Mentrix probeert bijles op te leggen, wij willen niet
donderdag 13 maart 2025 om 17:04
Goedemiddag,
Ik heb een kind (14) in atheneum 3. Mijn kind staat momenteel ruim op overgaan naar atheneum 4 (allemaal afgeronde 8’en, behalve één vak). Het kind staat al sinds het begin van het schooljaar een afgeronde 4 (onafgerond momenteel 3,57) voor één vak, niet zijnde een kernvak (Nederlands, Engels, Wiskunde). Nu vinden wij (kind, partner en ikzelf) dat eigenlijk geen probleem. Het kind staat tenslotte ruim op overgaan en het desbetreffende vak wordt door het kind niet meegenomen naar de bovenbouw (vakkenpakketkeuze en profielkeuze zijn hier recent afgesloten).
Nu probeert de mentrix, welke het kind sinds dit schooljaar heeft, sinds vlak vóór de kerstvakantie mijn kind naar bijles te duwen voor het vak waarvoor mijn kind onvoldoende staat. Mijn kind, partner en ik hebben daar geen behoefte aan. Financieel is dat overigens geen enkel probleem, maar we zien de noodzaak ervan niet in. We hadden haar vriendelijk bedankt voor het aanbod en zijn zonder verdere discussies, conflicten of andere onenigheden verder gegaan met het schooljaar.
Nu het schooljaar verder vordert en het cijfer voor het onvoldoende vak nog steeds niet is opgeschoven naar een hoger cijfer, maar is gaan stagneren, probeert de mentrix steeds meer te hameren op bijles. Echter, wij (kind, partner en ik) zijn nog steeds van mening dat bijles niet noodzakelijk is.
Mijn kind heeft de afgelopen drie jaar altijd tussen de 3,50 en 3,78 (afgerond 4) voor het desbetreffende vak gestaan op alle rapporten, maar voor alle andere vakken een afgeronde 8 en is daarmee ruim overgegaan. De docent (het kind heeft al drie jaar dezelfde docent voor het vak) heeft het inmiddels ook al opgegeven. “Zolang de andere cijfers prima zijn en je kind maar lekker in zijn/haar vel zit, is er niks aan de hand!” aldus de docent. Ik ben het hier helemaal mee eens! De docent is trouwens een héél warmhartige man die erg populair is bij de leerlingen op de school van mijn kind.
Sociaal-emotioneel komt mijn kind overigens altijd prima mee op school. Hij werkt kei- en nog eens keihard voor het vak, maar kan gewoonweg niet hoger staan dan een onafgeronde 3,8. ''So be it!'' denken wij (kind, partner en ikzelf) dan. Echter blijft de mentrix maar hameren...
Lijkt jullie bijles noodzakelijk in deze situatie? De bijles wordt trouwens 2 à 3 keer per week aangeboden op de school van mijn kind, tegen betaling.
Ik heb een kind (14) in atheneum 3. Mijn kind staat momenteel ruim op overgaan naar atheneum 4 (allemaal afgeronde 8’en, behalve één vak). Het kind staat al sinds het begin van het schooljaar een afgeronde 4 (onafgerond momenteel 3,57) voor één vak, niet zijnde een kernvak (Nederlands, Engels, Wiskunde). Nu vinden wij (kind, partner en ikzelf) dat eigenlijk geen probleem. Het kind staat tenslotte ruim op overgaan en het desbetreffende vak wordt door het kind niet meegenomen naar de bovenbouw (vakkenpakketkeuze en profielkeuze zijn hier recent afgesloten).
Nu probeert de mentrix, welke het kind sinds dit schooljaar heeft, sinds vlak vóór de kerstvakantie mijn kind naar bijles te duwen voor het vak waarvoor mijn kind onvoldoende staat. Mijn kind, partner en ik hebben daar geen behoefte aan. Financieel is dat overigens geen enkel probleem, maar we zien de noodzaak ervan niet in. We hadden haar vriendelijk bedankt voor het aanbod en zijn zonder verdere discussies, conflicten of andere onenigheden verder gegaan met het schooljaar.
Nu het schooljaar verder vordert en het cijfer voor het onvoldoende vak nog steeds niet is opgeschoven naar een hoger cijfer, maar is gaan stagneren, probeert de mentrix steeds meer te hameren op bijles. Echter, wij (kind, partner en ik) zijn nog steeds van mening dat bijles niet noodzakelijk is.
Mijn kind heeft de afgelopen drie jaar altijd tussen de 3,50 en 3,78 (afgerond 4) voor het desbetreffende vak gestaan op alle rapporten, maar voor alle andere vakken een afgeronde 8 en is daarmee ruim overgegaan. De docent (het kind heeft al drie jaar dezelfde docent voor het vak) heeft het inmiddels ook al opgegeven. “Zolang de andere cijfers prima zijn en je kind maar lekker in zijn/haar vel zit, is er niks aan de hand!” aldus de docent. Ik ben het hier helemaal mee eens! De docent is trouwens een héél warmhartige man die erg populair is bij de leerlingen op de school van mijn kind.
Sociaal-emotioneel komt mijn kind overigens altijd prima mee op school. Hij werkt kei- en nog eens keihard voor het vak, maar kan gewoonweg niet hoger staan dan een onafgeronde 3,8. ''So be it!'' denken wij (kind, partner en ikzelf) dan. Echter blijft de mentrix maar hameren...
Lijkt jullie bijles noodzakelijk in deze situatie? De bijles wordt trouwens 2 à 3 keer per week aangeboden op de school van mijn kind, tegen betaling.
donderdag 13 maart 2025 om 19:42
Nogevendit schreef: ↑13-03-2025 19:31Nou, dat vind ik veel te kort door de bocht gesteld hoor!
Zelf stond ik ook iets als een 4 ofzo gemiddeld voor scheikunde. Dat had niets te maken met te weinig inzet tonen maar wel met niet kunnen.
Zo zijn er ook mensen die echt niet kunnen sporten, heel raar om iemand daar dan op te laten zitten terwijl de belangrijke vakken gewoon voldoende staan.
Wat heeft dat bovendien voor zin? Het maakt dat een leerling zich rot verveelt omdat het de leerstof al kent en daarnaast zijn motivatie voor het vak waar het niet goed in is helemaal verliest en dus niet meer naar school wil.
Als je echt niet kan sporten is daar vast wel een regeling voor. En ook als je maar minimaal mee kunt doen is het waarschijnlijk mogelijk een zodanig cijfer te halen dat je niet blijft zitten. Als je geen inzet toont hangt daar een consequentie aan.
donderdag 13 maart 2025 om 19:43
Waarom zeg je het dan?
Mijn jongste, volgens lagere school juf te dom voor basis, heeft kader gedaan.
Is dat niet heel knap omdat het maar vmbo-kader is?
En zonder het vak te weten waar het om gaat blijft het speculeren en is er niets zinnigs over te zeggen.
donderdag 13 maart 2025 om 19:46
Wat heeft het voor zin om iemand een jaar over te laten doen terwijl de cijfers voor de vakken die de leerling zal behouden goed zijn?Speculaastaart schreef: ↑13-03-2025 19:42Als je echt niet kan sporten is daar vast wel een regeling voor. En ook als je maar minimaal mee kunt doen is het waarschijnlijk mogelijk een zodanig cijfer te halen dat je niet blijft zitten. Als je geen inzet toont hangt daar een consequentie aan.
donderdag 13 maart 2025 om 19:48
Dat heeft geen zin.Nogevendit schreef: ↑13-03-2025 19:46Wat heeft het voor zin om iemand een jaar over te laten doen terwijl de cijfers voor de vakken die de leerling zal behouden goed zijn?
Dus dan wordt het in het geval van TO eerder havo 4 lijkt me. Alhoewel mij persoonlijk dat ook niet een passende keuze lijkt met zo'n cijferlijst, maar goed ik ben die school niet.
jajaja wijzigde dit bericht op 13-03-2025 19:49
16.88% gewijzigd
Ik kan me toch niet voorstellen dat een school een kind hierop zou laten zitten/afstromen. En dan vervolgens nog een jaar 3en op dat vak halen, en zich vervelen bij alle andere vakken. Of met bijles een 4 voor dat ene vak, en verder een jaar lang niets leren. Regels of geen regels, daar is echt geen enkel kind bij gebaat. En bijles puur om inzet te tonen vind ik ook onzin, al die 8en voor de rest heeft kind vast niet gratis gekregen, die werkt heus wel.
Maargoed, dat kan ik wel vinden; als school hier wel streng in is heb je daar weinig aan...
Maargoed, ik zou eerlijk gezegd niet piekeren over bijles. Zelfs al wordt dit nu nog een 4... daar heeft kind inhoudelijk nog steeds weinig aan.
Overigens zou ik wel nieuwsgierig zijn naar de redenen van de mentor, want die heeft heus ook bedacht wat ik net heb getypt. Miss heeft zij wel goede argumenten waaraan nog niet is gedacht, je weet maar nooit.
Maargoed, dat kan ik wel vinden; als school hier wel streng in is heb je daar weinig aan...
Maargoed, ik zou eerlijk gezegd niet piekeren over bijles. Zelfs al wordt dit nu nog een 4... daar heeft kind inhoudelijk nog steeds weinig aan.
Overigens zou ik wel nieuwsgierig zijn naar de redenen van de mentor, want die heeft heus ook bedacht wat ik net heb getypt. Miss heeft zij wel goede argumenten waaraan nog niet is gedacht, je weet maar nooit.
De meest strategische keuze in dit geval is bijles, zodat het een ruime 4 blijft waarmee dit kind over kan.Speculaastaart schreef: ↑13-03-2025 19:38Je leert hiermee strategische keuzes maken. Geen, weinig of precies genoeg energie steken in iets wat je interesse niet is of heeft.
Ik vind dat soms heel volwassen. Ik ga ook wel eens met een leerling in gesprek als alles goed doen niet haalbaar meer is. Dan gaan we kijken wat wel haalbaar is, hoe hij/zij dat gaat doen, wat de leerling van mij nodig heeft etc. Groep 8 dus nog best jong maar wel heel slim om iets te bereiken.
En juist die keuzes maken doe je in je latere leven ook veelvuldig. Is het nodig? Kan het anders? Moet ik het zelf doen? Juist zij die maar door en door denderen lopen ooit misschien tegen hun eigen grenzen aan.
donderdag 13 maart 2025 om 19:49
Misschien omdat je in de rest van je leven ook niet zomaar het bijltje erbij neer kan gooien als iets je niet ligt.Nogevendit schreef: ↑13-03-2025 19:46Wat heeft het voor zin om iemand een jaar over te laten doen terwijl de cijfers voor de vakken die de leerling zal behouden goed zijn?
donderdag 13 maart 2025 om 19:50
Dat heeft toch net zo weinig zin? Dan heeft kind straks in 4 havo een pakket met alleen maar vakken waarvoor ze op t vwo al hele hoge cijfers haalt. Want dat ene vak gaat ze ook daar echt niet kiezen natuurlijk.
donderdag 13 maart 2025 om 19:50
Tegenwoordig krijg je geen cijfer voor hoe goed je kunt sporten, maar voor je inzet. En er wordt bekeken of je jezelf hebt verbeterd. Er zijn ook scholen waar je geen cijfer krijgt, maar een bronzen, zilveren of gouden ster/'medaille'.Speculaastaart schreef: ↑13-03-2025 19:42Als je echt niet kan sporten is daar vast wel een regeling voor. En ook als je maar minimaal mee kunt doen is het waarschijnlijk mogelijk een zodanig cijfer te halen dat je niet blijft zitten. Als je geen inzet toont hangt daar een consequentie aan.
donderdag 13 maart 2025 om 19:51
Wat is er mis met "de mentor, die" in plaats van "de mentrix, welke"
Maar goed. Ik mis de redenen van de mentor. Twee mogelijkheden: de mentor heeft geen redenen en dan doe je gewoon wat jij het beste vindt óf de mentor heeft wel een goede reden, maar die noemt TO niet.
Betaalde bijles via school vind ik ook bijzonder. Ik ken het niet,in elk geval. Wel fijn dat het financieel geen probleem is, hoor.
Maar goed. Ik mis de redenen van de mentor. Twee mogelijkheden: de mentor heeft geen redenen en dan doe je gewoon wat jij het beste vindt óf de mentor heeft wel een goede reden, maar die noemt TO niet.
Betaalde bijles via school vind ik ook bijzonder. Ik ken het niet,in elk geval. Wel fijn dat het financieel geen probleem is, hoor.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
donderdag 13 maart 2025 om 19:52
Dat kan nou juist wel als blijkt dat je ergens niet geschikt voor bent. Dan heb je de vrijheid om iets te gaan doen wat je wel ligt, die keuze hebben leerlingen niet met als gevolg dat ze helemaal geen motivatie meer hebben om naar school te gaan en ze uitvallen.
donderdag 13 maart 2025 om 19:52
donderdag 13 maart 2025 om 19:53
Helemaal mee eens.
Maar zitten blijven heeft meestal alleen zin als er andere redenen zijn dat het niveau niet aan kunnen.
Maar het blijft speculeren zolang we niet weten waarom de mentor dit adviseert (o, nee oplegt) en wat het determinatiebeleid van school is.
donderdag 13 maart 2025 om 19:54
Niet alles gelezen.
Ik zou uitermate nieuwsgierig zijn naar de reden dat kind uitblinkt op alle vakken, minus 1. Als je dusdanig ijverig bent op school, dan denk ik dat kind het wel kan, maar nog even niet snapt.
Je hoeft het kind niet te drillen, maar misschien wel de eigen (kind dus) nieuwsgierigheid prikkelen door een paar keer bijles aan te bieden.
Ik geloof gewoon niet dat een ijverig en pienter kind op 1 vak zo'n groot verschil laat zien.
En jij en partner doen er goed aan door niet te willen pushen, maar bijles is niet perse het uiterste uit de kan willen halen, maar ook kind zelf laten inspannen om uiteindelijk een beter uitlegbare keuze te maken.
Ik zou uitermate nieuwsgierig zijn naar de reden dat kind uitblinkt op alle vakken, minus 1. Als je dusdanig ijverig bent op school, dan denk ik dat kind het wel kan, maar nog even niet snapt.
Je hoeft het kind niet te drillen, maar misschien wel de eigen (kind dus) nieuwsgierigheid prikkelen door een paar keer bijles aan te bieden.
Ik geloof gewoon niet dat een ijverig en pienter kind op 1 vak zo'n groot verschil laat zien.
En jij en partner doen er goed aan door niet te willen pushen, maar bijles is niet perse het uiterste uit de kan willen halen, maar ook kind zelf laten inspannen om uiteindelijk een beter uitlegbare keuze te maken.
donderdag 13 maart 2025 om 19:57
Nogevendit schreef: ↑13-03-2025 19:52Dat kan nou juist wel als blijkt dat je ergens niet geschikt voor bent. Dan heb je de vrijheid om iets te gaan doen wat je wel ligt, die keuze hebben leerlingen niet met als gevolg dat ze helemaal geen motivatie meer hebben om naar school te gaan en ze uitvallen.
Dit dus!
Als je vijftig plus bent heb je dat zeker al meermaals gedaan. Zelfs omdat je iets niet (meer) leuk vindt kun je het bij erbij neer gooien.
donderdag 13 maart 2025 om 19:58
Ik ken dit probleem (een vak lukt totaal niet,de rest gaat heel goed) wel, maar zo extreem als hier niet echt. Ik geef een vak dat ook nog wel eens in deze categorie valt, maar ik doe mijn best het van jn de verplichte jaren zo aan te bieden dat het redelijkerwijs met een krappe voldoende of een vijf kan worden afgesloten. Dan moet er wel geleerd worden.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
donderdag 13 maart 2025 om 19:58
Nou, dat kan eigenlijk best vaak wel. En soms is het nog heel verstandig ook! Zeker als het gaat om iets dat je niet leuk vindt, dat je ook niet meer nodig hebt, en waar je ook nog eens helemaal niemand mee benadeelt als je besluit je er niet voor in te zetten. Die tijd en energie kan je dan echt beter ergens anders in stoppen.
Er komen nog wel 1000 situaties waarin kind even zal moeten doorzetten, die les hangt heus niet van dit vak af.
donderdag 13 maart 2025 om 20:02
Lijkt mij dan ook dat hiervoor nou juist de bespreekgevallen zijn bedacht. Dit kind zou gewoon over moeten gaan naar 4 VWO mits er een profiel gekozen wordt zonder het ellendige vak. Vind ik dan he. Ik werk niet op de school van het kind van TO.
donderdag 13 maart 2025 om 20:03
Als ik als laborant heel goed ben in werken met de microscoop en andere onderzoeken maar ik totaal niet kan prikken heb ik dus in een ziekenhuislaboratorium niets te zoeken.Nogevendit schreef: ↑13-03-2025 19:52Dat kan nou juist wel als blijkt dat je ergens niet geschikt voor bent. Dan heb je de vrijheid om iets te gaan doen wat je wel ligt,
Je kan op een werkplek niet zomaar uitkiezen wat je wel en niet wil doen.
donderdag 13 maart 2025 om 20:03
Helemaal mee eens. Maar misschien is deze specifieke school dat niet. Dat weten we niet.
donderdag 13 maart 2025 om 20:06
Jawel, jij kan kiezen voor een andere baan, waarbij het een wel gedaan moet worden en het andere niet.
donderdag 13 maart 2025 om 20:09
Nee, inderdaad. Dan zoek je dus een baan waar je wel in een laboratorium kunt werken en niet hoeft te prikken.
donderdag 13 maart 2025 om 20:10
Eigen ervaring vanuit de kant van je kind:
Ik stond meer dan een jaar slecht voor scheikunde, ook een 4. Ik was ervan overtuigd dat het gewoon niet in mij zat, om dat te kunnen.
Totdat we tijdelijk een andere leraar kregen voor scheikunde, omdat de vorige twee langdurig ziek waren. Die leraar spoorde mij aan ook naar zijn naschoolse bijles te komen, op zijn minst een tijdje. Ik had daar natuurlijk weinig zin in, want mijn slechtste vak, vond het stom etc. Maar vooruit, ik zou het een kans geven.
Ik ben uiteindelijk 2 jaar later met een 8 voor scheikunde geslaagd en heb daarna zelfs een opleiding met veel scheikunde gedaan.
Soms zit een kind vast in 'kan ik niet' en dan is elke opgave te moeilijk. Een tijdje een andere stijl van lesgeven, en iemand die een boost aan het zelfvertrouwen kan geven, kan dan echt veel helpen.
Als je tijdelijk die bijles kan doen, 1 maand bijvoorbeeld, zou ik het proberen. Al is het maar om te leren waar het aan ligt dat je kind 1 vak niet onder de knie krijgt. Met aanleg heeft het echt zelden te maken.
Ik stond meer dan een jaar slecht voor scheikunde, ook een 4. Ik was ervan overtuigd dat het gewoon niet in mij zat, om dat te kunnen.
Totdat we tijdelijk een andere leraar kregen voor scheikunde, omdat de vorige twee langdurig ziek waren. Die leraar spoorde mij aan ook naar zijn naschoolse bijles te komen, op zijn minst een tijdje. Ik had daar natuurlijk weinig zin in, want mijn slechtste vak, vond het stom etc. Maar vooruit, ik zou het een kans geven.
Ik ben uiteindelijk 2 jaar later met een 8 voor scheikunde geslaagd en heb daarna zelfs een opleiding met veel scheikunde gedaan.
Soms zit een kind vast in 'kan ik niet' en dan is elke opgave te moeilijk. Een tijdje een andere stijl van lesgeven, en iemand die een boost aan het zelfvertrouwen kan geven, kan dan echt veel helpen.
Als je tijdelijk die bijles kan doen, 1 maand bijvoorbeeld, zou ik het proberen. Al is het maar om te leren waar het aan ligt dat je kind 1 vak niet onder de knie krijgt. Met aanleg heeft het echt zelden te maken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in