Ongevraagd advies van partner.
woensdag 12 april 2023 om 13:27
Vooraf even een klein stukje achtergrond:
Ik ben opgegroeid in een ongezonde situatie. Dit heeft veel gedaan met mijn gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen. Er is mij vaak verteld dat ik niks kan en nergens goed in ben. Inmiddels heb ik dat zelfbeeld aardig af weten te schudden. Ik ben mij er echter van bewust dat onderstaande kwestie deze onzekerheid weer boven brengt en dit mij daarom extra gevoelig maakt.
Mede daarom vind ik het lastig te beoordelen of ik nou een punt heb met mijn bezwaar tegen dit gedrag van mijn partner of dat zijn gedrag heel onschuldig/normaal is en ik gewoon overdreven gevoelig ben door mijn verleden.
Daarom zou ik graag eens horen hoe anderen dit zien, hier gaat ie dan:
Mijn man is breed geïnteresseerd en heeft daarom kennis over van alles. Naast het vergaren van deze kennis, is hij ook dol op het delen ervan. Dit resulteert in veel (door mij ongevraagd) advies op allerlei vlakken. Ik geef even een paar voorbeelden;
Als we in de auto zitten en ik rij, adviseert hij mij welke route ik het beste kan rijden, waar ik kan parkeren, waar ik voor kan sorteren enz. Eenmaal op de parkeerplaats wijst hij vervolgens een geschikte plek aan.
Als ik heb gekookt adviseert hij mij regelmatig hoe ik het de volgende keer "nog lekkerder" kan maken. Door bijvoorbeeld te zeggen: "Het was lekker, het zou nog lekkerder zijn met walnoten erin" of "het was nog lekkerder geweest als het net wat langer/korter in de oven was geweest".
Als ik een deur ga schilderen helpt hij mij eraan denken hoe dit moet: "Denk je eraan goed te ontvetten, voordat je gaat schuren?"
Het blijft niet altijd bij woordelijk advies. Hij handelt ook wel eens ongevraagd, door bijvoorbeeld als ik aan het koken ben en hij binnenkomt het vuur hoger of lager te zetten of een deksel ergens op of af te doen.
Vaak gaan deze adviezen en handelingen in tegen mijn oorspronkelijke plan. Ik voel mij daardoor dan dus gecorrigeerd of "op de vingers getikt". Het voelt voor mij alsof mijn eigen initiatief of inzicht nooit goed genoeg is. Alsof ik altijd afhankelijk ben van zijn goedkeuring.
Vooropgesteld; hij zegt of doet dit soort dingen nooit op een nare of negatieve manier. Ik ben ervan overtuigd dat hij het oprecht goed/helpend bedoelt. Hij heeft er dan ook geen begrip voor dat ik dit vervelend vind. Hij vindt dat dit echt bij mij ligt. Hij zegt: "Zo ben ik nu eenmaal. Je weet dat ik het goed bedoel, dus dan hoef je er geen aanstoot aan te nemen. Als dat toch gebeurt ligt dat bij jezelf".
Ik probeer vaak uit te leggen wat dit gedrag bij mij oproept en vraag hem er daarom op te letten mij niet steeds te 'verbeteren' (zoals ik het dus ervaar). Hij vindt dat ik aan de bak moet met mijn onzekerheid en dat daar de sleutel ligt voor het oplossen van deze steeds terugkomende frustratie.
Samengevat dus eigenlijk: ben ik ik nou gek?
Ik ben opgegroeid in een ongezonde situatie. Dit heeft veel gedaan met mijn gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen. Er is mij vaak verteld dat ik niks kan en nergens goed in ben. Inmiddels heb ik dat zelfbeeld aardig af weten te schudden. Ik ben mij er echter van bewust dat onderstaande kwestie deze onzekerheid weer boven brengt en dit mij daarom extra gevoelig maakt.
Mede daarom vind ik het lastig te beoordelen of ik nou een punt heb met mijn bezwaar tegen dit gedrag van mijn partner of dat zijn gedrag heel onschuldig/normaal is en ik gewoon overdreven gevoelig ben door mijn verleden.
Daarom zou ik graag eens horen hoe anderen dit zien, hier gaat ie dan:
Mijn man is breed geïnteresseerd en heeft daarom kennis over van alles. Naast het vergaren van deze kennis, is hij ook dol op het delen ervan. Dit resulteert in veel (door mij ongevraagd) advies op allerlei vlakken. Ik geef even een paar voorbeelden;
Als we in de auto zitten en ik rij, adviseert hij mij welke route ik het beste kan rijden, waar ik kan parkeren, waar ik voor kan sorteren enz. Eenmaal op de parkeerplaats wijst hij vervolgens een geschikte plek aan.
Als ik heb gekookt adviseert hij mij regelmatig hoe ik het de volgende keer "nog lekkerder" kan maken. Door bijvoorbeeld te zeggen: "Het was lekker, het zou nog lekkerder zijn met walnoten erin" of "het was nog lekkerder geweest als het net wat langer/korter in de oven was geweest".
Als ik een deur ga schilderen helpt hij mij eraan denken hoe dit moet: "Denk je eraan goed te ontvetten, voordat je gaat schuren?"
Het blijft niet altijd bij woordelijk advies. Hij handelt ook wel eens ongevraagd, door bijvoorbeeld als ik aan het koken ben en hij binnenkomt het vuur hoger of lager te zetten of een deksel ergens op of af te doen.
Vaak gaan deze adviezen en handelingen in tegen mijn oorspronkelijke plan. Ik voel mij daardoor dan dus gecorrigeerd of "op de vingers getikt". Het voelt voor mij alsof mijn eigen initiatief of inzicht nooit goed genoeg is. Alsof ik altijd afhankelijk ben van zijn goedkeuring.
Vooropgesteld; hij zegt of doet dit soort dingen nooit op een nare of negatieve manier. Ik ben ervan overtuigd dat hij het oprecht goed/helpend bedoelt. Hij heeft er dan ook geen begrip voor dat ik dit vervelend vind. Hij vindt dat dit echt bij mij ligt. Hij zegt: "Zo ben ik nu eenmaal. Je weet dat ik het goed bedoel, dus dan hoef je er geen aanstoot aan te nemen. Als dat toch gebeurt ligt dat bij jezelf".
Ik probeer vaak uit te leggen wat dit gedrag bij mij oproept en vraag hem er daarom op te letten mij niet steeds te 'verbeteren' (zoals ik het dus ervaar). Hij vindt dat ik aan de bak moet met mijn onzekerheid en dat daar de sleutel ligt voor het oplossen van deze steeds terugkomende frustratie.
Samengevat dus eigenlijk: ben ik ik nou gek?

woensdag 12 april 2023 om 13:32
Zoals ik het lees ben je niet gek. Ik zou het ook zeer vervelend vinden als elke handeling van mij (zo lees ik het een beetje) wordt gecorrigeerd of suggesties worden gedaan.
Het kan zeker allemaal goed bedoeld zijn, wellicht kan hij zijn goede bedoelingen omzetten en jou juist je gang laten gaan. Misschien gaat er wel eens iets fout, moet kunnen toch?
Het kan zeker allemaal goed bedoeld zijn, wellicht kan hij zijn goede bedoelingen omzetten en jou juist je gang laten gaan. Misschien gaat er wel eens iets fout, moet kunnen toch?

woensdag 12 april 2023 om 13:34
Nee, je bent niet gek. Je vriend wel.
Misschien ben je vanuit jezelf wel onzeker, maar hij wakkert dit juist heel erg aan. Het ligt wel degelijk ook bij hem. Het "zo ben ik nu eenmaal" geldt uiteindelijk natuurlijk ook voor jou. Maar kennelijk ziet hij dat anders.
Als jij kookt moet hij maar uit de keuken blijven, als hij kookt blijf jij uit de keuken. Of kookt hij nooit?
Zoek de oorzaak niet bij jezelf voor deze voorbeelden, dat ligt echt niet aan jou. Je vriend zal het vast goed bedoelen, maar jij hebt die adviezen helemaal niet nodig. Wees daar duidelijk in richting hem.
Misschien ben je vanuit jezelf wel onzeker, maar hij wakkert dit juist heel erg aan. Het ligt wel degelijk ook bij hem. Het "zo ben ik nu eenmaal" geldt uiteindelijk natuurlijk ook voor jou. Maar kennelijk ziet hij dat anders.
Als jij kookt moet hij maar uit de keuken blijven, als hij kookt blijf jij uit de keuken. Of kookt hij nooit?
Zoek de oorzaak niet bij jezelf voor deze voorbeelden, dat ligt echt niet aan jou. Je vriend zal het vast goed bedoelen, maar jij hebt die adviezen helemaal niet nodig. Wees daar duidelijk in richting hem.
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 12-04-2023 13:35
0.00% gewijzigd

woensdag 12 april 2023 om 13:34
Het woord suggesties is inderdaad een hele goeie! Zo bedoelt hij het volgens mij.Butterfly_fly schreef: ↑12-04-2023 13:32Zoals ik het lees ben je niet gek. Ik zou het ook zeer vervelend vinden als elke handeling van mij (zo lees ik het een beetje) wordt gecorrigeerd of suggesties worden gedaan.

woensdag 12 april 2023 om 13:37
Heerlijk dit! Hij 'is gewoon zo' en jij 'moet aan jezelf werken'. Draai het eens om: 'nou manlief, boginja is gewoon zo, dus werk aan jezelf en pas je een beetje aan.'
Overigens is het mij wel bekend, mijn broer doet dat ook, bloedirritant. Ik heb een hele week elke keer als hij het deed 'ja brilsmurf' gezegd en toen werd het minder.
Overigens is het mij wel bekend, mijn broer doet dat ook, bloedirritant. Ik heb een hele week elke keer als hij het deed 'ja brilsmurf' gezegd en toen werd het minder.

woensdag 12 april 2023 om 13:37
En die heb jij dus helemaal niet nodig, je weet het immers zelf toch ook? Hoe duidelijk ben je richting je vriend?
Als hij je suggesties geeft voor een parkeerplaats, gewoon ergens anders gaan staan. Als hij suggesties heeft voor het eten, laat hem dan de volgende keer koken en boodschappen doen. Laat hem de deur maar schilderen. Het is zo irritant dat iemand het altijd beter weet.

woensdag 12 april 2023 om 13:38
Waar jullie heel goed aan zouden doen is afspreken dat hij eerst vraagt of hij zijn ongevraagde advies over je heen mag storten of niet.
Dus: mag ik een opmerking maken over de te volgen route?
Wil je dat ik mee uitkijk naar een parkeerplek?
Wil je een tip over je eten?
Heb je hulp nodig bij het eten koken?
En jij die zegt:
Ik kan op dit moment even geen tips, adviezen of suggesties gebruiken.
Als dit respect er kan zijn in jullie relatie, dan kan hij indimmen op momenten dat jij het vervelend vind.
En jij die zegt:
Als dit respect er kan zijn in jullie relatie, dan kan hij indimmen op momenten dat jij het vervelend vind.
woensdag 12 april 2023 om 13:40
Het punt met goede bedoelingen is voor mij dat het niet gaat om bedoelingen, maar om effecten.
En te veel adviezen met goede bedoelingen vind ik kleinerend en betweterig.
Alle voorbeelden die je noemt vind ik niet heel gek of heftig, maar als het in hoge frequentie gebeurt zou ik er wel onaardig op reageren.
Op iemand die stelt dat ik geen aanstoot moet nemen aan iets waarvan ik aangeef last te hebben zou vanuit goede bedoelingen een hoge boom in de tuin krijgen. Met bovenin een megafoon, waar hij of zij de goede bedoelingen de wereld in mag schreeuwen.
En te veel adviezen met goede bedoelingen vind ik kleinerend en betweterig.
Alle voorbeelden die je noemt vind ik niet heel gek of heftig, maar als het in hoge frequentie gebeurt zou ik er wel onaardig op reageren.
Op iemand die stelt dat ik geen aanstoot moet nemen aan iets waarvan ik aangeef last te hebben zou vanuit goede bedoelingen een hoge boom in de tuin krijgen. Met bovenin een megafoon, waar hij of zij de goede bedoelingen de wereld in mag schreeuwen.
feow wijzigde dit bericht op 12-04-2023 13:43
0.89% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 12 april 2023 om 13:41
Ja, die heb ik er ook wel eens ingegooid.florence13 schreef: ↑12-04-2023 13:37Heerlijk dit! Hij 'is gewoon zo' en jij 'moet aan jezelf werken'. Draai het eens om: 'nou manlief, boginja is gewoon zo, dus werk aan jezelf en pas je een beetje aan.'

Maar hij begrijpt dus niet dat ik weet (en erken) dat hij het niet verkeerd (maar helpend) bedoelt, maar ik er dan toch onzeker van word.
"Ik wil je alleen maar helpen" zegt hij dan.
Ik roep dan vaak "Helpen is voldoen aan iemands hulpvraag en die heb ik dus niet!"
boginja wijzigde dit bericht op 12-04-2023 13:43
0.27% gewijzigd
Heel naar gedrag is dit. Hij zal vast vinden dat hij het alleen maar goed bedoelt met zijn “suggesties”, maar het is echt ondermijnend wat hij doet. En ook rete-irritant, als mijn man dit bij me zou flikken (en ja, hij doet het wel eens, sporadisch), krijgt hij echt de wind van voren. Als ik hulp wil of nodig heb, dan vrààg ik er wel om.
En doet hij dat ook bij collega’s, familie, kennissen, of ben jij het enige slachtoffer van zijn suggestiewoede?
En doet hij dat ook bij collega’s, familie, kennissen, of ben jij het enige slachtoffer van zijn suggestiewoede?
woensdag 12 april 2023 om 13:42
Dit klinkt heel goed, ga ik voorstellen. Dank je!Doreia* schreef: ↑12-04-2023 13:38Waar jullie heel goed aan zouden doen is afspreken dat hij eerst vraagt of hij zijn ongevraagde advies over je heen mag storten of niet.
En jij die zegt:
woensdag 12 april 2023 om 13:42
'je zou me helpen je commentaar niet constant te spuien'. lijkt me dan het goede antwoordBoginja schreef: ↑12-04-2023 13:41Ja, die heb ik er ook wel eens ingegooid.![]()
Maar hij begrijpt dus niet dat ik weet (en erken) dat hij het niet verkeerd (maar helpend) bedoelt, maar ik er dan toch onzeker van word.
Ik roep dan vaak "Helpen is voldoen aan iemands hulpvraag die heb ik dus niet!"

woensdag 12 april 2023 om 13:43
Hij hoeft helemaal niet de Grote Redder te zijn. Je kunt alles prima zelf.Boginja schreef: ↑12-04-2023 13:41Ja, die heb ik er ook wel eens ingegooid.![]()
Ik roep dan vaak "Helpen is voldoen aan iemands hulpvraag die heb ik dus niet!"
Pas wanneer hij ziet dat jij gaat schilderen voordat je hebt ontvet, kan hij je behoeden.
Bij de volgende keer dat je het gerecht maakt, kan hij zeggen: walnoten passen hier goed bij. Zal ik ze even halen?
woensdag 12 april 2023 om 13:43
Doe je dit dan ook allemaal? Mijn ex had hier ook een handje van. Ik deed gewoon stoïcijns wat ik zelf dacht dat juist was. Het is bloedirritant.
Doe je dit dan ook allemaal? Mijn ex had hier ook een handje van. Ik deed gewoon stoïcijns wat ik zelf dacht dat juist was. Het is bloedirritant.

woensdag 12 april 2023 om 13:44
Precies! Mijn vriend deed dit ook, maar vooral bij het koken. Hij is daar ook 300 keer beter in dan ik, dus meestal heeft hij gelijk. Maar soms heb ik zin om iets op een bepaalde manier klaar te maken en wil ik geen tips. De eerste keren reageerde ik dan best geprikkeld. Nu vraagt hij of hij tips mag geven. Zowel tijdens het koken als na het eten. En hij houdt zijn mond als ik nee zeg.Doreia* schreef: ↑12-04-2023 13:38Waar jullie heel goed aan zouden doen is afspreken dat hij eerst vraagt of hij zijn ongevraagde advies over je heen mag storten of niet.
En jij die zegt:
woensdag 12 april 2023 om 13:46
Nee, het ligt niet aan jou, ik zou dat ook ontzettend vervelend vinden. Wat ik ook niet snap is dat hij het blíjft doen terwijl jij hebt aangegeven er niet op te zitten wachten. Dat hij zelfs zoiets heeft van: suck it up, zo ben ik nou eenmaal. Voor wie doet hij het dan, dat zogenaamde goede advies, als niemand erop zit te wachten? Omdat hij zichzelf zo graag hoort praten? Is het een soort dwanghandeling, iets móéten zeggen van jezelf? Daar zou ik nou wel heel benieuwd naar zijn; waarom je het per se wil blijven doen als de ontvanger er geen zin in heeft en dat die het dan maar moet inslikken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 12 april 2023 om 13:47
Ja ook wel. Maar ik denk dat het (zoals hierboven iemand treffend zei) vooral om de frequentie gaat. Mijn man is een vrolijke verschijning met altijd een grapje paraat. Dus geen zure betweter die door iedereen irritant gevonden wordt.LaFleurNoire schreef: ↑12-04-2023 13:41En doet hij dat ook bij collega’s, familie, kennissen, of ben jij het enige slachtoffer van zijn suggestiewoede?
Hij brengt dit soort dingen ook vriendelijk/luchtig. Waardoor ze niet direct irritant gevonden worden. Het is alleen dus anders als dit voortdurend gebeurt.
woensdag 12 april 2023 om 13:48
Hij bedoelt het mogelijk heel goed, maar jij vindt het irritant. (En dat zou ik ook vinden).Boginja schreef: ↑12-04-2023 13:41Ja, die heb ik er ook wel eens ingegooid.![]()
Ik roep dan vaak "Helpen is voldoen aan iemands hulpvraag en die heb ik dus niet!"
Je kunt eens proberen per stukje afspraken te maken om zijn gewoontes te breken: als jij kookt, ben jij van begin tot eind daarvoor verantwoordelijk, en hij blijft uit de keuken. Geen tips, geen hulp, als het verbrandt of overkookt is het pech en ook dan ben jij prima in staat om een oplossing te vinden. En dan mag hij op een andere dag verantwoordelijk zijn voor het eten.
woensdag 12 april 2023 om 13:48
Nee, ik word er ook tegendraads van. Ik ga dus ook bewust ergens anders parkeren vaak, maar dan is er dus al wel weer irritatie van mijn kant, waardoor de sfeer al kut is bij aankomst, dat vind ik dan zo jammer en onnodig.humanista schreef: ↑12-04-2023 13:43Als we in de auto zitten en ik rij, adviseert hij mij welke route ik het beste kan rijden, waar ik kan parkeren, waar ik voor kan sorteren enz. Eenmaal op de parkeerplaats wijst hij vervolgens een geschikte plek aan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in