Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 2001 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 554

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (8%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (19%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
The impossible just takes a little longer.
Pioen00 schreef:
17-03-2025 13:41
Waarom zouden dit soort mensen naar Europa komen?
Wetenschappers worden momenteel tot vijand gebombardeerd. Ze zitten achter de intellectuelen aan en verwijderen iedereen uit de legertop, FBI, CIA ed die geen aanhanger is van MAGA.

Dat doen dictators. Die mensen trekken nu weg met alle kennis. Een grote braindrain dreigt al.

Nou prima, kom maar naar Europa
Ik denk dat veel mensen best weg willen, omdat hun leven onhoudbaar wordt gemaakt. Ik zag net dat Musk wil bezuinigen op uitkeringen en gezondheidszorg voor veteranen.
Alleen als je daar familie hebt, kinderen op school, een huis. Ga je niet zomaar even verhuizen naar Europa.
Even mijn boeltje oppakken om naar de VS te verhuizen is theoretisch heel wat anders dan in de praktijk.
Siri schreef:
17-03-2025 21:09
Verder wordt hier regelmatig verwezen naar Kirsten Verdel. Die zegt op X Amerikadeskundige te zijn.

Ik heb een aantal keer verwezen naar haar dagelijkse verslag van de laaste besluiten van de Trump-administratie en nieuws daar omheen. Die verslagen zijn IMHO behoorlijk feitelijk en een bijzonder handige bron als je kort en bondig wilt worden geïnformeerd over wat er daadwerkelijk gebeurt in de VS op dit moment.

Hier te vinden voor de liefhebber: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
merano schreef:
18-03-2025 05:09
De oorspronkelijke stelling was overigens breder. Het ging om het veranderde klimaat in de Amerikaanse samenleving, niet alleen t.o.v. wetenschap, maar ook t.a.v. diversiteit en inclusie. Als het in dit tempo doorgaat, lijkt het me een redelijke verwachting dat er straks meer groepen zijn die weg willen/moeten daar, bv omdat ze vervolgd gaan worden of geen kansen meer krijgen vanwege hun mening, kritische houding, politieke voorkeur, ras, geloof, of gewoon om wie ze zijn.

En dit. Sommige universiteiten raden hun buitenlandse medewerkers en studenten inmiddels af om naar het buitenland af te reizen, omdat het zomaar kan zijn dat ze bij terugkomst opgepakt worden of de VS niet meer in kunnen.
merano schreef:
18-03-2025 07:14
Sky news heeft bv een pod cast waarin ze ook per dag Trump bespreken. Daar zie ik een omslag. Stonden ze er eerst nog enigszins welwillend tegenover en probeerden zo objectief mogelijk te zijn, nu zien ze vooral ook veel schade en weinig visie.

Het negeren van rechterlijke oordelen, uitzetting zonder veroordeling, op basis van onzinnige redeneringen willekeurige wetgeving / besluiten van zijn voorganger ongeldig willen verklaren, is bv bijna niet te bespreken zonder de constitutionele crisis te zien die Trump veroorzaakt, en je af te vragen wat dat voor de toekomst betekent.
https://open.spotify.com/episode/4g5E3YwaW2bBsuCejmhefz

ABC news doet trouwens ook een soort Live updates als je op de hoogte wilt blijven:
https://abcnews.go.com/Politics/live-up ... =119864095

Dank voor de tips!
broodtrommel schreef:
18-03-2025 07:28
Nou prima, kom maar naar Europa

Ze zullen niet naar Nederland komen. Daar bezuinigt het huidige kabinet ook vrij rücktsichtslos op de wetenschap.
72Jelle schreef:
18-03-2025 07:36
Ik denk dat veel mensen best weg willen, omdat hun leven onhoudbaar wordt gemaakt. Ik zag net dat Musk wil bezuinigen op uitkeringen en gezondheidszorg voor veteranen.
Alleen als je daar familie hebt, kinderen op school, een huis. Ga je niet zomaar even verhuizen naar Europa.
Even mijn boeltje oppakken om naar de VS te verhuizen is theoretisch heel wat anders dan in de praktijk.

Ja, dat is een bijzonder heftige beslissing, die sowieso ook wel voorbereiding kost. En Canada ligt natuurlijk een stuk meer voor de hand.
Avena schreef:
18-03-2025 09:29
Ik heb een aantal keer verwezen naar haar dagelijkse verslag van de laaste besluiten van de Trump-administratie en nieuws daar omheen. Die verslagen zijn IMHO behoorlijk feitelijk en een bijzonder handige bron als je kort en bondig wilt worden geïnformeerd over wat er daadwerkelijk gebeurt in de VS op dit moment.

Hier te vinden voor de liefhebber: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Ze levert die informatie zonder duiding en context. En dat maakt het toch wel lastig om de informatie te plaatsen. Ook omdat de VS heel anders in elkaar zit dan Nederland.

Dat gaat hier in het topic ook regelmatig mis. Mensen winden zich op over wat Trump nu weer gezegd heeft. Terwijl de realiteit vaak complexer is.

Een goede deskundige of journalist plaats dingen ook in een context. Kale feiten zijn ook niet meer dan dat: Kale feiten.

Maar goed: Kirsten Verdel is volgens mij helemaal geen Amerikadeskundige. Zoals ze zichzelf wel noemt. En zonder echte deskundigheid krijg je ook geen duiding.

En dat laatste vind ik broodnodig in tijden van polarisatie en nepnieuws.
Overigens hoeven het echt niet alleen maar deskundigen te zijn die zich in het debat mogen mengen.

Ik heb de laatste tijd ook veel mensen gehoord die daar op dit moment wonen. Mensen die bedrijven hebben in de VS. Ik vind dat veel interessanter dan het oplepelen van lijstjes, waarbij mensen in Nederland worden bevestigd in hoe slecht Trump wel niet is.

Maar wat heb je daaraan? In hoeverre wordt een mens daar wijzer van?

We kunnen ook wel lijstjes gaan opsommen waarin de misstanden van Poetin worden opgedreund. Maar is dat interessant? Want die lijstjes zeggen niets over de betreffende landen die die leiders hebben voortgebracht. Het zegt niets over interne verhoudingen, achtergronden in de samenleving etc.
Er gebeurt zoveel in zo'n korte tijd dat ik de overzichten erg waardeer. Waar ik dan meer van wil weten kan ik informatie bij zoeken.
Siri schreef:
18-03-2025 09:57
Overigens hoeven het echt niet alleen maar deskundigen te zijn die zich in het debat mogen mengen.

Ik heb de laatste tijd ook veel mensen gehoord die daar op dit moment wonen. Mensen die bedrijven hebben in de VS. Ik vind dat veel interessanter dan het oplepelen van lijstjes, waarbij mensen in Nederland worden bevestigd in hoe slecht Trump wel niet is.

Maar wat heb je daaraan? In hoeverre wordt een mens daar wijzer van?

We kunnen ook wel lijstjes gaan opsommen waarin de misstanden van Poetin worden opgedreund. Maar is dat interessant? Want die lijstjes zeggen niets over de betreffende landen die die leiders hebben voortgebracht. Het zegt niets over interne verhoudingen, achtergronden in de samenleving etc.
Veel mensen vinden het wel interessant.

Ik waardeer jouw bijdragen over het algemeen zeer, maar je hebt er in mijn ogen wel een handje van om in dit topic in je eentje te willen bepalen wat hier wel en niet mag worden besproken, wat mensen wel en niet belangrijk mogen vinden en welke kant hun gedachten opgaan bij het lezen van al het nieuws.

Ik denk dat dit topic goed zonder gedachtenpolitie kan, en dat jouw overige bijdragen dan nog steeds heel waardevol zijn.
GriebusDus schreef:
18-03-2025 12:03
Veel mensen vinden het wel interessant.

Ik waardeer jouw bijdragen over het algemeen zeer, maar je hebt er in mijn ogen wel een handje van om in dit topic in je eentje te willen bepalen wat hier wel en niet mag worden besproken, wat mensen wel en niet belangrijk mogen vinden en welke kant hun gedachten opgaan bij het lezen van al het nieuws.

Ik denk dat dit topic goed zonder gedachtenpolitie kan, en dat jouw overige bijdragen dan nog steeds heel waardevol zijn.
Ik ben het vaak oneens met de toon die hier in dit topic wordt gebezigd. Ik vind dat - dat is uiteraard mijn persoonlijke mening - dat het teveel over Trump gaat. Of over andere populistische partijen.

Ook worden in dit topic regelmatig speculaties gepost. Of zaken die gewoon niet kloppen.

Ik denk dat er samenhang is tussen hoe nieuws wordt geconsumeerd en hoe men definieert wat er mis is in de wereld. En dat is niet alleen maar de opkomst van Trump en andere radicaal en populistische rechtse partijen.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik sta nog steeds achter de punten in mijn laatste posts.

En ik weet ook niet precies wat het is, maar ik vind dat er iets hijgerigs zit in het melden wat er allemaal mis is met Trump. Ik lees het ook in kranten, en ik schrik er ook van, maar ik weet niet zo goed wat er verder over te discussiëren valt over die feiten, dan te zeggen: goh, wat erg wat daar gebeurt. Maar daarmee is de oorzaak van dit alles niet weggenomen.
Verder staat het iedereen uiteraard vrij om te reageren en zelf te bepalen wat hij of zij belangrijk vindt.

Maar dat werkt natuurlijk twee kanten op. Dat biedt mij ook ruimte te reageren zoals ik wil.

En dat geldt ook voor mensen die gewoon sympathie hebben voor Trump. Die worden hier ook niet met open armen ontvangen.

Ik ben niet bepaald de enige hier die gedachtenpolitie speelt. Als ik dat al doe.
Siri schreef:
18-03-2025 12:41
Verder staat het iedereen uiteraard vrij om te reageren en zelf te bepalen wat hij of zij belangrijk vindt.

Maar dat werkt natuurlijk twee kanten op. Dat biedt mij ook ruimte te reageren zoals ik wil.

En dat geldt ook voor mensen die gewoon sympathie hebben voor Trump. Die worden hier ook niet met open armen ontvangen.

Ik ben niet bepaald de enige hier die gedachtenpolitie speelt. Als ik dat al doe.
Ik vind dan weer dat een mening ergens over geven iets anders is dan proberen te bepalen waar hier wel en niet over geschreven moet worden.

Mijn ideale forumwereld ziet er ongeveer zo uit: Als je het ergens niet mee eens bent, kun je daarover in discussie. En als je iets niet van belang vindt, kun je er overheen lezen.

Maar ook ik ben hier gelukkig niet de baas, dus carry on :)
GriebusDus schreef:
18-03-2025 13:21
Ik vind dan weer dat een mening ergens over geven iets anders is dan proberen te bepalen waar hier wel en niet over geschreven moet worden.

Mijn ideale forumwereld ziet er ongeveer zo uit: Als je het ergens niet mee eens bent, kun je daarover in discussie. En als je iets niet van belang vindt, kun je er overheen lezen.

Maar ook ik ben hier gelukkig niet de baas, dus carry on :)
Ik weet het niet, maar door mijn berichten te typeren als 'bepalen waar andere over mogen schrijven' en door een onderscheid te maken tussen het ergens niet mee eens zijn, of iets niet van belang vinden (dat onderscheid lijkt me lastig), heb je ook een oordeel over mijn inbreng.

Ben je dan ook niet mede aan het bepalen waar ik dan over mag schrijven? Of hoe ik mag of moet schrijven?

Het wordt wel ingewikkeld zo.

Ik reageer zoals ik reageer. Als anderen vinden dat ik inhoudelijk onzin praat, moeten ze dat vooral doen. Jij lijkt het over de toon en vorm te hebben. Daar kan ik niet zoveel mee.

Ik vind ook dat door te benoemen hoe een ideale forumwereld eruit ziet, en op basis daarvan wat te vinden van hoe anderen reageren (die keurig volgens de regels reageren), je ook voor gedachtepolitie speelt.

Zo hebben we allemaal boter op ons hoofd. En gaat het ondertussen niet over de inhoud.
Siri schreef:
18-03-2025 12:36
Ik ben het vaak oneens met de toon die hier in dit topic wordt gebezigd. Ik vind dat - dat is uiteraard mijn persoonlijke mening - dat het teveel over Trump gaat. Of over andere populistische partijen.

Tja. Het is juist de opkomst van populistische partijen die maakt dat ik dit donkere tijden vind. En de VS staat nu logischerwijs op ieders netvlies, want het is ongekend wat daar gebeurt. Een geopolitieke ommezwaai van jewelste (en enorm relevant voor Europa) en tegelijkertijd zie je voor je ogen een democratie afglijden richting autoritair regime. Dus ik vind het niet gek dat het daar in dit topic héél veel over gaat.
Siri schreef:
18-03-2025 12:36

Ook worden in dit topic regelmatig speculaties gepost.
Of zaken die gewoon niet kloppen.

Ik denk dat er samenhang is tussen hoe nieuws wordt geconsumeerd en hoe men definieert wat er mis is in de wereld. En dat is niet alleen maar de opkomst van Trump en andere radicaal en populistische rechtse partijen.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik sta nog steeds achter de punten in mijn laatste posts.

En ik weet ook niet precies wat het is, maar ik vind dat er iets hijgerigs zit in het melden wat er allemaal mis is met Trump. Ik lees het ook in kranten, en ik schrik er ook van, maar ik weet niet zo goed wat er verder over te discussiëren valt over die feiten, dan te zeggen: goh, wat erg wat daar gebeurt. Maar daarmee is de oorzaak van dit alles niet weggenomen.
Over het dikgedrukte: daar gaat dit topic toch juist over? Of heb je de OP niet gelezen?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Avena schreef:
18-03-2025 14:22
Tja. Het is juist de opkomst van populistische partijen die maakt dat ik dit donkere tijden vind. En de VS staat nu logischerwijs op ieders netvlies, want het is ongekend wat daar gebeurt. Een geopolitieke ommezwaai van jewelste (en enorm relevant voor Europa) en tegelijkertijd zie je voor je ogen een democratie afglijden richting autoritair regime. Dus ik vind het niet gek dat het daar in dit topic héél veel over gaat.
Het zijn voor ons donkere tijden ja. Dat klopt. Voor een hoop Amerikanen geldt dat die donkeren tijden geleden al zijn aangetreden.

De vraag is een beetje of de opkomst van Trump een oorzaak is of een symptoom.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld het concept oligarchie dat nu ineens ter sprake komt.

Maar die beweging is in de VS al decennia aan de gang. Amerika is al lang een oligarchie.

Ik vind het ook lastig om te duiden wat er precies aan de hand is. Maar het is ook wel het makkelijkst om te wijzen wat zich op dit moment afspeelt. Onderliggende onderstromen en nuances lenen zich veel lastiger voor lijstjes.
Chienandalou schreef:
18-03-2025 14:47
Over het dikgedrukte: daar gaat dit topic toch juist over? Of heb je de OP niet gelezen?
In de OP wordt snel de afslag gemaakt van donkere tijden naar Trump.

Daar mag iemand best wat van vinden.

Enige evolutie binnen een topic is ook niet vreemd.

Tegenwicht tegen speculaties lijkt me nooit iets mis mee. Ook niet als de OP dat dicteert.

Overigens had ik bij een topic met de vraag: wat is er allemaal slecht aan Trump net zo gereageerd.
Siri schreef:
18-03-2025 14:50
Het zijn voor ons donkere tijden ja. Dat klopt. Voor een hoop Amerikanen geldt dat die donkeren tijden geleden al zijn aangetreden.

De vraag is een beetje of de opkomst van Trump een oorzaak is of een symptoom.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld het concept oligarchie dat nu ineens ter sprake komt.

Maar die beweging is in de VS al decennia aan de gang. Amerika is al lang een oligarchie.

Ik vind het ook lastig om te duiden wat er precies aan de hand is. Maar het is ook wel het makkelijkst om te wijzen wat zich op dit moment afspeelt. Onderliggende onderstromen en nuances lenen zich veel lastiger voor lijstjes.
we praten hier toch allemaal vanuit onszelf? Maar je doet hier net alsof jij de wijsheid in pacht hebt en de rest maar wat meeblaat met de waan van de dag, ook in deze posting.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
18-03-2025 14:58
we praten hier toch allemaal vanuit onszelf? Maar je doet hier net alsof jij de wijsheid in pacht hebt en de rest maar wat meeblaat met de waan van de dag, ook in deze posting.
Ik vind inderdaad dat de waan van de dag vaak regeert. Daar ben ik zelf ook niet immuun voor.

En verder: ik heb discussies met mensen gevoerd die zeker zeggen te weten dat er geen verkiezingen meer plaatshebben in de VS.

Als ik vraag om bronnen over speculaties krijg ik deze niet.

Wie veronderstelt dan precies de waarheid in pacht te hebben?

En over mijn laatste post: je kunt ook gewoon zeggen wat er mis mee is.
rosanna08 schreef:
18-03-2025 14:58
Dat iedereen hier vanuit zichzelf praat vind ik ook wat vreemd.

Wat op het spel staat overstijgt toch individuele belangen?
Ik vind het tegengeluid van Siri juist heel waardevol, en veel toevoegen aan de discussie. Door haar posts leer ik meer over mechanismen in de VS die ik niet ken en die verklaren waarom er binnen de VS milder wordt gedacht over Trump dan wij hier. Imo speelt zij gedachtenpolitie en houdt ze het topic meer in evenwicht, zodat het geen bash Trump/Wilders/AfD/etc wordt.
Coffee is never my cup of tea
Siri schreef:
18-03-2025 15:22
Ik vind inderdaad dat de waan van de dag vaak regeert. Daar ben ik zelf ook niet immuun voor.

En verder: ik heb discussies met mensen gevoerd die zeker zeggen te weten dat er geen verkiezingen meer plaatshebben in de VS.

Als ik vraag om bronnen over speculaties krijg ik deze niet.

Wie veronderstelt dan precies de waarheid in pacht te hebben?

En over mijn laatste post: je kunt ook gewoon zeggen wat er mis mee is.
Maar in een discussie hoeft toch niet alles wat je zegt onderbouwt te zijn met bronnen? In het midden-oosten topic is die neiging er ook dat alles wat je zegt maar onderbouwt moet zijn. Een discusie bestaat mijns inziens uit feitelijkheden, maar ook uitspraken gebaseerd op angst of gevoel. Als voorbeeld wat je zelf aanhaalt...mensen kunnen toch bang zijn dat de werkwijze van Trump nu kan zorgen voor een situatie waar er geen verkiezingen meer zijn. Zo lees ik het tenminste, ik lees dat niet als een waarheid wat zeker gaat gebeuren, maar als gevoelens/angsten die mensen hebben. En je kan dan heus wel met feiten reageren waar jij je op baseert en je daarom denkt dat het niet zo'n vaart loopt. Heel fijn juist, maar het berederen vanuit gevoel mag ook in een discussie. Niet iedereen kan of wil altijd alles maar feitelijk benaderen er is meer in het leven dan alleen feitelijk onderbouwd. Een beetje tussen de regels doorlezen is soms wel fijn op zijn tijd.
soumis wijzigde dit bericht op 18-03-2025 15:37
11.93% gewijzigd
Trump opereert heel erg in het zicht, daar schrikken veel mensen van. Verder is er geen stabiel en duidelijk beleid uitgezet, dus niemand weet precies waar je aan toe bent. Hij roept 1, doet 2, ow nee toch maar weer 1.

Hij heeft al deze fratsen wel ook aangekondigd in zijn verkiezingsprogramma. Ik denk dat Europa ook wel deels heeft liggen slapen. En ik denk dat veel Amerikanen, zijn 1e termijn voor ogen hadden, toen er niet zo snel overal decreten en rechtzaken rond vlogen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven