Napraat 2025.3 met geklets en lentekriebels.
maandag 10 maart 2025 om 10:19
Beste forummers,
Welkom in napraat 2025.3 met geklets en lentekriebels.
Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.
Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-zonder-geklets/list_messages/504615#
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Moderator team
Welkom in napraat 2025.3 met geklets en lentekriebels.
Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.
Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-zonder-geklets/list_messages/504615#
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Moderator team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
vrijdag 21 maart 2025 om 19:21
Zo, lekker ook weer ff tegen mij zonder mijn naam te noemen?feow schreef: ↑21-03-2025 19:14Ik ben het helemaal niet eens met de lezingen die hier gegeven worden over hoe het ging.
Voor mezelf was het goed dat ik gisteren afhaakte, maar ik vind het wel heel naar dat ik niet een beetje steun heb kunnen geven aan NB, want ik snap dat de postingen daarna echt niet fijn overkwam op haar. Ik snap de felle reacties en ontkenningen op wat daar over gezegd wordt (in mijn ogen eerder in de toon van “moest dat nou zó?” dan heel erg fel) dan ook niet.
Tja, het kan niet zo bedoeld zijn, maar het komt in ieder geval om meerdere mensen onprettig over. Kan je ook wél wat mee doen. Of op z’n minst proberen.
De enige onfrisse post was een stukje van Lorrelies. De rest was gewoon helemaal prima.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
vrijdag 21 maart 2025 om 19:23
Wij kunnen dat wel hebben hè.
Ik ben soms verbijsterd hoe mensen NB blijkbaar als volkomen weerloos slachtoffer zien en iedereen die ook maar in de verste verte mss iets zou kunnen schrijven wat haar triggert moet vooral op z'n handen gaan zitten.
Schreef NB niet nog maar zeer kort geledendat ze eindelijk uit het dal was en geen therapie meer nodig had?
Hannah Arendt
Hannah Arendt
vrijdag 21 maart 2025 om 19:23
OlleGrieze schreef: ↑21-03-2025 19:11Ook eens. Het gebeurt vaak genoeg dat hier bepaalde onderwerpen worden besproken die een trigger voor mij zijn. En die onderwerpen zijn ' mijn probleem'. Ik verzoek dan niet om daarover op te houden, maar sla de napraat even over tot het weer over dingen gaat waar ik wel over wil napraten.
{En hand in eigen boezem: Al gebeurt het soms dat ik toevallig iets lees over zo'n onderwerp waar ik heel boos door word omdat er (voor mij) 'foute gedachtengangen' geschreven worden en als ik niet een beste dag heb, sla ik soms ook aan en bijt ik terug.}
En dat kan en mag allemaal (doen we ook (bijna) allemaal toch weleens?)! Nergens voor nodig dat dat bijgestuurd zou moeten worden. De mensen die het even niet trekken gaan er allemaal anders mee om. Jij gaat in principe even weg, soms haal je toch uit. Een ander haalt uit en/of gaat op anoniem (en komt later gewoon weer terug). Mag allemaal maar het één is niet beter, erger of zieliger dan het ander. Het één valt alleen meer op dan het ander, dat wel.
vrijdag 21 maart 2025 om 19:24
Dat ging over aankondigingen a la Digi.Lady*Voldemort schreef: ↑21-03-2025 19:09Er is ooit een regel geweest hier op het forum, dat je het vooral niet over zelfmoord/doodswens mocht hebben. En wat ben ik blij dat die achterlijke regel is afgeschaft.
vrijdag 21 maart 2025 om 19:25
Nou dat. Ik heb persoonlijk niet veel last van posts over zelfmoord of automutilatie, maar ik ga dan weer heel slecht op pesten en kindermisbruik. Dan maar verzoeken om een verbod op die onderwerpen? Kan natuurlijk maar ik vind het wel een beetje een raar idee.S-Groot schreef: ↑21-03-2025 19:19Kán ja. Maar dat je dat niet moet willen voor een ander en daarom de boel flink zou gaan censureren vind ik wel te ver gaan. Het is geen therapeutische omgeving hier waar we dit soort dingen in goede banen moeten gaan leiden.
En wat dacht je van verkrachting, oorlog, mishandeling, geweld? Om maar wat onderwerpen te noemen die heftige reacties kúnnen oproepen? Die zijn minder erg/komen minder vaak voor en hoef je dus geen triggers te willen voorkomen voor een ander?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
vrijdag 21 maart 2025 om 19:26
Klopt, maar de toenmalige mods sloegen nogal door dus het bespreken van een doodswens kreeg dezelfde behandeling als Digi.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
vrijdag 21 maart 2025 om 19:27
Ja. Gisteren was ik niet meer in staat tot goed formuleren, best lastig dat NAH. Nu wel.
Volgens mij staat er ook geen tijd vast waarbinnen er op iets gereageerd moet worden.
Jij had tegen NB kunnen reageren met: sorry dat het zo overkomt, dat was niet de bedoeling. Het ligt voor mij gevoelig, dus voor mij hoeft het niet. Of je zegt helemaal niets en slaat die berichten gewoon over.
Jij weet namelijk ook hoe dit soort dingen bij NB kunnen vallen. Ook al is het dan niet rot bedoeld, dan is het toch wel zo vriendelijk om het even anders te formuleren?
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
vrijdag 21 maart 2025 om 19:27
S-Groot schreef: ↑21-03-2025 19:19Kán ja. Maar dat je dat niet moet willen voor een ander en daarom de boel flink zou gaan censureren vind ik wel te ver gaan. Het is geen therapeutische omgeving hier waar we dit soort dingen in goede banen moeten gaan leiden.
En wat dacht je van verkrachting, oorlog, mishandeling, geweld? Om maar wat onderwerpen te noemen die heftige reacties kúnnen oproepen? Die zijn minder erg/komen minder vaak voor en hoef je dus geen triggers te willen voorkomen voor een ander?
Ik vind dat je gewoon elkaars grenzen moet respecteren, dat zou sowieso regels schelen.
En ik vind inderdaad ook dat je hier niet je eigen verkrachting tot in detail gaat bespreken. Niet gepast, doet (mogelijk) iets met de lezer. Daar zijn dan gewoon andere topics voor.
Maar goed ik maak me al jaren niet meer druk om de mores hier en doe dat nu ook niet. Het was simpelweg een mening. Ook prima als zo’n regel er niet komt of als men wel gaat zitten traumadumpen, ik heb allang niet meer de illusie dat ik daar allemaal invloed op heb.
Het is wel shit als iedereen elkaar hier in de haren vliegt of zich achter z’n scherm rot voelt.
•
vrijdag 21 maart 2025 om 19:29
Lady*Voldemort schreef: ↑21-03-2025 19:25Nou dat. Ik heb persoonlijk niet veel last van posts over zelfmoord of automutilatie, maar ik ga dan weer heel slecht op pesten en kindermisbruik. Dan maar verzoeken om een verbod op die onderwerpen? Kan natuurlijk maar ik vind het wel een beetje een raar idee.
Dan stem ik tegen etensgepraat.
TAFKAPML
Geen verbod. Gewoon een eigen topic.Lady*Voldemort schreef: ↑21-03-2025 19:25Nou dat. Ik heb persoonlijk niet veel last van posts over zelfmoord of automutilatie, maar ik ga dan weer heel slecht op pesten en kindermisbruik. Dan maar verzoeken om een verbod op die onderwerpen? Kan natuurlijk maar ik vind het wel een beetje een raar idee.
•
Traumadumpen nog wel. Nee dat klinkt vriendelijk.Frizz schreef: ↑21-03-2025 19:27Ik vind dat je gewoon elkaars grenzen moet respecteren, dat zou sowieso regels schelen.
En ik vind inderdaad ook dat je hier niet je eigen verkrachting tot in detail gaat bespreken. Niet gepast, doet (mogelijk) iets met de lezer. Daar zijn dan gewoon andere topics voor.
Maar goed ik maak me al jaren niet meer druk om de mores hier en doe dat nu ook niet. Het was simpelweg een mening. Ook prima als zo’n regel er niet komt of als men wel gaat zitten traumadumpen, ik heb allang niet meer de illusie dat ik daar allemaal invloed op heb.
Het is wel shit als iedereen elkaar hier in de haren vliegt of zich achter z’n scherm rot voelt.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
vrijdag 21 maart 2025 om 19:30
Dat is gewoon een uitdrukking hoor.
Afijn. De messen zijn geslepen hier merk ik, tabee.
•
vrijdag 21 maart 2025 om 19:32
Lady*Voldemort schreef: ↑21-03-2025 19:25Nou dat. Ik heb persoonlijk niet veel last van posts over zelfmoord of automutilatie, maar ik ga dan weer heel slecht op pesten en kindermisbruik. Dan maar verzoeken om een verbod op die onderwerpen? Kan natuurlijk maar ik vind het wel een beetje een raar idee.
Helemaal mee eens. Dat zijn dan geen onderwerpen waarvan iedereen wel weet dat die heftige emoties op kunnen roepen? Niet okee. Maar sowieso niet okee met het idee dat je die emoties altijd maar moet willen voorkomen bij een ander.
Ik heb vaak zat emotionele reacties nav wat er geschreven wordt, of nav nieuwsberichten. Iedereen heeft z'n eigen manieren om met dat soort dingen om te gaan, met meestal nog ruimte voor verbetering (bij mij in elk geval wel). Als je triggers compleet wil vermijden (soms is dat ook wel even heel wijs) dan zorg je voor een omgeving waarin dat kan. Dus niet andersom: dat elke omgeving maar aangepast moet worden om al die triggers te voorkomen.
vrijdag 21 maart 2025 om 19:33
Ja, dat had ik kunnen zeggen.Moiren schreef: ↑21-03-2025 19:27Ja. Gisteren was ik niet meer in staat tot goed formuleren, best lastig dat NAH. Nu wel.
Volgens mij staat er ook geen tijd vast waarbinnen er op iets gereageerd moet worden.
Jij had tegen NB kunnen reageren met: sorry dat het zo overkomt, dat was niet de bedoeling. Het ligt voor mij gevoelig, dus voor mij hoeft het niet. Of je zegt helemaal niets en slaat die berichten gewoon over.
Jij weet namelijk ook hoe dit soort dingen bij NB kunnen vallen. Ook al is het dan niet rot bedoeld, dan is het toch wel zo vriendelijk om het even anders te formuleren?
Zij had ook kunnen zeggen: o, sorry, ja, ik vat dingen nogal snel persoonlijk op.
Is allebei niet gebeurd.
Moeten we echt bij elke post bedenken bij wie het evt verkeerd kan vallen?
Mijn volstrekt neutrale opmerking, ook nog geheel bij mezelf gehouden, wordt wel enorm opgeblazen hè.
Genieten jullie er een beetje van?
Hannah Arendt
Hannah Arendt
vrijdag 21 maart 2025 om 19:35
Nee hoor, ze kreeg alleen het commentaar dat ze het niet allemaal zo op zichzelf moest betrekken. En nu is dat (trekt het zich persoonlijk aan) een waarheid geworden blijkbaar.Lady*Voldemort schreef: ↑21-03-2025 18:27Volgens mij was iedereen het er wel over eens dat die post van Lor niet kon.
Het probleem ontstond toen iemand (Purr of Solo) aangaf liever niet na te praten over zelfmoord. Dat vatte NB persoonlijk op en toen kwam er een raar welles-nietes spelletje waar NB net zo hard aan meedeed.
Waarmee maar bewezen is dat Canis gelijk had toen ze schreef dat je inderdaad over sommige dingen maar beter niet te lang na kunt praten, want er komt alleen maar gezeik van. En dat is niet omdat wie dan ook vindt dat je het elders op het forum niet over zm zou mogen hebben.
Maar NB, die dan ff zomaar een post dropt als: ik ben al 1,5e dag niet meer suïcidaal...Frizz schreef: ↑21-03-2025 19:27Ik vind dat je gewoon elkaars grenzen moet respecteren, dat zou sowieso regels schelen.
Dat is dan allemaal prima?
Maar als ik, in z'n algemeenheid, zeg dat er wat mij betreft niet ook nog es hoeft te worden nagepraat over suïcide, nee, dat is echt vreselijk ongepast?
Jullie (niet jij Frizz, iedereen) zijn niet wijs.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
Tegen voetbal, eten, oorlog en politiek. Ik ga nog even nadenken over meer onderwerpen.
vrijdag 21 maart 2025 om 19:36
De verzoeken om het niet over zelfmoord te hebben kwamen vlak na de posting van NB dat ze al 1,5 dag niet suïcidaal was.
Dat is best een verrotte timing hoor.
En NB was in eerste instantie de enige die het voor mij opnam toen ik wat zei van de groffe woorden. En de enige die aanvoelde (of liet merken dat) andere groffe woorden op dat moment niet echt leuk waren. Ik was in ieder geval heel erg blij dat zij daar iets van zei.
En ik las de discussie die volgde vanochtend (toen las ik pas) ook als vrij dwingend en bepalend waar o.a. NB het wel/niet over zou mogen hebben. Zal niet zo bedoeld zijn, maar het kwam op mij echt heel onaangenaam over. Ik snap dat ze daar echt geen trek in had.
Je kan dezelfde boodschap ook op een veel prettiger manier overbrengen.
Dat is best een verrotte timing hoor.
En NB was in eerste instantie de enige die het voor mij opnam toen ik wat zei van de groffe woorden. En de enige die aanvoelde (of liet merken dat) andere groffe woorden op dat moment niet echt leuk waren. Ik was in ieder geval heel erg blij dat zij daar iets van zei.
En ik las de discussie die volgde vanochtend (toen las ik pas) ook als vrij dwingend en bepalend waar o.a. NB het wel/niet over zou mogen hebben. Zal niet zo bedoeld zijn, maar het kwam op mij echt heel onaangenaam over. Ik snap dat ze daar echt geen trek in had.
Je kan dezelfde boodschap ook op een veel prettiger manier overbrengen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 21 maart 2025 om 19:44
En na 20 posten over de post van Lorrelies.
Je kunt ook lezen wat je wilt lezen.
NB kent Solo, zelfs irl en mij ook. Volgens mij weet ze/zou ze kunnen weten (en ik hoop dat dat kwartje vlot valt) dat dit niet naar haar was
TAFKAPML
vrijdag 21 maart 2025 om 19:45
Solomio schreef: ↑21-03-2025 19:33Ja, dat had ik kunnen zeggen.
Zij had ook kunnen zeggen: o, sorry, ja, ik vat dingen nogal snel persoonlijk op.
Is allebei niet gebeurd.
Moeten we echt bij elke post bedenken bij wie het evt verkeerd kan vallen?
Mijn volstrekt neutrale opmerking, ook nog geheel bij mezelf gehouden, wordt wel enorm opgeblazen hè.
Genieten jullie er een beetje van?
Erg mee eens.
vrijdag 21 maart 2025 om 19:47
[...]Moiren schreef: ↑21-03-2025 19:27Ja. Gisteren was ik niet meer in staat tot goed formuleren, best lastig dat NAH. Nu wel.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-03-2025 22:49
Reden: Op de man
Reden: Op de man
25.64% gewijzigd
vrijdag 21 maart 2025 om 19:51
vrijdag 21 maart 2025 om 19:52