Carrièreswitch van kantoorbaan naar kraamzorg
woensdag 2 april 2025 om 10:05
Hoi iedereen, al vanaf jongs af aan wilde ik kraamverzorgster worden. Mijn moeder zei altijd dat het veel werken is voor weinig geld. Daar zit vast een kern van waarheid in. Of heb ik ongelijk?
Ik werk nu 32 uur als administratief medewerkster bij de overheid. Ik heb best een goed salaris (vind ik). Als ik me om laat scholen dan ga ik naar een lage schaal (fwg 20) en daarna kom ik weer meer op een beter niveau. Kan dit anders, heeft iemand deze ervaring? Kun je meer eisen, aangezien er veel vraag is naar kraamverzorgsters/zorgpersoneel en ik inmiddels als bijna 30 jaar in het werkzame leven zit?
Wie kan mij meer vertellen over het vak? Kun je me iets vertellen over roosters op basis van 32 uur per week werken. Mijn voorkeur zou uitgaan naar werken in 1 gezin (dit vanuit mijn eigen ervaring bij de geboorte van mijn kinderen).
Ik woon in Noord Nederland. Misschien ook niet geheel onbelangrijk.
Alvast bedankt.
Ik werk nu 32 uur als administratief medewerkster bij de overheid. Ik heb best een goed salaris (vind ik). Als ik me om laat scholen dan ga ik naar een lage schaal (fwg 20) en daarna kom ik weer meer op een beter niveau. Kan dit anders, heeft iemand deze ervaring? Kun je meer eisen, aangezien er veel vraag is naar kraamverzorgsters/zorgpersoneel en ik inmiddels als bijna 30 jaar in het werkzame leven zit?
Wie kan mij meer vertellen over het vak? Kun je me iets vertellen over roosters op basis van 32 uur per week werken. Mijn voorkeur zou uitgaan naar werken in 1 gezin (dit vanuit mijn eigen ervaring bij de geboorte van mijn kinderen).
Ik woon in Noord Nederland. Misschien ook niet geheel onbelangrijk.
Alvast bedankt.
donderdag 3 april 2025 om 12:17
Hier geen kraamzorg maar ik herken je dilemma! Ik werk nu in de politiek (geen baan ernaast). Zit veel zingeving in maar toch heb ik het gevoel dat ik veel meer voor de maatschappij zou kunnen betekenen. Daarbij ook een keer naar de kraamzorg gekeken maar de tijden en salaris is wel een dingetje.
Is het een idee om bij je gemeente te kijken naar omscholingsmogelijkheden? Dat je kunt kijken wat er allemaal is? Misschien is er wel iets wat beter bij jou en jouw gezinssituatie past!
Is het een idee om bij je gemeente te kijken naar omscholingsmogelijkheden? Dat je kunt kijken wat er allemaal is? Misschien is er wel iets wat beter bij jou en jouw gezinssituatie past!
donderdag 3 april 2025 om 12:21
Als ik op kantoor zou moeten zitten, kun je me opvegen. Ik heb beweging nodig en hard fysiek werken. En wil wat doen om mensen blij te makenessychan schreef: ↑02-04-2025 16:44Ik zeg altijd dat kantoorbanen de fijnste banen zijn. Hier kan natuurlijk iedereen anders over denken. Maar als je nu bij de overheid werkt zal je best prima verdienen. Daarbij heb je normale werktijden, waarschijnlijk flexibiliteit met uren en thuiswerken, en fysiek niet zwaar.
Ik vraag mij serieus af waarom zou je dit willen inruilen voor een baan in de kraamzorg? Minder salaris, geen flexibiliteit, avond en weekenden werken, fysiek zwaarder en gedoe met mensen. Ik snap serieus de aantrekkingskracht niet.
donderdag 3 april 2025 om 12:39
Ik heb er ook naar gekeken maar je moet voor je opleiding ook 5 bevallingen hebben meegemaakt, ook al wil je niet in de partuspool. Hechtingen controleren etc zou ik geen moeite mee hebben maar een bevalling vind ik dan toch wel wat heftig
.
Wat je trouwens ook hebt, een postpartum doula. Dit wordt niet vergoed vanuit de zorgverzekering dus weet ook niet of er daar veel vraag naar is.

Wat je trouwens ook hebt, een postpartum doula. Dit wordt niet vergoed vanuit de zorgverzekering dus weet ook niet of er daar veel vraag naar is.
donderdag 3 april 2025 om 14:36
Dat is niet zo gek natuurlijk, ook als je niet in de partuspool werkt, kun je best behoorlijke medische situaties tegenkomen. Moeders die ineens weer heel heftig gaan bloeden, een baarmoeder ontsteking krijgen (is een vriendin van me vorig jaar nog bijna aan overleden tot langdurig IC aan toe, dus is echt heftig), een kindje wat ineens écht niet ok gaat. Het blijft primair ook een medisch beroep natuurlijk, dus als je aanwezig zijn bij een bevalling te heftig vindt (wat prima mag natuurlijk) is het misschien ook beter dat je geen kraamzorg gaat doen.Merel90 schreef: ↑03-04-2025 12:39Ik heb er ook naar gekeken maar je moet voor je opleiding ook 5 bevallingen hebben meegemaakt, ook al wil je niet in de partuspool. Hechtingen controleren etc zou ik geen moeite mee hebben maar een bevalling vind ik dan toch wel wat heftig.
zaterdag 5 april 2025 om 10:45
Helemaal eens, sterker nog: doe het niet als je een bevalling al heftig vindt.nausicaa schreef: ↑03-04-2025 14:36Dat is niet zo gek natuurlijk, ook als je niet in de partuspool werkt, kun je best behoorlijke medische situaties tegenkomen. Moeders die ineens weer heel heftig gaan bloeden, een baarmoeder ontsteking krijgen (is een vriendin van me vorig jaar nog bijna aan overleden tot langdurig IC aan toe, dus is echt heftig), een kindje wat ineens écht niet ok gaat. Het blijft primair ook een medisch beroep natuurlijk, dus als je aanwezig zijn bij een bevalling te heftig vindt (wat prima mag natuurlijk) is het misschien ook beter dat je geen kraamzorg gaat doen.
Het leven in de zorg is gewoon niet altijd een feest. Een reguliere bevalling wel.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in