Me onwelkom voelen bij vrienden van nieuwe liefde
zondag 9 maart 2025 om 13:05
Ik heb sinds 4 maanden een nieuwe liefde. We zijn beiden begin 50. Hij is superlief voor me en gaat all-in. We zien elkaar 2x per week. Als we allebei geen kinderen hebben en vaak alleen in het weekend. Wonen 40min rijden bij elkaar vandaan.
Vrijdagavond kwam hij naar mij en zaterdag overdag ging hij een vriend helpen klussen. Daarna zou die vriend hem en de overige klussers mee uit eten nemen. Vervolgens zou hij dan weer naar mij komen. Die vriend woont in hartje Adam dus hij ging vanuit mij met het OV.
Hij vroeg last minute of ik zaterdagavond mee wilde eten dan kon hij me voorstellen aan zijn vriendengroep. Ik had al plannen gemaakt voor het eten maar stelde voor dan na het eten aan te sluiten voor een kopje koffie. Prima. Hij blij.
Het klussen zat tegen en hij appte me dat het laat zou worden. Ik was niet helemaal fit dus gaf aan dan ik dan waarschijnlijk niet zou komen. Uiteindelijk gingen ze niet eten maar bestelden ze wat en appte hij dat hij graag wilde dat ik kwam want hij wilde met me pronken. Ik me opgedirkt, het wijntje tijdens mijn etentje afgeslagen en na het eten in de auto gestapt naar hartje Adam (35min). Ik had eigenlijk geen zin maar deed het voor hem.
Toen ik daar aankwam zaten ze nog te eten, waren ze allemaal bekaf van het klussen en was er 0,0 interesse in mij. Ik deed m'n best om interesse te tonen. Stelde allemaal vragen over het huis, waar ze vandaan kwamen, wat ze deden, maar er kwam echt niks terug. Ik heb me al lang niet meer zo onwelkom gevoeld. Kreeg niet eens wat te drinken. Ook niet toen die vriend voor zichzelf nog een biertje ging pakken.
En mijn lief zat erbij en deed eigenlijk niks. Toen ze uitgegeten waren stelde ik voor om te gaan en buiten vroeg hij ook nog of ik het gezellig vond. Ik heb toen eerlijk gezegd wat ik ervan vond en daar schrok hij nogal van. Ik heb zeker laten merken dat ik heel erg teleurgesteld was en me heel onwelkom voelde. Hij bood z'n excuses aan, gaf aan dat hij het volledig verkeerd heeft ingeschat en hij vond het oprecht vervelend. Dat weet ik ook. En ook dat hij goede bedoelingen had.
De sfeer kwam die avond eigenlijk niet meer echt terug maar we zijn wel ok gaan slapen. Maar nu heb ik er nog steeds een kutgevoel over. Gewoon dat er 0,0 enthousiasme of interesse was vanuit zijn vrienden (oa beste vriend) maar ook of ik hem niet te hard heb aangepakt en of dit niet het begin van het einde is.
Wat vinden jullie? Heb ik overdreven gereageerd?
Vrijdagavond kwam hij naar mij en zaterdag overdag ging hij een vriend helpen klussen. Daarna zou die vriend hem en de overige klussers mee uit eten nemen. Vervolgens zou hij dan weer naar mij komen. Die vriend woont in hartje Adam dus hij ging vanuit mij met het OV.
Hij vroeg last minute of ik zaterdagavond mee wilde eten dan kon hij me voorstellen aan zijn vriendengroep. Ik had al plannen gemaakt voor het eten maar stelde voor dan na het eten aan te sluiten voor een kopje koffie. Prima. Hij blij.
Het klussen zat tegen en hij appte me dat het laat zou worden. Ik was niet helemaal fit dus gaf aan dan ik dan waarschijnlijk niet zou komen. Uiteindelijk gingen ze niet eten maar bestelden ze wat en appte hij dat hij graag wilde dat ik kwam want hij wilde met me pronken. Ik me opgedirkt, het wijntje tijdens mijn etentje afgeslagen en na het eten in de auto gestapt naar hartje Adam (35min). Ik had eigenlijk geen zin maar deed het voor hem.
Toen ik daar aankwam zaten ze nog te eten, waren ze allemaal bekaf van het klussen en was er 0,0 interesse in mij. Ik deed m'n best om interesse te tonen. Stelde allemaal vragen over het huis, waar ze vandaan kwamen, wat ze deden, maar er kwam echt niks terug. Ik heb me al lang niet meer zo onwelkom gevoeld. Kreeg niet eens wat te drinken. Ook niet toen die vriend voor zichzelf nog een biertje ging pakken.
En mijn lief zat erbij en deed eigenlijk niks. Toen ze uitgegeten waren stelde ik voor om te gaan en buiten vroeg hij ook nog of ik het gezellig vond. Ik heb toen eerlijk gezegd wat ik ervan vond en daar schrok hij nogal van. Ik heb zeker laten merken dat ik heel erg teleurgesteld was en me heel onwelkom voelde. Hij bood z'n excuses aan, gaf aan dat hij het volledig verkeerd heeft ingeschat en hij vond het oprecht vervelend. Dat weet ik ook. En ook dat hij goede bedoelingen had.
De sfeer kwam die avond eigenlijk niet meer echt terug maar we zijn wel ok gaan slapen. Maar nu heb ik er nog steeds een kutgevoel over. Gewoon dat er 0,0 enthousiasme of interesse was vanuit zijn vrienden (oa beste vriend) maar ook of ik hem niet te hard heb aangepakt en of dit niet het begin van het einde is.
Wat vinden jullie? Heb ik overdreven gereageerd?
zondag 9 maart 2025 om 21:58
SunShine35 schreef: ↑09-03-2025 21:56Zijn zwager was er ook? De broer van zijn ex? Goh, wat raar dat het ongemakkelijk was en ze niet super vriendelijk tegen je deden.
Zwager kan ook man van zijn zus zijn.
zondag 9 maart 2025 om 21:59
Dit is toch gewoon hoe de meeste mannen zijn? Toevallig stond er laatst nog een artikel over in de Volkskrant. Zelfs datende mannen weten soms geen vragen te stellen. Mijn partner weet van sommige vrienden niet eens hoe hun vrouw heet. Ik ben wel eens meegeweest naar een etentje met zijn beste vriend. Ging het de hele avond over hun hobby, tja leuk.
zondag 9 maart 2025 om 22:23
Ik zou me afvragen voor wie je precies spelbreker zou zijn als je vaker "nee" zegt. Je vriend lijkt vanuit zijn 'pronkzucht' zijn enthousiasme op anderen te projecteren. Zou kind erop zitten te wachten dat je naar die sportwedstrijd komt? En, bovendien: je hebt toch ook nog een leven buiten je vriend, kom je daar wel aan toe? Ik neem aan dat je ook geen spelbreker wilt zijn naar je eigen vrienden en eventuele familie?Lautje1974 schreef: ↑09-03-2025 21:38De sfeer was er helemaal niet naar dat ik zelf wat drinken kon pakken. Ze zaten allemaal in een kringetje toen ik aankwam. Ik heb nog overwogen om ernaar te vragen. Ik had namelijk een enorm droge mond. Ook van de spanning die ik voelde opbouwen omdat ik me zo ongemakkelijk voelde.
(...)
Ik heb dus ook moeite met nee zeggen. Zeker als ik dat voor mijn gevoel vaak moet doen. Wil geen spelbreker zijn. Nou ja. Genoeg te ontwikkelen nog.
Wat betreft zoiets als dat drinken zou ik proberen jezelf aan te leren een luchtiger toon aan te slaan. Bijvoorbeeld vragen of de kraan het al doet zodat je wat water kunt tappen. Ik begrijp je ongemak en waarschijnlijk onzekerheid, maar daar met een enorm droge mond / keel zitten is toch niet de bedoeling?
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zondag 9 maart 2025 om 22:51
Misschien kun je meegaan in je vriend enthousiasme én toch je grens stellen. “Het wat lief dat je zo enthousiast bent, dat ben ik ook. Ik ben helemaal stapelgek op je en ga er vanuit dat we nog héél lang samen zijn. Er is dus geen haast, we hebben álle tijd om iedereen te ontmoeten. En dat is natuurlijk ook zo. Hij is niet van plan het over drie weken weer uit te maken toch, dus vandaar de haast?
maandag 10 maart 2025 om 00:17
Ik snap je volkomen en vind het totaal niet overdreven. Zou ook flink balen.
Ook na een dag klussen kun je best wat interesse in elkaar tonen, vind ik niet meer dan normaal.
Ik zou zeggen hoe meer zielen hoe meer vreugd, pak lekker een drankje en we kletsen wat
Dat geneuzel altijd in groepjes en het afstandelijke gedrag als er nieuwe mensen bijkomen en dat daar zooooo moeilijk over wordt gedaan snap ik echt niet. Wees gewoon hartelijk tegen elkaar, kost je niets
Ook na een dag klussen kun je best wat interesse in elkaar tonen, vind ik niet meer dan normaal.
Ik zou zeggen hoe meer zielen hoe meer vreugd, pak lekker een drankje en we kletsen wat
Dat geneuzel altijd in groepjes en het afstandelijke gedrag als er nieuwe mensen bijkomen en dat daar zooooo moeilijk over wordt gedaan snap ik echt niet. Wees gewoon hartelijk tegen elkaar, kost je niets
maandag 10 maart 2025 om 07:58
Niets tegen je zin in doen. Ik vind het nogal wat, naar een wedstrijd van zijn kind gaan. Daar mag je gerust nee, voorlopig nog even niet, tegen zeggen. Als hij echt leuk is, dan respecteert hij je antwoord. Ook wanneer je eerst ja hebt gezegd en later nee.Lautje1974 schreef: ↑09-03-2025 21:38De sfeer was er helemaal niet naar dat ik zelf wat drinken kon pakken. Ze zaten allemaal in een kringetje toen ik aankwam. Ik heb nog overwogen om ernaar te vragen. Ik had namelijk een enorm droge mond. Ook van de spanning die ik voelde opbouwen omdat ik me zo ongemakkelijk voelde.
Ik heb geen vragen gesteld om het vragen stellen. Gewoon interesse getoond in het huis en dat soort dingen. Ik kreeg wel netjes antwoord overal op maar dat voelde ook als een verplicht nummertje. Ik denk achteraf gewoon dat vriend me een beetje opgedrongen heeft en dat ze hadden bedankt als ze konden. Ik weet dat het onhandig is maar ook lief bedoeld. Hij wil het van de daken schreeuwen dat hij een nieuwe liefde heeft gevonden en is echt heel erg verliefd.
Overigens zijn hij en zijn ex al 3,5 jaar uit elkaar dus te snel lijkt me niet. En zijn ex sprong volgens hem een gat in de lucht toen hij vertelde dat hij iemand had ontmoet. Het was haar beslissing om uit elkaar te gaan.
Dat (op een liefdevolle manier) doordrammen is wel een dingetje. Ik wilde bijvoorbeeld nog even wachten met zijn kids (19 en 17) ontmoeten maar omdat hij dat maar bleef vragen heb ik toch toegegeven en ze nu 1x ontmoet. En hij heeft me al 3x gevraagd of ik niet wil komen slapen als zijn kids er zijn en elke keer zeg ik nee en leg ik uit waarom niet maar en zegt hij dat hij het snapt en dat het oke is en vervolgens vraagt hij me 2 weken later weer.
Voordat dit gisteren gebeurde had ik (eigenlijk tegen mijn zin) toegezegd dat ik volgend weekend mee ga naar een wedstrijd van een van zijn kids. En dat terwijl ik echt een hekel heb aan sport kijken. En ik heb natuurlijk zijn kind ook pas 1x gezien. Nav gisteravond ga ik dat wel bespreken en heroverwegen. Ik wil me niet weer afvragen wat ik daar in godsnaam doe en het gevoel krijgen dat ik er niet bij hoor.
Ik heb dus ook moeite met nee zeggen. Zeker als ik dat voor mijn gevoel vaak moet doen. Wil geen spelbreker zijn. Nou ja. Genoeg te ontwikkelen nog.
Ik vind het raar dat hij het 2 weken later nogmaals vraagt. En ik vind het raar dat hij niet door had dat niemand zat te wachten op jouw bezoek. Je had andere plannen en die vond hij ook minder belangrijk dan zijn moeten pronken met je.
Past hij wat dat betreft allemaal wel bij je?
maandag 10 maart 2025 om 11:56
Ik snap ook niet zo goed dat je al naar een wedstrijd van zn kind moet komen kijken, helemaal toen ik las dat ze 17 en 19 zijn!
Een kind van 6 vindt het prachtig als er veel mensen naar haar ballet wedstrijd komen kijken. Maar een 17-jarige zit toch niet perse te wachten op de nieuwe vriendin van zn vader? In het beste geval maakt het hem/haar niet zoveel uit of je er bent, in het slechtste geval vind hij/zij het zelfs niet leuk. Ik zou echt met je vriend bespreken waarom het zo belangrijk voor hem is dat jij daar bij bent. Het klinkt namelijk niet alsof dat perse is voor het kind.
Een kind van 6 vindt het prachtig als er veel mensen naar haar ballet wedstrijd komen kijken. Maar een 17-jarige zit toch niet perse te wachten op de nieuwe vriendin van zn vader? In het beste geval maakt het hem/haar niet zoveel uit of je er bent, in het slechtste geval vind hij/zij het zelfs niet leuk. Ik zou echt met je vriend bespreken waarom het zo belangrijk voor hem is dat jij daar bij bent. Het klinkt namelijk niet alsof dat perse is voor het kind.
maandag 10 maart 2025 om 12:13
Nee hoor, de mannen in mijn omgeving zijn gelukkig wel gewoon geïnteresseerd in anderen. Het zijn net mensen, eigenlijk.KamilleT schreef: ↑09-03-2025 21:59Dit is toch gewoon hoe de meeste mannen zijn? Toevallig stond er laatst nog een artikel over in de Volkskrant. Zelfs datende mannen weten soms geen vragen te stellen. Mijn partner weet van sommige vrienden niet eens hoe hun vrouw heet. Ik ben wel eens meegeweest naar een etentje met zijn beste vriend. Ging het de hele avond over hun hobby, tja leuk.
maandag 10 maart 2025 om 12:26
Niet per se mannen hoor. Ik denk dat sommige mensen gewoon zo zijn. En anderen niet. Ik ken het eigenlijk niet anders dan zo. Vriendschappen spelen zich in mijn relatie ook vrijwel allemaal gescheiden af.KamilleT schreef: ↑09-03-2025 21:59Dit is toch gewoon hoe de meeste mannen zijn? Toevallig stond er laatst nog een artikel over in de Volkskrant. Zelfs datende mannen weten soms geen vragen te stellen. Mijn partner weet van sommige vrienden niet eens hoe hun vrouw heet. Ik ben wel eens meegeweest naar een etentje met zijn beste vriend. Ging het de hele avond over hun hobby, tja leuk.
maandag 10 maart 2025 om 14:04
Deze man zoekt verbinding. Hij wil haar deel laten uitmaken van zijn levencare_ schreef: ↑10-03-2025 11:56Ik snap ook niet zo goed dat je al naar een wedstrijd van zn kind moet komen kijken, helemaal toen ik las dat ze 17 en 19 zijn!
Alleen heeft TO daar geen zin (meer) in, die is afgehaakt.
maandag 10 maart 2025 om 14:19
maandag 10 maart 2025 om 14:31
Dat wist je wel, want hij appte jou dat het allemaal tegen zat. En je wist ook dat ze niet meer uit eten gingen, maar wat besteld hadden. En je schrijft dat toen je aankwam, zij bekaf waren.Lautje1974 schreef: ↑09-03-2025 13:36Ik had het niet kunnen bedenken want ik was er zelf niet bij. Ik weet dan toch helemaal niet hoe zo'n dag is verlopen. Ik weet alleen dat mijn lief gedurende de dag 3x aangeeft dat hij graag wil dat ik kom om zijn vrienden te ontmoeten ook als ik aangeef dat het van mij niet perse hoeft omdat ik niet zo fit ben.
Ik had eigenlijk helemaal geen zin om later op de avond nog naar Amsterdam te rijden. Dat heb ik niet gezegd want ik deed het voor hem. En omdat ik het beloofd had. Hij had me nog geappt dat ze het allemaal superleuk zouden vinden als ik zou aanhaken voor de koffie.
Als hij me had geappt we zijn allemaal bekaf maar ik zou het fijn vinden als je me op kan halen zodat ik niet met de trein hoef dan had ik dat met liefde gedaan. Nu heeft hij hele andere verwachtingen bij mij gecreëerd.
En ik zeg begin van het einde omdat ik merk dat er iets veranderd is tussen ons hierdoor. Bij mij omdat ik opeens een kant zie die ik wat minder leuk vind van hem. Bij hem misschien ook wel. Tot nu toe zaten we alleen maar op een roze liefdevolle wolk.
Heb je zelf nooit een dag geklust?
Wat is er nu minder leuk? Hij heeft een verkeerde inschatting gemaakt en dat ziet hij zelf ook in.
Jij maakt nooit fouten?
En daarnaast had je zelf ook kunnen aangeven dat het misschien beter was om een andere keer die vrienden te ontmoeten. Zij bekaf, jij eigenlijk geen zin etc.
Dus stap eroverheen en pak het de volgende keer anders aan.
En door .........
maandag 10 maart 2025 om 14:41
Dan kun je nog steeds het gesprek voeren over de vorm van verbinden. Ik weet niet of dit nu de beste vorm is, zowel voor TO als voor het kind van de partner van TO.Lila-Linda schreef: ↑10-03-2025 14:04Deze man zoekt verbinding. Hij wil haar deel laten uitmaken van zijn leven
Tenzij je afgehaakt bent, maar dan moet je een ander gesprek voeren.
maandag 10 maart 2025 om 14:42
ik zeg helemaal niks over wel/niet gesprekken voeren: Ik zie 1 persoon (de man) die verbinding zoekt en de ander (TO) die uitgecheckt is
en das rot
maandag 10 maart 2025 om 14:47
Ik lees niet dat ze uitegcheckt is maar dat hij sneller wil als zij.. en dat mag natuurlijk ook gewoon.Lila-Linda schreef: ↑10-03-2025 14:42ik zeg helemaal niks over wel/niet gesprekken voeren: Ik zie 1 persoon (de man) die verbinding zoekt en de ander (TO) die uitgecheckt is
en das rot
ach.. ik doe ook maar wat..
maandag 10 maart 2025 om 14:49
Wat mij betreft leg je de verantwoordelijkheid erg bij je partner en zijn vrienden neer. Je bent zelf over je eigen grens gegaan, die keuze heb je als volwassen vrouw zelf gemaakt. Als je niet fit was en niet wilde gaan, had je dat gewoon niet moeten doen. Nu ben je teleurgesteld in hem, terwijl je misschien teleurgesteld zou moeten zijn in dat je niet voor jezelf bent gaat staan. (Een kleine teleurstelling he, gezien dit eigenlijk niet zon big deal is). Je hebt dan ook nog allerlei verwachtingen van je partner en zijn vrienden, die in eerste instantie al helemaal geen behoefte leken te hebben om je op dat moment te ontmoeten. Zij hebben niet van jou gevraagd om moeite te doen, dat is je eigen keuze geweest. Je bent dan verontwaardigd dat zij niet blij zijn om de moeite die je hebt gedaan, waar zij uberhaupt niet om gevraagd hebben.
Je had een appje naar je partner kunnen sturen als:
Joh piet, je hebt nu een aantal keer gevraagd of ik kom en heb aangegeven dat ik niet lekker ben, maar dat antwoord accepteer je niet. Ik vind dat onprettig. Ik wil je vrienden graag ontmoeten, maar zoals ik heb aangegeven wil ik dat vanavond niet
Dan zou de bal weer bij hem hebben gelegen en heb jij je big girl pants aangetrokken.
Je had een appje naar je partner kunnen sturen als:
Joh piet, je hebt nu een aantal keer gevraagd of ik kom en heb aangegeven dat ik niet lekker ben, maar dat antwoord accepteer je niet. Ik vind dat onprettig. Ik wil je vrienden graag ontmoeten, maar zoals ik heb aangegeven wil ik dat vanavond niet
Dan zou de bal weer bij hem hebben gelegen en heb jij je big girl pants aangetrokken.
aardbeioeries wijzigde dit bericht op 10-03-2025 14:54
19.46% gewijzigd
maandag 10 maart 2025 om 14:50
Lila-Linda schreef: ↑10-03-2025 14:04Deze man zoekt verbinding. Hij wil haar deel laten uitmaken van zijn leven
Grappig, dat haal ik helemaal niet uit TO’ posts. Wel daar ze misschien een beetje de ick ervaart van hoe haar vriend, waarschijnlijk in alle goede bedoelingen, wat minder aandacht heeft voor de behoeftes van de mensen om hem heen en vooral voor die van hem. Hij lijkt niet echt of te hebben voor wat prettig is voor zijn vrienden na een dag klussen, zijn bijna-volwassen zoon op een wedstrijd en zijn vriendin.
In een volwassen relatie bepaal je de stappen samen en probeer je elkaar niet drammend te overtuigen. Ze hebben ook nog maar vier maanden hè, dat is superkort. Alle tijd nog voor dat soort stappen, alle tijd om niet te drammen.
maandag 10 maart 2025 om 14:57
Tavistock schreef: ↑10-03-2025 14:50Grappig, dat haal ik helemaal niet uit TO’ posts. Wel daar ze misschien een beetje de ick ervaart van hoe haar vriend, waarschijnlijk in alle goede bedoelingen, wat minder aandacht heeft voor de behoeftes van de mensen om hem heen en vooral voor die van hem. Hij lijkt niet echt of te hebben voor wat prettig is voor zijn vrienden na een dag klussen, zijn bijna-volwassen zoon op een wedstrijd en zijn vriendin.
In een volwassen relatie bepaal je de stappen samen en probeer je elkaar niet drammend te overtuigen. Ze hebben ook nog maar vier maanden hè, dat is superkort. Alle tijd nog voor dat soort stappen, alle tijd om niet te drammen.
Dit. Hij dramt. Toevallig heb ik de eerdere topics van TO ook gelezen, hij heeft haast. Voor mij persoonlijk een enorme rode vlag.
maandag 10 maart 2025 om 15:37
Ik lees niet dat ze uitgecheckt is, ik lees alleen dat ze verschillen in tempo, en wellicht ook in manier van verbinden.Lila-Linda schreef: ↑10-03-2025 14:42ik zeg helemaal niks over wel/niet gesprekken voeren: Ik zie 1 persoon (de man) die verbinding zoekt en de ander (TO) die uitgecheckt is
en das rot
Daarbij denk ik dat TO niet goed is in het stellen van grenzen, en helemaal in een nieuwe relatie is dat dan nog spannender. Maar denk wel dat het goed is om daarover te spreken en vaker bij jezelf in te checken op dat soort momenten. Dat is 1.
En 2 is dat die vrienden misschien een beetje lomp waren, maar wellicht ook uitgeput van het klussen. Ze gaven antwoord op je vragen, maar hadden misschien even niet de energie en het was niet de setting om geinteresseerd en leuk terug te doen. En dat was denk wel te danken aan een inschattingsfout van je partner. Ik zou er niet meteen teveel conclusies aan verbinden over wat die vrienden van jou vonden, denk dat het meer zegt over hun dan over jou.

maandag 10 maart 2025 om 16:34
care_ schreef: ↑10-03-2025 15:37Ik lees niet dat ze uitgecheckt is, ik lees alleen dat ze verschillen in tempo, en wellicht ook in manier van verbinden.
Daarbij denk ik dat TO niet goed is in het stellen van grenzen, en helemaal in een nieuwe relatie is dat dan nog spannender. Maar denk wel dat het goed is om daarover te spreken en vaker bij jezelf in te checken op dat soort momenten. Dat is 1.
En 2 is dat die vrienden misschien een beetje lomp waren, maar wellicht ook uitgeput van het klussen. Ze gaven antwoord op je vragen, maar hadden misschien even niet de energie en het was niet de setting om geinteresseerd en leuk terug te doen. En dat was denk wel te danken aan een inschattingsfout van je partner. Ik zou er niet meteen teveel conclusies aan verbinden over wat die vrienden van jou vonden, denk dat het meer zegt over hun dan over jou.
Er werken heel veel mannen ( en ook vrouwen) in de bouw, die doen dat werk dus elke dag en die kunnen ook gewoon een sociaal leven leiden en antwoord geven op vragen. Dat de vrienden hadden geklust is echt geen excuus.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in