Wat te doen? Ruziënde mensen in het openbaar

24-02-2025 10:17 166 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ging vannochtend met de trein naar mijn werk en daar zag ik op het perron een man en een vrouw stevig ruzie maken. Tot schelden en vloeken aan toe. Ze hadden ook 2 kleine kinderen bij zich. Een omstander had er al iets van gezegd maar kreeg gelijk de wind van voren van die twee mensen. Ik vond het erg bedreigend en wist niet goed wat ik moest doen. Gelukkig gingen die 2 met hun kinderen snel een andere trein in. Anders had ik denk ik wel de politie moeten bellen. Maar wat moet je doen als je zoiets ziet?
spoorwegpolitie?
Je kunt dat NS-nummer appen
Ik zou geloof ik de beveiliger van de ns hebben ingeseind. Of me op de kinderen hebben gericht en die afleiden.
Natte tosti..
Het is een onbemand station. Ik had nergens NS personeel gezien.
NS nummer bij onveilige situaties (zet het in je telefoon)
https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzi ... ation.html
06-13181318
"Anders had ik denk ik wel de politie moeten bellen". Hoezo? Omdat 2 mensen een verhitte discussie hebben?

Dat NS nummer is voor onveilige situaties in de trein en op het station als er sprake is van slachtoffer / verdachte, toch niet voor bekvechtende types>
girasole3 schreef:
24-02-2025 10:30
"Anders had ik denk ik wel de politie moeten bellen". Hoezo? Omdat 2 mensen een verhitte discussie hebben?

Dat NS nummer is voor onveilige situaties in de trein en op het station als er sprake is van slachtoffer / verdachte, toch niet voor bekvechtende types>
Dit is niet wat TO zegt. je verdraait de OP

Denk wel dat je bij ingrijpen moet afvragen of het écht onveilig is, of vooral onprettig voor de omstanders. Mensen mogen ruziemaken.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Waarom zou je je daar mee moeten bemoeien?

Zo lang er niemand loopt te meppen zoeken ze het maar uit.
RikM schreef:
24-02-2025 10:39

Omdat er kinderen bij zijn?
Lastig… Als er geen onmiddellijk gevraagd dreigt voor de kinderen zelf (al snap ik dat ze zich mogelijk onveilig voelen) weet ik niet of ik de NS/politie had ingeseind. Als die mensen het wellicht heel normaal vinden om een scène te schoppen in het openbaar, zal dat misschien wel “normaal” zijn in dat huishouden. Arme kinderen…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
RikM schreef:

Ik vind verbale agressie waar jonge kinderen bij betrokken zijn ook niet zo’n fijne situatie.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Zoccellia schreef:
24-02-2025 10:36
Dit is niet wat TO zegt. je verdraait de OP

Denk wel dat je bij ingrijpen moet afvragen of het écht onveilig is, of vooral onprettig voor de omstanders. Mensen mogen ruziemaken.
Naar mijn idee verdraai ik de OP niet want er staat dat ze stonden te schreeuwen en schelden.

Verder ben ik het met je eens.
RikM schreef:

Vooral het vloeken en schelden vond ik heel onaangenaam. Werd er wel een beetje bang door. En dat ze zo te keer gingen tegen een man die er wat van zei. Ik vond het erg agressief.
Fanta1996 schreef:
24-02-2025 10:48
Vooral het vloeken en schelden vond ik heel onaangenaam. Werd er wel een beetje bang door. En dat ze zo te keer gingen tegen een man die er wat van zei. Ik vond het erg agressief.
gewoon appen de volgende keer, dan bekijkt de ns zelf wel, wat ze ermee doen
Lijkt me een prima aanleiding om dat nummer te bellen/appen. Zeker als ze ook tekeer gaan tegen buitenstaanders.
girasole3 schreef:
24-02-2025 10:30

Dit. Mensen hebben weleens ruzie. Ouders ook. Hoogstens zou ik even oogcontact met de kinderen hebben gezocht om te checken of ze ok zijn.
Als dat niet zo is zou ik daar de aandacht voor hebben gevraagd. Ik ben zelf niet zo bang voor een verhitte discussie en wil prima als bliksemafleider fungeren, als dat kinderen helpt.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
Fanta1996 schreef:
24-02-2025 10:48
Het valt mij wel op dat sommige mensen gelijk heel vreselijk gaan schelden, alsof het normaal taalgebruik is.
Ik had laatst het gore lef een kindje die op een drukke weg liep terug naar de stoep te dirigeren.
Eerst moest deze k*nkerbitch met haar k*nkerpoten van haar k*nkerkind afblijven.l, en nog meer fraais.
ze werd daarop streng toegesproken door degene met wie ze beeldbelde.
Die vond dat ze k*nkernormaal moest gaan doen want 'die vrouw' (ik) had wel haar kind geholpen omdat moeder k*nkerdom was om niet op haar kind te letten.
Even schelden over en weer maar tijdens het schelden kwam moeder al achter me aan.
Bood haar excuses aan want ze was zich 'de tering' geschrokken en toen hing ze om mijn nek.
Ik was me suf geschrokken, maar die vrouw vond denk ik deze hele interactie niet heel gek.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
Lila-Linda schreef:
24-02-2025 10:41

Ik denk dat je wat naïef bent. Heel veel kinderen groeien op in gezinnen waar de sfeer slecht is. Die kun je niet allemaal helpen.

Wat wil je doen dan, de kinderbescherming afsturen op ruziënde ouders?
MevrouwTomatensoep schreef:
24-02-2025 10:24
Ik zou geloof ik de beveiliger van de ns hebben ingeseind. Of me op de kinderen hebben gericht en die afleiden.

Welke beveiliger? :lol:
Lila-Linda schreef:
Dat wordt alleen maar meer drama. En bij bekvechtende mensen komt veilig thuis nog steeds nog lang niet om de hoek kijken. Het is verdrietig voor deze kinderen, maar niet een situatie waarin ook maar 1% veranderd omdat je een NS persoon erbij roept. Die gaat zich er pas mee bemoeien (en politie inschakelen) als het écht onveilig wordt. En tegen de tijd dat die er zijn, zitten deze mensen al lang en breed in de trein.
RikM schreef:
24-02-2025 12:17
Ik denk dat je wat naïef bent. Heel veel kinderen groeien op in gezinnen waar de sfeer slecht is. Die kun je niet allemaal helpen.

Dit dus.
RikM schreef:
24-02-2025 12:17

Nee, de NS
Die willen rust in de trein
Valtifest schreef:
24-02-2025 11:55
Het valt mij wel op dat sommige mensen gelijk heel vreselijk gaan schelden, alsof het normaal taalgebruik is.
Ik had laatst het gore lef een kindje die op een drukke weg liep terug naar de stoep te dirigeren.
Eerst moest deze k*nkerbitch met haar k*nkerpoten van haar k*nkerkind afblijven.l, en nog meer fraais.
ze werd daarop streng toegesproken door degene met wie ze beeldbelde.
Die vond dat ze k*nkernormaal moest gaan doen want 'die vrouw' (ik) had wel haar kind geholpen omdat moeder k*nkerdom was om niet op haar kind te letten.
Even schelden over en weer maar tijdens het schelden kwam moeder al achter me aan.
Bood haar excuses aan want ze was zich 'de tering' geschrokken en toen hing ze om mijn nek.
Ik was me suf geschrokken, maar die vrouw vond denk ik deze hele interactie niet heel gek.
k*nkerzooi :O
Lila-Linda schreef:
24-02-2025 12:30
Nee, de NS
Die willen rust in de trein
ok, maar dan gaat het om de rust en sfeer voor omstanders, niet om de kinderen. Want ook met het volume dempen, kan de sfeer kut zijn voor die kinderen die in snijdende spanning van ouders moeten opgroeien en elkaar op zachtere toon allerlei ziektes en ongelukken toewensen.
Lila-Linda schreef:
Als ik me iedere keer met kinderen in situaties die ik niet ok zouden vinden zou bemoeien.... nou ja, je weet wat ik bedoel.
Kinderen waren zo te horen niet in direct gevaar, dus ik zou ook niet ingrijpen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven