Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Oversterfte

29-03-2025 14:51 181 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik frappant blijf vinden is dat er sinds 2020 duizenden mensen per jaar méér dood lijken te gaan dan voorheen.
Afbeelding

Volgens een studie van het UMC Utrecht zijn de vaccinaties in ieder geval niet de oorzaak.

Het debat van 27 maart 2025 in de 2e kamer leverde 2 moties op: Eén over dat volgens het RIVM er geen sprake van oversterfte meer is omdat dit niveau als het het nieuwe normaal gezien moet worden en de andere over de oversterfte in 2024 onder vrouwen 40-50 jaar.

Wat denken jullie: Is deze ophef onzin of gegrond en heeft corona er überhaupt iets mee te maken?
Taskmaster schreef:
29-03-2025 22:02
Het boeit helemaal niet wat wij hier denken. Het zal onderzocht moeten worden. Door mensen die daarvoor gestudeerd hebben.

Dus to, breek er je domme hoofdje maar niet over. Jij zal er niet achter komen met je gegoogel.

Beter mee stoppen en naar experts luisteren. Dus vaccins nemen als die aangeboden worden ipv de verwende westerse uit te hangen die denkt dat vaccins alleen voor schapen zijn.
Die daar druk mee bezig zijn.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Taskmaster schreef:
29-03-2025 22:02

Beter mee stoppen en naar experts luisteren. Dus vaccins nemen als die aangeboden worden ipv de verwende westerse uit te hangen die denkt dat vaccins alleen voor schapen zijn.
Ja het is vrij bizar allemaal. Wonen in een rijk westers land waar verschillende kinderziekten zo goed als uitgeroeid waren. En die komen weer terug vanwege verwende havermelk elite bakfietsmoeders die eigen onderzoek doen. WTF. En wij pompen dus al decennialang met onze rijkdom geld naar ontwikkelingslanden zodat zij daar gevaccineerd kunnen worden. Wat een klucht dit hè.
Nogmaals mensen: speculeren hoeft niet: er is OVERsterfte onder ONgevaccineerden en ONDERsterfte onder gevaccineerden.

“Ondersterfte bij COVID-19-gevaccineerden en oversterfte bij ongevaccineerden.

In het rapport kan het Nivel niet op alle vragen die zijn gesteld een antwoord geven. Sommige vragen kunnen een plek krijgen in nieuw onderzoek, zoals de vraag waarom de oversterfte bij de groep ongevaccineerden/ongeregistreerden zoveel hoger was. Het rapport geeft wel een aantal nieuwe inzichten, die bijdragen aan het complexe onderwerp.“

https://www.nivel.nl/nl/nieuws/onderste ... ccineerden
“16 september 2024: het Nivel publiceerde op 2 september een onderzoeksrapport over oversterfte tijdens de COVID-19-pandemie. Op dit rapport ontvingen we veel reacties. Momenteel passen wij het rapport op punten aan en daarna publiceren we het rapport opnieuw.

Onder mensen uit de algemene bevolking zonder COVID-19-vaccinatie was er in 2021 en 2022 sprake van oversterfte; er overleden veel meer mensen dan verwacht op basis van eerdere jaren. Onder gevaccineerde mensen was er juist sprake van ondersterfte; er overleden minder mensen dan verwacht. In de groep kwetsbare mensen – ouderen en mensen met chronische aandoeningen als COPD, diabetes of hart- en vaatziekten – is er bij zowel ongevaccineerden als gevaccineerden sprake van oversterfte; de oversterfte was hoger onder kwetsbare ongevaccineerden dan kwetsbare gevaccineerden. De hoge vaccinatiegraad heeft waarschijnlijk veel overlijdens voorkomen, met name onder de genoemde kwetsbare groepen. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel.”
“We onderzochten oversterfte in 2021 en 2022 onder de groep mensen met COVID-19-vaccinatie en de groep mensen zonder deze vaccinatie. Hierbij hielden we rekening met een groot aantal kenmerken van deze mensen (zoals leeftijd, medische geschiedenis, migratieachtergrond, kwetsbaarheid onder ouderen) die samenhangen met overlijden. Bij de groep ongevaccineerden was COVID-19 bij zowel de mannen als de vrouwen twee keer zo vaak de doodsoorzaak als bij gevaccineerde mannen en vrouwen.

Sterfte lager dan verwacht onder COVID-19-gevaccineerden
In de groep mensen met een COVID-19-vaccinatie overleden er minder dan verwacht in de eerste drie en de eerste twaalf maanden na hun eerste vaccinatie. Er waren tot 45% minder overlijdensgevallen dan verwacht op basis van gegevens over bevolkingskenmerken en overlijdens over 2015 t/m 2018. Dit zou te maken kunnen hebben met de COVID-19-maatregelen die tijdens de pandemie door de overheid waren ingevoerd om verspreiding van het virus te voorkomen, denk aan de lockdowns, de anderhalve-meter-maatregel en het dragen van een mondkapje. We zien namelijk op verschillende fronten de effecten hiervan in de samenleving: er was bijvoorbeeld in 2021 geen griepepidemie en in 2022 kwam deze later op gang; er kwamen minder andere infectieziekten voor en ook het aantal (dodelijke) verkeersongelukken was lager dan in voorgaande jaren. ”
“Deze effecten van de COVID-19-maatregelen waren dus in de gehele samenleving te zien en speelden daarmee ook een rol in de groep ongevaccineerden. Toch was er in deze groep juist sprake van oversterfte; er was bijna drie keer zoveel sterfte als verwacht. De constatering dat er in eenzelfde periode (2021-2022) – een periode waarin voor iedereen dezelfde (COVID-19-maatregelen) golden – sprake was van oversterfte onder ongevaccineerden en ondersterfte onder gevaccineerden, suggereert dat de COVID-19-vaccinatie heeft gewerkt en overlijdens heeft voorkomen.

In kwetsbare groepen was de oversterfte onder ongevaccineerden nog veel hoger dan verwacht
De COVID-19-vaccinatie heeft vooral bij kwetsbare groepen veel overlijdens voorkomen, zoals bij mensen met diabetes, mensen met COPD en mensen met hart- en vaatziekten, maar ook de oudste ouderen (81 jaar en ouder). We zien namelijk dat bij ongevaccineerde mensen in deze kwetsbare groepen de oversterfte tot vijf keer zo hoog was als in de gevaccineerde kwetsbare groepen. Ook bij de groep gevaccineerde mensen in de kwetsbare groepen was er sprake van oversterfte. Deze oversterfte kan komen doordat mensen met één van deze aandoeningen extra kwetsbaar waren tijdens de COVID-19-pandemie en daardoor een grotere kans hadden om te overlijden dan mensen zonder één van deze aandoeningen. Overigens was het grootste deel van de mensen in deze kwetsbare groepen gevaccineerd.”
“Over het onderzoek: kracht van datakoppeling uit verschillende bronnen
In dit door ZonMw-gefinancierde onderzoek gebruikten we gepseudonimiseerde gegevens uit elektronische patiëntendossiers van huisartsen die aangesloten zijn bij Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn. De gegevens zijn op persoonsniveau gekoppeld aan data afkomstig van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS), zoals gegevens over overlijden, over demografische en sociaaleconomische kenmerken en over vaccinatie uit het ‘COVID-vaccinatie Informatie- en Monitoringssysteem’ (CIMS) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het koppelen van deze databronnen had een duidelijke meerwaarde: het stelde ons in staat de resultaten te specificeren en te nuanceren voor verschillende persoonskenmerken. De totale onderzochte groep mensen omvatte ongeveer 8% van de thuiswonende Nederlandse bevolking die staat ingeschreven bij de huisarts; dat is representatief voor het overgrote deel van de bevolking die niet in een verpleeghuis of andere instelling verblijft. Verpleeghuisbewoners vallen doorgaans niet onder de zorg van de huisarts en maakten daardoor nagenoeg geen deel uit van de onderzochte groep.”
rafaella schreef:
29-03-2025 22:32
Nogmaals mensen: speculeren hoeft niet: er is OVERsterfte onder ONgevaccineerden en ONDERsterfte onder gevaccineerden.

“Ondersterfte bij COVID-19-gevaccineerden en oversterfte bij ongevaccineerden.

In het rapport kan het Nivel niet op alle vragen die zijn gesteld een antwoord geven. Sommige vragen kunnen een plek krijgen in nieuw onderzoek, zoals de vraag waarom de oversterfte bij de groep ongevaccineerden/ongeregistreerden zoveel hoger was. Het rapport geeft wel een aantal nieuwe inzichten, die bijdragen aan het complexe onderwerp.“

https://www.nivel.nl/nl/nieuws/onderste ... ccineerden
Niet helemaal. Vlgs mij quote je het niet-aangepaste onderzoek waarbij ze ongevaccineerden en ongeregistreerden op 1 hoop hadden gegooid. Daarvoor hebben ze later gecorrigeerd, maar er zijn geen stevige conclusies te trekken.
Volgens mij ben (was) ik ook een ongeregistreerde gevaccineerde. En ik leef nog :cheer2:
muts87 schreef:
29-03-2025 22:17
Ja het is vrij bizar allemaal. Wonen in een rijk westers land waar verschillende kinderziekten zo goed als uitgeroeid waren. En die komen weer terug vanwege verwende havermelk elite bakfietsmoeders die eigen onderzoek doen. WTF. En wij pompen dus al decennialang met onze rijkdom geld naar ontwikkelingslanden zodat zij daar gevaccineerd kunnen worden. Wat een klucht dit hè.
Dit klinkt nogal denigerend, en ik heb zo mijn vermoeden dat het niet persé deze groep is die uitgaat van eigen onderzoek en onderbuikgevoel.
Renske schreef:
29-03-2025 22:44
Niet helemaal. Vlgs mij quote je het niet-aangepaste onderzoek waarbij ze ongevaccineerden en ongeregistreerden op 1 hoop hadden gegooid. Daarvoor hebben ze later gecorrigeerd, maar er zijn geen stevige conclusies te trekken.
Andersom:
https://www.nivel.nl/nl/nieuws/rapport- ... nveranderd

Conclusie onveranderd, wel iets voorzichtiger geformuleerd.

Hannah Arendt
dalmuti schreef:
29-03-2025 22:46
Dit klinkt nogal denigerend, en ik heb zo mijn vermoeden dat het niet persé deze groep is die uitgaat van eigen onderzoek en onderbuikgevoel.
Zeker deze groep.
Mss niet alleen deze groep, maar onder die groep is wel een daling van de vaccinatiegraad.

Hannah Arendt
Renske schreef:
29-03-2025 22:46
Volgens mij ben (was) ik ook een ongeregistreerde gevaccineerde. En ik leef nog :cheer2:
En wat wil je daarmee zeggen?

Hannah Arendt
Solomio schreef:
29-03-2025 22:48
Andersom:
https://www.nivel.nl/nl/nieuws/rapport- ... nveranderd

Conclusie onveranderd, wel iets voorzichtiger geformuleerd.
Ja, voorzichtiger idd. Wat bedoel je met andersom?
Dit is best wel off-topic maar ik vind het zo raar, ik fiets me inderdaad een slag in de rondte, ongeacht het weer, met regenpak en wanten aan indien nodig, op de bakfiets om zo milieu te sparen in tegenstelling tot zovelen die in de auto springen.

En ik drink havermelk en laat heel veel andere dingen staan omdat ik grote ethische problemen heb met de bio-industrie.

Hoe precies maakt mij dat verwend? Het is me een raadsel.

En natuurlijk zijn mijn kinderen en ik gewoon gevaccineerd.
Renske schreef:
29-03-2025 22:53
Ja, voorzichtiger idd. Wat bedoel je met andersom?
Dat ze in het aangepaste rapport de groep ongevaccineerden/ongeregistreerden gebruikten.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
29-03-2025 22:51
En wat wil je daarmee zeggen?
Dat ik geen dode ongeregistreede ongevaccineerde ben.
En misschien wel geregistreerd dus.
Dat juichen is discutabel, het is niet elke ademteug feest.
Wombat schreef:
29-03-2025 22:56
Dit is best wel off-topic maar ik vind het zo raar, ik fiets me inderdaad een slag in de rondte, ongeacht het weer, met regenpak en wanten aan indien nodig, op de bakfiets om zo milieu te sparen in tegenstelling tot zovelen die in de auto springen.

En ik drink havermelk en laat heel veel andere dingen staan omdat ik grote ethische problemen heb met de bio-industrie.

Dat heb je als er zo'n generalisatie wordt gedaan.

Ik heb nogal veel antroposofen om me heen. Daar zijn antivaxxers bij, maar niet alle antroposofen zijn antivax.
Net zoals niet de hele bible-belt ongevaccineerd is.

En met de havermelkelite wordt idd een gepriviligieerde groep aangeduid, maar binnen die groep zijn uiteraard ook weer verschillen.

Hannah Arendt
Renske schreef:
29-03-2025 23:01
De meeste ongeregistreerde ongevaccineerden leven nog, dus zo bijzonder is dat niet.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
29-03-2025 22:59
Dat ze in het aangepaste rapport de groep ongevaccineerden/ongeregistreerden gebruikten.
Ah zo. Ik was in de veronderstelling dat ze de groepwn nu van elkaar gescheiden hadden, maar ze hebben idd de naamgeving aangepast.
Wombat schreef:
29-03-2025 22:56

Ik herken mij hier in, alleen ik heb geen bakfiets maar een gewone fiets. Verder stem ik links en hecht ik veel belang aan wetenschap en feiten. Ik en mijn gezin zijn ook gevaccineerd.
Solomio schreef:
29-03-2025 23:02
De meeste ongeregistreerde ongevaccineerden leven nog, dus zo bijzonder is dat niet.
Wel oversterfte in die groep, dus niet-dood-zijn is dan iets bijzonderder dan voor de gevaccineerden.
Solomio schreef:
29-03-2025 19:17
En waarom plaatste je het bij corona?
Dat vind ik niet zo gek eigenlijk als de oversterfte specifiek bij de ongevaccineerden tegen covid zit en er juist ondersterfte is bij gevaccineerden. Tel daarbij op jouw post met het gegeven dat een pandemie na de grote piek nog een aantal jaar doorloopt qua doden. Een virus kan ook op wat langere termijn gevolgen hebben, bijv als het iemands gezondheid verzwakt. En covid is ook nog niet weg, het virus waart nog altijd rond.

Er lijkt dus zeker wel een covid link te zijn. Wel 180 graden tegengesteld aan de link die mensen die anti covid vaccinatie zijn proberen te suggereren, maar zeker een covid link.

Of dat ook is wat TO ermee bedoelt blijft dan weer een raadsel, die lijkt vooral wat wantrouwen opwekkende insinuerende vragen en vaagheden te willen poneren zonder er zelf stelling in te nemen.

TO, kun je wat duidelijker zijn in wat je nou precies wil zeggen, welke feiten je zelf al had opgezocht die een toename verklaren en of het met de feiten die hier zijn aangedragen nu wat duidelijker voor je is?
Renske schreef:
29-03-2025 23:01
Het ongeregistreerd slaat natuurlijk op gevaccineerden.
De groep is dus: ongevaccineerden en ongeregistreerde gevaccineerden.

Hannah Arendt
De grafiek in de OP laat overigens de totale sterfte in de bevolking zien, niet de over- of ondersterfte (ten opzichte van de verwachte sterfte). Dat kun je in een vergrijzende en groeiende bevolking niet maar even door elkaar mixen. Op de totale sterfte zoals in de grafiek in de OP heeft vergrijzing en bevolkingsgroei behoorlijk veel invloed, wat ook blijkt uit de groei van het aantal overledenen al sinds de start van de grafiek in 1971. In een grafiek waar het echt om over- of ondersterfte gaat wordt gerelateerd aan de verwachte sterfte en is dus wél gecorrigeerd voor vergrijzing en bevolkingsgroei.

Je had dus in je OP deze grafiek moeten laten zien als je over oversterfte wil praten en daar de eerlijke echte cijfers van wil laten zien:
Afbeelding

Hierin zie je dat de sterfte in het algemeen binnen de gewone verwachte bandbreedte ligt, eigenlijk behalve een paar flinke pieken precies tijdens de periodes dat covid flink heerste.

Conclusie is dus:
1. De toename van de totale sterfte zoals weergegeven in de grafiek in de OP is er al sinds 1971 en lijkt vrij logisch gezien bevolkingsgroei en vergrijzing.
2. De oversterfte zoals te zien in de grafiek in mijn post lijkt nogal overeen te komen met de momenten waarop covid flink toesloeg. Dat is ook helemaal in lijn met wat hier al eerder genoemd werd: bij een pandemie heb je jaren nog oversterfte, niet alleen in de eerste piek, en de oversterfte is er specifiek in ongevaccineerden, dus lijkt gerelateerd aan makkelijker oplopen en/of ernstiger gevolgen van covid besmetting.

Heel ingewikkeld of opzienbarend lijkt me dat niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven