En toen waren er drie

24-05-2023 15:08 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi lieve forummers

Reeds ruim een jaar proberen mijn man en ik onze kinderwens in vervulling te laten gaan. Het zwanger worden wilde weleens lukken; het zwanger blijven niet. Op deze manier hebben wij al meerdere miskramen te verduren gekregen.
Toen ik eventjes geleden al voor mijn NOD misselijk begon te worden, dacht ik eerst dat ik spoken zag. Toch knalde er al snel een tweede streep van mijn test, en bleek ik opnieuw zwanger. De misselijkheid wou geen seconde verzwakken, en nam zelfs alleen maar toe. Ik was nog maar net 5 weken ver, toen het spugen al kwam aanzetten. Afgelopen week wou het spugen ook niet meer stoppen, voelde ik me slap op mijn benen staan, kon ik eigenlijk niets meer. Daarop besloot ik naar het ziekenhuis te gaan om verdere dehydratatie tegen te gaan.
Daar aangekomen werd een inwendige echo gemaakt om uit te sluiten dat het vruchtje op de verkeerde plaats zou zitten en daardoor een verklaring kon vormen voor mijn extreme misselijkheid. Omdat ik pas 6 weken ver was, werd niet verwacht om een hartje te zien. Tot onze immense verbazing kwamen daar de knipperende lichtjes op het scherm, die we herkenden als kloppende hartjes.
Meerdere hartjes.
Dus niet één hartje.
Nou zeg, zelfs niet twéé hartjes.
In mijn buik groeien er maar liefst 3 vruchtjes, gezellig bij elkaar.

Inmiddels is de eerste schok wel wat gezakt. Gisteren wist ik eigenlijk niet goed hoe ik de ene voet voor de andere moest zetten, vandaag begint het besef te komen dat dit echt heel uniek en bijzonder is. Tegelijk ben ik onwijs bang voor wat er gaat komen, en voelt alles nog steeds als een enorme rollercoaster.
Zijn er mensen die ervaring hebben met drielingzwangerschappen? Zijn er dingen waar ik me bij voorbaat op moet voorbereiden, of vragen die ik moet stellen aan de arts? Ik merk dat mijn hoofd nog erg veel waas bevat, en dat het me niet goed lukt op alles op orde te stellen. Het zou heel fijn zijn als iemand hier enige helpende hand in kan bieden!

Liefs!
Geen ervaring, maar wel mijn felicitaties!

GEFELICITEERD!!! :sun: :cheer2:
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Nou, hier ook geen ervaring, maar ik wil je feliciteren! Geweldig toch. Ik hoop dat je een fijne zwangerschap gaat hebben en drie mooie gezonde kindjes krijgt.
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Zelf geen ervaring maar wel zus van een drieling. Inmiddels zijn ze 30+. Ze zijn geboren met 27 weken, de kleinste woog nog geen kilo! Na een paar weken couveuse in een academisch ziekenhuis mochten ze naar huis.
Geen idee hoe mijn ouders het deden. In mijn beleving was er wel altijd hulp in huis (stagiaires verloskunde of kraamverzorgende).
You can be anything you want to be, just turn yourself into anything you think that you could ever be. - Freddie Mercury
Wat een schok en wat spannend. Gefeliciteerd!
Wauw! Gefeliciteerd!
Driedubbel gefeliciteerd TO! Wat bijzonder!

Ik kan je niet helpen met je vragen overigens, hopelijk iemand anders op het forum wel!
Gelukkig zelf geen ervaring. Ik had er echt niet aan moeten denken :biggrin: Vond 1 al heel heftig. Maar ik hoop dat de zwangerschap goed verloopt en dat er 3 gelukkige kindjes geboren worden :)
Gefeliciteerd!!
Oh wow! Dat is een hele buik vol. Gefeliciteerd en een goede zwangerschap toegewenst!
dat heb je knap gedaan!
gefeliciteerd

Maar ik snap, dat je enorm moe(s)t wennen aan het idee hoor
poeh
Gefeliciteerd! Lijkt me enorm pittig, maar tegelijkertijd een enorme rijkdom. Veel sterkte en geluk gewenst!
Wow! Wat bijzonder! Gefeliciteerd!
Dat is wel heel bijzonder. Gefeliciteerd. :heart:
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Gefeliciteerd!
Geen ervaring met 3, wel met 2. Daar schrok ik al van, dus ik snap je reactie. Maar het komt vast goed.

Ik neem aan dat je bent overgedragen aan een gyneacoloog? Hij/zij zal je wel vertellen over de dingen waar je rekening mee moet houden. Ze zullen bekijken of ze eén-, twee-, of drie-eiig zijn, en hoe de vliezen/vruchtzak(ken) en placenta(s) verdeeld zijn. Dit zal namelijk bepalen met welke complicaties je rekening moet houden.
De kans op een vroeggeboorte en bevalling per keizersnede is groter dan bij een gewone zwangerschap.
Gefeliciteerd met je zwangerschap ❤️
Time doesn't hear if you ask it to wait. So own all your tears and just roll with the waves
Van harte gefeliciteerd 🍀🍀🍀
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Wat een nieuws! Ik heb een collega die een drieling is. Dat is echt best bijzonder en hij vindt het zelf ook heel leuk.
Gefeliciteerd 🤩
Wauw wat bijzonder dit!!!
Gefeliciteerd !
Van harte gefeliciteerd!

Hier geen ervaring met een drieling, wel met een tweeling. En ook ik was in shock, dus ik kan me helemaal voorstellen dat je bij de boodschap van drie even moest bijkomen.

Ik kan je aanraden lid te worden van de NVOM (www.nvom.nl). Ze hebben een fijn magazine en er zit enorm veel kennis. Zowel praktische (heb je recht op thuiszorg bij een drieling e.d.) als emotioneel (hoe ga je om me wel/niet in 1 klas e.d.).

Verder vond ik het medische randje om de zwangerschap soms heftig. Het gaat allemaal niet vanzelf, en het gezegde, zwangerschap is geen ziekte, gaat niet helemaal op bij meerlingzwangerschappen. Er zijn meer controles, meer risico's. Dus neem echt je rust, en ga in gesprek met de bedrijfsarts. Er zijn speciale meerlingprotocollen, je mag/moet eerder met verlof, parkeervergunning moet geregeld e.d.
Maar vergeet ondanks dat medische niet te genieten!

Bereid je voor op heel veel ondoordachte opmerkingen (jij liever dan ik, moet er niet aan denken, wat je je op je hals haalt, zeker IVF), laat het van je afglijden, meestal bedoelen ze het niet kwaad.
Proficiat!
Ga ik over nadenken.
Irregular_Choice schreef:
24-05-2023 15:43
Gelukkig zelf geen ervaring. Ik had er echt niet aan moeten denken :biggrin: Vond 1 al heel heftig. Maar ik hoop dat de zwangerschap goed verloopt en dat er 3 gelukkige kindjes geboren worden :)
Gefeliciteerd!!
Dit helpt TO niet echt denk ik...
Geen motto
Heel bijzonder, een drieling. Fijne zwangerschap gewenst.
Geen motto
Gefeliciteerd! Ik kan me voorstellen dat het even duurt voordat je dat nieuws verwerkt had. Ik was al overrompeld toen we er achter kwamen dat we een tweeling kregen.

Wat praktische tips:
Let erg op je zelf, en luister naar je lichaam. Achteraf gezien had ik al veel eerder moeten afbouwen op werk. Ook deed ik in het huishouden helemaal niks meer toen ik zwanger was, dan had ik geen energie meer over voor andere dingen. En de laatste 3 maanden heb ik alleen maar op de bank gezeten
Dus zoek een huishoudster, een stofzuigrobot, bestel boodschappen online.

Er is een Facebookgroep voor tweeling ouders/meerlingenouders. Misschien goed om daar ook te vragen? Ook is er een verkoophoek, erg handig want jullie zullen veel spullen nodig hebben.

Ga er vanuit dat je de eerste maanden extra handen nodig hebt en dat je partner en/of familie en vrienden zoveel mogelijk bijspringen. Omdat ik fysiek weinig kon tijdens mijn zwangerschap was mijn conditie na de keizersnede ook nul. Dus ik kon niet mijn 2 kindjes dragen terwijl ze wel behoefte hadden om bij ons te zijn.

Stokke stoel en hydrofiele doeken waren een uitkomst om in mijn eentje de 2 te voeden - er zijn voorbeelden van op google hoe je dat doet.

Schrijf ze nu in voor opvang. Een plekje voor 1 kindje is al een uitdaging, 2 nog meer en 3 al helemaal.

En het is ook zeker heel bijzonder en leuk! Hopelijk valt de zwangerschap qua zwaarte mee en gaat je misselijkheid over.
Oh wauw, gefeliciteerd!!! Maar wat een rollercoaster, rustig aan en stap voor stap. 🌻🌻🌻

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven