Hoever schuift je privéleven voor je kinderen?

26-02-2025 12:21 446 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was net een ander topic aan het lezen over een vrouw die stappen wilde nemen met haar vriend maar nog inwonende oudere kinderen heeft.
Ik vroeg mij af hoever schuift je privéleven?
Ik heb een vergelijkbare situatie alleen ben ik single. Kinderen, beide volwassen, beide 100% bij mij inwonend.
Beide geen ambities op korte termijn zelfstandig te wonen.
Hoever hou je bij daten en relatie nog rekening met volwassen kinderen? Hoe snel kun je een man mee naar huis nemen? Welke vrijheid kun je nemen?
En hoe snel kun je stappen nemen in een relatie ?

Ik vind dit best een lastige. Soms denk ik wel eens ga maar op kamers. Ik ben zelf ook toe aan wat vrijheid en privé maar tegenwoordig is het allemaal niet zo makkelijk.
Dus ja, hoe doen andere dit, niet perse op mijn verhaald sluitend maar ik vraag me wel af hoeveel je nog je volwassen kinderen je leven laat beïnvloeden
Dala schreef:
28-02-2025 23:11
Ja, hele lastige vind ik dat. De situatie waarin zo'n volwassen kerel volledig op de zak van zijn ouders leeft en een goed salaris heeft en inmiddels een dikgespekte bankrekening vind ik ook een vreemde situatie. Ik vind het woord alleen echt naar klinken.
Je kunt het toch bijdrage noemen? Of leefgeld?
Jij leeft ook niet van lucht, net als jouw huis zichzelf niet repareert, het gas niet uit de kraan stroomt en de boodschappen niet op de stoep staan, zonder dat je daar voor moet werken en betalen.
Waar komen die nare gevoelens vandaan? Wat is de associatie met je kind opklimmend mee te gaan laten betalen aan het volwassen leven? Vinden wij tegenwoordig dat kinderen zo lang mogelijk ontzien moeten worden? Worden het daar leukere mensen van?
Of had je dat voor jezelf gewild?

Ik begrijp de weerstand niet zo goed. Niet per se naar jou, want je bent de enige niet.
Charlotta schreef:
01-03-2025 00:10
Je kind studeert nog en heeft een eigen auto? zal wel ergens ‘buiten’ wonen maar ik vind een auto voor je kind betalen al vrij luxe hoor! Die van mij hebben een fiets en ik denk dat ze nooit meer van me krijgen dan dat :)

We wonen beslist niet ergens buiten. Was het maar waar!😄
Die eigen auto is best wel overdreven ja.
Ik was daar eerlijk gezegd ook niet blij mee.
Je rijbewijs gehaald hebben, betekent niet automatisch meteen een eigen auto moeten bezitten..
Was een cadeau van haar vader en opa. Ik keek er echt anders tegenaan. Vond het buiten proportie.
Overigens kreeg ze ook heel veel reacties van vrienden als: "we krijgen niet allemaal een auto van ons pappie!" Of "rijke lui's kindje!"
En dat vond ze helemaal niet leuk! Ze is er echt anders door bekeken. Dat heeft ze heel erg gevoeld. Dus hoe leuk is zo'n cadeau dan eigenlijk? Ik ben zelf tegen het armoedige aan grootgebracht, waar mijn man op zijn 6e ofzo al een soort mini motorfiets kreeg. Hierdoor botsen we nog wel eens in onze opvattingen. Dat is iets fundamenteels bijna.
Mijn beide kinderen betalen wel kostgeld. Ze krijgen beide de kinderalimentatie van hun vader en met drie man rondkomen van 1 salaris is soms best pittig.
Dus dragen ze een deel van de kinderalimentatie af aan mij.
lonelycat schreef:
01-03-2025 06:57
Mijn beide kinderen betalen wel kostgeld. Ze krijgen beide de kinderalimentatie van hun vader en met drie man rondkomen van 1 salaris is soms best pittig.
Word alimentatie in NL aan de kinderen gegeven? Hier in B krijgt de ouder de kinderalimentatie want dat geld dient uiteraard om een deel van het levensonderhoud van het kind te betalen.

Ik was alleenstaande ouder en eens 'kind' afgestudeerd was en ging werken betaalde hij ook kostgeld. Vind ik maar normaal.
Attraverso schreef:
01-03-2025 07:03
Word alimentatie in NL aan de kinderen gegeven? Hier in B krijgt de ouder de kinderalimentatie want dat geld dient uiteraard om een deel van het levensonderhoud van het kind te betalen.

Ik was alleenstaande ouder en eens 'kind' afgestudeerd was en ging werken betaalde hij ook kostgeld. Vind ik maar normaal.

Vanaf achttien wordt kinderalimentatie overgemaakt aan het kind. Vanaf achttien is kind namelijk meerderjarig en zelf verantwoordelijk voor zijn financiën. Het kind krijgt het dus en afhankelijk van hoeveel het is (en hoeveel de andere ouder nog niet bijdragen) betalen kinderen daar dan ook van mee aan het huishouden.

Er zijn ook ouders die de alimentatie niet gebruiken voor het kind, dus best handig als kind het zelf krijgt zodat het gebruikt kan worden door het kind.
NomenNesci0 schreef:
01-03-2025 00:31
Jij leeft ook niet van lucht, net als jouw huis zichzelf niet repareert, het gas niet uit de kraan stroomt en de boodschappen niet op de stoep staan, zonder dat je daar voor moet werken en betalen.
Waar komen die nare gevoelens vandaan? Wat is de associatie met je kind opklimmend mee te gaan laten betalen aan het volwassen leven? Vinden wij tegenwoordig dat kinderen zo lang mogelijk ontzien moeten worden? Worden het daar leukere mensen van?

Ik begrijp de weerstand niet zo goed. Niet per se naar jou, want je bent de enige niet.

Ik ben het hier, en met je vorige post over dit onderwerp, roerend mee eens. Ik denk dat veel ouders vinden dat hun volwassen kinderen moeten ‘kunnen sparen voor later’, voor de aanschaf van een huis ofzo. Mooie gedachte, maar dat betekent natuurlijk niet dat je kind rianter en luxer moet kunnen leven dan jij zelf, en dat is vaak toch de situatie die er dan ontstaat, zeker in het geval van een alleenstaande ouder of ouders met een beperkt inkomen. Want zo’n kind gaat echt niet braaf 90% van zijn salaris sparen hoor. Je kan het ook omdraaien: kind betaalt jou kostgeld waardoor hij beter met geld leert omgaan (want het is er niet onbeperkt) en jij kan dan wellicht weer wat apart zetten voor het kind, waardoor je nog wat mee kan geven als hij uit huis gaat.
Speculaastaart schreef:
01-03-2025 07:23
Vanaf achttien wordt kinderalimentatie overgemaakt aan het kind. Vanaf achttien is kind namelijk meerderjarig en zelf verantwoordelijk voor zijn financiën. Het kind krijgt het dus en afhankelijk van hoeveel het is (en hoeveel de andere ouder nog niet bijdragen) betalen kinderen daar dan ook van mee aan het huishouden.

Er zijn ook ouders die de alimentatie niet gebruiken voor het kind, dus best handig als kind het zelf krijgt zodat het gebruikt kan worden door het kind.

Hierom vind ik het ook zo raar dat in België ouders van 18 plussers nog steeds ‘kindergeld’ krijgen om hun kinderen mee te laten studeren. Hoeveel ouders zullen niet andere dingen met dat geld doen? Daarnaast kunnen mensen van 18 prima zelf leren met geld om te gaan dus het lijkt me een goede zaak dat 18 jarigen in Nederland zelf de studiefinanciering en eventuele alimentatie ontvangen. Ik vind dat je kinderen onnodig afhankelijk houdt van hun ouders in het Belgische systeem.
Charlotta schreef:
01-03-2025 07:28
Ik ben het hier, en met je vorige post over dit onderwerp, roerend mee eens. Ik denk dat veel ouders vinden dat hun volwassen kinderen moeten ‘kunnen sparen voor later’, voor de aanschaf van een huis ofzo. Mooie gedachte, maar dat betekent natuurlijk niet dat je kind rianter en luxer moet kunnen leven dan jij zelf, en dat is vaak toch de situatie die er dan ontstaat, zeker in het geval van een alleenstaande ouder of ouders met een beperkt inkomen. Want zo’n kind gaat echt niet braaf 90% van zijn salaris sparen hoor. Je kan het ook omdraaien: kind betaalt jou kostgeld waardoor hij beter met geld leert omgaan (want het is er niet onbeperkt)

Zo werkt dat echt niet altijd. Dan schuif je het moment dat er wel veel geld beschikbaar is vooruit. Ik laat ze liever nu onderuit gaan terwijl ze nog hier wonen en een startsalaris verdienen

en jij kan dan wellicht weer wat apart zetten voor het kind, waardoor je nog wat mee kan geven als hij uit huis gaat.

Je kind zijn salaris afromen om hem daarna wat meer te geven vind ik echt raar voor volwassen kinderen. Ik maak ze liever zelf verantwoordelijk voor dat potje voor later.
Speculaastaart schreef:
01-03-2025 07:34
Zo werkt dat echt niet altijd. Dan schuif je het moment dat er wel veel geld beschikbaar is vooruit. Ik laat ze liever nu onderuit gaan terwijl ze nog hier wonen en een startsalaris verdienen

Je kind zijn salaris afromen om hem daarna wat meer te geven vind ik echt raar voor volwassen kinderen. Ik maak ze liever zelf verantwoordelijk voor dat potje voor later.

Hoe wil je ze onderuit laten gaan dan, als ze helemaal geen bijdrage aan het huishouden hoeven te leveren?
Charlotta schreef:
01-03-2025 07:37
Hoe wil je ze onderuit laten gaan dan, als ze helemaal geen bijdrage aan het huishouden hoeven te leveren?

Ze dragen wel bij aan het huishouden, maar minimaal. Alleen de boodschappen en toch leren ze dat geld eindig is zonder dat ik extra afroom om het later weer terug te geven.
Speculaastaart schreef:
01-03-2025 07:43
Ze dragen wel bij aan het huishouden, maar minimaal. Alleen de boodschappen en toch leren ze dat geld eindig is zonder dat ik extra afroom om het later weer terug te geven.

Dat is ook wat ik zelf zou doen zoals ik zeg. Dat andere was een idee, iets dat ouders zouden kunnen doen als ze krom moeten liggen terwijl hun volwassen kinderen in luxe leven en alles uitgeven.
Ik zie alleen totaal niet hoe kinderen die een beetje bijdragen aan de boodschappen daarmee ‘onderuit gaan’.
Charlotta schreef:
01-03-2025 07:52
Dat is ook wat ik zelf zou doen zoals ik zeg. Dat andere was een idee, iets dat ouders zouden kunnen doen als ze krom moeten liggen terwijl hun volwassen kinderen in luxe leven en alles uitgeven.
Ik zie alleen totaal niet hoe kinderen die een beetje bijdragen aan de boodschappen daarmee ‘onderuit gaan’.

Alles kopen wat je wil. Dure kleding, telefoon, auto met verzekering, wegenbelasting etc. Vakanties, uitgaan. En dan ontdekken dat 2000 per maand gewoon op kan een dus op gaat zonder dat je geld hebt gespaard.
Charlotta schreef:
01-03-2025 07:52

Als je krom moet liggen is het inderdaad logisch dat je je kind een fair deel mee laat betalen.

Je kind laten betalen omdat het anders luxer kan leven dan jij vind ik een slechte reden om een deel van het inkomen op te eisen. Kinderen hoeven hun ouders niet te onderhouden.

Kind hier betaalt in het begin mee aan de boodschappen. Hij weet ook dat hij vanaf bepaalde leeftijd mee moet betalen aan gas/licht/water. Hoewel dat voor ons niet veel zal schelen als hij uit huis zou gaan. (Dan gaan we niet ineens maar de helft gebruiken.) TV/internet, hypotheek, aflossing, woz, afvalstoffenheffing worden niet goedkoper als hij vertrekt dus die bijdrage zal minimaal zijn.

Ik wil dat kind de kosten dekt die er voor hem maken. Hij hoeft niet onze lasten te verlichten.
Natuurlijk hoeft een kind zijn ouders niet te onderhouden. Maar moet een volwassen kind, dat ook zelfstandig kan wonen, dan wel door zijn ouders onderhouden worden? Want dat is toch feitelijk de situatie die je creëert als je een volwassen kind thuis laat wonen zonder dat die daar iets voor hoeft te betalen?

Ik hoop nog steeds dat ik nooit in die situatie komt omdat ze gewoon voor die tijd uit huis zijn. Lijkt me een stuk eenvoudiger!
Hallodaar schreef:
01-03-2025 00:28
We wonen beslist niet ergens buiten. Was het maar waar!😄
Die eigen auto is best wel overdreven ja.
Ik was daar eerlijk gezegd ook niet blij mee.
Je rijbewijs gehaald hebben, betekent niet automatisch meteen een eigen auto moeten bezitten..
Was een cadeau van haar vader en opa. Ik keek er echt anders tegenaan. Vond het buiten proportie.
Overigens kreeg ze ook heel veel reacties van vrienden als: "we krijgen niet allemaal een auto van ons pappie!" Of "rijke lui's kindje!"
En dat vond ze helemaal niet leuk! Ze is er echt anders door bekeken. Dat heeft ze heel erg gevoeld. Dus hoe leuk is zo'n cadeau dan eigenlijk?
Das toch ook een gek kado? De aanschaf is leuk maar het onderhoud kost toch veel geld? Betaalt je kind dat zelf of doet vader/opa dat dan ook?
lonelycat schreef:
01-03-2025 06:57
Maar ze zijn toch al volwassen toch? Krijg je dan nog steeds alimentatie?
Dat wist ik niet, wat gek. Als je ouders niet gescheiden zijn, hoeft je vader (of moeder) toch ook geen geld te betalen?
NomenNesci0 schreef:
01-03-2025 00:30

Ik begrijp de weerstand niet zo goed.
Oh nee, dat zeker niet. Ik denk dat mijn weerstand juist komt doordat de voorbeelden die ik ken van kostgeldbetalers dat dat juist vaak de langplakkers zijn die pas vertrekken zodra ze een eigen gezin willen gaan vormen.
Met geld of het willen ontzien van het betalen van de lasten heeft het voor mij niet te maken.

Want in mijn ogen wordt een student voor wie zijn kamer, collegegeld, leefgeld etc grotendeels door de ouders worden betaald nog veel meer ontzien.

Bijdrage vind ik wel een fijnere term, mocht die situatie zich toch ooit voordoen.
TO, werken of studeren je kinderen?
In alle consternatie heb ik dat gemist.

Uit dit topic blijkt wel dat we in Nederland tamelijk gesegregeerd leven trouwens…
Vele bubbels die naast en niet met elkaar leven in dit land.
De ene is niet beter dan de andere maar men zal altijd de eigen bubbel meer waarde toekennen denk ik.

Hier beiden gestudeerd en op kamers, kinderen nu ook, de een wat later dan de ander. En is inderdaad duur maar hé ze kunnen ook lenen hè?
smorre schreef:
01-03-2025 08:24
Uit dit topic blijkt wel dat we in Nederland tamelijk gesegregeerd leven trouwens…
Vele bubbels die naast en niet met elkaar leven in dit land.
De ene is niet beter dan de andere maar men zal altijd de eigen bubbel meer waarde toekennen denk ik.
Ja, dit merk ik ook. En ik ken beide bubbels dus en dat wringt soms. Omdat ik mijn kinderen zo graag wat meer in de richting van mijn bubbel zou grootbrengen maar zij ervaren dat misschien helemaal niet als die van hen. Partner en ik komen ook uit hele andere bubbels. Ik vermoed dat het v.o. straks en naar wie ze zullen toetrekken ook nog wel van invloed zullen zijn. We gaan het zien. Het voelt voor mij best lastig soms dat mijn bubbel dus niet per se de hunne is.
smorre schreef:
01-03-2025 08:20
Maar ze zijn toch al volwassen toch? Krijg je dan nog steeds alimentatie?
Dat wist ik niet, wat gek. Als je ouders niet gescheiden zijn, hoeft je vader (of moeder) toch ook geen geld te betalen?

En volwassen kind dat nog studeert krijgt alimentatie. Logisch, want als je ouders nog samen waren betaalden ze samen de kosten die ze nog moeten betalen daarvoor. Zijn ze niet samen dan betaalt de ouder waar ze niet bij wonen alimentatie.
Charlotta schreef:
01-03-2025 08:11
Natuurlijk hoeft een kind zijn ouders niet te onderhouden. Maar moet een volwassen kind, dat ook zelfstandig kan wonen, dan wel door zijn ouders onderhouden worden? Want dat is toch feitelijk de situatie die je creëert als je een volwassen kind thuis laat wonen zonder dat die daar iets voor hoeft te betalen?

Ik hoop nog steeds dat ik nooit in die situatie komt omdat ze gewoon voor die tijd uit huis zijn. Lijkt me een stuk eenvoudiger!

Onze zoon zou zelfstandig kunnen wonen, daar is hij toe in staat. Mentaal en fysiek. Helaas nog niet iets gevonden dat hij van zijn mbo-salaris kan betalen. Dus kan hij nog niet op zichzelf wonen. Woningbouw moet hij nog tien jaar geduld hebben. Particuliere huur moet hij nog even het dubbele gaan verdienen. Kopen moet hij nog even flink sparen.

Hij wordt niet door ons onderhouden. Hij regelt (financieel) alles zelf. Draagt bij in de boodschappen en het enige dat wij nog betalen is gas, licht, water.
Speculaastaart schreef:
01-03-2025 08:37
En volwassen kind dat nog studeert krijgt alimentatie. Logisch, want als je ouders nog samen waren betaalden ze samen de kosten die ze nog moeten betalen daarvoor. Zijn ze niet samen dan betaalt de ouder waar ze niet bij wonen alimentatie.
Oh dat heet dan alimentatie dus?
Ja dat vind ik inderdaad logisch. Mijn partner en ik betalen ook beiden voor onze kinderen (zijn niet gescheiden).

Hm bedenk me nu dat dat dan wel
Ingewikkeld is want bij uitwonende kinderen is dat heel logisch en inzichtelijk, hij of ik hebben nauwelijks kosten ánders dan die van collegegeld of kamerhuur.
Als studerende kinderen thuiswonen, loopt dat meer door elkaar natuurlijk.

Bij mijn gescheiden vriendinnen loopt dit altijd een beetje vanzelf, soms wordt er geklaagd maar ze hebben hun zaakjes financieel goed op orde dus dan kun je je een bepaalde ‘trots’ veroorloven denk ik.

Overigens vind ik bij werkende volwassen thuiswonende kinderen kostgeld vragen de normaalste zaak van de wereld! Kom op zeg, leven is niet gratis!
Ik wist ook niet dat het dan nog alimentatie heette. Ik vind dat ook een raar woord voor iets heel logisch: de bijdrage van een ouder aan het levensonderhoud van zijn studerende kind. Het woord alimentatie legt de nadruk nog steeds op de scheiding terwijl het principe voor alle ouders van studerende kinderen toch hetzelfde is, ongeacht of de ouders nog bij elkaar zijn en of het kind thuis woont of niet.
Maar goed, een woord is maar een woord natuurlijk. Net als kostgeld. Uiteindelijk gaat het allemaal over hetzelfde: hoe ga je om met de verdeling van de financiën met je meerderjarige kinderen.
smorre schreef:
01-03-2025 08:49
Overigens vind ik bij werkende volwassen thuiswonende kinderen kostgeld vragen de normaalste zaak van de wereld! Kom op zeg, leven is niet gratis!
Ik vind geloof ik die hele situatie ontzettend ongemakkelijk. Kostgeld vragen, helemaal niks laten betalen. Het voelt in alle gevallen gewoon raar. Collega van me had lange tijd hun 2 volwassen zoons thuiswonen en ik weet dat die kostgeld moesten betalen. Voormalige buren met 2 volwassen kinderen hadden vier auto's voor hun deur, allemaal werkende mensen. In onze familie studeren 2 thuiswonende nichtjes (hbo) vanuit huis. Hoewel ik dit dus genoeg om me heen zie vind ik het nog steeds heel erg bevreemdend dat dus heel "gewoon is zoals het gaat" en alle partijen daar ook happy mee zijn.
Charlotta schreef:
01-03-2025 07:31
Hierom vind ik het ook zo raar dat in België ouders van 18 plussers nog steeds ‘kindergeld’ krijgen om hun kinderen mee te laten studeren. Hoeveel ouders zullen niet andere dingen met dat geld doen? Daarnaast kunnen mensen van 18 prima zelf leren met geld om te gaan dus het lijkt me een goede zaak dat 18 jarigen in Nederland zelf de studiefinanciering en eventuele alimentatie ontvangen. Ik vind dat je kinderen onnodig afhankelijk houdt van hun ouders in het Belgische systeem.
Meer nog, ik kreeg als alleenstaande ouder een studiebeurs toen 'kind' aan hogere studies begon waar ik het inschrijfgeld, een laptop en de boeken kon van betalen, de volgende jaren een lager bedrag maar ik kon er nog steeds inschrijfgeld en boeken van betalen. Je kan gewoon geen 'andere dingen' met dat geld doen want je kind moet studeren om na 18 kindergeld te blijven krijgen en dat moet hoe dan ook betaald worden.
Doen onze jongvolwassenen het slechter dan die in NL dan omdat ze niet van in hun studententijd met schulden zitten?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven