Kinderboekjes over overlijden grootouder
maandag 10 februari 2025 om 20:06
Het lijkt erop dat een van mijn schoonouders binnen 1-2 weken zal overlijden. Hebben jullie tips voor fijne boekjes voor kinderen van 5 en 8? Zonder religieuze inslag.
Ik heb natuurlijk gegoogeld, maar veel boekjes gaan bv ook over een overleden broer/zus of ouder en ik wil helemaal niet dat ze zich dáár zorgen over gaan maken. Schoonouder is oud en ziek dus in die zin is het een vrij ‘natuurlijk’ overlijden. Bovendien zijn persoonlijke ervaringen/tips altijd het fijnst!
Dank jullie wel alvast!
Ik heb natuurlijk gegoogeld, maar veel boekjes gaan bv ook over een overleden broer/zus of ouder en ik wil helemaal niet dat ze zich dáár zorgen over gaan maken. Schoonouder is oud en ziek dus in die zin is het een vrij ‘natuurlijk’ overlijden. Bovendien zijn persoonlijke ervaringen/tips altijd het fijnst!
Dank jullie wel alvast!
maandag 10 februari 2025 om 20:12
Ik heb een tip voor als je schoonouder is overleden. Wij kregen toen een heel mooi boek vanuit de uitvaartonderneming waarin onze kinderen hun gevoel en herinneringen konden op (laten) schrijven en ook tekeningen konden maken van alles wat er gebeurde.
Ik weet niet hoe dat boek heet maar je kan er zelf naar vragen.
Veel sterkte!
Ik weet niet hoe dat boek heet maar je kan er zelf naar vragen.
Veel sterkte!
maandag 10 februari 2025 om 20:35
Na overlijden: https://www.bol.com/nl/nl/p/vaarwel/920 ... oductImage
Mooi boek over verlies: https://www.bol.com/nl/nl/p/als-verdrie ... oductTitle
Waar is opa/oma nu? Josina Intrabartolo
Dag oma, Mieke van Hooft
Met oma in de wolken, Nicole van Heeswijk
Een opa om nooit te vergeten, Bette Westera & Harmen van Straaten
Dag Opa, Jelleke Rijken
Mooi boek over verlies: https://www.bol.com/nl/nl/p/als-verdrie ... oductTitle
Waar is opa/oma nu? Josina Intrabartolo
Dag oma, Mieke van Hooft
Met oma in de wolken, Nicole van Heeswijk
Een opa om nooit te vergeten, Bette Westera & Harmen van Straaten
Dag Opa, Jelleke Rijken
maandag 10 februari 2025 om 20:46
Dank jullie wel! Ik ga er zeker vanuit dat de bieb van alles heeft, ik kan daar alleen door gezondheidsredenen moeilijk komen (zeker juist icm alle extra energie die al naar de grootouders gaat nu). Dus iets bij Bol kunnen bestellen is nu heel fijn en dan zijn de persoonlijke aanbevelingen zeer prettig. Ook dank voor de tips rondom boek van de begrafenisonderneming en de dienst zelf. @Noerie, wat is dat lintritueel?
maandag 10 februari 2025 om 21:22
Jaa deze. Echt prachtig. Mijn peuter van 2.5 begrijpt er nog niet veel van maar ik moet altijd moeite doen om het droog te houden als ik zit voor te lezen

Gaat niet specifiek over een grootouder, maar wel heel erg mooi.
maandag 10 februari 2025 om 21:25
Voor die van 5: kikker en het vogeltje.
Voor die van 8 weet ik het zo niet maar vraag ik me ook wel af of een boekje wel zo nodig is en of de achtjarige dat ook graag wil. De dood hoef je niet meer uit te leggen in elk geval, neem ik tenminste aan. En met een prentenboek zou ik zeker niet komen aanzetten. Misschien zou een gewoon leesboek wel herkenning kunnen geven maar dat ligt ook maar net aan je kind of die dat fijn vindt of juist helemaal niet.
Voor die van 8 weet ik het zo niet maar vraag ik me ook wel af of een boekje wel zo nodig is en of de achtjarige dat ook graag wil. De dood hoef je niet meer uit te leggen in elk geval, neem ik tenminste aan. En met een prentenboek zou ik zeker niet komen aanzetten. Misschien zou een gewoon leesboek wel herkenning kunnen geven maar dat ligt ook maar net aan je kind of die dat fijn vindt of juist helemaal niet.
maandag 10 februari 2025 om 22:42
Bekijk Derk Das blijft altijd bij ons op: https://www.bol.com/nl/p/derk-das-blijf ... _iphoneapp
Mijn tip is ook Derk das blijft altijd bij ons.
Ik ben op een uitvaart geweest waar de kleinkinderen bij de kist gingen zitten samen met een ouder en daar werd dat boekje voorgelezen. Ontzettend ontroerend.
Mijn tip is ook Derk das blijft altijd bij ons.
Ik ben op een uitvaart geweest waar de kleinkinderen bij de kist gingen zitten samen met een ouder en daar werd dat boekje voorgelezen. Ontzettend ontroerend.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
maandag 10 februari 2025 om 22:59
dinsdag 11 februari 2025 om 10:57
Heel erg bedankt! Sommige hiervan had ik zelf al online gevonden, maar andere ook helemaal niet.
Ik ga in elk geval Derk Das bestellen (fijn, die eensgezindheid!) en Als verdriet op bezoek komt. Toen ik de naam van de auteur zag, realiseerde ik me dat ik haar via-via vaag ken. Jaren geleden wel eens naar dit boek van haar gekregen met het voornemen dat te onthouden voor als mijn kinderen groter waren, dat was dus niet gelukt
maar door jullie alsnog. Mijn oudste houdt wel van dit soort boeken en omdat het over verdriet in het algemeen gaat, komt het vast nog vaker van pas. Ik vind het zélf ook fijn om adhv een boekje dingen te kunnen bespreken.
Ook dank voor alle sterktewensen en @nourie voor de link van het lintritueel!
Ik ga in elk geval Derk Das bestellen (fijn, die eensgezindheid!) en Als verdriet op bezoek komt. Toen ik de naam van de auteur zag, realiseerde ik me dat ik haar via-via vaag ken. Jaren geleden wel eens naar dit boek van haar gekregen met het voornemen dat te onthouden voor als mijn kinderen groter waren, dat was dus niet gelukt

Ook dank voor alle sterktewensen en @nourie voor de link van het lintritueel!
dinsdag 11 februari 2025 om 16:11
Mijn dochter was bijna 5 toen mijn moeder overleed. We hebben toen het boekje van Nijntje gelezen over oma. Ze maakte zelf een tekening met oma naar de sterren, zo lief.
Ik heb er verder niet geheimzinnig over gedaan. Ze zag gewoon mijn verdriet en ze mocht mee de familiekamer in waar mijn moeder lag (ze zag er niet naar uit, anders had ik het niet gedaan hoor). Ze wilde heel graag even voelen hoe koud mijn moeder was en ging daarna bij haar een slaapliedje zingen, dat was zo mooi en lief.
De begrafenis was wel een lange zit voor haar, andere oma heeft zich ook een beetje over haar ontfermd, dat was wel heel fijn. En ze wilde graag een Frozenjurk aan, dit mocht na de begrafenis. Trots als een pauw liep ze rond, waardoor het voor haar een klein feestje werd in haar jurk
Ik denk dat we het toen goed gedaan hebben voor haar.
Misschien heb je er wat aan. Heel veel sterkte!
Ik heb er verder niet geheimzinnig over gedaan. Ze zag gewoon mijn verdriet en ze mocht mee de familiekamer in waar mijn moeder lag (ze zag er niet naar uit, anders had ik het niet gedaan hoor). Ze wilde heel graag even voelen hoe koud mijn moeder was en ging daarna bij haar een slaapliedje zingen, dat was zo mooi en lief.
De begrafenis was wel een lange zit voor haar, andere oma heeft zich ook een beetje over haar ontfermd, dat was wel heel fijn. En ze wilde graag een Frozenjurk aan, dit mocht na de begrafenis. Trots als een pauw liep ze rond, waardoor het voor haar een klein feestje werd in haar jurk
Ik denk dat we het toen goed gedaan hebben voor haar.
Misschien heb je er wat aan. Heel veel sterkte!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
dinsdag 11 februari 2025 om 22:27
Die heb ik op mijn werk vaak voorgelezen. Mooi boek en mooie prenten.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in