Waarom hebben we massaal te volle agenda's?

22-03-2025 22:58 165 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wilde met een vriendin afspreken, we legden onze agenda's naast elkaar, en kwamen op een datum over 3 weken. 3 weken! Allebei zo druk met werk, gezin, sportclubs, afspraken rondom hobbies, een keer een feest, een keer een theatervoorstelling, etentje van het werk, thuis moeten zijn voor de kinderen omdat man weg is, met de kinderen naar oma, en nog meer van dat soort dingen.

Waar is de tijd dat we elkaar elke week zagen? Oké, toen hadden we geen kinderen, maar we werkten wel fulltime en hadden ook sport en feestjes.

Ik hoor er zo veel mensen over klagen dat ze het te druk hebben en de agenda's te vol zijn. En ik klaag zelf niet echt hoor, want het zijn allemaal leuke dingen. En ik heb ook avondjes of dagen niks, en hangen we lekker thuis rond. Maar toch, het voelt alsof we het massaal te druk hebben. Laatst moesten we met een groepje ouders op school wat regelen, en we kregen geen datum geprikt dat iedereen kon: Werken, tandarts, dansles, judo, zwemles, verjaardag, er was wekenlang elke dag wel iets waardoor we niet bij elkaar konden komen.

Ik vraag me af hoe anderen dit doen. En ik vraag me ook af of dit een Nederlandse trend is, of speelt dit ook in andere landen? Een vriendin is naar Spanje geëmigreerd met haar gezin, en daar is blijkbaar alles veel rustiger. Ze zegt dat het typisch Nederlands is om zo'n volle agenda's te hebben. Maar ik hoor alleen haar verhaal, en dan denk ik, hoe kunnen die Spanjaarden het dan NIET druk hebben? Die moeten toch ook werken, en de kinderen sporten, en er moet elke dag eten op tafel komen, ze hebben familie en vrienden om mee samen te zijn, en al die andere taken die een gezin/ leven met zich meebrengt?

Ik snap er niks van. En dan is met die vriendin afspreken ook weer een extra ding in de agenda. En heb ik eigenlijk de neiging om te denken, laat maar, we spreken niks af, dan blijft mijn agenda die dag over 3 weken tenminste leeg.

Nou ja, heel verhaal, is hier herkenning, of hebben anderen het allemaal wel heel relaxed in het Nederlandse leven?
En uiteindelijk is het allemaal prioriteit niet tijd. Want als er echt iets is, maak je tijd
Solomio schreef:
23-03-2025 08:56
Exact.
Mijn kinderen zaten op geen enkele buitenschoolse activiteit. Daar had ik geen zin in, maar zij ook niet.
Dat geeft een hoop rust en tijd.
Dat scheelt wel veel ja. Hier hebben ze daar wel zin in en behoefte aan, dus daar gaat wel tijd in zitten. Maar ik vind het ook belangrijk ze langzaam richting meer zelfstandigheid te brengen en dat we dus niet altijd overal bij blijven. En komt het zo uit, zeggen we ook trainingen of wedstrijden af.
Ik vind 3 weken nog best snel om iets te plannen. Als ik iets plan met vriendinnen is het bijna standaard minimaal een maand verder. Ik ben eraan gewend. Ik heb standaard altijd 1 dag in de week voor mijzelf zonder plannen.

Maar ik geloof dat het ook een kwestie is van prioriteiten, want die vrije planloze dag is mij heel veel waard, maar als het iemand is, die ik lief heb en ik heb de komende tijd geen tijd, dan offer ik hem zo op. In tegenstelling tot iemand waarvan ik denk, het is ook prima als we elkaar pas over 2 maanden zien.

Net zoals doordeweeks, heb ik s avonds ook sporten of cursussen, die hou ik ook strak aan, maar als het echt iets leuks is, dan skip ik dat ook.
Dala schreef:
23-03-2025 08:55
En die kinderen (ook de 12+) moeten zelf op hun beurt dan ook mee naar allerlei familieverplichtingen en -verjaardagen. Ja en zo raken die agenda's wel gauw vol met "Ja, dan kan niet. Neef Timo wordt 16. Ja, dan kan niet, we gaan met het gezin (met twee tieners...) naar de voorjaarskermis bij oma (lees: een draaimolen, gokautomaat en oliebollenkraam). En iedereen gaat mee, beide partners en alle (tiener)kinderen...
In mijn familie was het al nooit gebruikelijk om allemaal naar iets te moeten. We stuurden een “delegatie”. Neef Timo of oom Adrie jarig, we kwamen echt niet als heel gezin, behalve toen we heel klein waren. We gingen gewoon met wie puf heeft.

Nu is mijn eigen gezin waarin ik opgroeide niet zo van de verjaardagen, mijn broers en ik vieren het zelf zelden. Ja, de kinderverjaardagen (jong, 16 vind ik al best oud) wel natuurlijk, en die skip ik als tante niet. Maar verder zit ik echt niet standaard op verjaardagen. Sowieso doen wij volwassenen dingen op de dag zelf, tenzij een groot feest. Wie kan, waait even aan na werk. Dus dan ben je er meestal ook geen weekend aan kwijt.
pina wijzigde dit bericht op 23-03-2025 09:05
1.38% gewijzigd
Renske schreef:
23-03-2025 08:48
Waarom is dat voor jou een belangrijk verschil? Lijkt mij nl. prima als mensen nooit een uitzondering willen maken, laat mensen vooral zelf bepalen wat voor ze werkt.

Met sommige mensen kun je heel lastig iets plannen omdat ze zo vast zitten in hun eigen patronen.

Bijvoorbeeld in mijn schoonfamilie. Mijn schoonouders willen iets met alle kinderen doen. Wordt echt niet laat want dat trekken ze zelf (85+) ook niet meer. En zoiets lukt dan niet in een weekend want iedereen heeft al afspraken die niet afgezegd kunnen/willen worden. Het lukt niet doordeweeks want principes. Er is dan één zoon die niks wil schuiven in zijn agenda of zijn principes.

Wij zelf zijn dan heel makkelijk in schuiven met andere afspraken of toch door de weeks of zo. En zij dus echt nooit, waardoor zulke dingen weken opschuiven. Je 60-jarige trouwdag moet je geen drie maanden later vieren als je gezondheid te broos is.
Speculaastaart schreef:
23-03-2025 09:04
Met sommige mensen kun je heel lastig iets plannen omdat ze zo vast zitten in hun eigen patronen.

Bijvoorbeeld in mijn schoonfamilie. Mijn schoonouders willen iets met alle kinderen doen. Wordt echt niet laat want dat trekken ze zelf (85+) ook niet meer. En zoiets lukt dan niet in een weekend want iedereen heeft al afspraken die niet afgezegd kunnen/willen worden. Het lukt niet doordeweeks want principes. Er is dan één zoon die niks wil schuiven in zijn agenda of zijn principes.

Wij zelf zijn dan heel makkelijk in schuiven met andere afspraken of toch door de weeks of zo. En zij dus echt nooit, waardoor zulke dingen weken opschuiven. Je 60-jarige trouwdag moet je geen drie maanden later vieren als je gezondheid te broos is.
Dan gewoon met wie kan en wil.
Ik plan weinig en leg weinig vast omdat ik dan juist enorme tegenzin opbouw. Ik ben helemaal deze meme:

Afbeelding

Als ik de bokkenpruik op heb ga ik niet de deur uit.
pina schreef:
23-03-2025 09:06
Dan gewoon met wie kan en wil.

Tja, dat willen mijn schoonouders dan weer niet. Die willen dat iedereen erbij is. En iedereen wil ook wel, maar eentje wil er niks voor afzeggen of verschuiven. FOMO denk ik inderdaad.
Speculaastaart schreef:
23-03-2025 09:09
Tja, dat willen mijn schoonouders dan weer niet. Die willen dat iedereen erbij is. En iedereen wil ook wel, maar eentje wil er niks voor afzeggen of verschuiven. FOMO denk ik inderdaad.
Ik vind dat niet realistisch. Zelfs op een bruiloft komt niet iedereen.
Lila-Linda schreef:
23-03-2025 08:58
En uiteindelijk is het allemaal prioriteit niet tijd. Want als er echt iets is, maak je tijd

Mooi gezegd!
pina schreef:
23-03-2025 09:10
Ik vind dat niet realistisch. Zelfs op een bruiloft komt niet iedereen.

Als je drie kinderen hebt zou het mogelijk moeten zijn dat in ieder geval die drie er zijn.
Ik heb vooral JOMO denk ik (joy of missing out).
Speculaastaart schreef:
23-03-2025 08:27
Het ontbreekt mij echt niet aan zelfkennis. Als ik op een werkdag tot 23:00 uur buitenshuis ben dan heb ik de volgende ochtend echt wel even moeite met opstaan. Dat doe ik dus niet wekelijks en zeker niet meerdere keren per week.

Maar ik weet ook dat dan veel dingen nooit kunnen. Als ik een bepaalde theatervoorstelling wil zien, liefst in de buurt, dan kan dat niet altijd in het weekend. Dus dan doe ik dat gewoon door de week. Dat compenseert het weekend dan wel weer.
Je beschrijft nu hoe het voor jezelf voelt maar uit je eerste reactie kon opgemaakt worden dat je weinig begrip hebt voor mensen die na't werk niet willen afspreken en zondagavond op tijd naar bed willen.
Ik heb een fysiek en mentaal zware job in de zorg. Als ik dan 's avonds nog uit ga en laat naar bed heb ik het de dag nadien niet enkel lastig met opstaan maar ook met er weer te staan tot op het eind van de werkdag.

Wat het feestje van je schoonouders betreft: het is voor bepaalde familieleden geen prioriteit ofte: ze hebben er geen zin in.
Attraverso schreef:
23-03-2025 09:21
Je beschrijft nu hoe het voor jezelf voelt maar uit je eerste reactie kon opgemaakt worden dat je weinig begrip hebt voor mensen die na't werk niet willen afspreken en zondagavond op tijd naar bed willen.
Ik heb een fysiek en mentaal zware job in de zorg. Als ik dan 's avonds nog uit ga en laat naar bed heb ik het de dag nadien niet enkel lastig met opstaan maar ook met er weer te staan tot op het eind van de werkdag.

Wat het feestje van je schoonouders betreft: het is voor bepaalde familieleden geen prioriteit ofte: ze hebben er geen zin in.

Als bepaalde mensen nooit eens een uitzondering willen maken, ook niet onder voorwaarden, dan begrijp ik dat inderdaad niet zo goed. Zolang het mij raakt dus.
pina schreef:
23-03-2025 09:03
In mijn familie was het al nooit gebruikelijk om allemaal naar iets te moeten. We stuurden een “delegatie”. Neef Timo of oom Adrie jarig, we kwamen echt niet als heel gezin, behalve toen we heel klein waren. We gingen gewoon met wie puf heeft.

Nu is mijn eigen gezin waarin ik opgroeide niet zo van de verjaardagen, mijn broers en ik vieren het zelf zelden. Ja, de kinderverjaardagen (jong, 16 vind ik al best oud) wel natuurlijk, en die skip ik als tante niet. Maar verder zit ik echt niet standaard op verjaardagen. Sowieso doen wij volwassenen dingen op de dag zelf, tenzij een groot feest. Wie kan, waait even aan na werk. Dus dan ben je er meestal ook geen weekend aan kwijt.
Dat gaat dan ook alleen maar als je er redelijk in de buurt woont. Hier woont niet alle familie, maar ook niet al mijn vriendinnen dichtbij.
Dus zeker voor de afspraken met vriendinnen (helemaal als dat met meer dan 1 op 1 is) wordt dat toch vaak weken- of maandenlang van te voren in de agenda vastgelegd.

Verjaardagen (verder weg of dichtbij) van jonge kinderen probeer ik altijd wel naartoe te gaan. Voor volwassenen vind ik het eigenlijk onzin (en familieverjaardagen vaak ook saai en onnodig. Amper een week voor of na een feestdag: komen jullie op de koffie/eten/mee uit eten "voor mijn verjaardag"? Meestal lukt het me wel om mee te gaan en energie ervoor heb ik ook altijd wel maar ik vind de wens van de jarige vaak zo overdreven. :$
Dala schreef:
23-03-2025 09:31
Verjaardagen (verder weg of dichtbij) van jonge kinderen probeer ik altijd wel naartoe te gaan. Voor volwassenen vind ik het eigenlijk onzin (en familieverjaardagen vaak ook saai en onnodig. Amper een week voor of na een feestdag: komen jullie op de koffie/eten/mee uit eten "voor mijn verjaardag"? Meestal lukt het me wel om mee te gaan en energie ervoor heb ik ook altijd wel maar ik vind de wens van de jarige vaak zo overdreven. :$

Eens. Een verjaardag maanden van tevoren plannen zodat iedereen erbij kan zien, vind ik ook erg overdreven (behalve als je iets speciaals doet bij een kroonjaar). En die feestdagen vind ik ook zo bijzonder. Probeer het eigen gezin, de ouders, schoonouders, opa's en oma's maar eens te verdelen over die paar dagen. En dan heb ik nog niet eens over (schoon)ouders die gescheiden zijn en de feestdagen niet samen vieren.
nerdopviva schreef:
23-03-2025 09:37
Eens. Een verjaardag maanden van tevoren plannen zodat iedereen erbij kan zien, vind ik ook erg overdreven (behalve als je iets speciaals doet bij een kroonjaar). En die feestdagen vind ik ook zo bijzonder. Probeer het eigen gezin, de ouders, schoonouders, opa's en oma's maar eens te verdelen over die paar dagen. En dan heb ik nog niet eens over (schoon)ouders die gescheiden zijn en de feestdagen niet samen vieren.
Voor een kerst snap ik het op zich wel en dat kan nog een hele planning worden, zeker als sommige mensen er staan dat het per se op 25 december móet, maar dat je ook nog met sinterklaas moet komen met alle gezinnen (en aanhang, en geen enkel gelovig kind meer), met pasen, hemelvaart, pinksteren, voorjaarskermis, najaarskermis, allerlei markten en alle volwassen én kinderverjaardagen... :nut: :nut: :nut: ja dan kan het dus wel eens zijn dat ik daar al wat anders gepland heb. En dan denk ik zeker voor die "volwassen verjaardagen", skip dat toch... Een felicitatie per app of een kaart is toch prima als je 43 wordt.
Heel blij dat hier in Vlaanderen een verjaardag niet zo'n ding is...
Dala schreef:
23-03-2025 09:43
Voor een kerst snap ik het op zich wel en dat kan nog een hele planning worden, zeker als sommige mensen er staan dat het per se op 25 december móet, maar dat je ook nog met sinterklaas moet komen met alle gezinnen (en aanhang, en geen enkel gelovig kind meer), met pasen, hemelvaart, pinksteren, voorjaarskermis, najaarskermis, allerlei markten en alle volwassen én kinderverjaardagen... :nut: :nut: :nut: ja dan kan het dus wel eens zijn dat ik daar al wat anders gepland heb. En dan denk ik zeker voor die "volwassen verjaardagen", skip dat toch... Een felicitatie per app of een kaart is toch prima als je 43 wordt.
Oh god ja, ik sprak eens iemand die vertelde dat zij en haar partner veel broers en zussen hebben en daardoor bijna elk weekend dat jaar al volgepland hadden vanwege (familie)verjaardagen (ooms, tantes, neefjes, nichtjes, kinderfeestjes ). Horror, voor mij dan, ik zou dat dan echt anders moeten doen om niet door te draaien. Dan heb je geen leven meer.
Attraverso schreef:
23-03-2025 09:46
Heel blij dat hier in Vlaanderen een verjaardag niet zo'n ding is...
Bij mij in Nederland ook niet hoor.. Maar ik bevind me dan ook niet in de subcultuur van dwangmatige agendavullers...
Speculaastaart schreef:
23-03-2025 09:09
Of geen prio.
En hier zie je dus kip-ei: iedereen móet erbij zijn, niet komen of verschuiven is geen optie. Gevolg: Alle gasten hebben een onwrikbare afspraak in hun agenda. Hoe vaker dat gebeurt (deze schoonouders zijn heus de enige niet), hoe voller ieders agenda. En hoe lastiger dus het volgende feestje te plannen is...
MargjeM schreef:
23-03-2025 09:59
Bij mij in Nederland ook niet hoor.. Maar ik bevind me dan ook niet in de subcultuur van dwangmatige agendavullers...
Hier worden verjaardagen aangegrepen om weer eens samen te gaan lunchen ofzo.
Meestal niet op de dag zelf, tis meer een soort katalysatortje.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
pina schreef:
23-03-2025 08:54
Een simpele verjaardag zet ik niet voor over vier maanden vast in de agenda. Dat vind ik waanzin. Dat bekijk ik gewoon in de week ervoor, hoe mijn leven erbij ligt en hoe mijn pet staat.
En toch vragen ze dan meestal: 'laat je even weten of je kan'. En ik voel me dan toch sociaal verplicht niet pas over 3 maanden antwoord te sturen of ik kan. Bij mij geldt trouwens dan ook echt: wie het eerst komt...

Andersom is dat natuurlijk dus als jarige ook vervelend, niet dat ik zelf zo vroeg uitnodigingen stuur, maar als je pas een week van te voren van 10 man hoort: 'ik kan niet komen'. In mijn eigen huis passen geen 50 man, dus dan ben je meteen de helft van je feestje 'kwijt'. Of je moet er wel 50 uitnodigen voor het geval de helft last minute afhaakt.
Ik hou er gewoon niet van.
Op werk ook niet.
Gewoon go with the flow, zo werk ik graag, kan daar ook, en ik vind dat thuis ook fijn.
Als je me wil zien is het diezelfde week en dan wel max 3 uur, dan ben ik je zat en wil ik naar huis.
Op werk ook: op vaste uren zelfs inloop, en tot grote verbazing van collega's werkt dat prima.
Ik plan voor mezelf (kinderen ander verhaal) max 2 dingen in de avond buiten werk in en max 1 eigen ding per dag per weekend, maar laatste liefst niks.
Je ziet me als je me ziet verder.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
Lila-Linda schreef:
23-03-2025 08:57
Dat heb ik ge-outsourced
Ge-wat?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven