Rabiës vaccinatie Zuid Afrika?
maandag 24 maart 2025 om 11:06
In de meivakantie gaan we 2,5 week naar Zuid Afrika met ons gezin (man, ik en 2 kids onder de 10).
Ik twijfel of een Rabiës vaccin nodig is.
Mijn man en kids doen we sowieso omdat zij aanvullend verzekerd zijn.
Ik zelf niet en zou voor de benodigde 2 vaccinaties zo'n 160 euro moeten aftikken.
We vliegen naar Kaapstad, verblijven daar een aantal nachten, gaan een aantal dagen naar Stellenbosch en vliegen dan wat oostelijker (Addo park enz). Met een huurauto rijden we dan terug via de Garden Route terug naar Kaapstad.
We gaan met jonge kinderen dus ik ben sowieso niet van plan om wilde dingen te gaan doen. Maar wellicht vormen de zwerfhonden of rondlopende apen ook een aanzienlijk risico.
Uiteraard ook voorgelegd bij Reisprik, maar die geven aan dat het echt een persoonlijke keuze is.
Wat is jullie ervaring?
Ik twijfel of een Rabiës vaccin nodig is.
Mijn man en kids doen we sowieso omdat zij aanvullend verzekerd zijn.
Ik zelf niet en zou voor de benodigde 2 vaccinaties zo'n 160 euro moeten aftikken.
We vliegen naar Kaapstad, verblijven daar een aantal nachten, gaan een aantal dagen naar Stellenbosch en vliegen dan wat oostelijker (Addo park enz). Met een huurauto rijden we dan terug via de Garden Route terug naar Kaapstad.
We gaan met jonge kinderen dus ik ben sowieso niet van plan om wilde dingen te gaan doen. Maar wellicht vormen de zwerfhonden of rondlopende apen ook een aanzienlijk risico.
Uiteraard ook voorgelegd bij Reisprik, maar die geven aan dat het echt een persoonlijke keuze is.
Wat is jullie ervaring?
maandag 24 maart 2025 om 15:32
Op dit moment is er een uitbraak hondsdolheid…
https://www.gozuidafrika.com/news.php?newsID=9837
https://lcr.nl/berichten/19783
https://www.gozuidafrika.com/news.php?newsID=9837
https://lcr.nl/berichten/19783
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
maandag 24 maart 2025 om 15:37
Rabiës is niet te genezen en als je besmet bent als mens kan dit lang sluimeren in je lijf. Wanneer je ziek wordt dan gaat het virus naar je hersenen, je wordt dan angstig, water durf je niet meer te drinken en je wordt zo dement als een aap.Pilea schreef: ↑24-03-2025 13:28Wij laten ons niet inenten tegen rabiës. Als je wordt gebeten, heb je sowieso nog een behandeling nodig, ongeacht je inenting en wij verwachten op tijd in een ziekenhuis te kunnen zijn. Bovendien zoeken wij geen dieren op, wij gaan bijvoorbeeld geen honden aaien. We bekijken de dieren alleen vanuit een afstand tijdens de safari's die we maken.
Maar als je het wel de moeite waard vindt voor je man en kinderen (en dat is blijkbaar zo), zou ik het voor jezelf ook doen.
En dan is het einde oefening want er is nog niemand ( voor zover ik weet) die ooit is genezen van hondsdolheid.
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
maandag 24 maart 2025 om 15:39
Precies, en op een hele nare eenzame manier.florence13 schreef: ↑24-03-2025 15:38waarschijnlijk niet, want van hondsdolheid ga je gewoon hardstikke dood (als je niet vaccineert)
maandag 24 maart 2025 om 15:48
Inderdaad, met een vaccin is het eigenlijk nog steeds dramatisch om een rabiësbesmetting op te lopen. Reizen naar een land waar rabiës voorkomt is per definitie een risico voor je gezondheid.Nova schreef: ↑24-03-2025 13:09Natuurlijk laat je het niet vanwege die 160 euro. Dat was bij ons in ieder geval niet de overweging.
Maar dat je je even afvraagt of het wel nodig is lijkt me logisch.
En dan zou ik allemaal wel of allemaal niet doen.
Wij besloten niet te vaccineren vanwege het lage risico.
Geen motto
maandag 24 maart 2025 om 16:06
Zover ik heb begrepen van de GGD, moet je na een beet waarna je mogelijk met rabiës bent besmet, een antistoffenprik en daarnaast nog iets van 4 prikken. Als je al wel gevaccineerd bent, moet je alsnog 2 prikken krijgen.Henk-und-Roelie schreef: ↑24-03-2025 15:37Rabiës is niet te genezen en als je besmet bent als mens kan dit lang sluimeren in je lijf. Wanneer je ziek wordt dan gaat het virus naar je hersenen, je wordt dan angstig, water durf je niet meer te drinken en je wordt zo dement als een aap.
En dan is het einde oefening want er is nog niemand ( voor zover ik weet) die ooit is genezen van hondsdolheid.
maandag 24 maart 2025 om 16:23
Klopt. Het enige verschil is dat je zonder vaccinatie binnen 24 uur de eerste prik moet krijgen. Dat is een risico als je in de bush zit, ver verwijderd van ziekenhuizen. In Zuid-Afrika is dat voor normale toeristen zelden het geval.
maandag 24 maart 2025 om 17:33
maandag 24 maart 2025 om 17:47
Ik ging vorig jaar naar een land in Afrika maar toen vertelde mijn GGD me dat ik niet kon kiezen voor een vaccinatie tegen hondsdolheid, die vaccinatie is alleen voor mensen die met risicodieren in aanraking komen. En ik heb gewoon in de jungle tussen de apen gelopen enzo, dus wel dichterbij dan vanuit een autosafari.
Maar als je naar Zuid-Afrika gaat mag je dus wel zelf kiezen?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
maandag 24 maart 2025 om 18:29
Ben jij even verkeerd voorgelicht! Je kan zo’n vaccinatie bij willekeurig elke aanbieder krijgen. Sommige bieden het nu ook aan als een onder de huid vaccinatie in plaats van in de spier en die is goedkoper.CleopatraVII schreef: ↑24-03-2025 17:47Ik ging vorig jaar naar een land in Afrika maar toen vertelde mijn GGD me dat ik niet kon kiezen voor een vaccinatie tegen hondsdolheid, die vaccinatie is alleen voor mensen die met risicodieren in aanraking komen. En ik heb gewoon in de jungle tussen de apen gelopen enzo, dus wel dichterbij dan vanuit een autosafari.
maandag 24 maart 2025 om 18:33
O, ja, maar dan moet je er inderdaad snel bij zijn.
maandag 24 maart 2025 om 18:54
ze adviseren gewoon een rabies vaccinatie: https://www.ggdreisvaccinaties.nl/land/zuid-afrika
maandag 24 maart 2025 om 19:00
probleem is dat in zuid afrika het vaccin goed beschikbaar is, dus dat is niet zozeer een issue, maar als je niet gevaccineerd bent voorafgaand heb je ook een prik immunoglobulin voor rabies moet krijgen, en die is niet zo makkelijk beschikbaar, er wordt gesproken over 'gelimiteerde beschikbaarheid'.
maandag 24 maart 2025 om 19:07
https://www.ggdreisvaccinaties.nl/tekor ... cin-wat-nu
Ik denk dat er toen een tekort was dan, dan wijzigen ze het beleid.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
maandag 24 maart 2025 om 19:13
Nee. Alleen DTP is aanbevolen.florence13 schreef: ↑24-03-2025 18:54ze adviseren gewoon een rabies vaccinatie: https://www.ggdreisvaccinaties.nl/land/zuid-afrika
De rabiës vaccinatie wordt onder bepaalde omstandigheden geadviseerd (persoons- en reisgebonden). Net als hepatitis A, hepatitis B, gele koorts en malariaprofylaxe.
Maar volgens mij hoef ik jou dat niet uit te leggen.
maandag 24 maart 2025 om 19:15
florence13 schreef: ↑24-03-2025 19:00probleem is dat in zuid afrika het vaccin goed beschikbaar is, dus dat is niet zozeer een issue, maar als je niet gevaccineerd bent voorafgaand heb je ook een prik immunoglobulin voor rabies moet krijgen, en die is niet zo makkelijk beschikbaar, er wordt gesproken over 'gelimiteerde beschikbaarheid'.
Deze inderdaad! Zo blij dat ik al gevaccineerd was voor rabies, anders had ik per direct terug naar Nederland gemoeten waar we dit wel beschikbaar hebben.
maandag 24 maart 2025 om 19:33
We gingen 2 jaar geleden naar een aantal buurlanden van zuid-afrika kampeer safari. Die vaccinatie kon, maar was niet noodzakelijk. Zolang je niet in aanraking komt met mogelijk besmette dieren is het niet nodig. Arts achtte het niet nodig bij onze reis. Bijv wel als je langere tijd er bent en/of meer bij dieren komt / met dieren werkt oid.CleopatraVII schreef: ↑24-03-2025 17:47Ik ging vorig jaar naar een land in Afrika maar toen vertelde mijn GGD me dat ik niet kon kiezen voor een vaccinatie tegen hondsdolheid, die vaccinatie is alleen voor mensen die met risicodieren in aanraking komen. En ik heb gewoon in de jungle tussen de apen gelopen enzo, dus wel dichterbij dan vanuit een autosafari.
maandag 24 maart 2025 om 20:23
Ik ben onlangs naar Zuid-Afrika geweest. Ik was al gevaccineerd tegen rabiës omdat ik eerder voor een langere periode op reis ben geweest.
Voor een korte vakantie in Zuid-Afrika is het niet per se nodig (zie website GGD), maar ik zou 'm toch halen. Je loopt dan echt een stuk relaxter rond, in welk land dan ook.
Er kan altijd iets gebeuren. In Mexico was ik met een groepje op stap toen een meisje plotseling uit het niets in haar kont werd gebeten door een hond op straat. Zij was niet gevaccineerd en dat heeft echt haar vakantie geruïneerd, omdat je dan vier prikken moet halen op specifieke dagen.
Verder: als je wel hondsdolheid krijgt, dan ga je gewoon dood. En de vaccinatie geeft levenslange bescherming. No brainer, wat mij betreft.
Voor een korte vakantie in Zuid-Afrika is het niet per se nodig (zie website GGD), maar ik zou 'm toch halen. Je loopt dan echt een stuk relaxter rond, in welk land dan ook.
Er kan altijd iets gebeuren. In Mexico was ik met een groepje op stap toen een meisje plotseling uit het niets in haar kont werd gebeten door een hond op straat. Zij was niet gevaccineerd en dat heeft echt haar vakantie geruïneerd, omdat je dan vier prikken moet halen op specifieke dagen.
Verder: als je wel hondsdolheid krijgt, dan ga je gewoon dood. En de vaccinatie geeft levenslange bescherming. No brainer, wat mij betreft.
maandag 24 maart 2025 om 20:57
Precies. Jij kan wel besluiten dat je niet in contact komt met (zwerf)dieren of wilde apen, maar soms besluiten dieren anders.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in