toe. Als ik dat niet doe, krijg ik gelijk meer klachten. Ik heb er een met een aparte rol in de nek. Zelfs als het per ongeluk omgekeerd ligt, merk ik het door toename van nek klachten.
Verder adviseer ik om ook kritisch te kijken hoe vaak je paracetamol gebruikt. Ik moest daarvoor een dagboek bijhouden en ik vond het zelf wel meevallen. Ik moest echter toch cold turkey stoppen met alle paracetamol en saridon. Het was een paar weken afzien maar langzaam merkte ik dat de hoofdpijn veel minder vaak voorkwam. Als ik nu s nachts hoofdpijn krijg, neem ik niets en ga ‘s ochtends eerst een half uurtje buiten lopen. In negen van de 10 keer ben ik er dan na het ontbijt en één kopje koffie vanaf. Overigens beperk ik koffie met cafeïne ook tot 2 kopjes per dag.
Ik adviseer ook om er eerst mee naar de huisarts te gaan want die zijn daarvoor!
Bobby75 schreef:
19-02-2023 13:05
Bedankt voor jullie reacties. Een nieuw matras hebben we sinds vorig jaar en dat ligt verder prima, ik zou wel kunnen kijken naar een ander kussen maar ik denk toch dat de oorzaak mogelijk in houding zou kunnen zitten.
Ik denk dat ik maar eens een stap naar de fysio moet doen om te laten beoordelen waar het nu precies zit. Jaren geleden had ik weleens verschoven nekwervels, overgehouden aan een ritje in een kermisattractie.
Toen ben ik gekraakt om het goed te zetten en toen wel even pijnvrij geweest. Ik raakte toen ook zwanger van de jongste en had ik nergens last van maar de laatste jaren is het bijna altijd aanwezig en vooral dan die hoofdpijn erbij is zo vervelend.
Ah, als je al eerder klachten hebt gehad, is het inderdaad handig om dit eerst uit te sluiten.

Zelf krijg ik voornamelijk klachten door mijn houding. Bijvoorbeeld dat ik niet recht zit of sta, teveel zit, niet recht vooruit kijk enz.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Sportmasseur. Ik had jarenlang dezelfde klachten, hoofdpijn die grensde aan migraine. Hoofdpijndagboek bijgehouden op advies van huisarts, medicatie uitgeprobeerd.
Tot iemand tegen mij zei: zit je niet 'gewoon' vast? Sportmasseur gezocht, 1e paar keren was heel pijnlijk want alles zat vast en was verkleefd.
Sindsdien zeer regelmatig naar masseur. Soms zit er meer tijd tussen door omstandigheden, dan krijg ik weer hoofdpijn vanuit m'n nek. Dan weet ik dat ik weer naar de masseur moet.
Herkenbaar, al jaren last van. Van alles geprobeerd totdat er een andere huisarts eens naar keek en vroeg of ik migraine heb. Nooit aan gedacht. Maar goede migraine medicijnen gekregen (triptanen en nu cgrp remmers) en sindsdien zijn de klachten over.
Bij mij hoort de spierpijn dus echt bij een migraine aanval.
Fysio, masseur, chiropractie etc. helpt dan dus ook niet.
Bobby75 schreef:
19-02-2023 13:05
Een verschoven wervel moet operatief behandeld worden door een neurochirurg als een passief beleid van oefeningen en/of een brace niet voldoende helpt. Is die diagnose toen met een MRI of CT vastgesteld?
Alcedo schreef:
20-02-2023 17:24
Een verschoven wervel moet operatief behandeld worden door een neurochirurg als een passief beleid van oefeningen en/of een brace niet voldoende helpt. Is die diagnose toen met een MRI of CT vastgesteld?
Die verschoven wervel heeft de manueel therapeut destijds vastgesteld en heeft het toen een aantal keren gekraakt. Er is nooit een onderzoek gedaan. Dit is wat ze me destijds vertelde. Het knapte na het kraken wel op maar raakte toen snel in verwachting van de jongste en tijdens mijn zwangerschap was ik geheel klachtenvrij, mogelijk door de hormonen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven