Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 2105 berichten
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 564

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (8%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (18%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
merano schreef:
15-03-2025 13:54
En deze is minder grappig:

De pro-Israëlgroep Betar US zegt een lijst van pro-Palestijnse activisten te hebben die gedeporteerd moeten worden, en heeft deze doorgegeven aan de Trump-regering.

Terwijl Trump daarvoor sowieso al geen aanmoediging nodig had. Ik vind de laaste zinnen van onderstaand artikel ook schokkend:

"De Universiteit van Columbia liet vannacht weten dat het studenten wil schorsen die mee hebben gedaan aan grootschalige protesten. Ook kunnen hun diploma's worden ingetrokken.

De regering-Trump dreigde vorige week om 400 miljoen dollar aan federale steun aan de universiteit stop te zetten. De onderwijsinstelling zou er 'niet in slagen om antisemitisme op de campus te beteugelen', klonk het."

https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... rump-tower

Zo makkelijk gaat dat dus als je financiële drukmiddelen inzet. De gemeente Washington beitelt 'Black Lives Matter' weg, de Universiteit van Columbia schorst studenten en trekt hun diploma's in. En deze tendens zie je nu overal in de VS. Iedereen zwicht voor dit soort dreigementen.

Dit soort dingen (ook de massale aanval op de wetenschap) gaan serieus tot een stroom aan politieke vluchtelingen leiden naar Canada en Europa.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eldwaan schreef:
15-03-2025 07:43
Het zijn niet de gebeurtenissen in de wereld die me zorgen baren, maar wel de geestesgesteldheid (of geestelijke instelling) van diegenen die verondersteld worden hier mee om te gaan...Politici dus. Komt daar nog bij de onverschilligheid van een totaal afgestompte bevolking, en laat het nu net die apathie zijn die op de duur een veel groter gevaar zal blijken te zijn dan eender welke brallende regeringsleider.
Ik vind de bevolking echt niet onverschillig erover. Misschien hoor je het niet in de media maar mensen zijn er wel echt van slag van en protesteren ook. Trump doet veel via executive orders dus anders dan je gouverneur e-mailen of protesteren kan je bijna niet.

https://apnews.com/article/50501-protes ... e7530e18ab#

Zaterdag was ik met 2 Amerikanen en ze vertelden hoe erg ze het vinden. Dat allebei hun vaders voor Trump hadden gestemd en ook echt Trump supporters zijn. Bij 1 van de 2 heeft het er al voor gezorgd dat haar broer geen contact meer met haar vader wil. En het vreemde is, Trump’s beslissingen hebben ook direct negatieve impact op hun leven maar dat maakt ze niet uit.
Avena schreef:
15-03-2025 14:18
[...]Zo makkelijk gaat dat dus als je financiële drukmiddelen inzet. De gemeente Washington beitelt 'Black Lives Matter' weg, de Universiteit van Columbia schorst studenten en trekt hun diploma's in. En deze tendens zie je nu overal in de VS. Iedereen zwicht voor dit soort dreigementen.

Dit soort dingen (ook de massale aanval op de wetenschap) gaan serieus tot een stroom aan politieke vluchtelingen leiden naar Canada en Europa.
Toen de vluchtelingen uit Europa in de jaren voor de oorlog naar de VS kwamen, en de Duitse wetenschappers na de oorlog, heeft dat de VS geen windeieren gelegd.
Laten we de beste breinen aan de andere kant van de oceaan dus van harte welkom heten in Europa.

Mocht iemand op maandag nog tijd hebben voor een gezellige Long read over de corruptie van Trump/Musk; Shane Almgren heeft het even op een rijtje gezet en je kunt het lezen op Substacks:
https://substack.com/home/post/p-159010723?source=queue
Quote:
It is truly difficult to put into words this level of third-world country banana republic corruption because we, as Americans, have no frame of reference for it.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

loesje** schreef:
11-01-2025 20:32
Waarom maakten we met zijn allen geen vuist tegen Wilders?
Ik ben absoluut geen fan van Wilders, integendeel, maar Wilders is nog wel het minste probleem waar we mee te dealen hebben.
De paden op, de lanen in
https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politi ... nsenlevens

Ik hoop maar dat er geen milieugroeperingen enz zich hier tegen gaan verzetten. Dat ook zij beseffen hoe belangrijk dit gaat zijn.

Van mij mogen ze in mn achtertuin oefenen, met alle liefde.
merano schreef:
17-03-2025 06:25
Toen de vluchtelingen uit Europa in de jaren voor de oorlog naar de VS kwamen, en de Duitse wetenschappers na de oorlog, heeft dat de VS geen windeieren gelegd.
Laten we de beste breinen aan de andere kant van de oceaan dus van harte welkom heten in Europa.
Waarom zouden dit soort mensen naar Europa komen?
Pioen00 schreef:
17-03-2025 13:41
Waarom niet?
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Elsy schreef:
16-03-2025 20:57
Ik vind de bevolking echt niet onverschillig erover. Misschien hoor je het niet in de media maar mensen zijn er wel echt van slag van en protesteren ook. Trump doet veel via executive orders dus anders dan je gouverneur e-mailen of protesteren kan je bijna niet.

https://apnews.com/article/50501-protes ... e7530e18ab#

Zaterdag was ik met 2 Amerikanen en ze vertelden hoe erg ze het vinden. Dat allebei hun vaders voor Trump hadden gestemd en ook echt Trump supporters zijn. Bij 1 van de 2 heeft het er al voor gezorgd dat haar broer geen contact meer met haar vader wil. En het vreemde is, Trump’s beslissingen hebben ook direct negatieve impact op hun leven maar dat maakt ze niet uit.
Elsy: inderdaad, ik woon zelf in de VS en het raakt de bevolking echt wel. Ik mag dan wel in een blauwe staat wonen maar ik ken verschillende republikeinen die er helemaal niet eens mee zijn en die van republikein naar independant zijn gegaan.
Quaintrelle schreef:
17-03-2025 13:55
Waarom niet?
Omdat de 'beste breinen' en/of ondernemende types in de VS veel meer mogelijkheden hebben en veel beter betaald worden.
Pioen00 schreef:
17-03-2025 14:01
Omdat de 'beste breinen' en/of ondernemende types in de VS veel meer mogelijkheden hebben en veel beter betaald worden.

Dit gaat over medewerkers van universiteiten. Die hebben het in Europa echt net zo goed, we hebben hier geen afbraakbeleid voor de wetenschap, en de kwaliteit van leven is ook nog eens veel beter hier. Win-Win.
Pioen00 schreef:
17-03-2025 14:01
Er zijn genoeg slimme en gedreven mensen die niet alleen maar dollar tekens in hun ogen hebben.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Charlotta schreef:
17-03-2025 14:24
Dit gaat over medewerkers van universiteiten. Die hebben het in Europa echt net zo goed, we hebben hier geen afbraakbeleid voor de wetenschap, en de kwaliteit van leven is ook nog eens veel beter hier. Win-Win.
Maar er is in Europa weinig ruimte om veel mensen aan te nemen Daar is simpelweg geen budget voor, lijkt mij.

https://nos.nl/artikel/2540689-universi ... n-op-komst

De echt gewilde wetenschappers kunnen in Amerika ook makkelijk aan de slag.
Maar willen dat wellicht niet meer. Of kunnen dat niet meer omdat ze geen gebruik meer mogen maken van hun gezond verstand en/of geen toegang tot data meer hebben.

Reporters online:

Wetenschappers ontvluchten de Verenigde Staten door het afnemen van universitaire financiering en beperkingen op vrijheid van meningsuiting, wat leidt tot een braindrain. De Universiteit van Aix-Marseille meldt al veertig wetenschappers te hebben opgevangen van onder andere Yale, Stanford en NASA.
https://reportersonline.nl/trump-dag-56 ... n-gestart/

Maar het zijn misschien niet de meest gewilde wetenschappers die verbonden waren aan Yale, Stanford en Nasa. Toch een beetje lager allooi daar.
merano wijzigde dit bericht op 17-03-2025 16:51
67.85% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Britt32 schreef:
17-03-2025 16:05
Maar er is in Europa weinig ruimte om veel mensen aan te nemen Daar is simpelweg geen budget voor, lijkt mij.

Wie bepaalt welke wetenschappers "echt gewild" zijn?
To the end of my days; I will follow.
Britt32 schreef:
17-03-2025 16:05

Ik denk dat je vergeet dat wetenschappers enorm principiele types zijn, die echt niet voor het grote geld gaan want dan werkten ze wel in de industrie. Dus of ze aan de slag kunnen in Amerika is niet zo relevant. De vraag is: waar willen ze aan de slag.
Als je klimaatwetenschapper bent, kun je in de VS gewoon je vak niet meer uitoefenen. En dat geldt wel voor meer disciplines in de wetenschap. Dus ja, die brain drain is al op gang aan het komen.
Volgens mij is het veel te vroeg om nu al van een daadwerkelijke braindrain te spreken.

Zeker aangaande een bericht dat 40 wetenschappers de VS hebben ontvlucht. 'Al' veertig? Pas veertig zou ik willen zeggen.

Daarnaast raakt Trumps beleid ook niet alle wetenschappers en wetenschappelijke disciplines op dezelfde manier.

De VS herbergt op veel gebieden ook een uitgebreide hoeveelheid aan private onderzoeksinstituten. Bovendien wordt veel samengewerkt met (grote) bedrijven. De wetenschappelijke infrastructuur is daar omvangrijk. Dat kun je niet zomaar ergens anders oppakken.

Een hoop wetenschappers wonen daar ook gewoon. Met familie etc. Het land zomaar ontvluchten zal lang niet iedereen doen.
Doorgaans hangt een braindrain in een land samen met algehele slechte omstandigheden in een land. Ik denk dat er in de VS echt meer voor nodig is.

Tot slot: wetenschappers zijn wellicht principieel, maar dit werkt ook de andere kant op: een groep wetenschappers zal vermoedelijk juist in de VS willen blijven. Dit als tegenwicht tegen wat nu gebeurt.

Het is ook wel een beetje wensdenken. Ofwel: de juiste nieuwsberichten lezen om je eigen ideeën te versterken. Van een echte braindrain is volgens mij nog geen sprake. Ondanks dat veel mensen dat graag willen zien.
Verder wordt hier regelmatig verwezen naar Kirsten Verdel. Die zegt op X Amerikadeskundige te zijn.

Maar op basis van haar CV is het mij volstrekt onduidelijk waarom ze zich Amerikadeskundige noemt.

Wel heeft ze in 2008 een tijdje gewerkt voor het campagnebureau van Obama. Naar aanleiding van die ervaring heeft ze een boek geschreven.

Dat is 17 (!) jaar geleden. Boven heb ik ook altijd moeite gehad met Nederlanders die hebben gewerkt voor Amerikaanse presidentskandidaten.
Ik kan me de Nederlanders nog wel herinneren die daar deur aan deur gingen om kiezers over te halen op Obama te stemmen. Iets meer distantie mag wel. Ik zou het ook raar vinden als een Amerikaan zich hier inzet voor Groenlinks/PvdA.

En een expert is ze volgens mij niet. Wel iemand die het internet blijkbaar afstruint op zoek naar misstanden door Trump. Wel nuttig, maar ook geschreven door iemand met een gekleurde blik.
Charlotta schreef:
17-03-2025 20:43
Ik denk dat je vergeet dat wetenschappers enorm principiele types zijn, die echt niet voor het grote geld gaan want dan werkten ze wel in de industrie. Dus of ze aan de slag kunnen in Amerika is niet zo relevant. De vraag is: waar willen ze aan de slag.
Er zijn ook wetenschappers die (zeer) goed betaald worden. In Nederland zijn er hoogleraren die een paar ton per jaar verdienen. Die zijn er in de VS ook gewoon.

Of wetenschappers per definitie erg principieel zijn, is ook maar de vraag. We weten uit de geschiedenis in ieder geval dat wetenschappers niet altijd de meest principiele types zijn.
Die 40 waren kennelijk in Frankrijk bij één bepaalde universiteit aangekomen en ik plaatste het bericht om tegen te spreken dat er echt niemand naar Europa zou willen komen omdat je in de VS nog prima je werk zou kunnen doen.

Ik denk overigens m.b.t. wetenschap dat de Amerikaanse acties ook effect hebben in de rest van de wereld (op samenwerkingen, data, funding, congressen, wetenschappelijke tijdschriften, uitgevers, etc.), dus ook in Europa ben je niet gevrijwaard van de gevolgen.

De oorspronkelijke stelling was overigens breder. Het ging om het veranderde klimaat in de Amerikaanse samenleving, niet alleen t.o.v. wetenschap, maar ook t.a.v. diversiteit en inclusie. Als het in dit tempo doorgaat, lijkt het me een redelijke verwachting dat er straks meer groepen zijn die weg willen/moeten daar, bv omdat ze vervolgd gaan worden of geen kansen meer krijgen vanwege hun mening, kritische houding, politieke voorkeur, ras, geloof, of gewoon om wie ze zijn.

Of omdat ze gedwongen worden mee te werken aan Trump beleid tegen hun principes in en hun beroep daar niet meer kunnen uitoefenen.

Siri schreef:
17-03-2025 21:09
[...]

En een expert is ze volgens mij niet. Wel iemand die het internet blijkbaar afstruint op zoek naar misstanden door Trump. Wel nuttig, maar ook geschreven door iemand met een gekleurde blik.
Het lezen van allerlei kranten/ websites en het even voor ons op een rijtje zetten vind ik erg prettig. Ik heb niet iedere dag tijd om dat zelf te doen. En daar hoef je geen Amerika deskundige voor te zijn, dunkt me.

Ik denk dat het weergeven van de besluiten van Trump op zich vrij neutraal is.
Maar het lijkt me een uitdaging om geen gekleurde blik te hebben, aangezien de meeste tornen aan alles waar we hier in Nederland voor staan.

Sky news heeft bv een pod cast waarin ze ook per dag Trump bespreken. Daar zie ik een omslag. Stonden ze er eerst nog enigszins welwillend tegenover en probeerden zo objectief mogelijk te zijn, nu zien ze vooral ook veel schade en weinig visie.

Het negeren van rechterlijke oordelen, uitzetting zonder veroordeling, op basis van onzinnige redeneringen willekeurige wetgeving / besluiten van zijn voorganger ongeldig willen verklaren, is bv bijna niet te bespreken zonder de constitutionele crisis te zien die Trump veroorzaakt, en je af te vragen wat dat voor de toekomst betekent.
https://open.spotify.com/episode/4g5E3YwaW2bBsuCejmhefz

ABC news doet trouwens ook een soort Live updates als je op de hoogte wilt blijven:
https://abcnews.go.com/Politics/live-up ... =119864095

merano schreef:
18-03-2025 05:09
Die 40 waren kennelijk in Frankrijk bij één bepaalde universiteit aangekomen en ik plaatste het bericht om tegen te spreken dat er echt niemand naar Europa zou willen komen omdat je in de VS nog prima je werk zou kunnen doen.

De universiteit heeft een oproep gedaan en een aantal heeft gereageerd, maar ze kunnen een plaatsing maar voor een stuk of 15 betalen. Er staan er niet 40 daar letterlijk op de stoep met een koffer.
Pioen00 schreef:
17-03-2025 13:41
Wetenschappers worden momenteel tot vijand gebombardeerd. Ze zitten achter de intellectuelen aan en verwijderen iedereen uit de legertop, FBI, CIA ed die geen aanhanger is van MAGA.

Dat doen dictators. Die mensen trekken nu weg met alle kennis. Een grote braindrain dreigt al.

Nou prima, kom maar naar Europa
Ik denk dat veel mensen best weg willen, omdat hun leven onhoudbaar wordt gemaakt. Ik zag net dat Musk wil bezuinigen op uitkeringen en gezondheidszorg voor veteranen.
Alleen als je daar familie hebt, kinderen op school, een huis. Ga je niet zomaar even verhuizen naar Europa.
Even mijn boeltje oppakken om naar de VS te verhuizen is theoretisch heel wat anders dan in de praktijk.
Siri schreef:
17-03-2025 21:09
Verder wordt hier regelmatig verwezen naar Kirsten Verdel. Die zegt op X Amerikadeskundige te zijn.

Ik heb een aantal keer verwezen naar haar dagelijkse verslag van de laaste besluiten van de Trump-administratie en nieuws daar omheen. Die verslagen zijn IMHO behoorlijk feitelijk en een bijzonder handige bron als je kort en bondig wilt worden geïnformeerd over wat er daadwerkelijk gebeurt in de VS op dit moment.

Hier te vinden voor de liefhebber: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven