Liever single of in een relatie?

06-03-2023 17:24 187 berichten
Hi forummers,

Als ik een tijdje met iemand ben verlang ik weer naar een single life en als ik weer lang single ben verlang ik naar een relatie. Heb ik bindingsangst of iets?? Wat hebben jullie liever? Single of relationshiplife?

:heart: :heart: :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Lotus90 schreef:
10-03-2023 12:45
Geen enkel probleem & ik doe het (voor de juiste persoon) met liefde. Maar dan moet de basis dus wel goed zitten. Nu ik een dochtertje heb, is de kans dat ik er nog aan ga beginnen nihil. Het idee dat er een andere man dan haar eigen vader bij ons over de vloer komt, moet ik op zijn zachtst gezegd heel erg aan wennen. Laat staan dat hij deel gaat uitmaken van ons (dagelijks) leven. En dus invloed heeft op het geluk van mijn dochter. Dan moet het wel een héél lief, verstandig, ruimhartig, betrouwbaar, mooi & goed persoon zijn.
Kan me prima voorstellen dat je met een kind in huis geen relatie zoekt, maar hoezo dan wel met een zogenaamd geweldig persoon? Nu lijkt het voor mij alsof je juist wel een relatie zoekt.

Je legt de keuze of je een relatie wil in ieder geval daarmee in handen van een ander persoon, ik vraag me af of dat handig is.
Rooss4.0 schreef:
10-03-2023 08:34
Toen ik single was wilde ik ook met niemand ruilen maar ik zag wél relaties die me aanstonden en die ik als voorbeeld zag. Wat ik wel kon hebben was een jaloezieprikje als ik een overduidelijk verliefd stel zag wandelen op een mooie zomeravond. Of als ik een stel in het gras zag zitten, helemaal in elkaar opgaand. Er was een heel klein stukje gemis op het vlak van bij iemand horen.

Voor mij lost deze lat relatie dat helemaal op, ik hoor bij iemand ook als we niet samen zijn. Iemand heeft mijn rug, is net zo gek van mij als ik van hem. Dat voelt heel warm en thuis.
Toen ik schreef dat ik met geen koppel wil ruilen, vond je dat een slecht argument. Maar zelf schrijf je ook dat toen je single was met niemand wilde ruilen?
Maar, snap wel wat je schrijft hoor:)
Zelf zie ik geen relaties in mijn kringen die me echt aanstaan of waarvan ik denk, dat zou ik ook willen.
Ben wel heel blij voor andere als ze een fijne relatie hebben, dat zou ik iedereen gunnen ( als ze een relatie willen) een fijne warme relatie, zonder al het gedoe waar toch veel mensen doorheen gaan in een relatie.
En als ik een jong of oud verliefd koppeltje zie, moet ik altijd glimlachen daar kan ik echt van genieten voor een ander. Leuk om te zien die verliefdheid die er vanaf straalt en fijn voor die mensen die dat op dat moment zo voelen en mogen ervaren.
Beetje de berichten gelezen en wat ik lees wordt je vrij droevig van. Vrouwelijke emancipatie op z’n best…
An_Dre_Hash_Dag schreef:
11-03-2023 03:40
Beetje de berichten gelezen en wat ik lees wordt je vrij droevig van. Vrouwelijke emancipatie op z’n best…

Welnee Andre, in ieder geval wat betreft mij heeft het daar niets mee te maken. Als geemancipeerd zie ik mezelf helemaal niet, ik doe mijn ding en het doet er niet toe dat ik een vrouw ben. Maar een relatie is niets voor mij. Ik word ongelukkig van het gebonden zijn, ik ervaar dat als knellend.
Ik vind het heerlijk om alleen wakker te worden en de dag voor me dan te zien als een bladzijde die ik helemaal alleen in mag kleuren, op mijn eigen manier.

Dat heeft niets met emancipatie te maken.
An_Dre_Hash_Dag schreef:
Waarom droevig? Het overgrote deel van de mensen heeft nog steeds een relatie. Het grote verschil is alleen dat je daar (anders dan vroeger) niet meer levenslang in vast hoeft te zitten als een van de partijen dat niet wil.

En vergis je niet. Heel veel mensen van andere generaties zaten en zitten vast in slechte relaties. Ook nu nog. Omdat ze financieel afhankelijk zijn. En vanwege schande en schaamte (of religie).
Lang getwijfeld of ik zou reageren, omdat dat niet hóeft natuurlijk :proud: , maar vooral ook omdat ik het antwoord niet zo goed weet.
Vorig jaar ben ik gescheiden, dus de vraag wordt me nogal eens gesteld en ik vraag het mezelf ook weleens af. Als ik naar mijn afgelopen huwelijk kijk, dan wil ik dat niet opnieuw, dus zou het antwoord nee zijn. Maar als ik denk aan hoe het had kúnnen zijn, hoe een relatie kán zijn, dan is het een ander verhaal. Ik heb nogal een minderwaardigheidscomplex geloof ik, en in die zin zou ik denken dat ik beter alleen kan blijven - want wat heb ik nou helemaal te bieden?! Maar ondanks dat gevoel dat “men” beter af is zonder mij, denk ik wel dat ik heel veel liefde te geven heb. En is het dan niet zonde dat voor jezelf te houden…?
Los eerst je shit op, denk ik dan, zorg dat je je leven op de rit hebt. Maar ik héb mijn leven op de rit, alleen mijn innerlijke leven behoeft werk. En waarom zou je daar niet aan kunnen werken terwijl je ín een relatie zit? Misschien juist wel fijn om dat proces te delen, om daar samen een weg in te vinden. Om dat wat je leert aan iemand te kunnen spiegelen, het te kunnen testen, te ontdekken, juist doordát je een relatie hebt, zodat je ervaart dat je je wel veilig kunt uiten. Enzo.
Maar mezelf opnieuw open leren stellen, dat is wel een dingetje… Lijkt me heel ingewikkeld.

Dus tsja, liever een relatie of single…? Ik deel graag merk ik, en dat mis ik wel. Maar ik ben ook graag alleen, op mezelf en daar geniet ik nu wel van. Wat Lieneke ook aangeeft: je eigen dag inkleuren. Heerlijk. Maar misschien zou ik het wel fijn vinden als dat naast elkaar kan bestaan. En misschien is dat ook juist wel wat er is als je iemand tegenkomt die goed bij je past. Dat het samen klopt.

Vooralsnog houd ik het maar op “het komt zoals het komt”. Ik ben niet op zoek, maar ik sta er wel voor open. Geloof ik.
Liever relatie: ik houd van knuffelen en vrijen en het bij elkaar horen. Wel lat!
Tegelijk is single zijn ook prima, dan soms wat meer op je eigen ontwikkeling gericht... Ook heel fijn.
Ik ben liever single. En de opmerking 'dan ben je gewoon steeds de verkeerde tegen gekomen ' begint een beetje te vervelen. En heb er vrede mee dat wat ik zoek of niet bestaat of een speld in een hooiberg is. Bovendien ben ik alleenstaand moeder met een onregelmatige baan dus daten is in mijn ogen niet mogelijk zonder dat mijn kind er last van heeft.

Met name discussie over het huishouden en het gevoel altijd 'aan' te moeten staan voor de ander mis ik als kiespijn. Gewoon mijn eigen plan kunnen te maken en in huis de boel de boel kunnen laten als ik die dag geen zin heb voelt als vrijheid.
Bovendien ben ik zelf ook niet de catch van de eeuw haha. Heb ASS. Ben een ontzettende nerd. Met rare hobby's . Zo verzamel ik jaren 80 speelgoed. Slaap nog met een knuffel en kijk het liefst Star Trek of Beavis en Butthead. En ik ben al 40. Als ik al mannen aantrek dan zijn het vaak de types die nog totaal onzelfstandig zijn of de helft jonger. Iedereen mankeert wel wat maar in mijn ogen is het ook hoe je ermee omgaat. Ben zelf een weirdo maar weet dat van mezelf. Heb verder mijn leven op orde. Ik wil geen project maar iemand die ook zelfbewust is en zaakjes op orde heeft. Maar goed zie bovenstaande zolang mijn dochter nog jong is heb ik niet eens tijd ervoor.

Ik weet dat dit klinkt als mezelf tegenspreken maar tuurlijk zou ik waanzinnig verliefd willen zijn. En lichamelijk contact en geweldige seks. Maar ben realistisch nu en het zit er gewoon niet in. En dat is ok wat mij betreft.
Liever in een goede relatie, dan single.

Ik heb een relatie gehad die niet goed voor me was, dus dan liever single. Dat nooit meer.

De relatie die ik nu heb is anders, gelijkwaardig. Ik houd van knuffelen, goede gesprekken, samen eten, ... Maar wij kunnen ook goed ons eigen ding doen en dat is precies wat ik zocht.
Single.
Nog nooit een relatie gehad en ook geen behoefte aan.
Ook geen behoefte aan intimiteit.

Een tijdje terug stuitte ik op het volgende artikel (niet achter een betaalmuur):
https://www.psychologiemagazine.nl/arti ... ngle-zijn/

Dit was voor mij heel verhelderend en zo de reacties lezend denk ik dat veel van de overtuigde singles die reageren zich hierin zullen herkennen.

Het overgrote deel van de mensen is “natuurlijk geprogrammeerd” voor relaties. Die kunnen best een tijdje single zijn, maar het uitgangspunt is een relatie.
Er is ook een deel van de mensheid die net zo “natuurlijk geprogrammeerd” is als single en dat als uitgangspunt heeft. Die kunnen ook best relaties hebben, maar de uitgangspositie is single.

Ik mis werkelijk nooit het hebben van een partner.
Niet bij feesten als kerstmis, niet als ik het ergens moeilijk mee heb, gewoon nooit. Ik ben alleen en rooi alles alleen. En dat gaat me prima af.
Ik ben echt geen kluizenaar (wel een beetje) maar heb ook goede en langdurige vriendschappen. Ook met vrouwen.

Met mijn beste vriendin (beetje zelfde soort situatie) ben ik regelmatig op vakantie geweest, met haar zoontje erbij. En dat vind ik die paar weken oprecht heel erg leuk en gezellig. Ik ga ook regelmatig samen met haar zoontje een dagje of middagje uit (ik ben zijn peetvader) en daar geniet ik enorm van.
Maar ik zou echt geen relatie met haar willen.
When in doubt, the auditor is always right!
Leuk artikel. Maar wat ik wel vermoed is dat deze groep zich nauwelijks voorplant, en in evolutionair opzicht er dus niet meer echt toe doet. Als dit persoonlijkheidstype genetisch bepaald is, zal deze groep binnen 1 of 2 generaties grotendeels weer uitgestorven zijn.
Geen zin in verplichtingen met schoonfamilie, gezeur of iemand in huis die dingen wil beslissen.

Dus single.
Ik heb relatie + kinderen, maar zou liever alleen zijn
Frankly my dear, I don"t give a damn
An_Dre_Hash_Dag schreef:
Het is heel fijn om tegenwoordig te kunnen kiezen voor een partner omdat je er eentje wil. En niet meer moet kiezen omdat je er eentje nodig hebt.

Dit gevolg van de emancipatie pakt voor mannen wat minder goed uit omdat zij geen must meer zijn maar een optie. Dat zal niet meevallen voor sommigen en dat is inderdaad vrij droevig.
calvijn1 schreef:
13-03-2023 00:09
Ik heb relatie + kinderen, maar zou liever alleen zijn

:hug: dat lijkt me heel zwaar.
.
An_Dre_Hash_Dag schreef:
vroeger moesten vrouwen in een klote relatie, en daar in blijven
konden niet weg
dat was veel schadelijker
Absoluut een relatie, maar wel alleen maar met mijn man. Mocht ik hem niet zijn tegengekomen dan was ik liever alleen gebleven met paar leuke scharrels in mijn leven.

TO, ik denk dat je de juiste nog niet bent tegengekomen. Voordat ik mijn man trof had ik dat ook altijd.
Barnsteen schreef:
13-03-2023 10:41
:hug: dat lijkt me heel zwaar.
Is het ook.

Kan oprecht jaloers zijn op mensen die alleen zichzelf hebben om voor te zorgen.

Ik heb wsch ASS (sta op wachtlijst) en vind het heel zwaar dat anderen (partner) verwachting heeft waar ik niet aan kan voldoen.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Buster schreef:
12-03-2023 18:16
Leuk artikel. Maar wat ik wel vermoed is dat deze groep zich nauwelijks voorplant, en in evolutionair opzicht er dus niet meer echt toe doet. Als dit persoonlijkheidstype genetisch bepaald is, zal deze groep binnen 1 of 2 generaties grotendeels weer uitgestorven zijn.
Maar die mensen komen ook weer uit mensen voort die vaak wel een relatie hebben en kinderen willen.
Buster schreef:
12-03-2023 18:16
Gezwets van een dronken aardbei.
Er zijn ook nog steeds zat homoseksuelen. Die zijn ook niet echt kampioen voortplanten.
When in doubt, the auditor is always right!
Blauwedruif85 schreef:
13-03-2023 19:10
Maar die mensen komen ook weer uit mensen voort die vaak wel een relatie hebben en kinderen willen.

Wat ik schreef was allemaal aannemende dat het type persoon dat geen relatie wil, zo door genetisch bepaalde eigenschappen geworden is. Ik denk dat dat in ieder geval gedeeltelijk zo is (niet helemaal natuurlijk). Vroeger trouwden die mensen dan toch en kregen ze kinderen (omdat dat zo hoorde), terwijl ze dat achteraf misschien wel helemaal niet hadden gewild als ze daar een vrije keus in hadden gehad.

Ik verwacht dat onder de (nu steeds groter wordende) groep mensen die geen partner willen, het geboortecijfer aanzienlijk lager is dan gemiddeld. Dat type mens gaat vanaf nu dus uitsterven, als je doorredeneert, vanwege die vrije keuze. Ik geeft toe dat dit een hoog FVD-gehalte heeft :D en beetje off-topic maar het gaat dus eigenlijk om een -op termijn- zelf-eliminerende lifestyle trend.

Het artikel gaat er verder helemaal aan voorbij dat om kinderen te willen/krijgen/opvoeden stabiele relaties belangrijk zijn. Dat vind ik wel minder.
Buster schreef:
13-03-2023 22:14
Wat ik schreef was allemaal aannemende dat het type persoon dat geen relatie wil, zo door genetisch bepaalde eigenschappen geworden is. Ik denk dat dat in ieder geval gedeeltelijk zo is (niet helemaal natuurlijk). Vroeger trouwden die mensen dan toch en kregen ze kinderen (omdat dat zo hoorde), terwijl ze dat achteraf misschien wel helemaal niet hadden gewild als ze daar een vrije keus in hadden gehad.

Ik verwacht dat onder de (nu steeds groter wordende) groep mensen die geen partner willen, het geboortecijfer aanzienlijk lager is dan gemiddeld. Dat type mens gaat vanaf nu dus uitsterven, als je doorredeneert, vanwege die vrije keuze. Ik geeft toe dat dit een hoog FVD-gehalte heeft :D en beetje off-topic maar het gaat dus eigenlijk om een -op termijn- zelf-eliminerende lifestyle trend.

Het artikel gaat er verder helemaal aan voorbij dat om kinderen te willen/krijgen/opvoeden stabiele relaties belangrijk zijn. Dat vind ik wel minder.
Ja oké daar heb je een goed punt in inderdaad. Interessant om over na te denken maar wel off topic :)
Harmonikaatje schreef:
12-03-2023 18:23
Geen zin in verplichtingen met schoonfamilie, gezeur of iemand in huis die dingen wil beslissen.

Dus single.
Ik heb geen van allen. En ik woon samen.

Wij zijn gewoon heel relaxed samen. We doen niet aan gezeik. Dat hebben we allebei in ons vorige huwelijk al gehad.
Ik kan doen wat ik wil, gaan waar ik wil, hij gunt me alles maar vindt het ook heerlijk als ik thuis ben. Hij staat altijd achter me en vind alles wat ik doe of bedenk ook leuk. We zouden ook alleen blijven latten want geen zin meer in gezeik... Maar we.bleven steeds langer bij elkaar en het gezeik kwam maar niet. Mijn kinderen vinden hem geweldig, en hoewel mijn kinderen best lastig zijn (want labeltje) kan hij er heel goed mee om gaan. En toen had ie ineens al 2 jaar niet meer in zijn eigen huis geslapen en toen heeft ie m maar verkocht.
Wij kunnen goed zonder elkaar, maar samen vinden we allebei veel leuker.
We zijn ook nooit jaloers want allebei talen we nooit naar een ander. En waarschijnlijk daardoor vertrouwen we elkaar ook 100 procent.
Soms loopt het gewoon zo. En ik ben echt super dankbaar voor hem. Want ik ben echt wel een lastig wijf (want labeltje) en hij een lastige kerel (want oa lastige jeugd) maar we kunnen elkaar heel goed hebben en samen zijn we allebei tig keer minder lastig geworden. Soms voelt het alsof het zo had moeten zijn, maar dat is natuurlijk gewoon hoe liefde voelt.

Dus ja ik heb heel graag een relatie... Met hem.
coderood schreef:
13-03-2023 22:49
Ik heb geen van allen. En ik woon samen.

Wij zijn gewoon heel relaxed samen. We doen niet aan gezeik.

[...]

Wij kunnen goed zonder elkaar, maar samen vinden we allebei veel leuker.
We zijn ook nooit jaloers want allebei talen we nooit naar een ander. En waarschijnlijk daardoor vertrouwen we elkaar ook 100 procent.
Soms loopt het gewoon zo. En ik ben echt super dankbaar voor hem. Want ik ben echt wel een lastig wijf (want labeltje) en hij een lastige kerel (want oa lastige jeugd) maar we kunnen elkaar heel goed hebben en samen zijn we allebei tig keer minder lastig geworden. Soms voelt het alsof het zo had moeten zijn, maar dat is natuurlijk gewoon hoe liefde voelt.

Dus ja ik heb heel graag een relatie... Met hem.
Ja, zo ervaar ik mijn relatie ook (minus dus de kinderen en vorig huwelijk). Ik hoef ook niet de hele tijd 'aan' te staan of over mijn dag te praten, zoals anderen hier schreven; daar hebben wij ook allebei helemaal geen zin in. We zijn superclose, maar ook onafhankelijk.

Ik ben dus liever samen met man dan alleen. Tegelijkertijd geloof ik echt niet in 'je moet de juiste man nog tegenkomen' :facepalm: Heb dat zelf vaak genoeg gehoord naar dan over mijn kinderwens die ik 'ongetwijfeld nog wel krijgen...': :puh: Dat kan ja, maar dat moet helemaal niet: kan me helemaal voorstellen dat mensen liever alleen zijn.

En wat het uitsterven van mensen zonder partnerwens betreft: dat gebeurt alleen als die eigenschap erfelijk bepaald is, en dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven