Een vriend(in) als werkgever

donderdag 20 april 2023 om 21:36
Een goede vriendin die ik inmiddels alweer 10 jaar ken gaat een eigen zaak beginnen. We kennen elkaar via het werk van destijds en in deze branche gaat ze ook iets opstarten.
Nu heeft ze aan mij gevraagd of ik bij haar wil komen werken. Ze kent mijn kwaliteiten, zoekt een stabiele werknemer met ervaring en zou het fijn vinden om weer samen te werken.
Mijn hart zegt ja maar mijn hoofd twijfelt of dit verstandig is. Het is een leuke nieuwe uitdaging en qua bedrijfsformule past het helemaal bij mij. Maar zijn deze 2 vormen van een relatie vriendinnen/werkgever/werknemer wel te combineren? ( ze start de zaak met haar partner, deels zouden de meer werkgerelateerde besprekingen met hem kunnen worden gevoerd, echter nooit helemaal buiten haar om )
Zijn er mensen die een soortgelijke werkrelatie met een vriend(in) zijn aangegaan? Hoe is dat jullie bevallen? Heb je tips?
Nu heeft ze aan mij gevraagd of ik bij haar wil komen werken. Ze kent mijn kwaliteiten, zoekt een stabiele werknemer met ervaring en zou het fijn vinden om weer samen te werken.
Mijn hart zegt ja maar mijn hoofd twijfelt of dit verstandig is. Het is een leuke nieuwe uitdaging en qua bedrijfsformule past het helemaal bij mij. Maar zijn deze 2 vormen van een relatie vriendinnen/werkgever/werknemer wel te combineren? ( ze start de zaak met haar partner, deels zouden de meer werkgerelateerde besprekingen met hem kunnen worden gevoerd, echter nooit helemaal buiten haar om )
Zijn er mensen die een soortgelijke werkrelatie met een vriend(in) zijn aangegaan? Hoe is dat jullie bevallen? Heb je tips?
donderdag 20 april 2023 om 21:47

donderdag 20 april 2023 om 21:48
Ik werk sowieso pertinent niet rechtstreeks voor iemand die zelf de eigenaar van de tent is. En voor een vriendin zou ik ook niet gaan werken.
Maar dat heeft er ook mee te maken dat ik gewoon ergens werk, en voor zo’n eigenaar is het bedrijf hun kindje, daar komt een ander soort passie en betrokkenheid bij kijken.
Maar dat heeft er ook mee te maken dat ik gewoon ergens werk, en voor zo’n eigenaar is het bedrijf hun kindje, daar komt een ander soort passie en betrokkenheid bij kijken.

donderdag 20 april 2023 om 22:15
Niet doen, ik herhaal: NIET DOEN!
Hoe leuk jullie nu ook zijn samen; in haar bedrijf is zij jou werkgever, jou meerdere, moet zij (en jij ook) misschien soms dingen doen die jij niet zo leuk vindt, waar je niet mee eens bent, of waar je niet achter staat.
Stel nou dat het op werkgebied misloopt, dan is je vriendschap hoogstwaarschijnlijk ook over.
Hoe leuk jullie nu ook zijn samen; in haar bedrijf is zij jou werkgever, jou meerdere, moet zij (en jij ook) misschien soms dingen doen die jij niet zo leuk vindt, waar je niet mee eens bent, of waar je niet achter staat.
Stel nou dat het op werkgebied misloopt, dan is je vriendschap hoogstwaarschijnlijk ook over.

donderdag 20 april 2023 om 22:20
Ik werk nu al zo'n 10 jaar in het bedrijf van een vriend en zijn ouders,die ik al zo'n 25 jaar ken.Ik prijs me gelukkig met een baas als deze en dat geldt ook voor het andere personeel volgens mij,ik word niet anders behandeld dan ander personeel en de vriendschap is er niet anders door geworden.Op de zaak praten we over werk gerelateerde dingen en wat algemenere prive dingen zoals ik dat met andere collega's ook doe( hoe gaat het met examen van kind,hoe was het in het ziekenhuis blablabla.
In de privesfeer is dat heel anders maar dan praten we ook niet over werk.

donderdag 20 april 2023 om 22:26
Wat fijn voor je! Leuk om te horen dat het wel kan in elk gevalcoetje schreef: ↑20-04-2023 22:20Ik werk nu al zo'n 10 jaar in het bedrijf van een vriend en zijn ouders,die ik al zo'n 25 jaar ken.Ik prijs me gelukkig met een baas als deze en dat geldt ook voor het andere personeel volgens mij,ik word niet anders behandeld dan ander personeel en de vriendschap is er niet anders door geworden.Op de zaak praten we over werk gerelateerde dingen en wat algemenere prive dingen zoals ik dat met andere collega's ook doe( hoe gaat het met examen van kind,hoe was het in het ziekenhuis blablabla.

donderdag 20 april 2023 om 22:35
Het ligt er een beetje aan. Is het echt je droombaan of meer iets wat je wel leuk vindt? Is het een unieke kans of kan je zo'n baan ook makkelijk ergens anders vinden? Het is in mijn ogen zeker wel een risico; ik denk dat er genoeg vriendschappen op zijn stukgelopen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

donderdag 20 april 2023 om 22:35
Wat ik daar zou gaan doen hebben we al uitgebreid besproken. Ik heb haar gezegd dat ik er over na ga denken en dat we als ze verder door de voorbereidingen heen is en we het allebei zouden willen doorzetten het contract gedeelte moeten bespreken. Ik ga haar sowieso helpen met het gedeelte dat mijn vakgebied is op te zetten ( gewoon als vriendin ) omdat dat gedeelte van het bedrijf niet haar vakgebied is.
We hebben eerder als leidinggevende naast elkaar gewerkt, beide over een ander gedeelte van het bedrijf maar wel nauw met elkaar in contact.

donderdag 20 april 2023 om 22:40
Dat is ook weer zo.
Ben wel benieuwd wat het dan is dat ze blijkbaar meteen de behoefte heeft om iemand aan te nemen. Meestal begin je klein en als je het drukker krijgt ga je eens kijken of het mogelijk is om iemand aan te nemen.
Durf je ook kritisch te zijn als het niet loopt zoals het moet lopen? Loonsverhoging vragen? Kun je er tegen als zij jou (negatief) beoordeelt?.
Ik zou het denk ik echt niet doen.
donderdag 20 april 2023 om 22:42
Lorem_Ipsum schreef: ↑20-04-2023 21:48Ik werk sowieso pertinent niet rechtstreeks voor iemand die zelf de eigenaar van de tent is. En voor een vriendin zou ik ook niet gaan werken.
Ik heb het tot mijn verrassing andersom meegemaakt: ik was veel gedrevener dan de 2 eigenaren. Vermoedelijk verdiende eigenaar 1 al genoeg met zijn andere zaak, en zat eigenaar 2 er alleen in om zichzelf van de straat te houden zeg maar. Dat viel vies tegen.

Los daarvan ben ik het met je eens dat motivatie/visie/stijl van werken/arbeidsethos in de setting van TO veel sneller kan gaan wringen dan wanneer je emotioneel meer afstand hebt van je werkgever.
donderdag 20 april 2023 om 22:43
Laat hen eerst maar eens opstarten en minstens 3 jaar draaien.
Na een jaar of 3 weten de meeste bedrijven of ze overleven ofdat het enkel een droom was.
Ik zou ook nooit never als enige werknemer in dit plaatje stappen.
Eventueel wel als ze intussen 5 man personeel heeft aangeworven, maar niet als je haar eerste en enige personeelslid bent.
Na een jaar of 3 weten de meeste bedrijven of ze overleven ofdat het enkel een droom was.
Ik zou ook nooit never als enige werknemer in dit plaatje stappen.
Eventueel wel als ze intussen 5 man personeel heeft aangeworven, maar niet als je haar eerste en enige personeelslid bent.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in