Waarom is "iedereen" zo boos ?

22-11-2023 22:27 1669 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap nog best wel dat je minder vertrouwen hebt in de politiek, maar waarom die stem op Wilders?
Wat hoop je te bereiken met je stem, en weet je waar je op gestemd hebt ?
Natuurlijk is hij sterk in het debat, maar je stemt op een programma toch.
.
pepexx schreef:
24-11-2023 12:13
Dit zei ik vanmorgen precies zo tegen mijn collega's.
Dan gooi je heel verschillende betekenissen van het woord 'uitsluiten' op één hoop. Een bevolkingsgroep uitsluiten en niet met een bepaalde partij in één kabinet willen zijn twee volledig verschillende zaken. Mag de PVV wel PvdA/GL uitsluiten volgens jou, of moeten ze die nu uitnodigen aan de onderhandelingstafel, als een na grootste partij?
Champoo schreef:
24-11-2023 11:16
Het Amerikaanse systeem van check and balances werkt heel anders dan in Nederland. Rechters worden hier door andere rechters benoemd, in de US nomineert de president een kandidaat die door de senaat wordt bevestigd (voor de supreme court). Ik ben daar niet zo bang voor op korte termijn.

Wat wel zou kunnen is dat de onafhankelijke media aan wordt getast, bijvoorbeeld door opheffing van de NPO/NOS. Voor veel mensen is dit de enige gratis toegang tot kwaliteitsmedia.
In hoeverre is de nPO precies onafhankelijk??? Het is vooral de grote linkse show, waarbij rechtse partijen continue weg worden gezet als een groot gevaar,. En ook nu weer, de wereld vergaat, het is een tragedie voor Nederland etc. Hoe kan dit in het mooie, tolerante Nederland gebeuren. Hoe bedoel je vooringenomen. Nederland is al heel heel lang niet meer tolerant. En de NOS is wat mij betreft iets maar niet heel veel meer onafhankelijk hoor. Ook daar is de laatste jaren de tendens ontzettend mild, kritsche vragen worden door hun journalisten niet gesteld en het merendeel van de onderwerpen zouden niet misstaan in het regio nieuws of iet dergelijks.

Waar ik vooral van geschrokken ben is de massale verbazing van mensen dat de PVV heeft gewonnen. Die mensen hebben duidelijk geen idee welke onvrede er in Nederland speelt, kijken niet buiten hun eigen veilige cirkel. Ik zeg niet dat de PVV die kan oplossen (eerst maar eens zien of er uberhaupt een kabinet komt). Maar toen Wilders zn toon iets liet vieren wist ik genoeg. Heel veel mensen hebben eerder niet op hem gestemd, maar nu hij het iets afzwakte was dat voor veel mensen het signaal om het wel te doen. Heel veel mensen hebben de buik vol van klimaat, asielzoekers/arbeidsmigranten/woke gebeuren,etc. Dat mag niet gezegd worden, maar is wel de realiteit.

Op het werk hoorde ik ook mensen klagen, maar dan zelf niet gestemd hebben. tja mijn moeder zaliger zei vroeger al: als je niet gaat stemmen, heb je vier jaar lang geen recht om te zeuren. De democratie is dat degene die stemmen bepalen welke richting het land op gaat.
nicole123 schreef:
24-11-2023 12:03
Even vooropgesteld, ik heb hier zelf niemand voor xenofoob uitgemaakt, maar vind je het dan heel vreemd dat als je op een partij stemt die een xenofoob gedachtengoed en partijprogramma heeft je zelf ook xenofoob genoemd wordt?
Dus worden ze wel xenofoob genoemd.
Kan je het misschien niet letterlijk zo zeggen maar het wordt wel bedoeld.
smulrol schreef:
24-11-2023 11:18
Dat klopt. En die zelfde mensen roepen nu dat 100 van de 150 zetels rechts zijn, dus cda en vvd zijn nu dan weer wel rechts als het ze uitkomt
Dat is toch ook zo? Weliswaar misschien rechts van een ander kaliber maar ik denk dat je ook wel kunt stellen dat 100 van de 150 zetels rechts zijn. Vind ik niet fijn maar ik denk wel dat dit dus blijkbaar is hoe men er op dit moment over denkt.

Zouden de populisten geen kans krijgen te gaan regeren nu dan liggen de verhoudingen bij nieuwe verkiezingen echt niet ineens andersom. Het is niet dat de NSC of BBB of PVV stemmer dan ineens denkt: weet je wat, laten we Volt eens een kans geven!
Moos68 schreef:
24-11-2023 12:13
Smulrol: 2 miljoen Wilders, en de rest heeft verloren... Hoe ik die neer zet? Wie Bitte? Ik heb alleen maar geschreven dat ik links slechte verliezers vind... De wereld is nog steeds niet onder gegaan....Het stoplicht gaat nog steeds op rood dus he!
Het is geen tweepartijenstelsel hè, met 1 winnaar en de rest telt niet meer mee. De wereld is niet ten onder, maar in het partijprogramma van Wilders staan wel heel enge dingen en het is mensen hun goed recht om daar bang voor te zijn en dat te uiten. Sneu om daar lullig over te gaan doen en dat 'slechte verliezers' te noemen. PvdA/GL heeft niet eens verloren, die hebben zetels gewonnen.
Ipv het gehamer op kiezers die racistisch of xenofoob zijn kun je beter waarom deze uitslagen zijn zoals ze zijn.

De meerderheid van de PVV stemmers komt van VVD of D66 vandaan. Een heel klein deel van linkse partijen. Die zijn echt niet ineens racistisch geworden.

Waarom kiezen mensen voor PVV. Ja ze zijn ontevreden maar waarover zijn ze precies ontevreden? Dat is niet alleen migratie. Dat zijn alle zorgen die iedereen deelt zoals woningbouw en zorg en onderwijs.

Kan de PVV daar verandering in brengen? De algehele tendens is nee maar we weten nog helemaal niks behalve een partijprogramma. Laten we eerst maar eens afwachten of er überhaupt een kabinet met PVV gaat komen. En hoe dat er dan uit gaat zien en met welke plannen ze gaan komen. Wie weet worden we positief verrast.

Daarnaast ben ik nog steeds voorstander van de grootste partijen moeten het samen gaan doen. Alleen zijn de verschillen te groot. Zonder VVD in het kabinet zal elke coalitie een minderheidskabinet gaan worden.
MrsMorrison schreef:
24-11-2023 12:26
Zonder VVD in het kabinet zal elke coalitie een minderheidskabinet gaan worden.
Dus ondanks het feit dat ze (bewust) het kabinet hebben laten klappen en enorm verlies geleden hebben tijdens de verkiezingen, hebben ze nu toch alle macht in handen.
ik hoop heel hard dat er een regering PVV komt, want anders krijgen we daar weer een heel gezeik over.
Laat hem maar eens bewijzen dat hij het kan, dat hij wel in staat is om iedere Nederlander een beter bestaan te geven. Dat hij meer kan dan alleen maar in de TK schreeuwen dat de regering op moet stappen en Henk en Ingrid het zo slecht hebben. Bewijs het maar, zou ik zeggen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Gizz1979 schreef:
24-11-2023 12:21
In hoeverre is de nPO precies onafhankelijk???
Het is een van de meest onafhankelijke media die we hebben in Nederland, waarbij journalisten zaken gedegen checken, waar nodig rectificeren en genuanceerd brengen, itt de populistische oneliners op social media en van bijv de Telegraaf of VI. Wat jij erover roept is zeer sterk beïnvloed door rechtspopulistische kanalen die de gedegen journalistiek in Nederland liefst teloor zien gaan.
[/quote]
Dat mag niet gezegd worden, maar is wel de realiteit.
Dat is onzin, alles mag gezegd worden, maar op sommige uitspraken kun je tegengas verwachten en terecht.
granny71 schreef:
24-11-2023 12:29
Dus ondanks het feit dat ze (bewust) het kabinet hebben laten klappen en enorm verlies geleden hebben tijdens de verkiezingen, hebben ze nu toch alle macht in handen.
er is geen enkele partij geweest die na het vertrek van een MP de verkiezingen daarna gewonnen heeft. De meesten zijn keihard onderuit gegaan. Dan valt het verlies voor de VVD relatief best mee.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
24-11-2023 12:30
ik hoop heel hard dat er een regering PVV komt, want anders krijgen we daar weer een heel gezeik over.
Laat hem maar eens bewijzen dat hij het kan, dat hij wel in staat is om iedere Nederlander een beter bestaan te geven. Dat hij meer kan dan alleen maar in de TK schreeuwen dat de regering op moet stappen en Henk en Ingrid het zo slecht hebben. Bewijs het maar, zou ik zeggen.
Mee eens. Kans is groot dat een kabinet toch binnen twee jaar valt maar als PVV en NSC niet gaan regeren (en wie dan wel, PVDA/GL met VVD en wie nog meer dan?!) dan krijgen we nóg meer boze burgers die roepen dat het de schuld is van de elite en zij zich niet gehoord voelen.

Wie weet komen er dan nog wel meer dan 100 rechtse zetels...
granny71 schreef:
24-11-2023 12:29

Ja zo zou je het kunnen stellen. Nogmaals ik vind het zwak. Een kabinet laten klappen op migratie en nu de kans hebben om daar iets aan te kunnen doen met medestanders op dat punt en dan je handen er vanaf trekken. Valt me heel erg vies tegen.

Het zou in de toekomst wel mijn steun kunnen gaan veranderen voor deze partij. Dit is misschien allemaal okee in een democratie maar hiermee laat je de wensen van je eigen achterban compleet achter je. Want die zagen juist wel graag een coalitie met PVV, NSC en BBB.
En VVD is naar mijn idee gewoon bang om de nieuwe D66 in een kabinet te worden.
rosanna08 schreef:
24-11-2023 12:32
er is geen enkele partij geweest die na het vertrek van een MP de verkiezingen daarna gewonnen heeft. De meesten zijn keihard onderuit gegaan. Dan valt het verlies voor de VVD relatief best mee.
De vvd heeft nog steeds behoorlijk wat zetels. Ze zijn er redelijk wat kwijt geraakt.

Maar als ze zelf teveel dingen uitsluiten en niet in het kabinet willen en niet naar de kiezers luisteren die ze nog hebben, dan verliezen ze er nog meer verwacht ik.

De vvd luistert niet en blijft dezelfde fouten maken.
MrsMorrison schreef:
24-11-2023 12:26
echt niet ineens racistisch geworden.
Waarom kiezen mensen voor PVV. Ja ze zijn ontevreden maar waarover zijn ze precies ontevreden? Dat is niet alleen migratie. Dat zijn alle zorgen die iedereen deelt zoals woningbouw en zorg en onderwijs.
Ik vind het wel erg dat blijkbaar zoveel mensen ontevreden zijn. Over dingen die hen persoonlijk aangaan dan.
rosanna08 schreef:
24-11-2023 12:30
precies!
Brombaer schreef:
24-11-2023 12:25
Dat is toch ook zo? Weliswaar misschien rechts van een ander kaliber maar ik denk dat je ook wel kunt stellen dat 100 van de 150 zetels rechts zijn. Vind ik niet fijn maar ik denk wel dat dit dus blijkbaar is hoe men er op dit moment over denkt.

Je mist het punt een beetje. Veel PVV , Bvnl en FVD aanhang heeft afgelopen jaren geroepen dat zij zelf centrum rechts zijn en de rest is links.
granny71 schreef:
24-11-2023 12:22
Dus worden ze wel xenofoob genoemd.
Kan je het misschien niet letterlijk zo zeggen maar het wordt wel bedoeld.
Dat zei ik ook niet. Ik vroeg waarom het zo vreselijk zou zijn om xenofoob genoemd te worden als je bewust op een partij met xenofoob gedachtengoed hebt gestemd. Stel SGP zou grote winnaar zijn en haar stemmers zouden conservatief genoemd worden, omdat het een conservatieve partij is? Zouden zij dan boos worden, of die titel als een soort geuzennaam dragen? Ik denk het laatste.

Als je PVV hebt gestemd en het heel erg vindt om xenofoob genoemd te worden, is dat dan omdat je de PVV helemaal niet zo xenofoob vindt of omdat je om andere redenen op de PVV gestemd hebt en de xenofobie op de koop toeneemt maar er niet persoonlijk mee geassocieerd wil worden?

Of gaat het vooral om de negatieve lading van het woord xenofobie en zou het wel prima zijn om eigen-volk-eerst-aanhangers of migratie-tegenstanders oid te zeggen? Dat het bij xenofobie lijkt alsof je ook je eigen Marokkaanse buurman of uit China afkomstige collega haat, terwijl je het niet zo persoonlijk bedoelt?
Brombaer schreef:
24-11-2023 12:40
Ik vind het wel erg dat blijkbaar zoveel mensen ontevreden zijn. Over dingen die hen persoonlijk aangaan dan.
Eens.
Brombaer schreef:
24-11-2023 12:36
En VVD is naar mijn idee gewoon bang om de nieuwe D66 in een kabinet te worden.
En eens. Die zijn echt niet oprecht 'bescheiden' nu hoor. Maar gewoon bang voor hun eigen hachje en achterban, als ze als niet grootste partij mee gaan regeren in een extreemrechts kabinet.
nicole123 schreef:
24-11-2023 12:43
Dat zei ik ook niet. Ik vroeg waarom het zo vreselijk zou zijn om xenofoob genoemd te worden als je bewust op een partij met xenofoob gedachtengoed hebt gestemd. Stel SGP zou grote winnaar zijn en haar stemmers zouden conservatief genoemd worden, omdat het een conservatieve partij is? Zouden zij dan boos worden, of die titel als een soort geuzennaam dragen? Ik denk het laatste.

Als je PVV hebt gestemd en het heel erg vindt om xenofoob genoemd te worden, is dat dan omdat je de PVV helemaal niet zo xenofoob vindt of omdat je om andere redenen op de PVV gestemd hebt en de xenofobie op de koop toeneemt maar er niet persoonlijk mee geassocieerd wil worden?

Of gaat het vooral om de negatieve lading van het woord xenofobie en zou het wel prima zijn om eigen-volk-eerst-aanhangers of migratie-tegenstanders oid te zeggen? Dat het bij xenofobie lijkt alsof je ook je eigen Marokkaanse buurman of uit China afkomstige collega haat, terwijl je het niet zo persoonlijk bedoelt?
volgens mij hebben de nieuwste pvv stemmers, na wilders gematigde toon, vooral op de pvv gestemd omdat ze een weloverwogen migratiebeleid willen. Ja, dat is een wat gechargeerd woord. Ik hoor ze zeggen dat Nederland een onbeperkt aantal asielzoekers niet aan kan met onze tekorten in de zorg, het onderwijs en woningen. Daar moet een verstandig beleid op komen. En dat is iets heel anders dan als vreemdelinghater neergezet te worden.
grenada wijzigde dit bericht op 24-11-2023 12:52
7.82% gewijzigd
nicole123 schreef:
24-11-2023 12:46
En eens. Die zijn echt niet oprecht 'bescheiden' nu hoor. Maar gewoon bang voor hun eigen hachje en achterban, als ze als niet grootste partij mee gaan regeren in een extreemrechts kabinet.
Ook van de VVD achterban is zo'n 60% voor een coalitie met PVV, NSC en BBB heb ik gisteren meermaals in diverse peilingen op tv voorbij zien komen.
Dubois schreef:
24-11-2023 12:48
Ook van de VVD achterban is zo'n 60% voor een coalitie met PVV, NSC en BBB heb ik gisteren meermaals in diverse peilingen op tv voorbij zien komen.
Maar 40% dus niet. En ik denk dat ze als de dood zijn om bij volgende verkiezingen juist dat deel te verliezen (kan nog best veel kanten op) zoals ook D66 nooit de grootste is in de regering maar wel afgerekend wordt op de koers die er gevaren is.
grenada schreef:
24-11-2023 12:47
volgens mij hebben de nieuwste pvv stemmers, na wilders gematigde toon, vooral op de pvv gestemd omdat ze een weloverwogen migratiebeleid willen. En dat is iets heel anders dan als vreemdelinghater neergezet te worden.
Maar begrijp je dat veel niet-PVV stemmers dat helemaal niet kunnen rijmen? Wilders en een weloverwogen migratiebeleid? Wilders heeft zichzelf al 20 jaar neergezet als vreemdelingenhater, daar doet een in campagenetijd geroepen 'ik zet het koranverbod wel eventjes in de ijskast' voor hen niks aan af. Het programma straalt ook wel degelijk nog veel vreemdelingenhaat uit, dat is echt niet opeens weg. Is het dan niet naïef om als PVV-stemmer als een best wel genuanceerde alleen maar net een beetje minder migratie willende maar helemaal geen vreemdelingenhater gezien te willen worden?
smulrol schreef:
24-11-2023 12:41
Je mist het punt een beetje. Veel PVV , Bvnl en FVD aanhang heeft afgelopen jaren geroepen dat zij zelf centrum rechts zijn en de rest is links.
Dat klopt. Zoals ze alles ook altijd de schuld van links vinden en daar dan ook VVD onder scharen.

Maar trieste feit is denk ik dat het wel klopt dat 2/3 rechts heeft gestemd...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven