Time-out en stroef contact

13-05-2023 15:28 147 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn partner en ik zijn na 10 jaar tijdelijk uit elkaar. Op de reden wil ik verder niet ingaan.

We hebben regelmatig contact via whatsapp. Hier hebben we duidelijke afspraken over en dat werkt op zich prima (alleen ’s avonds, niet te lang etc). Het contact zelf verloopt wel erg stroef, vind ik. Ik vind het leuk om hem te vertellen wat ik meemaak, maar van zijn kant is het erg droog. We hebben eigenlijk niet écht gesprekken, vaak hou ik meer een monoloog tegen mezelf. Ik weet dat hij geen apper is, dus probeer me hier niet te druk om te maken.

Deze week is hij op zakenreis. We hebben voor deze reis geen hele duidelijke regels omtrent het appen, dus we merkten dat het de eerste dagen al wat ‘losser’ werd. Zo appte hij me meteen al toen hij was aangekomen, in de ochtend. Ik vond dat leuk, dus ik ging daar weer op in. Vervolgens hoorde ik de hele dag niets meer van hem. Het is niet zo dat hij het continu druk heeft met werk, die zakenreisjes zijn meer relaxen en feesten dan werken. Dus begon me al af te vragen waarom hij niet meer terug appte, maar goed, wilde er dus geen probleem van maken.

Volgende dag: hij appt me ’s ochtends wat ik die dag ga doen. Merkte dat ik dat weer prettig vond, dus ik vertelde hem mijn dagplanning. Vroeg nog wat hij ging doen en hoe het daar was. Maar geen antwoord op gehad.

Derde dag: hij appt ’s ochtends weer hoe het met me gaat. Ik had geen zin meer in telkens die monologen, dus ik reageerde alleen met: goed, met jou? Waarop ik enkel ‘ja, ook goed’ krijg. Daarna weer niks. Niks over hoe het daar is, wat hij allemaal doet. Gewoon niks inhoudelijks.

Ik heb hem die middag in tranen opgebeld omdat ik het idee kreeg dat we op deze manier alleen maar verder uit elkaar groeiden. Gezegd dat ik zijn gemixte signalen verwarrend vond. Hij lijkt alleen te willen appen als het hem uitkomt, negeert me vervolgens en denkt niet na over wat dat bij mij teweegbrengt.

Het kwam voor hem allemaal uit de lucht vallen. Vond dat ik overdreef. Zei wel sorry (klonk niet erg gemeend), maar vervolgens zei ie ook dat ie niet altijd zin heeft om te appen. Snap ik volledig, maar waarom mij dan wel steeds op het verkeerde spoor zetten? Ik merk dat ik deze onduidelijkheid nu slecht trek, omdat onze relatie zich al in een kritieke fase bevindt.

Het haalt ook wat oud zeer uit onze relatie naar boven. Hij leeft vaak in zijn eigen bubbel, betrekt mij nergens bij. Is zich vaak niet zo bewust van wat bepaald gedrag bij mij aanricht. Vindt mijn reactie daarom vaak overdreven. Terwijl ik het belangrijk vind om dingen met elkaar te delen, elkaar in elkaars leven te betrekken. Je bent toch elkaars liefdes, niet elkaars vrienden?

Ik vrees gewoon voor deze time-out. Had gehoopt dat het ons op de een of andere manier dichter bij elkaar zou brengen, omdat je elkaar niet ziet. Dat je weer naar elkaar zou gaan verlangen, dat de gesprekken op whatsapp levendiger zouden worden. Vanuit mij gebeurt dat ook wel, vanuit hem niet. Tegelijkertijd zegt hij ook dat hij geen twijfels heeft over onze relatie - ik ben degene die er destijds een punt achter heeft gezet.

Ik heb zelf niet het idee dat het nog iets wordt, zo. Of maak ik me te druk om iets stoms als whatsapp?
boterbloempje2023 wijzigde dit bericht op 13-05-2023 18:24
0.76% gewijzigd
Waarom wil je in deze relatie blijven zitten? Welke meerwaarde heeft het in je leven?
EsterInside schreef:
13-05-2023 22:30
Dit gaat hem gewoon niet worden TO. 'beter ten halve gekeerd' enzo.
:fortune: :blabla:
justagirly schreef:
13-05-2023 22:52
:fortune: :blabla:

Wow ok.
Star⁴ schreef:
13-05-2023 22:27
Bouqetreeks én zelfkastijding, waar je zin in hebt.
Is dat geen tautologie?
Ik vind die time outs zo fascinerend. Hoe bepaal je het moment dat de je de relatie weer hervat?

En is daarna alles weer koek en ei of volgt er snel nog een time out?

Ik zou heel hard wegrennen, al bij de eerste time out
granny71 schreef:
13-05-2023 23:19
Is dat geen tautologie?
:kneel: 100%
Alleen op basis vd OP: team man.
Wat een verwachtingen en beklemmendheid…
Alleen OP gelezen.

Jullie hebben een timeout. Jij verwacht tegelijkertijd een heleboel.
Hij is nu op zakenreis. Alle tijd om de bloemetjes buiten te zetten en het ervan te nemen. Die man heeft geen boodschap aan een blok aan zijn app.
Wie weet, misschien komt juist hij wel tot de conclusie dat het einde verhaal is.
Beste TO, probeer het voor nu echt even los te laten. Als jij je relatie echt wil proberen te redden dan moet je elkaar nu de ruimte gunnen zonder veel contact, daarom heet het een time-out.

Jouw partner moet jou willen contacten omdat hij dat echt wil en niet omdat hij zich daar toe gedwongen voelt, dan krijg je van die plichtmatige berichtjes.

Werk aan jezelf en kijk daarna wat er nog over is.
BlaBla schreef:
14-05-2023 08:41
Hij is nu op zakenreis. Alle tijd om de bloemetjes buiten te zetten en het ervan te nemen.
https://youtu.be/QetvK6ldl2s
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
Ik zou een time out echt als time out zien. Dus even geen contact.

Ik weet dus niet of hij dit doet omdat het "moet" van jou. Maar ik vind het best wel wat zeggen als hij je meteen appt om te zeggen dat hij er is etc. Dan is hij toch wel met je bezig. En dat hij dan niet hele gesprekken voert op de whatsapp, was hij hiervoor wel zo? Of is het gewoon geen apper?
Hier ook alleen OP gelezen. Ik lees een man die toch zn best doet wat te appen en een vrouw die daarop aangrijpt en vervolgens drama over maakt. Inderdaad beklemmend. Maar goed, geen context.
Als je al langere tijd niet tevreden bent over de relatie en dingen die hij doet zoals op z'n telefoon zitten in gezelschap. Wat maakt dan dat je een time out inlast om aan jou te werken?

En hoe kan je aan jezelf werken als je stress voelt vanwege het (niet) appen, volgens mij gaat dat pas als jij je veilig voelt.

En hoezo moet je leren om leuker tegen hem te gaan doen?

Volgens mij wil je heel graag dat hij respectvoller, meer betrokken tegen jou gaat doen. En dat hij dit zelf gaat verzinnen tijdens deze timeout.

Maar hij is tevreden en gelukkig. Nu al helemaal want jij gaat aan jezelf werken zodat je geen last meer hebt van zijn emotionele afstandelijkheid. En hij geen last meer heeft van jouw impliciete claim op hem.

Besef goed dat jij al het harde werk doet, dat jij de angst en afhankelijkheid voelt, maar hij niet. Omdat hij weet dat je toch niet de ballen hebt om hem los te laten, dat bevestig je nu ook enorm met het dagelijks appen. Hij voelt nergens, in geen enkele vezel in zijn lijf, angst om je te verliezen.

Dit kan nu alleen maar verder escaleren, de spanning loopt bij jou verder op en hij zal je steeds minder gaan begrijpen, en emotioneel van jou weg willen omdat je negatief, angstig en claimend overkomt.

Misschien al genoemd, maar heb je je wel eens verdiept in codependency? Angstig gehecht zijn?

Je hebt zeer waarschijnlijk een relatie met iemand die vermijdend gehecht is. En de vraag is of je dit moet willen. Heb je stressklachten, lichamelijke klachten, slaapproblemen? Dergelijke relaties geven soms ongemerkt heel veel stress. Maar als codependent ben je dat gewend, of ervaar je het zelfs als liefde/verbinding.

Dat is ook waarom mensen hier zo op je inhakken, voor een buitenstaander ziet je gedrag er heel stom en onlogisch, kinderachtig uit. Het roept geen respect of begrip op. Maar zelf zie je dat nog niet in en dat is pijnlijk. Dus gaan ze nog harder trappen, om je wakker te schudden.

Klinkt raar maar de agressie komt ergens uit een goed hart, deze mensen willen dat je jezelf gaat respecteren en jezelf serieus gaat nemen, stopt met geloven in een sprookje waarin jij alles kan fixen als jij maar.... en als hij maar....
Ik denk dat het belangrijk is te achterhalen wat je nu eigenlijk wil bereiken met die timeout. Want hopen dat het jullie op de een of andere manier bij elkaar brengt, is leuk, maar ik heb nog nooit gehoord dat dat zo werkt. Bij elkaar komen vraagt vooral communicatie, dingen anders doen dan eerst, een simpele timeout lost in die zin niks op. Dingen die eerst niet goed liepen, lopen na een timeout wel ineens vanuit het niets goed.
Boterbloempje2023 schreef:
13-05-2023 21:30
Als ik zeg dat ik hem met rust laat dan is dat zo, dan is dat niet omdat ik een wit voetje bij jullie wil halen, want ik ken jullie niet.

Wel benieuwd: waarom zijn zoveel mensen hier zo vijandig? Heb eerdere topics gelezen en er hangt vaak zo'n negatief, cynisch sfeertje op Viva. Ik ben dankbaar voor jullie nuttige antwoorden, maar de toon van veel berichten? Mwah, doet me sommigen hier alleen maar minder serieus nemen. Zal vast weer veel over me heen krijgen met dit, maar het is oprechte interesse.
Ook een oprechte vraag, maar als je deze sfeer al kent, en niet fijn vindt, waarom dit topic dan openen hier?

En als antwoord: omdat het lekker anoniem en online is, ipv persoonlijk en bij iemand die je kent. Het antwoord 'zachte heelmeesters...' is op zich wel waar maar ik geloof niet dat niemand hier dezelfde toon zou gebruiken als ze niet op een anoniem, online forum zaten, maar direct, persoonlijk contact met je zouden hebben.
Ik vind de dingen die je roept met betrekking tot de partner van TO, wel een beetje tricky, Vage. Deze conclusies kun je op basis van de info die TO gegeven heeft, echt niet trekken. Wie ben jij om te zeggen dat ie “tevreden en gelukkig is” bijvoorbeeld? Dat weet jij gewoon niet.

Voor de rest wel eens met je post.
Ik begrijp echt die hele constructie van een time-out niet. Je wilt met iemand verder maar duwt ‘m weg. En trekt ‘m weer aan doordat hij om zo en zo laat moet appen en opgedragen krijgt wat er geappt moet worden. Vervolgens weet je dat hij niet goed is in appen, maar zal en moet dit gebeuren. En hangt er ook nog een beoordeling vast aan de manier waarop hij dit doet. Vermoeiend.
Je wilt hem veranderen, dat is jouw doel. Volgens mij had je gehoopt dat hij je dagelijks zou hebben ‘gesmeekt’ deze hele time-out te stoppen en weer samen te komen. Die soort bevestiging is volgens mij hetgeen jij wilt, maar ga je niet krijgen.

”Terwijl ik het belangrijk vind om dingen met elkaar te delen, elkaar in elkaars leven te betrekken. Je bent toch elkaars liefdes, niet elkaars vrienden?”

En hoezo ben je in een liefdesrelatie niet ook elkaars vrienden? Je hebt een totaal verkeerd beeld van een relatie, erg claimend ook. Jij bent niet hem en hij is niet jou, het matcht of niet (meer)!
Live Life to the fullest
dweedledee schreef:
14-05-2023 10:24
Ik vind de dingen die je roept met betrekking tot de partner van TO, wel een beetje tricky, Vage. Deze conclusies kun je op basis van de info die TO gegeven heeft, echt niet trekken. Wie ben jij om te zeggen dat ie “tevreden en gelukkig is” bijvoorbeeld? Dat weet jij gewoon niet.

Voor de rest wel eens met je post.
Dat zegt hij, aldus TO.

(Is ook een goed boek over)
Ik kan niet beoordelen of een time-out in deze situatie verstanding is, ik ken de motieven van de therapeut niet.

Wat het in ieder geval oplevert, is het inzicht dat zelfs wanneer de partner precies doet wat is afgesproken, TO niet tevreden is.

Zo’n fundamenteel gevoel van ontvredenheid, je tekort gedaan voelen, niet geliefd voelen, kan een partner niet fixen. Dat is een bodemloze put. Wat een partner ook doet, hoe geweldig ook, als er ook maar 1 keer half geleverd wordt, is het drama.

Dat is precies wat dit time-out-experiment laat zien.

Mensen zonder zo’n fundamenteel gevoel van ontevredenheid, genieten van alle goede dingen en als het keer minder is, vatten ze dat niet persoonlijk op. Dan denken ze “ach, hij heeft z’n dag niet, ik geef ‘m straks een extra lange knuffel.”
Lieve mensen,

Ik begrijp al jullie reacties, echt waar, en ik zie nu ook in dat mijn gedrag fout is. Ik ging er teveel vanuit dat hij die time-out ook wilde, maar achteraf gezien heeft hij slechts met mijn plan ingestemd, wat niet per se betekent dat hij er zelf ook achter stond. Dat geduw en getrek is inderdaad verwarrend en fout van mijn kant. Ik wil niet teveel ingaan op de echte reden van de time-out, maar het heeft ermee te maken dat ik door omstandigheden een tijd depressief ben geweest. Dat had zijn weerslag op onze relatie en we/ik zagen hierin geen uitweg meer, en daarom wilde ik voor ons beiden even rust. Zodat ik aan mezelf kon werken en voor mezelf, maar ook voor hem weer een leuker mens kon worden.

Ook speelden er op de achtergrond wat kleinere dingetjes mee; bepaald gedrag van hem waar ik soms moeilijk mee om kan gaan. Maar na het lezen van jullie reacties besef ik dat dat meer mijn probleem is dan het zijne. Ik vind het verfrissend om te lezen hoe andere menen omgaan met gedrag dat ik meteen zou afkeuren. Blijkbaar komt dit voort uit een bepaalde drang naar bevestiging en een laag zelfbeeld - daar wil ik nu dus actief aan gaan werken. Anders blijf ik hier in relaties tegenaan lopen.

Twijfelde van tevoren een beetje of ik dit topic wilde openen en ondanks (of dankzij?) een paar harde en goudeerlijke reacties ben ik blij dat ik het gedaan heb. Het heeft me zeker nieuwe inzichten gebracht.
Mag er tijdens de time out ook met anderen geneukt worden?
En je man dan? Mag hij door met leven of moet hij wachten aan de zijlijn totdat jij klaar bent met jezelf?
Merys schreef:
14-05-2023 11:34
Mag er tijdens de time out ook met anderen geneukt worden?

Ja van mij wel hoor 👍
Vage schreef:
14-05-2023 10:54
Dat zegt hij, aldus TO.

(Is ook een goed boek over)
Oh sorry. Dat stuk had ik even gemist.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven